NIVEA

‘NIVEA!’ Dit is een uitspraak die Djurre heel vaak roept. Overgenomen van zijn baas toen hij nog in de winkel werkte als verkoper. ‘Niet Invullen Voor Een Ander’, betekent het. Invullen voor een ander is tot op zekere hoogte een belangrijke vaardigheid in onze dagelijkse communicatie. Maar het kan ook desastreuze gevolgen hebben. NIVEA, dat is zo makkelijk nog niet. Of… toch wel?

Foto door Mariska de Groot

(Dit artikel is door zowel Willemijn als Martine geschreven :) )

Invullen voor een ander. We doen het allemaal! We gaan er van uit dat we weten wat de ander denkt of voelt. Soms zijn we geneigd aan te nemen dat iets wat wij fijn vinden, een ander automatisch ook fijn vindt. Terwijl een ander dat misschien wel heel anders ervaart! Of je vult de gedachten van iemand anders in: ‘Hij vindt me vast lelijk/stom/irritant.’ ‘Ze heeft het vast te druk om wat leuks te gaan doen dit weekend.’ ‘Als ik … zeg, dan wordt hij vast boos.’ ‘Ik doe het maar niet want…’

Invullen voor een ander is eigenlijk ontzettend zonde. We zitten vaker fout dan goed, namelijk. Het is daarnaast ook ‘gevaarlijk’ om te doen, want het kan de realiteit vertroebelen. Als je nooit ‘checkt’ of dat wat je invult voor een ander ook daadwerkelijk klopt, kan het zomaar gebeuren dat je je eigen verhaal van iets maakt. En dat is vaak alleen maar ten nadele van jezelf of de ander. Daarnaast is het gevolg van iets voor een ander invullen vaak dat we ook ons gedrag aanpassen. Je doet iets maar niet, omdat je denkt dat de ander dat vervelend/stom/irritant vindt.

Stel je voor dat je altijd uit gaat van het slechtste wat die persoon denkt, dan vorm je – door de gedachten van een ander in te vullen – uiteindelijk een onrealistisch beeld van wie diegene in werkelijkheid is en wat die persoon echt denkt. Het is ook oneerlijk naar de ander toe, want zonder het te weten krijgt hij/zij geen kans om te laten weten wat hij/zij zelf denkt. Als je altijd de gedachten van de ander negatief invult, heb je vooral jezelf daarmee. Je kunt er boos door worden, verdrietig en vooral onzeker.

Maar het werkt ook andersom. Stel je voor dat je altijd de gedachten van diegene positief invult, dan kan het voorkomen dat je een keer over die ander zijn grens heen gaat. ‘Ach, dat zal hij vast niet erg vinden’, en zonder te overleggen doe je het dan want je ging er wel vanuit dat het goed was. De ander kan zich dan gepasseerd voelen.

Zo voelde Martine zich laatst schuldig over iets tegenover mij. Na lang uitstellen stelde ze haar gevoelens toch maar aan de kaak. Om er vervolgens achter te komen dat ik er totaal niet mee zat en juist alleen maar heel blij voor haar was! Ze had iets voor mij ingevuld (‘Willemijn zal zich vast rot voelen als ik …’), maar het tegengestelde was juist het geval. Gelukkig dat ze er over begon, want anders had ze zich rot blijven voelen.

Ook mij overkomt NIVEA vaker dan me lief is. ‘Je lijkt helemaal niet enthousiast over onze date van vanavond’, zeg ik dan bijvoorbeeld tegen Djurre op een al ietwat teleurgestelde toon. Waarop hij vervolgens zegt: ‘Sorry schat, maar ik ben even met mijn hoofd bij iets belangrijks voor mijn werk.’

Toch is het onvermijdelijk en onmogelijk om nooit iets voor een ander in te vullen. Verbale en non-verbale communicatie, inlevingsvermogen, het volgen van je gevoel/intuïtie en spiegelen zijn vaardigheden die ons mensen tot sociale wezens maken. Het is een belangrijke vaardigheid in onze communicatie. Je moet alleen oppassen dat je het niet te veel gaat doen en dat je je bewust bent wanneer je iets voor een ander aan het invullen bent. Het draait om het vinden van een gezonde balans!

Tips voor NIVEA:

  • Onthoud vanaf nu het ezelsbruggetje: ‘NIVEA’! Zodra je je bewust bent dat je aan het invullen bent, denk dan weer: ‘Niet Invullen Voor Een Ander’.
  • Als je wel iets invult voor een ander, check dan of dit wel echt zo is. Stel het liefst een open vraag: ‘Hoe kijk jij aan tegen…’ of ‘Wat vind je van…’ Als dit antwoord te vaag blijft, kun je het iets specifieker vragen. Begin je vraag bijvoorbeeld met: ‘Interpreteer ik goed dat…’ ‘Klopt het dat ik het gevoel krijg dat…’ ‘Ik heb het idee dat…’

Conclusie: communicatie is wederom weer het sleutelwoord. Vraag diegene hoe hij/zij er over denkt voordat je zelf de gedachten besluit in te vullen. En ook niet geheel onbelangrijk: deel de gedachten over je gevoelens met elkaar om beter te begrijpen hoe de ander in elkaar zit. Jij kan niet weten wat de ander denkt, maar de ander weet dat ook niet van jou. Daarom is open communicatie zeer belangrijk. Of dat nu in familie-/vriendschapsrelaties is of op het werk. Spreek je uit, wat is het ergste dat je kan overkomen? Erger dan miscommunicatie kan het niet zijn, want niets creëert grotere problemen dan dat. 😉

27 reacties

Tio -

We gaan er vaak van uit dat we denken wat anderen willen of voelen. De utdrukking Nivea kende ik nog niet en dacht dat het dagcreme was of dat merk toiletartikelen dat Nivea heet. .

Kirsten -

Wat een fijn artikel meiden! Ik kende het ezelsbruggetje nog niet :) .

Nienke -

Haha, heel leuk! En ook heel herkenbaar!

Jessica -

Wat een handige tip.

kim -

hoi martine en willemijn,
kennen jullie ‘anna’ ook? dit betekend : alles navragen niks aannemen. dit is ook wat mensen redelijk veel doen. als je er op let betrap je jezelf vaker dan je had verwacht.

Denise -

Als Nivea een Olympische sport zou zijn, had ik zonder moeite goud gehaald haha. Ik ben veel te goed in het invullen van iemands gedachten, wat vaak dus echt niet klopt. Het maakt mij mega onzeker en is super onnodig!

Annemarije -

Wat een goed artikel! Ik kende het ezelsbruggetje al, maar ik vind m erg goed!
Aan de andere kant moet je het soms ook wel doen.. Ik ben m’n drie beste vriendinnen verloren doordat we gewoon NIET invulden voor een ander. We dachten niet hoe een ander het zou opvatten als we iets zeiden.. Maarja.. de tijd om het goed te maken is echt voorbij en vanaf volgend jaar zie ik ze niet meer..
Mijn tip: NIVEA, maar soms ook W(el)IVEA…
X

Celine -

Wat een mooi artikel! Dit ezelsbruggetje ga ik zeker onthouden! Ik doe dit namelijk ook iets te vaak. Liefs, Celine

Floor -

Haha, wauw, precies een onderwerk waar ik de laatste tijd heel erg mee bezig ben! Ik doe dat veel te veel, denk dat anderen veel te negatief over mij denken hoewel ik daar helemaal geen directe aanleiding voor heb. Invullen dus 😉 Een vriendin van mij had het hier laatst ook met me over, het checken of die gedachten wel kloppen en niet je eigen gedachten iemand anders zijn gedachten maken. Jullie hebben het hierboven heel mooi samengevat, dankjewel!

Sofia -

Wat een mooi artikel & een fijne reminder!
Die ga ik onthouden! :)

Margot -

Wat een fijne post! Een goede reminder en een handig ezelsbruggetje!

Lindsey Beljaars -

Oeh wat een leuk ezelsbruggetje. Die ga ik onthouden!

Margo -

Wat een goed artikel dit. Voelt wel heel herkenbaar. Ik maak me hier zo schuldig aan! Dan maak ik me helemaal druk om wat iemand van me denkt in een bepaalde situatie, en later blijkt dat deze persoon er echt totaal niet mee bezig was. Ik maak me soms echt te druk hoe ik overkom, bleek hieruit :) leermomentje!

-N | Mommies Life -

Ik word al jaren dood gegooid met deze term en gooi het zelf ook vaak terug 😉
Je weet niet wat een ander denkt en doordat mensen invullen krijg hoevaak zoveel miscommunicaties. Eigenlijk zonde want door een check vraag had je bepaalde zaken kunnen voorkomen. Goed artikel meiden!

Amy -

Mooi artikel.. herkenbaar ook. Ik ben een meester in het invullen van gedachten van anderen, vooral als het betrekking heeft op mijzelf 😉 Dank voor deze eye opener!

Rozemarijn | STYLEDWAY -

Wauw zeg! Dit ga ik onthouden! Want man wat kan ik het negatief invullen voor iemand anders goed.. pfff

Lisa -

Mooie reminder dit artikel! Het kwam laatst naar voren in een mindfulness cursus en sindsdien probeer ik er echt bewust van te worden. Ik doe ook zo vaak aannames.. Is in het begin nog niet zo makkelijk het snel bij jezelf te herkennen vind ik!

Chantal -

Een bekend woord uit mijn therapie hahaha! Die ik heb ik intussen mogen afsluiten maar invullen voor een ander (en dus heel negatief meestal) was een groot onderdeel daarin.

Shirley -

Wat een mooie eye-opener. Ik denk dat ik onbewust een ster ben in IVEA. Zal er iets vaker de N voor moeten zetten.

Nicole -

Dit kwam bij mij op de doktersassistent opleiding ook veel aan bod. Is idd iets wat je snel doet en niet moet doen!

Amber -

Leuke post! Toevallig dat mijn vriend hier laatst ook mee kwam! Dit was voor mij toen ook echt een eyeopener en ik besefte mij dat ik het best vaak doe. De laatste tijd let ik er veel meer op en denk ik vaak: ‘NIVEA’.

Marije -

Wat een goede! Ik heb Nivea nooit zo bekeken maar maak mij er helaas maar al te vaak schuldig aan. Wel handig zo’n ezelsbruggetje

Anoniem -

Hey, verrassend dit! Ik dacht eerst van o een adv over nivea;) maar het bleek een eyeopener.
Ik wil iets heel belangrijks aan iemand vragen maar denk steeds straks vind degene mij raar/stom…
Nu denk ik dat ik het gewoon ga vragen zonder dit te denken en te zien wat het wordt… (………..#verliefd)

Willemijn -

Hahaha! Enne, inderdaad, gewoon vragen! Niet geschoten is altijd mis! Succes!

Susan -

Wat een fijne tip. Ik ga hem onthouden :)

Marijke -

Leuk om te lezen. Ik merk dat ik dit toch nog regelmatig doe. Ga het ezelsbruggetje zeker onthouden!

Eva -

Wat een goed ezelsbruggetje! Ik denk dat ik dit onbewust best vaak doe namelijk.

Reageer ook