Plog: FASHION HOTSPOTS BERLIJN

Berlijn, een prachtige stad waar we nog nooit geweest waren. Een stad met een rijke historie en ook een plek om, naast te genieten van de prachtige gebouwen en monumenten, heerlijk te winkelen. De reisvlogs heb je al kunnen bekijken en in dit artikel delen we onze hotspots met jullie.

Aan deze blije hoofden kunnen jullie vast wel zien dat we het enorm naar ons zin hebben gehad in Berlijn. Terwijl ik in de trein deze foto maakte, moesten we ineens terug denken aan ons rampzalige wafelavontuur in Berlijn, haha! Wat een faal was dat. Een uur gefietst voor een wafel maar nee hoor. Het leverde in ieder geval deze leuke foto op.

We hadden maar liefst zes uur de tijd in de trein om te kletsen. Geloof me, het is geen minuut stil geweest. We raakten op de terugweg in de trein ook nog in gesprek met twee Amerikaanse meiden die een trip door Europa aan het maken waren. We blikten met zijn vieren terug op onze gezellige reis in Berlijn en we gaven hen tips wat voor hotspots ze in Amsterdam moesten bezoeken.

Maar de reis begon allemaal hier. We gingen eerst met de trein van Groningen naar Amsterdam. En met NS International vanaf Amsterdam Centraal met de trein naar Berlijn: Berlin Hauptbahnhof. Dit is een rechtstreekse verbinding waarbij je niet hoeft over te stappen. Rond 13:00 vertrok onze trein en om 19:00 waren we in Berlijn. Een relaxte manier van reizen als je het ons vraagt.

Wat wel opvallend was, zowel tijdens de heen- en terugreis, was dat de airco niet optimaal was. Er was telkens één coupé waarbij de airco niet goed werkte. Een dame uit Berlijn die naast ons zat in de trein legde uit waarom dat zo was. Blijkbaar is het een goedkoper systeem en boven de dertig graden functioneert het systeem niet altijd goed. Ze hadden niet verwacht dat we in de toekomst wellicht betere zomers zouden hebben, haha!

De reizigers die er hinder van ondervonden, mochten op een andere plek gaan zitten en er werd gezorgd voor koud drinken. Ze sloten de coupé af. Dat vond ik heel netjes.

Tijdens de heenreis gingen we even lunchen in de trein. Ik nam een bord penne met rode pesto en Willemijn nam chili con carne. Niets zo lekker als warm lunchen.

Aangekomen in Berlijn, gingen we eerst naar ons hotel. We zaten in het 25hours Hotel Bikini Berlin. Een fantastische plek als je het ons vraagt. We hadden uitzicht op de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche en der Berliner Zoo. Als we nog eens naar Berlijn gaan, zou ik hier meteen weer een kamer boeken.

Tegenover ons hotel kon je fietsen huren en daar hebben we gelijk gebruik van gemaakt. Je mag trouwens zelf kiezen of je met of zonder helm fietst. Het is fantastisch om Berlijn met de fiets te verkennen. Je moet wel goed opletten, want auto’s rijden niet zo zachtjes maar goed: we zijn wel wat gewend in Nederland. Het is heel goed te doen.

Als eerste kwamen we het Holocaust-Monument tegen. Dit is een monument ter herinnering aan de vermoorde Europese Joden. Ik kreeg er een leeg en chaotisch gevoel bij.

“Het monument is het centrale Duitse Holocaustgedenkteken, een plaats van herinnering aan en gedenken van de zes miljoen Joodse slachtoffers van de Holocaust. Het tussen de Brandenburger Tor en Potsdamer Platz gelegen monument bestaat uit het door Peter Eisenman ontworpen veld met betonblokken en een ondergronds informatiecentrum.” (Bron: Traces of War)

Ook gingen we langs de Brandenburger Tor. Lekker toeristisch, maar een prach-tig gebouw. We raakten in gesprek met deze lieve dame en ik besloot een selfie te maken van haar en Willemijn als herinnering aan deze leuke dag.

Andere dingen die we gezien hebben maar niet op de foto staan, zijn: het Rijksdaggebouw, het Russische gedenkteken, de Berlijnse muur en de Führerbunker. Er valt nog veel meer te zien, maar door de hitte vonden we het zo wel goed. Ik had concentratiekamp Sachsenhausen nog wel willen zien alleen daar was het echt te warm voor.

We gingen op zoek naar wat leuke winkeltjes en fietsten een half uurtje naar deze leuke, groene en gezellige buurt. Het viel ons sowieso op dat Berlijn voor een stad vrij groen is. Veel stadstuintjes en dergelijke. Dat geeft zoveel sfeer naast de mooie, gekleurde gebouwen!

Hier zie je Paul’s Boutique. Een winkel met tweedehands kleding uit de jaren 80 en 90. Deze winkel vind je aan de Oderberger Straße. Nummer 47 om precies te zijn! Dus hou je van deze stijl en schrik je niet terug van een chaotisch ingericht winkeltje? Zeker hier even kijken.

En ons is het dus niet gelukt, maar de beste wafels van Berlijn schijn je onder andere hier te kunnen eten: Kauf Dich Glücklich. Ik hoop dat jullie wel zo lucky zijn haha! Vergeet alsjeblieft geen contant geld mee te nemen, want pinnen kan niet. En er zijn behoorlijk wat kleine cafeetjes waar je niet kunt pinnen, dus zorg dat je ergens wat geld pint.

Wij namen een vlierbloesemsiroop met munt en dit lunchplankje. Dat was ook erg lekker, maar we waren wel jaloers toen opeens ‘onze buren’ een vet lekkere wafel voorgeschoteld kregen en wij geen geld meer hadden voor een toetje. Ik. Wil. Terug. NU!

Daarna gingen we weer verder op de fiets om wat te winkelen. We hadden gehoord dat we onder andere naar Stetson (Münzstraße 21) moesten. Als je nog een hoed nodig hebt? Dit is the place to be.

Ik heb geloof ik nog nooit zoveel petten en hoeden bij elkaar gezien. Wij hadden er niet perse eentje nodig, maar het was wel leuk om gezien te hebben.

Tegenover Stetson zit het leuke winkeltje Edited. Ik had daar een prachtige kimono gezien, maar ik viste helaas achter het net.

Willemijn kon het hier ook niet vinden.

In diezelfde straat zit Vagabond. Als je houdt van schoenen, moet je hier even een blik werpen.

Mocht je geen fan zijn van kitten heels en loafers, kun je altijd meteen doorsteken naar de winkel er naast.

Deze staat vol met All Stars. Echt tof deze speciale Pride All Stars. Ik word vrolijk van die regenbogen overal!

Berlijn staat vooral bekend om de toffe vintage shops. Toegegeven, ik ben geen goede vintage shopper. Ik vind het vaak te overweldigend en rommelig waardoor ik niet weet waar ik moet beginnen. Ik zie ook nooit de mooie unieke items. Sommige mensen hebben daar echt een oog voor. Ben jij wel de ultieme vintage shopper? Dan moet je even een kijkje nemen bij Pick & Weight.

En toch als ik het weer zo zie op de foto denk ik: ik moet het eens een kans geven en misschien wat langer door zo’n winkel slenteren.

Als je houdt van vintage schijnt Humana Secondhand en Vintage Kaufhaus ook geweldig te zijn.

Daarna gingen we naar Galeria Kaufhof. Hier werden we door jullie heen gestuurd omdat er een hele grote Sephora zit. And hell yeah, dit was smullen. Ik heb erg getwijfeld of ik een palet van Huda Beauty zou kopen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, maar ik moet zeggen dat de bovenste rij oogschaduwkleuren van het Huda Beauty Rose Gold Remastered palette nog steeds in mijn hoofd zit.

Daarna fietsten we weer verder door Tiergarten, een groot stadspark van Berlijn en vanuit daar heb je een mooi uitzicht op het prachtige Siegessäule. Of zoals de Berlijners het noemen: Goldelse. Deze overwinningszuil, waarbij je Victoria (godin van de overwinning) ziet, is één van dé bekendste herkenningspunten. Het is echt een prachtig beeld vanuit iedere hoek, het schittert je tegemoet.

We gingen weer terug naar het hotel en naast ons hotel zit Bikini Berlin, een heel tof winkelcentrum. Voorheen heette het Bikini-Haus maar het is gerenoveerd in 2014. Dit is echt superleuk. Hier zitten geen standaard winkels zoals we ze kennen maar conceptstores. Jonge ontwerpers kunnen hierdoor bekijken of hun concept aanslaat. Het is zo leuk vormgegeven. Ook zitten er van die typische hipstercafeetjes. Het is een conceptwinkelcentrum zou je kunnen zeggen waardoor er veel afwisseling is.

Ontzettend leuk om al die merken te zien die wij niet kennen. Althans, ik had hier nog nooit van gehoord. Ook verkochten ze hier Invisibobbles en Beautyblenders in alle soorten en maten.

Het is zo’n gezellig winkelcentrum en ook hebben ze een tof dakterras. Wij vonden dit wel een aanrader. Er was ook een prachtige Japanse winkel met mooi aardewerk en kimono’s. Ik heb spijt dat ik geen schaaltjes heb meegenomen, maar dat was niet te doen denk ik. Ik had al zoveel meegezeuld, haha!

Kijk deze toffe espadrilles voor mannen!

We haalden een ijsje in ditzelfde winkelcentrum. Zelfs het ijsje met het zwarte hoorntje is afgestemd op de look and feel van het winkelcentrum lijkt het wel.

Na een lange dag was het tijd om naar het hotel te gaan. De lift stopte bij de Monkey Bar in plaats van op onze verdieping. We keken elkaar aan en dachten ‘Fuck it, we gaan gewoon een cocktail drinken. Het is nu toch al laat!’

De volgende dag gingen we naar de Berliner Zoo. Deze dierentuin is al heel oud en staat bekend om de vele diersoorten die ze er hebben en het grote aquarium.

Ik kon me wel uren vergapen aan al die prachtige kwallen en vissen in het aquarium. Fantastisch!

Ook mocht je een bepaald stuk door de kooien van de vogels lopen. Willemijn durfde niet, haha! Dus ik heb maar even in mijn eentje genoten van dit mooie moment dat deze vogel minutenlang zo bleef zitten. Zo kon ik zijn prachtige veren goed bewonderen.

Het was een warme dag, maar met een dutje op zijn tijd komen we er wel. We worden echt twee oude oma’s! Het kwam echt door het warme weer, we zagen wel meer mensen slapen in de dierentuin.

Het einde van onze reis wilden we heerlijk uit eten gaan. We hadden gereserveerd bij NENI Berlin. Dit zat ook in ons hotel en iedere avond zagen we dikke rijen wachtende mensen. Dat moest wel goed eten zijn! Vergeet dus niet te reserveren als je hier wilt eten, want anders sturen ze je gewoon weg en wacht je voor niets. Dat zou jammer zijn.

We hebben hier het lekkerste gegeten. Tip: neem het verrassingsmenu met zijn tweeën. We kregen een soort Libanese tapas. Het was zo enorm gezellig, echt een aanrader!

Aan alles komt helaas een eind, zo ook aan deze reis. We stonden de volgende morgen weer vrij vroeg op het station van Berlijn. Deze beren zie je trouwens overal in Berlijn. Ik vind dat we eigenlijk met elke beer op de foto hadden moeten gaan. Leuke opdracht voor de volgende keer!

Stoelen 84 en 86, here we come!

We vonden het geweldig in Berlijn, wat een fantastische stad. Ik vind het altijd zo leuk dat de leuke ervaringen en mooie herinneringen altijd zullen blijven na zo’n reis: hoe kort of lang die ook is.

We gaan zeker nog een keer terug! Het lijkt ons in de herfst ook prachtig. En het was heel fijn reizen zo met de trein. De tijd ging vrij snel en je kunt ondertussen allerlei andere dingen doen zoals kletsen, werken, slapen, lezen: noem maar op. Het grote voordeel? Je kunt zoveel extra kilo’s meeslepen als je wilt, ideaal als je net als wij graag gaat winkelen! Hallo extra koffer 😉

Will, wanneer plannen we ons volgende tripje? En ben jij wel eens in Berlijn geweest?