Hoe ik onze weekmenu’s maak

Al ruim 2 jaar is ‘Wat hebben we gegeten deze week?’ een van de populairste rubrieken in de categorie 2Eat. Super leuk! Naar aanleiding van mijn overzichten krijg ik vaak te vraag hoe ik inspiratie op doe en de gerechten per week bepaal, omdat het zo gevarieerd en afwisselend is. Daarom vandaag een artikel hier over.

Foto door Mariska de Groot

Allereerst vind ik zelf onze weekmenu’s helemaal niet zo bijzonder. 😉 Ik heb een redelijk vast repertoire waar ik uit kies en waarin ik afwissel. Maar inmiddels is dit vaste repertoire wel dusdanig groot dat ik veel kan variëren. Er zijn natuurlijk foodies die veel meer koken, veel spannendere gerechten creëren en véél gevarieerder eten. Ik ben maar een simpele kok mensen. Het moet voor mij lekker maar zeker ook relatief makkelijk te maken zijn.

Ik doe één keer per week boodschappen. Ik bestel al bijna twee jaar trouw bij de Ap. Dit bevalt super goed. Omdat ik boodschappen dus online bestel, moet ik goed nadenken over wat ik ga maken en daarom maak ik altijd een lijstje met een weekmenu.

Mijn ‘regels’ voor een goed weekmenu:

  1. Maximaal twee keer per week vlees, maar liever nog één keer.
  2. Iedere dag minimaal 200 gram groente bij de avondmaaltijd.
  3. Het moet gevarieerd zijn: de ene dag pasta, dan een keertje rijst, een keer peulvruchten en de andere dag aardappels. Ook wil ik niet te vaak dezelfde groente eten.
  4. Één keer per week maak ik een nieuw gerecht. Zo doe je weer inspiratie op voor nieuwe gerechten.

Stap 1: Voor ik een lijstje maak met de dingen die we gaan eten, kijk ik altijd eerst even bij de aanbiedingen. Ik laat mijn weekmenu’s dus deels afhangen van de aanbiedingen. Als ik bijvoorbeeld zie dat de aardappels in de aanbieding zijn, bedenk ik daar één of twee gerechten mee. En als er verse pasta in de aanbieding is, koop ik het (en anders niet). Meestal maak ik één tot drie gerechten met een product uit de aanbieding, maar soms ook helemaal niet.

Stap 2: Waar hebben we zin in? Een belangrijke vraag natuurlijk. 😉 Ik vraag altijd aan Djurre wat hij zou willen eten en ga dit ook na bij mezelf. Deze gerechten gaan sowieso op het lijstje.

Stap 3: Het kiezen van de vleesgerechten. Deze zijn meestal het snelst bedacht. Vaak is dit lasagne, pasta bolognese of in de winter stamppot met worst.

Stap 4: Tijd om de resterende dagen te vullen. Ik heb een lijstje van zo’n 10 gerechten die ik ‘uit mijn hoofd kook’. Meestal kies ik er hier een paar van uit. En het laatste gerecht dat ik kies is altijd een nieuw gerecht. Ik probeer namelijk iedere week iets nieuws te koken. Meestal haal ik dit gerecht uit de Allerhande (online), maar soms ook uit een kookboek.

Overige tips:

Pas gerechten een beetje aan. Met aardappels, vlees en groente kun je bijvoorbeeld al eindeloos varieren. En zo heb ik ook een basisrecept voor curry, maar de vulling pas ik iedere keer weer aan. De ene keer eten we het met naan brood, de andere keer met rijst. Zo heb je toch niet het gevoel dat er ‘weer die curry’ op tafel staat.

Maak een lijstje met jullie favoriete gerechten waar je uit kunt kiezen als je even niets weet. Dat scheelt weer lang nadenken! 😉

Breng structuur aan die voor jou werkt. Voor mij werken bijvoorbeeld de ‘regeltjes’, zoals maximaal twee keer vlees, een keer pasta, een keer rijst, een keer aardappels en een keer peulvruchten. Dit ‘beperkt’ de mogelijkheden en maakt het daarom makkelijker om te kiezen.

Mijn standaard repertoire

Ik heb niet van alles recepten, maar om je toch een idee te geven van wat er op mijn ‘go to lijstje’ staat, soms ik hier onder een deel op:

  • Groenteballetjes met met smashed potatoes en groente
  • Curry
  • Quesadillas met extra groente
  • Zoete aardappelsoep
  • Turkse groentekebab (AH verspakket)
  • Stamppot (bieten of hutspot zijn favoriet)
  • Pasta met tonijn en extra groente
  • Falafel met rijst en snijbonen in tomatenpuree
  • Kikkererwtenstoof naar recept van All Day Bowl
  • Pasta in roomsaus met gegrilde broccoli en asperges
  • Nasi
  • Spitskool in filodeeg van Lekker & Simpel
  • Pompoenstoof
  • Chili Sin Carne
  • Aardappels, Catalaanse worstjes, pompoen en paprika uit de oven
  • Lasagne

Voor zo ver mijn tips om een weekmenu samen te stellen. Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt! En ik ben ook heel benieuwd naar hoe jij je weekmenu’s maakt.

20 reacties

Mirjam -

Weekmenu’s kan ik echt niet. Nu heb ik geen kinderen dus misschien kan ik daardoor wat flexibeler zijn. Ik en mijn vriend beslissen meestal voor 2 dagen wat we gaan eten. We overleggen dan samen even waar we zin in hebben en wat handig is. Ik werk onregelmatig dus soms is een makkelijke maaltijd handig, soms ben ik vroeg klaar en dan kook ik wat uitgebreider. Dus meestal kom ik 2 a 3x per week in de supermarkt (die hier om de hoek is dus daarom vind ik het ook totaal niet erg). Stiekem vind ik boodschappen doen nog wel leuk ook.
In het weekend eten we vaak bij ouders of schoonouders en op zondag doen we vaak makkelijk met soep en broodjes of iets laten bezorgen.

Marleen -

Handige tips! Wat ik mij afvraag is hoe je de groentes vers houdt als je voor een week inslaat? Bij mij zijn ze dan soms al over datum (in zak) of anders verkleurd.. vandaar dat ik 2 a 3 keer per week boodschappen haal. Lijkt mij zo fijn om maar eens per week te gaan..

Mare -

@Willemijn: Je maaltijden zien er altijd heel lekker en evenwichtig uit. Maar ik vroeg me af of Djurre niet extra behoefte heeft aan vlees en eiwitten i.v.m. zijn baan? Sowieso vraag ik me weleens af of je daarmee rekening houdt, b.v. dat het niet teveel suikers/koolhydraten bevat?

Isabel -

Herkenbaar! Zo’n weekmenu is heel handig om elke dag “keuzestress” te voorkomen, ingredienten op elkaar af te stemmen om geen of zo min mogelijk ingredienten weg te gooien. Verse kruiden weken laten liggen omdat je er niks meer mee doet en dan weggooien bijvoorbeeld is zo zonde. De service van Appie moet ik maar eens proberen in het nieuwe jaar. Gemak dient de mens :)

Roos -

Wij doen het ook precies op dezelfde manier. Wij hebben een privé Pinterest board aangemaakt waar we (als we er aan denken) foto’s van ons avondeten op zetten zodat ik bij gebrek aan inspiratie even snel kan kijken op mijn eigen board. 1x per week iets nieuws wordt meteen mijn goede voornemen voor 2018. Oh en voor iedereen die veel brood eet; koop een broodbakmachine! Is zo makkelijk en je wilt nooit meer anders!

Monique -

Grappig. Wij doen dit op exact dezelfde manier. Op het bestellen bij de Appie na dan. Mensen zijn altijd verbaasd dat we dit doen. En vinden het altijd het toppunt van organisatie. Wij vinden het bijzonder prettig, want het geeft zoveel rust. Geen last minute stress om iets op tafel te toveren en geen tussendoor-boodschapjes. Heerlijk, het werkt!

Manon -

Handig dit, bij mij is het ook elk weekend weer drama, gelukkig doe ik wel meer dan 1 keer per week boodschappen waardoor ik niet zo veel hoef te plannen maar er komen vaak ook gewoon dingen tussen waardoor ik opeens iets moet invriezen ofzo.. heb zelf een mapje op mijn telefoon met gerechten opgeslagen zodat ik bij gebrek aan inspiratie daar altijd even kan kijken :)

Fleur -

Vind ook leuk om te zien dat Jelle zo gezellig mee eet!!!
Daar nog tips voor? Mijn zoontje kan nu ook starten met mee eten maar wil het nog niet zo proberen..

Nynke -

Leuk om te lezen!
Mede door jouw enthousiasme over de bezorgservice van Appie ben ik het ook gaan proberen. Wat een uitvinding, echt ideaal!
Ik ga binnenkort een paar van je recepten uit je standaard repertoire koken. Zitten veel lekkere dingen tussen en mijn lijstje kan wel wat uitbreiding gebruiken.

sigrid -

wij doen sinds we kinderen hebben ook 1x per week boodschappen. het scheelt ook heel veel geld!
nu nog een bezorgservice van de lidl en ik ben helemaal blij, want daar kopen we ook altijd best veel…
als vervanger van vlees en als kindertip: probeer eens linzenkoekjes! Linzen ‘prakken’, met een uitje en paneermeel of bloem en dan bakken in de pan. Het worden super krokante koekjes, die ook wel een beetje op een hamburger lijken als je ze op een broodje doet en ze wat dikker maakt, en mijn zoontje vindt ze ook lekker :-)

Elsbeth -

Ja ook wij bestellen 1 keer per week bij de Albert voor de hele week vooruit. Scheelt zoveel tijd, plus met 2 jonge meiden en hoogzwanger van nummer 3 is naar de winkel gaan niet meer echt mijn favoriete “hobby”. Ik bewaar al mijn favoriete recepten op een Pinterest bord (ben niet meer zo van de papieren lijstjes). Ik loop er elke week weer even doorheen en voeg er zonodig weer wat aan toe. Bovendien biedt Pinterest zelf mij ook veel recepten inspiratie. En mijn man en ik hebben samen een shopshop lijstje voor de overige boodschappen; diegene die nog even naar het dorp gaat kan dit dan makkelijk meenemen.

Mariëlle -

Ik maak zelf ook altijd weekmenu’s omdat ik altijd laat thuis kom van werk en geen tijd heb om nog boodschappen te doen, boodschappen doe ik daarom ook 1 keer in de week.

De weekmenu’s worden bij mij bepaald door de inhoud van het biologische groentepakket die ik wekelijks ontvang, hierdoor eet ik veel van het seizoen (op dit moment veel kool bijvoorbeeld). Ik probeer in het weekend vaak nieuwe recepten uit, omdat ik dan mooi de tijd heb om uitgebreid te koken. Voor door de weeks zoek ik altijd simpele recepten op die ik snel klaar kan maken als ik uit mijn werk kom, met de groentes uit het groentepakket.

Lindsey Beljaars -

Leuk om te lezen!!

Shirley -

Ik laat me meestal leiden door de aanbiedingen. Dat is ten eerste voordeliger, maar voor mij bijna belangrijker: het beperkt de ‘keuzestress’. Als ik nog een ingrediënt heb liggen dat op moet, zoek ik naar een recept met dat ingrediënt. Maar eerlijk is eerlijk, ik val wel veel in de herhaling. Ik probeer vers te koken, maar als ik geen zin heb in boodschappen doen, eet ik gerust twee dagen achter elkaar soep uit zak en gebakken aardappeltjes (diepvries).

femketje -

wat leuk dat je ook eens per week iets nieuws probeer! ik struggle vaak met onze weekmenu’s :(

Loes -

Handige tips! Ik vind variatie ook het aller belangrijkst, want ik wil niet te vaak hetzelfde eten. Dat is niet lekker en ook niet gezond. Ik eet in ieder geval 5 dagen per week geen vlees of vis, dat vind ik ook heel belangrijk.

Sara -

Hoe doe jij her trouwens met brood voor de hele week? Vries je dat in?

Willemijn -

Ja ik koop 3 broden per week en dat vries ik in. En per dag haal ik er dan wat sneetjes uit om te eten.

Sara -

Handige tips! Dit wil ik
Volgend jaar echt gaan doen, de komende week is daar te rommelig/gezellig voor.
Ik merk nu dat ik bijna elke dag in de supermarkt sta, dus veel te veel uitgeef. Daarbij gooi ik ook vaak dingen weg, echt zonde dus. Ik kom steeds laat thuis van werk en dan heb ik enorm honger. Dan rijd ik dus naar de supermarkt om iets makkelijks te hlen; maar dat is ook vaak ongezond. Ik dacht laatst om op mijn thuiswerk dag bijv vooruit te koken. Of Steeds de dag van te voren en dan eerst lekker eten als we thuis komen en dan daarna (met weer wat energie) koken voor de volgende dag!

Marije -

Goede tips! Ik blijf het lastig vinden om steeds wat te bedenken.

Reageer ook