Tips tegen stress

We hebben het allemaal druk, druk, druk. Ons werk, het huishouden, een sociaal leven, ‘leuke dingen doen’… We zijn bezige bijtjes! Hierdoor ligt stress vaak op de loer. Dit zijn mijn tips tegen stress.

Foto door William Iven

1. Bewegen

Als ik me gestresst voel, dan ga ik vaak een groot stuk wandelen met Saar. Het liefst op een plek waar ik zo min mogelijk mensen tegen kom. Gewoon alleen even Saar, ik en de natuur. Eenmaal weer thuis voel ik me gelijk een stuk relaxter!

Sporten helpt ook! Dus als je aan sport doet, duik dan even de sportschool in of doe thuis een work out. Door de sporten komt er een gelukshormoon vrij, waardoor je je gelijk beter voelt. Daarnaast ben je tijdens het sporten vaak alleen maar bezig met sporten, en niet met allemaal andere dingen die je nog moet, wilt of kunt doen.

2. Lees een tijdschrift of een boek

Gewoon even je gedachten van alles wat moet, naar het boek of een tijdschrift verplaatsen en rustig op de bank zitten lezen. Natuurlijk met een kop dampende thee naast je. Een kwartiertje iets anders doen kan al heel erg helpen!

3. Zet fijne muziek aan

Ik ben dol op piano- en harpmuziek. Een beetje nerdy misschien, maar ik word  daar súper zen van. Als ik me echt even wil ontspannen en dat lukt maar moeilijk, dan zet ik dit op. Heerlijk!

4. Plannen

Goed plannen doe je in eerste instantie om stress te voorkomen. Maar als je eenmaal gestrest bent, kan het geen kwaad om je planning nog eens door te nemen. Als we gestrest zijn, hebben we vaak de neiging om dingen groter te maken. ‘Ja maar dat lukt nu echt niet meer, daar heb ik veel te weinig tijd voor!’ Vaak, als we het even nuchter bekijken, is overal wel een mouw aan te passen. Bekijk je planning kritisch. Is alles wat er op staat relevant, of zou je ook dingen kunnen afzeggen zodat je wat meer lucht hebt?

5. Even liggen of een dutje doen

Even je ogen dicht doen, of misschien zelfs wel een dutje, brengt je lichaam even helemaal in de ontspan-stand. Het is letterlijk een ho-momentje voor je lichaam en geest.

6. Opschrijven

Schrijf op waarover je gestrest bent, wanneer je niet echt goed kunt duiden waarom je nou eigenlijk echt gestrest bent. Zo kun je ook beter bepalen of het stresserige gevoel nou relevant is of niet. Zo schreef ik laatst op ‘Dat het artikel van morgen nog niet af is’. En toen ik dat opschreef dacht ik: ‘Maar dat kan ik morgenochtend ook nog wel afmaken!’ Opgelost!

7. Delegeren, uitbesteden en hulp vragen

Soms hebben we de neiging om alles op ons eigen bordje te schuiven. We zeggen overal maar ‘Ja’ op of willen zo veel mogelijk zelf doen. Maar soms kan het helemaal geen kwaad om iets uit te besteden of te delegeren. Je vriend kan ook best eens stofzuigen en je collega wil je misschien wel helpen met die ene klus op je werk, als je het maar vraagt!

8. Iets leuks kijken

Als ik echt even mijn gedachten wil verzetten en ik opgevrolijkt moet worden, dan kijk ik graag een aflevering van een leuke serie. Het liefst iets grappigs, zodat je je weer lekker vrolijk voelt. En ook door te lachen produceert je lichaam gelukshormonen, win win!

9. Met je handen bezig

De meeste van ons hebben ‘denk-werk’. Op je werk, of school, ben je vooral bezig met je hoofd. Soms is het dan ook even lekker om uit je hoofd te komen en met je handen bezig te zijn. Voor mij kan dit soms alleen al een beetje aanrommelen in huis of in de tuin bezig zijn. Of mijn kledingkast opruimen!

Voor anderen is het misschien handwerken, schilderen, tekenen of iets anders creatiefs/actiefs.

10. Neem een warme douch of bad

En als het dan avond is, en ik vrees dat ik niet makkelijk zal gaan slapen door de stress, dan neem ik een heerlijke lange douche en gebruik ik doucheproducten in ontspannende geuren om me te ontspannen. Het helpt misschien niet altijd 100%, maar draagt zeker bij aan een iets meer ontspannen gevoel.

Wat zijn jouw tips tegen stress?

27 reacties

Monica -

Goede tips! Ik ga vaak een stukje wandelen als mijn hoofd helemaal volzit met alles wat nog moet gebeuren.

Nina -

Heel leuk artikel, met tips die concreet en voor iedereen makkelijk direct toepasbaar zijn. Een verademing tussen alle artikels met 7 vage stappen naar geluk :)

Femke -

Goeie tips!

Angela -

Ik pas veel van deze dingen toe in mijn leven. Als ik na een dag stage thuis kom en de hele dag op het lab heb gestaan (lichamelijk en mentaal ben ik dan kapot) zet ik me er toch even toe om langs de boederijen hier te rennen of door het bos. Even gedachten op nul en gaan met die banaan. Verder ben ik wel echt een planner ^^, zonder planning kom ik nergens en werk die dan ook altijd af.

Ina -

Handige tips, als ik stress heb ben ik meestal drie uurtjes te vinden in de sportschool waarna ik in bad ga en dan kan ik stressvrij gaan slapen.

Margriet -

Ondanks dat puntje 7 heerlijk en heel handig is en zou zijn, is het toch heel moeilijk! Vooral als je daarbij ook nog control-freak bent, haha. Lijstjes werken bij mij ook altijd wel, zo krijg ik toch net even wat meer op een rijtje wat ik nog moet doen. Dit geeft handig inzicht of ik echt reden tot stressen heb! 😉

Liza -

De belangrijkste is denk ik wel tijd voor jezelf vrij maken.
Als je jezelf even oplaad kun je er weer tegenaan.
Bewust even ‘niks’ op welke manier dan ook.
Sporten, kleuren, wandelen, lezen..

Priscilla -

Ik heb wel eens last van stress. Bij mij helpt het maken en naleven van een goede planning erg goed. Muziek doet soms ook wonderen, dat helpt me erg ontspannen. En even m’n gedachten op papier schrijven is voor mij ook een manier om te ontstressen. Fijne tips dames!

melissa093 -

Ik ben al een week gestresst omdat mijn vriend en ik vanavond uit eten gaan met mijn familie. Vreselijk!

Marsha -

goeie tips ! Ik werk mezelf altijd enorm in de stress. En ik ben ook dol op piano- en harpmuziek, fijn dus dat ik piano en harp speel 😉

Judith -

Haha, hier hetzelfde, ik ga meestal ook even piano/harp spelen, word ik zo rustig van :)

katrien -

Heel herkenbaar. voor mij is het lopen, lezen en blogs / youtube bekijken. :)

Mariska -

Bij mij helpt het lezen van beautyblogs als ik gestresst ben. :-) Even lekker opgaan in alle nieuwtjes. En…kleuren in mijn kleurboek voor volwassenen! Je kunt nog wel nadenken, maar piekeren wordt lastiger omdat je je ook moet focussen op binnen de lijntjes kleuren. En wat bij mij ook wel eens helpt is even advies vragen aan mijn partner of autismecoach. Die helpen mij dan relativeren aangezien ik dit zelf bar slecht kan en alleen in doemscenario’s denk. 😉

Anita -

Delegeren is echt iets wat ik heb moeten leren, ik probeerde ook alles maar zelf op te lossen. Maar het lukt mij steeds beter en ook het stressgehalte is gedaald. Opschrijven en afleiding zoeken helpen mij ook ontzettend.

Esmée -

Bedankt voor de tips! Heb de laatste tijd door school veel stress want ik zit nu net op het randje van net niet overgaan terwijl ik onwijs graag wil over gaan! Mijn tip is om even een kleine 10 minuutjes op je ademhaling te letten. Je ademt dan door je neus rustig in en door je mond rustig uit! Liefs x

Lindsey Beljaars -

Leuk artikel, maar als ik echt super gestrest ben helpt afstand nemen echt totaal niet. Daar krijg ik dan alleen maar meer stress van. 😛

Shaz -

Goede tips! Als ik wil ontspannen dan kijk ik even een serie.

Rianne -

Sporten helpt bij mij altijd wel goed als ik veel stress heb. Daarna lekker een warme douche en ik kan er meestal weer even tegenaan :)

Agneta -

Bloggen is voor mij vaak de manier om even mijn hoofd te legen en te ontspannen, maar muziek in de oren en een lekkere wandeling werkt bij mij ook erg goed. Leuke tips, denk dat veel er wat aan zullen hebben.

Liefs Agneta

Margot -

Dansen is voor mij een manier om alles even te vergeten en te ontspannen!

Kirsty -

Fijne tips! Een groot deel ervan pas ik zelf ook regelmatig toe! Ik heb zelf vooral wel eens dat ik onrustig ben in mijn hoofd en aan zoveel dingen denk dat de concentratie even weg is, sporten of iets anders doen waarbij ik maar op één ding moet focussen (in plaats van op de twintig dingen die door mijn hoofd gaan) vind ik dan het fijnst. Een boek lezen, een serie kijken of een uitgebreide douche vind ik ook altijd heel fijn :)

Lotte -

Bij mij komt stress vaak doordat ik het idee heb dat ik héél veel moet doen, en vervolgens raak ik dan het overzicht kwijt. Door een lijstje/planning te maken van wat ik nog moet doen en wanneer de deadline is, krijg ik weer een beetje overzicht terug. Het zorgt er niet voor dat ik minder moet doen, maar wel dat ik wat meer gestructureerd (en dús rustiger) te werk ga.

Sharity -

Ja ik heb met regelmaat stress, door t teveel om me vork nemen van dingen. Ik schrijf het inderdaad op en daardoor ook van me af. Maar ook ga ik iets anders doen op dat stress moment, vaak even lezen, Pilates/yoga, of lekker doelloos instagram doorspitten.. Even gedachteloos zijn!

Liset - Beautydagboek -

Ik heb het vaak heel druk, maar ben ook moe, dus slapen is voor mij echt de oplossing. En een lekkere warme douche, met heel veel fijne producten :). Een serie kijken of lezen is voor mij ook echt een ontspannen moment. Eigenlijk gewoon even tijd voor jezelf!

Iris | Todayslipstick -

Goede tips! Een warme douche is altijd fijn tegen stress. Plannen is ook erg belangrijk, zo weet je precies wat er nog moet gebeuren en voorkom je dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Liefs, Iris

lucindainwonderland -

Wat bij mij werkt is om even afstand te nemen van het gene wat mijn gestrest maakt. Even van een afstand weer overzicht creëren en dan weer verder gaan. Ook door het huis dansen op vrolijke upbeat muziek werkt ook altijd wel en sporten inderdaad. In het begin niet leuk, maar achteraf is het heerlijk. xxx Lucinda

Dita -

ik heb niet veel last van stress maar als ik het heb probeer ik yoga te doen. Zo fijn!

Reageer ook