Martine’s eetdagboek

Nadat Willemijn besloot een eetdagboek bij te houden, leek het me leuk om het eens van een hele week bij te houden inclusief sporten. Marloes, diëtiste en blogger van OptimaVita.nl, gaf haar oordeel. Ik was erg benieuwd!

Over het algemeen ben ik geen zoetekauw en kan ik snoep/chocola goed doseren en laten staan. Ik hou meer van hartig, zoals chips/toastjes met een sausje of een smeerseltje of iets uit de frituur, dat is mijn valkuil. Doordeweeks let ik wel op wat ik eet, maar na vrijdagavond niet meer zo erg. Om het te compenseren probeer ik wel genoeg te bewegen. Vroeger was ik een hele slechte ontbijter, maar dat gaat gelukkig steeds iets beter. Verder hou ik veel van fruit alleen val ik snel terug op een banaan of een appel! En normaal sport ik tegenwoordig ook op vrijdagochtend (een uurtje BodyPump) maar helaas schoot dat er deze week bij in.

Maandag

09:00 – glas water + medicatie
09:30 – magere yoghurt met muesli en een kopje earl grey thee
10:30 – kopje thee
12:30 – glas water, twee spelt boterhammen met AH zuivelspread bieslook light + cup-a-soup tomaat
15:30 – een banaan en een appel en een kop thee
19:30 – glas water, rijst met kip goulash (kip, tomaat, ui, knoflook, courgette, paprika, bouillon, tomatenblokjes, el zure room)
21:00 – kopje thee met 1 koekje (zo’n zandtaartkoekje met een laagje crème er tussen)
21:30 – een uur gewandeld met de hond

Dinsdag

08:30 – glas water met medicatie
09:00 – half uur gelopen met de hond
09:45 – een kop thee en ongeveer 200 gr gedroogde cranberries/blauwe bessen (we moesten die dag een video opnemen waarin ook mijn ontbijt werd gefilmd vandaar dat ik nog geen muesli op had)
10:45 – een kop thee en een kommetje muesli met magere yoghurt
13:00 – twee spelt boterhammen met boter, pindakaas en een banaan
17:00 – een glas Optimel limoendrink (0% vet volgens de verpakking), een kop thee en twee volkorenbeschuitjes met een beetje roomboter en gemixte hagelslag
19:00 – een glas water, een kommetje met een restje kip/goulash en 200 gr sla met cherrytomaatjes en een beetje olijfolie
20:00 – een half uur CXWorks en een uur BodyCombat in de sportschool + een bidon water
22:00 – een glas water en 250 gram witte, pitloze druiven
22:30 – nog een half uur lekker gedanst vanwege de adrenaline en nog een half uur met de hond gelopen
23:30 – glas water

Woensdag

07:30 – glas water en medicatie
07:45 – half uur met de hond gelopen
08:15 – glas water + muesli met magere yoghurt on the go (ik had haast, haha!)
12:00 – glas water, twee spelt boterhammen met AH zuivelspread bieslook light + cup-a-soup tomaat
13:30 – twee kopjes thee + 4 kleine chocolade hartjes, een cadeautje van een PR bureau, lekker!
16:00 – glas water en een appel
19:30 – glas water, rijst, boontjes, cherrytomaatjes en wokgarnalen (gemarineerd in olijfolie, knoflook en limoen)
21:00 – twee koppen thee en niks er bij want ik had ‘s middags al gesnoept
21:30 – een uur gewandeld met de hond
23:00 – een kop thee

Donderdag

Donderdag voelde ik me niet zo fit en had ik niet veel eetlust. Later in de middag was dit gelukkig over.

10:00 – glas water en medicatie
10:30 – een kop thee + uur gelopen met de hond
13:00 – een kop thee + muesli met magere yoghurt
18:15 – glas water + zelfgemaakte soep (stukjes salami, ui, knoflook, courgette, tomatenblokjes, tomaten, rode paprika, wortelen) en zes stukjes ciabatta brood met roomboter
19:00 – een uur BodyCombat in de sportschool
20:15 – een glas water en een appel
21:00 – een half uur met de hond gewandeld
22:00 – een kop thee en een glas water

Vrijdag

‘s Avonds kreeg ik mijn zus en zwager te logeren tot zondagmiddag, dat betekent dat ik wat lekkers in huis haal natuurlijk! Sowieso let ik in het weekend minder op wat ik eet. Oh en sorry, maar van vrijdag tot en met zondag vergat ik een beetje foto’s te maken van het eten. Daarom als ‘troost’ maar wat andere gezellige sfeerplaatjes van mijn zus en zwager!
09:30 – een glas water en medicatie
10:00 – kwartiertje met de hond gelopen
10:30 – kop thee en muesli met magere yoghurt
13:30 – een glas water en een zak gedroogde cranberry’s/blauwe bessen á 200 gram (ik had zoveel haast die dag dat ik amper tijd had om te eten)
13:45 – kwartier gefietst
17:00 – een kop thee en de rest van de cranberries/blauwe bessen (100 gram)
19:00 – twee glazen water + rijst met zelfgemaakte babi pangang en een halve komkommer
21:00 – een kop thee en een roomboterkoekje
22:00 – een half uur gelopen met de hond
23:00 – een glas water + wat toastjes met eiersalade/kip kerrie salade

Zaterdag

Zaterdag ging ik winkelen met mijn zus in Groningen. We lunchten daarom gezellig in het Goudkantoor en ‘s avonds trakteerde mijn zwager ons op een heerlijk 3-gangen-diner in ‘t Spijshuysin Boornbergum.

08:30 – een glas water + medicatie
09:00 – kwartiertje met de hond gelopen
10:00 – twee volkoren boterhammen met boter en pindakaas
14:00 – uit lunchen bij het Goudkantoor: muntthee met honing, twee sneetjes bruin brood met twee kaaskroketten, een klein beetje
grove mosterd en wat veldsla
18:00 – uit eten bij ‘t Spijshuys: mandje brood, amuse en drie gangen menu + twee glazen water, een glas witte wijn en twee dessertwijntjes.
22:00 – twee koppen thee

Zondag

10:00 – glas water + medicatie
10:30 – zondags ontbijt met een glas verse sinaasappelsap, twee koppen thee, een volkoren boterham met roomboter en achterham, twee witte broodjes uit de oven waarvan een met roomboter en achterham en een met roomboter en pindakaas.
11:30 – half uur ballen gegooid met de hond
12:00 – een glas water
15:00 – een uur gefietst met de hond
16:00 – een kop zelfgemaakte soep (zie donderdag) met zes stukjes ciabatta en roomboter
16:30 – een banaan en een appel
20:00 – een glas water, twee witte bolletjes kipcorn met een beetje zaanse mayo/curry en een salade van cherrytomaatjes/komkommer
21:30 – twee koppen thee
22:00 – een half uur gedanst en een half uur de hond uitgelaten
23:00 – een kop thee en een glas water
Zo zag mijn eetdagboek van afgelopen week er uit!

Het oordeel van Marloes (tututudum)

Hoi Martine,
Hier mijn advies voor jou. Ik vind het trouwens altijd super lastig om op deze manier een ‘oordeel’ te geven, zonder met je te kunnen overleggen. Het gaat namelijk altijd om mijn interpretatie van wat je schrijft. Ik hoop dat ik het juist heb opgevat!
Ik kan zien dat je met gezond leven bezig bent! Je kiest vaak bewust voor gezonde producten (muesli, spelt, water drinken), varieert met verschillende maaltijden en je beweegt veel. Over het algemeen ziet je patroon er dan ook heel keurig uit. Toch heb ik een aantal tips voor je. Ik denk dat het meest belangrijke voor jou is om meer regelmaat aan te houden. Soms is je voedingsdagboek heel ‘rommelig’ doordat je haast hebt. Op de ene dag heb je super veel eetmomenten, op de andere juist heel weinig. Misschien geeft het een vertekend beeld dat je een dag niet lekker was, maar dit idee krijg ik als ik naar je voeding kijk. Juist door je schildklierprobleem, is regelmaat heel belangrijk. Probeer ook altijd de tijd en aandacht te nemen voor het eten! Hierdoor houd je langer een vol gevoel én je lichaam kan de nuttige stoffen beter uit je voeding halen.
Op één dag at je 200g cranberry’s en verder vrijwel alleen een ontbijt en een warme maaltijd. De cranberry’s zijn niet super ongezond, maar bevatten wel erg veel suiker. Een paar door de yoghurt mengen is geen probleem, maar een hele grote hoeveelheid eten, zou ik niet aanraden.
Je eet regelmatig iets lekkers, maar in kleine porties. Ik vind dat je dat super doet! Op deze manier kun je toch lekker genieten van de smaak, zonder dat je veel ongezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Mijn laatste tip is om in de gaten te blijven houden hoeveel fruit en groenten je eet. Je komt lang niet altijd aan twee stuks fruit per dag en ik denk ook niet aan 200g groenten. Meng bijvoorbeeld een stuk fruit door je ontbijt, of eet wat wortelen, komkommer of tomaatjes als tussendoortje.
Nogmaals, over het algemeen vind ik dat je super bezig bent! Ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt :).
Groetjes, Marloes

Mijn reactie op Marloes haar advies

Wauw, wat een fijn gevoel dat ik goed bezig ben. Ik was eerlijk gezegd een beetje nerveus toen ik mijn eetdagboek op moest sturen, omdat ik toch altijd wat struggle met mijn gewicht vanwege mijn schildklier en ik zowel benieuwd als ‘bang’ was voor het oordeel. Gek toch eigenlijk, want ik weet van mezelf dat ik toch geen hele rare eetgewoontes heb en genoeg beweeg.

Ik snap helemaal dat Marloes zegt dat ik meer met regelmaat moet eten. Dat klopt inderdaad, dat merk ik zelf ook. Ik heb soms zulke rare ‘haast-dagen’ dat het er soms bij in schiet of dat ik veel te laat lunch bijvoorbeeld. Hier zou ik meer structuur in moeten brengen. Ook het stuk fruit bij mijn ontbijt, vind ik een goed idee. Ik wil sowieso proberen om meer te variëren in fruit en niet alleen terug te vallen op een appel of banaan. Wat betreft de 200 gram groenten probeer ik hier wel op te letten maar af en toe schiet dat er inderdaad ook bij in. Ik ben dol op (cherry)tomaatjes en komkommers dus die zal ik eens vaker tussendoor eten. En wellicht is een handje nootjes een beter idee dan de cranberry’s. Ik wist niet dat die zoveel suiker bevatten!

Hartstikke leuk om dit te lezen en bedankt voor de nuttige adviezen Marloes, die gaan zeker van pas komen!

42 reacties

Marnel -

Handig en leuk om te lezen! :)

JanineMarlissa -

Ik ben ook benieuwd naar het recept van kip goulash! De blog van Marloes vind ik ook heel erg leuk :)

emily -

Fruit eten is echt niet zo gezond als beweerd wordt. Integendeel zelfs, in fruit zitten heel veel suikers (natuurlijke suikers weleenswaar) en dat kan maken dat je verdikt. Ik ken een vrouw die toen ze zwanger was gezond wou eten en plots drie stukken fruit per dag begon te eten. Ondanks haar zwangerschap was ze meer aangekomen dan goed was, haar dokter raadde haar aan om te verminderen met fruit eten. En heel veel mensen hebben een fructose allergie (of gevoeligheid) zonder dat ze dit weten. Veel fruit kan je darmen ook heel erg ontregelen. Af en toe fruit is ok, maar overdrijf hier niet mee.

emily -

Zou je op mijn reactie willen reageren? Niet omdat je het hier mee eens hoeft te zijn, maar dan weet ik dat je het hebt gelezen. :)

Martine -

Hi Emily, ik heb het gelezen: bedankt voor de informatie. Eerlijk gezegd vind ik dit soort info interessant maar het alleen maar lastiger maken. Wat moet je dan eten? Ik bedoel: fruit is er toch ook niet voor niets. En overal waar ‘te’ voor staat is sowieso natuurlijk niet goed. Maar met veel dingen die ik lees over eten, raak ik alleen maar verward. Ik krijg er een beetje een gevoel van dat je beter niks meer kan eten en alleen maar water moet drinken als het daar over gaat. Ik vind het allemaal wat deprimerend. Hoe kijk jij daar tegen aan en/of hoe ziet jouw voedingspatroon er dan uit?

Emily -

Ik reageerde vooral omdat Marloes zie dat je meer fruit zou moeten eten, en dat je lang niet altijd aan twee stuks fruit per dag komt. Maar ik denk dat het juist goed is dat je niet iedere dag twee stuks fruit eet. Als ik jou was zou ik nu niet meer fruit gaan eten omdat ene Marloes denkt dat dat goed is. Want dat is het niet. Ik zou blijven voortdoen zoals je bezig was. Zeker niet meer fruit gaan eten dus.
Bedankt voor je reactie trouwens! :) :)

Miriam -

Wat handig zeg! Lijkt me dan ook leuk om te ontdekken dat je het dan al goed doet!

Danique -

Ik eet zelf meer als 2stuks fruit per dag. Nou hoor ik overal wat anders. Maar misschien kan Marloes nou vertellen of dit goed of slecht voor je is!?

Elise -

Optimel 0% vet bevat waarschijnlijk veel suiker, niet bepaald een gezondere optie..

me -

In optimel zit geen suiker maar zoetstoffen en zoals met alles, met mate dan mag je alles nemen.

Kirsty -

Wat superleuk om te lezen! Ik vind het knap dat je zoveel beweegt en je eet ook erg gezond, vind ik! Het enige is inderdaad dat je niet altijd regelmatig eet, maar dat doe ik zelf ook niet als ik eerlijk ben; ik eet wanneer ik honger heb en dat kan soms continu zijn, maar soms heb ik ook al moeite met drie maaltijden op een dag. Leuk ook om het oordeel van een expert te lezen :)

Ilja -

Wat een gezondheid allemaal, goed bezig!

Iris -

Ik ben altijd erg jaloers op zulke gezonde eetdagboeken. Knap dat je zo goed bezig bent. Ik mis vooral discipline en ritme 😉 Bij mijn ontbijt eet ik zo vier boterhammen en overdag eet ik makkelijk een zak chips of een reep chocola in mijn eentje. Maar dat merk ik ook zeker aan mijn gewicht!

Caroline -

Leuk om te lezen! Met groente heb ik ook altijd ‘problemen’. Hoewel het wel beter gaat, nu ik er de laatste tijd op let. Ik ben er helaas geen liefhebber van. Fruit wel, mjammie…

Maaike -

Leuk om te zien wat je eet op een dag! Ik eet zelf heel anders. Ik sta echt versteld van hoeveel brood/ granen/ rijst etc mensen soms eten. Als ik dat doe dan valt de hele machine gewoon stil. Ik eet sinds kort muesli bij mijn ontbijt en dat bevalt goed, krijg ik toch iets meer vezels binnen. Maar die is dan wel tarwe én suiker vrij. Verder zou ik de cup-a-soup echt schrappen. Als je leest wat daar allemaal in zit… *gruwel*.

Deborahschrijft -

Welke muesli is dat? Want tarwe en suikervrij klinkt top!

Maaike -

Is van het merk Bio Today geloof ik. Ik koop het in het bio schap van mijn supermarkt.

suus -

Wat leuk om te lezen! En ik snap je gevoel van heel benieuwd zijn en een beetje ‘bang’ zijn voor het oordeel ook hoor. Ontbijten is voor mij altijd lastig geweest, tot ik havermout ontbijt (met water, kaneel, tl honing, een stuk fruit afhankelijk van wat we in huis hebben en +-3 walnoten) heb ontdekt. Dat vind ik zooo lekker, daar kijk ik s’ avonds als ik ga slapen al naar uit haha. Verder hou ik sinds kort via en app (myfitnesspal) bij wat ik eet, helpt mij heel erg omdat je ook kunt zien welke voedingsstoffen je binnrn krijgt (vitaminen etc, maar ook verhouding eiwit/vet/kh) en dus ook wat je nog “moet” eten.

Martine -

Dat klinkt interessant!

Shaz -

Heel leuk om een eetdagboek van iemand anders te lezen. Erg goed van je dat je zoveel sport.

gea -

Echt heel erg leuk om te lezen! Je bent inderdaad goed op weg :)

Margot -

Leuk om te lezen en wat beweeg je veel!

Meer -

Wow wat weinig gesnoep! En weinig boterhammen :O zo zie je maar, iedereen heeft z’n eigen eetpatroon en lichaamsbehoeften!

Janniek's Way Of Beauty -

Super lekkere en gezonde dingen eet je! Leuk om te zien!!

Janniek's Way Of Beauty -

Super lekkere en gezonde dingen eet je! Leuk om te zien!

Esther -

Leuk om zo te lezen! Het oordeel van Marloes erbij vind ik al helemaal tof, want ik kan het wel lezen en er een oordeel over hebben, maar echt verstand heb ik er niet van haha!

Noa -

Leuk om te lezen dit! Zelf ben ik erg bezig met gezond eten! In de cranberry’s zitten vooral zo veel suiker doordat het gedroogd fruit is. In gedroogd fruit zit altijd veel suiker.

Elise Joanne -

Ik ben altijd wel een beetje jaloers als ik dit soort eetdagboeken bekijk hoor.. Ik eet amper ontbijt want ik kan voor een bepaalde tijd niks door mijn strot krijgen en eet de rest van de dag gewoon ‘normaal’. Voor mij geen zaden, cranberry’s of andere ‘superfoods’ of luxe dingen. Ik eet boterhammen met een bepaald beleg. Eet elke dag een kiwi of een banaan of een appel en drink water en veel thee met suiker. Qua avond eten zijn wij wel wat gevarieerder bezig maar dat komt omdat ik van koken houd. Savonds snack ik want ik kan er niet van af blijven.. Gelukkig hoeft dat ook niet echt met mijn figuur of gewicht (ik kom amper aan) maar heel gezond is dat in ieder geval niet. Jij hebt een behoorlijk gevarieerd eetpatroon daarom Martine! En je beweegt ook echt veel hoor, ik vind het echt heel knap!

Maud -

Ik vind echt dat je gezond eet en beweegt. Als de deskundige o.b.v. dit eetschema al vindt dat je te weinig groente en fruit eet zal ik haar mijn schema maar niet voorleggen.

Marloes ❤ Budgetproof.nl -

Goed om te lezen 😀 aan dat advies heb ik ook wel wat, want ik zou ook gewoon 200g cranberry’s naar binnen werken. Who knew dat daar zoveel suiker in zat. Ik vind ‘n goed om te zien dat je de lekkere dingen niet helemaal uitsluit. Goed bezig!

Annemiekish -

Leuk om te lezen hoor! Als ik dat zo allemaal lees vind ik dat echt keurig keurig! Maarja, ik ben dan ook een student die zelf de juiste dingen ook niet allemaal binnenkrijgt 😉 Trouwens, die zuivelspread van AH die je op maandagochtend eet, die moét je een tussen een plakje ham smeren. Geen andere zuivelspread maar echt die van de Appie. Het liefste flinterdunne achterham, beetje in het midden smeren, oprollen en opeten. Waaaauw dat is serieus een feestje, één van mijn favoriete tussendoortjes. Nom nom nom!

Martine -

Haha als ik wil zondigen dat vind ik het heerlijk om ham-monchou rolletjes te maken met ui. Echt een calorieën knaller, dus ik eet het heel af en toe eens maar zooo lekker! 😛

Iris | Todayslipstick -

Erg leuk om te lezen. Ook geeft Marloes goede tips! Je bent echt goed bezig met sporten Martine!
Liefs, Iris

Hannah -

Superleuk dat jullie dit delen en dat je er feedback op vraagt van iemand die er verstand van heeft. Andere mensen kijken er toch altijd net iets anders na! Die dagen met de cranberry’s snap ik niet zo goed, volgens mij zou ik dan allang omvallen van de honger hahaha. Verder eet je volgens mij super lekker en relatief gezond! :)

Martine -

Ik viel die dag ook om van de honger haha, maar ik had zo’n enorme haast: dat was echt een rare dag.

Liset - Beautydagboek -

Leuk om te lezen hoe jij je ‘eten’ op de dag indeelt. Ik heb moeilijke darmen en zo’n professioneel advies lijkt mij daarom ook wel wat :).

Laura -

Zo’n overzicht is enorm leuk (en interessant) om te lezen. Ik vind dat jij je dagje goed doorbrengt hoor! De kip goulash lijkt me trouwens echt heerlijk.

elize -

Wederom weer erg leuk om te lezen! Leuk ook het advies van Marlon!

lucindainwonderland -

Wat leuk dat je dit zo hebt bijgehouden en zulke goede feedback krijgt. Wat mij direct opviel is dat je echt wel genoeg drinkt op een dag, iets wat ik zelf best wel moeilijk vind. xxx Lucinda

Laura Steenks -

Super leuk zo’n overzicht van wat je de afgelopen week hebt gegeten en om het advies van Marloes te lezen. Ik ga waarschijnlijk de studie voeding & diëtetiek doen dus dan is dit zeker leuk om te lezen! :)

Lianne -

‘t Ziet er inderdaad lekker en goed uit! Wil je jouw recept van kip goulash eens delen op de blog? ‘T klinkt zo lekker! :)

Reageer ook