Rustig aan doen

Rustig aan doen is niet iets wat in mijn aard ligt. Ik kan wel relaxen, maar dan vooral ‘s avonds wanneer ik bij mij als ochtendmens langzaamaan het licht uit gaat. Overdag kan ik maar moeilijk stilzitten en draaien mijn hersenen, waarin ik allemaal lijstjes heb, overuren. Ik kan niet rustig zitten voordat alles af is. Maar het probleem is… Niets is ooit ‘af’! Ik ging op zoek naar tips. Hoe kun je nou eventjes rustig aan doen?

Foto credit: Lechon Kirb

Neem vanmorgen als voorbeeld. Ik stond om half 7 op, tegelijk met Djurre die vroeg weg moest voor een klus. Ik maakte ontbijt voor ons, kleedde me aan en liet Saar uit. Eenmaal weer thuis was het 7.45 uur. Ik bereidde de werkdag voor door het maken van een to do lijstje. Zo, dit zou een druk dagje worden! Ik nam me daarom voor om het nog even rustig aan te doen voor Martine hier zou zijn (meestal een uurtje of half 10). Ik zei tegen mezelf: ‘Gewoon even een kop thee op de bank opdrinken en daarna op je dooie akkertje je make-up doen.’ Maar zoals zo vaak realiseer ik me zo’n 30 minuten later dat ik mijn kop thee achter het aanrecht sta te drinken, omdat me tijdens het thee zetten op was gevallen dat de gootsteen er een beetje vies uit zag. En dus besloot ik die snel even schoon te maken. En als ik dan toch bezig ben, kan ik net zo goed even een doekje over de wc halen.

Even later, al poetsend, denk ik nog weer even terug aan mijn voornemen om heel even rustig aan te doen en dat ik er – zoals zo vaak – wéér in gefaald ben. Ik lach om mezelf. ‘Dit is een leuk onderwerp voor een artikel!’ Er borrelt een heleboel inspiratie op. Ik maak snel de wc af en kruip direct achter mijn computer om aan de slag te gaan met dit artikel. Het is 9.00 uur en van rustig aan doen is nog niets gekomen… Oeps.

Natuurlijk gaat het er niet per se om dat ik nu op dit moment even niet rustig aan gedaan heb. Maar dit is wel het typische voorbeeld hoe het bij mij werkt. Ik neem me zó vaak voor om even rustig aan te doen, om even niets te hoeven, en 9 van de 10 keer ga ik alsnog weer aan de slag. Wanneer er nog dingen gedaan moeten worden, moet dat gewoon gedaan worden, anders kan ik niet stilzitten. Het probleem is alleen – zeker met mijn werk en het huishouden – dat dingen nooit af zijn. Mijn huis is nooit zo blinkend schoon zoals ik dat graag zou willen en ik zou iedere 10 minuten wel een nieuwe mail kunnen beantwoorden of ander klusje voor de websites kunnen doen.

Van hard werken is nog nooit iemand slechter geworden. Van té hard werken wel. Soms zijn er periodes in ons leven waarin we gewoon wat rustiger aan moeten doen. Als je dat niet doet, dan begin je dat te merken door ofwel lichamelijke klachten (zoals pijn en vermoeidheid) of psychische klachten (slapeloosheid, stress, onrust of zelfs een burn out). Af en toe pas op de plaats maken en voldoende ontspanning in je dagelijks leven is dan ook van groot belang. Maar hoe doe je dat?

1. Prioriteiten stellen

Alles valt of staat met prioriteiten stellen en daarom is deze oh zo voor de hand liggende tip ook de eerste die ik ga geven! Te vaak zijn we druk met dingen die we eigenlijk best wel (eventjes) los kunnen laten. Een collega is vast bereid om een taak een keertje van je over te nemen, je huis hoeft niet altijd spik en span te zijn en is het nou echt zo erg om dat ene etentje bij je familie eens af te zeggen omdat je eigenlijk te moe bent?

Door prioriteiten te stellen schrap je makkelijker ‘onbelangrijke’ punten van je to do lijstjes. En vraag jezelf vervolgens bij alle nieuwe to do puntjes of afspraken die je maakt af: ‘Heeft dit prioriteit, of kan ik dit ook gewoon niet doen? Of misschien op een later moment doen, als het beter uit komt?’

2. Grenzen aangeven en nee zeggen

Als je goed je prioriteiten stelt, leer je daarmee ook je grenzen kennen. Geef die grenzen aan op je werk of in je privé-leven. ‘Het lukt me om deze week één extra dienst te doen, maar die tweede wil ik niet doen‘, bijvoorbeeld. Als je je grenzen aangeeft, zeg je tegelijkertijd ook Nee tegen dingen die over je grens heen gaan. Nee zeggen vinden veel mensen moeilijk. Maar zoals Paulo Coehlo zegt: ‘When you say Yes to others, make sure you’re not saying No to yourself’. Voor wie zeg je eigenlijk ja? Niemand kan Nee voor jou zeggen, alleen JIJ kunt dat. Neem jezelf serieus en luister naar je gevoel.

3. De boel de boel laten

Deze sluit een beetje aan op punt 1. Het huishouden is voor mij altijd zo’n dingetje. Sinds mijn zwangerschap heb ik veel last van rugklachten. Na een rondje wandelen met Saar en stofzuigen zit ik eigenlijk al aan mijn tax en kan ik de rest van de dag nog weinig fysieke dingen ondernemen. Hier baal ik ontzettend van, want voorheen zoefde ik altijd door het huis heen en was het bijna altijd netjes en schoon. Maar nu moet ik soms de boel de boel laten. Ik heb prioriteiten gesteld (iedere dag de woonkamer stofzuigen en opruimen, de wc moet fris zijn schoon en de keuken opgeruimd). Maar de rest dat komt pas als ik er de puf voor heb, of als Djurre de tijd heeft om het van me over te nemen. Dat betekent dus dat het boven niet altijd netjes is, de was wéken achterloopt en dat er een laagje stof ligt op de fotolijstjes en andere tierelantijntjes. ‘De boel de boel laten Wil, de boel de boel laten…’, zeg ik dan tegen mezelf als ik (noodgedwongen) op de bank zit.

4. Hulp vragen en delegeren

Heeft iets wel prioriteit maar kun je het niet (helemaal) zelf voor elkaar boksen? Vraag dan hulp of delegeer taken aan iemand. Werk je al de hele week over (blijkbaar heeft werk op dat moment je prioriteit) en schiet iets er ontzettend bij in? Misschien kan je vriend/man, moeder of vriendin bijspringen en iets voor je betekenen? Overleg met collega’s over de dingen die gedaan moeten worden en geef bij je partner aan wat jij vind dat er deze week gedaan moet worden en verdeel vervolgens de taken.

5. Goed plannen

Creëer meer rust in je schema door je tijd goed in te plannen. Vooral als je ondernemer bent of wanneer je studeert is je tijd veel minder gestructureerd door een externe factor (namelijk diensttijden) en loop je de kans dat je altijd maar zit te werken of te studeren. Of juist niet. Waardoor je weer stress krijgt omdat je van alles hebt zitten doen, behalve dat gene waar je prioriteit lag.

Blok in je agenda de tijden waarop je werkt, studeert, klusjes doet, afspraken hebt, etcetera. En houd je hier ook aan! Nog beter: plan ook rust in. Houd bijvoorbeeld expres en avond of middag vrij in je agenda en bewaak die ook goed.

6. Stop met multitasken

Een van mijn valkuilen is multitasken. Dan ben ik aan het schrijven voor een artikel, houd ik ondertussen mijn mailbox in de gaten, app ik met Martine over werk en heb ondertussen een was in de machine. Hoewel wij vrouwen goed zijn in multitasken, is het niet altijd even productief. Als je op één ding je volle aandacht richt ben je effectiever (en dus sneller klaar) en voel je meer voldoening na afloop. Multitasken – zo blijkt uit onderzoek – levert ook meer stress op. Nog een reden om er mee te stoppen!

6. Zet die telefoon uit

Hoe vaak gaat jouw telefoon per dag af omdat je gebeld wordt, er een app binnen komt of je een nieuwe like hebt op Instagram? Vast veel vaker dan je eigenlijk door hebt, kan ik je in elk geval vertellen. En iedere keer als ‘ie af gaat wordt je gestoord in dat waar je mee bezig bent. Of dat nu werk of een klusje is, of terwijl je rust neemt. Zet dat ding gewoon eens op stil (iPhone’s slaapstand vind ik ideaal) of zelfs helemaal uit! De wereld vergaat echt niet als je een uurtje later reageert op een bericht. Het zal je zo veel meer rust geven!

7. Ga iets leuks doen of bewegen

Voor sommige mensen is ontspanning ook juist iets actiefs doen, in de vorm van een hobby uitvoeren of bewegen (sporten). Ik vind een paar uurtjes winkelen in mijn eentje bijvoorbeeld heerlijk. Na afloop ga ik dan graag bij een bakkerijtje een sapje drinken en een broodje eten. Allemaal helemaal alleen. Héérlijk. Ontspan je van sporten? Plan dan regelmatig deze momenten voor jezelf in!

8. Lezen, muziek luisteren of film kijken

Misschien zit ontspanning voor jou meer in een rustige bezigheid, zoals lezen, muziek luisteren of film kijken. En houd je terwijl je dat doet aan punt 6!

Vind jij het makkelijk om even pas op de plaats te maken of heb je daar ook wel eens moeite mee?

41 reacties

Xoxo -

Mijn tip is je huis uitgaan. Zolang ik thuis ben heb ik ook niet veel rust. Dit is ook de reden dat ik nooit vakantie neem en dan thuis blijf, dan kan ik net zo goed gaan werken. Als het huishouden een ding is voor je, waarom geen schoonmaakster?
Ik geloof er heel sterk in dat je je energie goed moet besteden en al het huishouden voor jou vaak lastig en als nooit af voelt, lekker helemaal je handen ervan af trekken zou ik zeggen. Is het eerstvolgende wat ik ga doen als mijn salaris nog omhoog gaat.

Floor Daasvand -

Ik neem de laatste tijd steeds vaker een momentje voor mezelf door gewoon even lekker een boek te pakken en te gaan lezen. Gewoon even weg uit de werkelijkheid en dat vind ik echt heerlijk!

Miriam -

Oehh…zó herkenbaar! Vooral nr 3 vind ik lastig. Ik vind het echt super irritant als iets niet afkomt en ik er dan de volgende dag weer mee bezig moet (ook op werk gebied). Maarja, soms kan het gewoon niet anders. Ik ben heel vaak met 1 ding bezig, dan zie ik ding nr 2,3,4 en 5. Vervolgens doe ik alles door elkaar en denk ik *chaosssss* en dan is het op een gegeven moment allemaal weer af haha.

anoniem -

zo herkenbaar, heb zelf heel lang last gehad van paniek/angst aanvallen. vooral als ik rust nam, omdat ik dan bang was dat ik niet nuttig was of als ik even alleen wat tijd voor mezelf had dat ik alleen was en niemand zich in mij interesseerde. toen heeft mijn vriend me heel erg geholpen, die relatie is nu afgelopen en ben af en toe al bang om bang te worden zeg maar. maar het gaat steeds beter en ik leer nu gewoon af en toe mezelf te dwingen niks te doen, al gaat dit mij niet altijd makkelijk af

iooon -

Hier heb ik duidelijk geen last van :’)

Evelien -

Ohh wat herkenbaar! Ik heb het met een grijns zitten lezen :)

Multitasken is ook echt een tick van mij. Alles moet zo efficïent mogelijk!
Voorbeeld; als ik naar het toilet moet, en daarna een kop thee wil drinken. Dan zet ik uiteraard de waterkoker al aan voordat ik naar het toilet ga, want dan spaar ik ‘maar liefst’ 2 minuten uit omdat ik niet meer hoef te wachten op de waterkoker.
Of; wanneer ik de afwasteil vol laat lopen met warm water, kan ik precies in die tijd mijn was in de wasmachine proppen om die alvast aan te zetten.

En nog zo 1: soms sta ik een half uur eerder op zodat ik lekker ‘rustig’ kan ontbijten en lang de tijd heb om mezelf op te tutten. Wat gebeurt? ik merk dat ik opeens nog tijd overheb voordat ik wegga, zie overal rommeltjes liggen en begin op te ruimen ‘want ja, ik heb toch even de tijd nu en het stoort me’. Uiteindelijk ben ik dan vooral daarmee bezig, moet ik me weer haasjerepje opmaken en halsoverkop weg voordat ik te laat kom.

Het is ook eigenlijk belachelijk dat ik mezelf zo aan het werk zet haha. Je wint er (bijna) niets mee, en het zorgt soms zelfs voor een zeker stressniveau. Fijn om te zien dat meer mensen dit ‘kwaaltje’ hebben!

Ik denk dat het een soort ‘way of life’ is. Ik heb mezelf dit onbewust aangeleerd, want ik ben er ook onbewust mee bezig (wat jij zegt; je vind jezelf een half uur later terug met een kop thee achter het aanrecht bezig met andere dingen). Misschien een goed idee om hier toch wat bewuster mee bezig te zijn en alles wat langzamer te doen :) zorgt voor rust! Leuk idee voor een challenge voor mezelf haha.

Kimmetje -

Ik heb enorm veel moeite met tijd voor mezelf te nemen en ook altijd bezig… daardoor enorm gestresst. Maarvben blij met je tip om ook ontspanning in te plannen. Ga dat eens proberen

Sylvia -

ik kan dat soms te goed…
ik kan soms een hele voormiddag in de zetel hangen met mijn zoontje, en dan mezelf afvragen waarom andere moeders dat niet kunnen, tot ik even rondkijk en zie dat het huis een bende is, let op, het is hier nooit vuil ofzo maar het kan hier wel een rommeltje zijn, ik ben nogal slecht in dingen terug op hun plaats leggen, en speelgoed mag gerust wat rondslingeren (zolang hij wakker is ten minste)
maar langs de andere kant ben ik wel jaloers op huizen die er altijd netjes bij liggen
ik zag onlangs een vlog van jullie waarin Willemijn filmde hoe ze op het einde van de werkdag alles netjes opruimde, en ik dacht wauw! hoe efficiënt gaat die te werk, logisch dat het er zo netjes bij ligt
maar ik besef ook wel dat het aan mezelf ligt dat het er hier niet zo bij ligt.
als ik zoals jou denk, oh nog een uurtje rust voor ik aan de slag moet, dan plof ik in de zetel en ontspan me even, is natuurlijk fijn, maar langs de andere kant kan ik die tijd even goed nuttig besteden
misschien moet ik een beetje van mijn laxheid aan jou geven, en jij wat van je onrust aan mij 😉

Willemijn -

Hihi goed plan! Ik vind het super leuk dat je ook je verhaal doet. Zo heeft ieder ‘type’ z’n eigen valkuilen en pluspunten.

Charlotte -

Misschien helpt het als je een leuke film opzet die je echt graag wilt zien… Lekkere kop thee erbij… Succes!

Sandra -

Ik ben herstellende van een Burn-out. Inmiddels ben ik erachter dat ik van alles moest van mijzelf. Dit meten gheb ik radicaal overboord gegooid en nu vraag ik me af of het moet (dan doe ik het over het algemeen niet), of ik het wil en of ik het kan.
Dit gaat natuurlijk niet altijd op, maat het geeft wel meer rust en controle over wat ik wil en niet hoe de buitenwereld wil dat ik dingen doe.
Mijn gezondheid staat nu op 1; ik zorg eerst goed voor mijzelf en dan pas voor een ander.

Kim -

Heel herkenbaar! Ik ben altijd maar bezig en kan geen seconde stil zitten. Zo ook in mijn zwangerschap. Ik ben nu 35 weken zwanger en vorige week begonnen plots de weeën, veel te vroeg natuurlijk. Ik werd opgenomen in het ziekenhuis. Nu moet ik ultieme bedrust houden en is lopen naar de wc eigenlijk al te veel. Soms denk ik wel is, eigenachuld. Had je maar meer je rust moeten pakken.

Liefs, kim

Renske -

Een heel herkenbaar artikel! Stiekem ben ik wel eens jaloers op mensen die écht op de bank kunnen hangen met een kop thee. Ik kan dat niet. Oeps. In ieder geval hoef ik mij niet te vervelen! Ik heb altijd wel iets te doen en de momenten dat ik even niets te doen heb, verzint mijn brein wel weer iets, haha. Gelukkig heb ik een lieve vriend die af en toe op de rem trapt, aangezien ik bij mezelf de rem niet altijd kan vinden. 😉 Wat heb je een goede tips geformuleerd! Iets waar ik zeker wat mee kan.

Mariska -

Als persoon die op zijn 32e al twee burnouts heeft gehad zeg ik herkenbaar! Ik heb nog steeds therapie om een betere balans te krijgen tussen in en ontspanning. Het is voor mij altijd vol gas vooruit of keihard op mijn bek gaan. Ik kan erg slecht stil zitten en ontspannen en zie altijd van alles. Wat mij enorm geholpen heeft is het opstellen van een schoonmaakrooster waar alles voor het hele jaar op staat, zowel wekelijks als minder frequente taken, ook de taken voor mijn partner. Alles komt vanzelf aan de beurt. Verder houd ik dagelijks met een kleuren systeem bij wat ik doe. Oranje: kost energie, roze: neutraal, groen: geeft energie. Zo zie je in 1 oogopslag of je niet teveel oranje dingen doet. En als je onrust voelt omdat je ziet dat iets vies is plan het alvast in op een andere dag in je agenda. Zo is het uit je hoofd, vergeet je het niet en dit werkt vaak ook kalmerend. Het komt wel, dat gevoel. En verder realiseren dat het huishouden nooit af is. Het is moeilijk, zucht. Haha. Zeker met kotsende huisdieren haha.

katrien -

Ik hoor jullie trouwens regelmatig over het tussendoor ff dit of dat schoonmaken. Nu vraag ik me af, hoe vaak poetsen jullie je huis? Is dat in een keer alles of elke dag iets anders en met welke frequentie? Wat ik zelf doe is één keer per week alles grondig kuisen. Wij leven maar met twee en zonder huisdieren. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen 😉

Martine -

Willemijn heeft hier wel eens een artikel over geschreven, als je zoekt op schoonmaakroutine dan vind je het wel. Als je huisdieren hebt, moet je bijvoorbeeld wel regelmatiger stofzuigen. Maar ik doe het ook meestal een keer per week hoor en soms gaat er een (druk) weekend voorbij dat ik helemaal geen tijd heb gehad.

Deisy -

Bij mij wisselt het echt af en weet ook wel goed wanneer ik rust moet nemen en doe dat dan ook! Dit is er bij ook ingehamerd om rustig aan te doen en je tijd te pakken, omdat je anders jezelf voorbij loopt. je denkt altijd dat het jou niet gebeurt, totdat het te laat is haha 😉 Ik probeer dit altijd in mijn achterhoofd te houden. Het leven is te kort om jezelf die kleine genietmomentjes af te laten pakken <3

Margriet -

Heel herkenbaar hoor! Vooral van dat ‘ik doe dit nog even snel, dat ook nog even’. En al zit ik even stil, dan zit mijn hoofd altijd weer vol met: ‘maar ik moet nog zoveel doen’.
Goede tips, fijn artikel!

anna -

Wat een herkenbaar artikel, zo gaat het bij mij ook! Ik merk wel dat het helpt om mijn telefoon echt weg te leggen. En soms gewoon even een stapje terug doen, zodat het niet ten koste gaat van jezelf.

katrien -

Dat herken ik, vooral dat van het huishouden. Maar het is gelukkig niet in die mate dat het storend is. Ik heb namelijk wel bepaalde ‘verplichte’ rustmomentjes als ik bijvoorbeeld met de trein van en naar men werk reis. En ik probeer altijd te ‘chillen’ minstens een uur voor het slapen gaan.

Annelien -

Ik had eigenlijk nooit zo’n moeite met rust nemen maar momenteel ben ik bezig met mijn scriptie, een parttime baan die echt mijn hart heeft én mijn vriend gaat per 20 augustus naar het buitenland verhuizen om te kijken of we samen gaan emigreren. Ik werk momenteel met een to do boekje met drie verschillende lijstjes (scriptie, werk, verhuizing. Daarnaast moet dan het huishouden nog… deze tips over rust nemen komen dus heel goed van pas!

Anneke -

Ik kon me nooit zo goed vinden in dit soort blogs. Ik was altijd iemand die bijna lui was, maar sinds ik ben begonnen met werken merkte ik dat ik me al snel verveelde als ik een dag niks deed. Toevallig merkte ik gisteravond ineens dat ik een beetje zat was: mijn man en ik hadden net drie weken vakantie achter de rug en toch voelde het niet als vakantie en had ik elke dag nog iets gedaan. Ik bedacht me dat als ik zo door ging, ik niet eens aan de dingen toe zou komen die ik in mijn vakantie wilde doen. Dus vandaag… Doe ik echt even niks.

Audrey -

Ik ben zelf een type van hollen of stilstaan. Ik werk óf door als een malle, of ik ben lekker uit aan het stellen en niks aan het doen, haha. Op mijn werk kan ik altijd heel slecht rustig aan doen (ik wil dóór), maar daarbuiten lukt het gelukkig wel.

Lindsey Beljaar -

Prioriteiten stellen en grenzen aangeven, dat vind ik zelf altijd erg lastig. Vind namelijk alles leuk!

Japkejanneke -

Wat een fijne tips. Ik heb ook heel erg veel moeite om stil te zitten. Ook wanneer ik vakantie heb en daar worden de mensen om mij heen nog al eens gek van!

Kirsty -

Fijne tips en heel herkenbaar! Ik probeer mijzelf echt te dwingen om tijd te pakken om te ontspannen, maar zelfs dan ga ik bijvoorbeeld vast boeken lezen die ik voor school uit moet hebben in plaats van dat boek dat ik eigenlijk wilde lezen 😛

Paola -

Ik heb eerder het tegenovergestelde! Ik kan gerust een hele ochtend series en blogs bekijken en dan moet ik aan het eind van de dag nog van alles doen!

Martina -

Sinds die kleine er is ben ik voor mijn gevoel alleen maar aan het multitasken. Hij bepaald eigenlijk mijn hele dag en op sommige dagen is het zelfs lastig om tijd te nemen voor mijn ontbijt of lunch. Ik geloof zeker dat dit beter wordt en dat ik straks weer wat meer tijd voor mezelf krijg maar daarvoor moet ik nog even geduld hebben gok ik…

Leah -

Het is en blijft een lastig onderwerp! Ik ben niet altijd druk, maar ik merk wel vaak dat je denkt ‘ooh ik doe nog even dit’ en dan ‘ik kan dit ook nog doen’ en voor je het weet ben je een paar uur verder.
Ik heb dit vaak ‘s ochtends als ik dingen doe voordat ik ga ontbijten. Ik blijf dan kleine klusjes afmaken. Totdat het op een gegeven moment 12 uur ‘s middags is en ik mijn ontbijt gewoon straal vergeten ben.

Lifesabout -

Jup that’s me! Vooral als perfectionist is het heel moeilijk om de boel de boel te laten. Maar sinds ik hartpatiënt ben, ben ik wel op mijn pootjes gezet en weet ik mijn grenzen aan te geven. Niemand kan beter voor mijn lijf en hart zorgen dan ik. Maar jeetje ik herken mijzelf volledig in jouw verhaal!

Rosanne -

Ik herken mezelf hier erg in! En heb ook moeite met nee zeggen.
Ik wil mensen graag helpen, maar dit zou natuurlijk niet ten koste moeten van mezelf.
Bedankt voor de tips! Vooral de boel de boel laten is een hele goede 😉

Dita -

Heel herkenbaar! Ik heb precies hetzelfde. Even snel de was doen, vaatwasser legen, kattenbak doen etc etc… mja ik probeer ook wel rust te pakken door ‘s avonds weinig te doen. Lekker op de bank met een boek en thee. Heerlijk!

Liset - Beautydagboek -

Het is zeker belangrijk om soms even rust te nemen, helemaal als je zwanger bent :). Ik snap je schoonmaakdrang bijvoorbeeld helemaal hoor, ik zat destijds met mijn dikke buik nog om half 11 ‘s avonds het keukenkastje uit te mesten en schoon te maken omdat dat ‘moest’ ;). Maar als je van jezelf altijd bezig moet zijn, kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment ook gewoon even niet meer kan. Probeer maar lekker te ontspannen! :) Het is zo cliché maar zometeen met je baby’tje ga je het druk genoeg hebben en kom je nauwelijks toe aan het eten van een boterham :P.

MissVeer -

En? Is het je al gelukt? 😉

Saskia -

Vooral ‘de boel de boel laten’ is ook iets wat ik af en toe beter moet toepassen. Niet alles kan perfect zijn en het is geen wereldramp als er kruimels op het aanrecht liggen of de wasmand niet leeg is..

Margot -

Herkenbaar! Ik heb het vooral met opruimen. Als het een troep is dan moet ik echt eerst opruimen voor ik kan ontspannen.

Mieke -

Heel herkenbaar! Ik kan ook altijd bezig zijn, gun mezelf ook niet veel rust. Ik ben een perfectionist en heb al eens een burn out gehad, dus ik moet extra op m’n grenzen blijven letten. Fijne tips!

Brenda (kookt) -

Wat herkenbaar Willemijn. Ik vind het heerlijk om hard te werken, en ben altijd bezig. Het geeft me voldoening. Dat is denk ik ook de reden dat ik het al zo lang volhoud om naast mijn blog (parttime) bij een baas te werken. Maar nu ik zwanger ben merk ik de laatste weken dat het soms te veel wordt allemaal. Ik moet echt pas op de plaats maken en afentoe even niets doen. En dat is niet zo makkelijk. Een aantal tips heb ik al toegepast, anderen komen vast nog van pas. Merk je ook dat het bij jou de laatste weken, naast je rug fysiek wat zwaarder wordt?

Tamara -

De nummering is niet helemaal goed gegaan, geloof ik. Twee keer nummer twee. Hier zit trouwens nog zo’n iemand die niet rustig aan kan doen -guilty-!

Queen chubby -

Ik zou willen dat ik dat had.. Ik kan best een uurtje chill een serie kijken, terwijl ik weet dat er een berg afwas ed op mij wacht.

Suzanne -

Je kunt niet voor anderen zorgen, als je niet eerst goed voor je zelf zorgt. Dit wordt mij continu verteld en is inderdaad ook zo. Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat je best rustig aan mag doen en aan jezelf kunt denken.

Reageer ook