Reisverslag: Llançà & Girona

In de laatste week van december was ik samen met Djurre, mijn zwager, schoonzus en nichtje op vakantie naar een dorpje vlakbij Girona. Llança. Ik maakte een reisverslag van onze vakantie.

Djurre en ik vlogen op 28 december vanaf Eindhoven naar Girona. (Dit is ook de reden waarom de zondag ontbrak in mijn diary!) Het vliegtuig vertrok om 9.35 uur. De vlucht had een halfuurtje vertraging en uiteindelijk landden we om rond 11 uur (een half uur eerder dan dat er op het vluchtschema stond. In Girona hadden we een auto gehuurd. Girona Airport is in de winter echt uitgestorven dus we hoefden niet in de rij te staan. We hadden ook geen ruimbagage, enkel handbagage, waardoor het lekker vlot ging.

Llança

In ongeveer een uur reden we van Girona, via Figueres naar het dorpje Llança. Llançà is een oud vissersstadje aan de Costa Brava. Het is gelegen aan de voet van de Pyreneeën (bij de bergen van L’Albère). Het stadje heeft zo’n 5000 inwoners en ligt op 15 kilometer van de Frans/Spaanse grens.

Iets buiten Llança hadden mijn zwager en schoonzus een huisje gehuurd. Mijn schoonzus is echt een ster in vakanties plannen en ze had een heerlijk huisje uitgezocht. Met open haard en van gemakken voorzien zoals een vaatwasser, een lekker bed en een prachtige tuin.

Het weer

Het weer in Noord-Spanje is rond deze tijd van het jaar prima toeven. Maar door de wind (die heel hard was) was het af en toe wel fris en was ik blij dat ik handschoenen en een muts bij me had. Eenmaal uit de wind en in de zon kon je overdag wel lekker in een wat dikker vest of een dunne jas buiten zitten. Dan was het net lente!

De omgeving

Llança ligt, zoals eerder beschreven, aan de voet van de Pyreneeën. Hierdoor had je vaak een prachtig uitzicht op de hoge toppen die (vaak) met sneeuw bedekt waren. Een plaatje! Rondom Llança liggen mooie heuvels, bergen en dus de prachtige Middellandse Zee.

To Do

Cap de Creus

Cap de Creus is een kaap in Catalonië die vooral bekend geworden is als de inspiratiebron voor de surrealistische schilder Salvador Dalí. Dalí groeide op in Figueres en bezocht de kust van Cap de Creus vaak. Het waait énorm hard aan Cap de Creus, maar het uitzicht is er prachtig. Ook de weg er naartoe is adembenemend, met prachtige bergpassen, haarspeldbochten en uitzichten over een dal, de zee of bergen. Op Cap de Creus kun je trouwens ook wat eten en drinken in het restaurant.

Wandeling langs de kust

Langs de kust, van Llança naar El Port de la Selva, ligt een prachtig pad die je kunt wandelen. De totale route duurt zeker wat uurtjes, maar je kunt ook gewoon een deel bewandelen. De zee was prachtig blauw, we kwamen langs een vuurtoren en de huizen langs het pad zijn vaak prachtig (luxe)!

Monestir Sant Pere de Rodes

Vlakbij El Port de la Selva, helemaal bovenop de berg (520 meter), ligt het Monestir Sant Pere de Rodes. Dit is een heel groot klooster waarvan niet precies bekend is wanneer het is ontstaan. Volgens een legende zouden monniken (op de vlucht uit Rome) in de streek aan land zijn gegaan. Ze zouden relikwieën van Petrus en andere heiligen in veiligheid hebben willen brengen. Toen de situatie weer veilig was, zou Paus Bonifatius IV (paus van 608-615) de opdracht hebben gegeven een klooster te bouwen. (Bron: Wikipedia)

Nog een paar honderd meter hoger vind je ook de ruïnes van een oud kasteel, Castell de Verdera. Deze staan op het allerhoogste punt van de regio (ruim 670 meter). De weg er naartoe is een uurtje klimmen en klauteren over een smal bergpaadje, maar het uitzicht is het waard. Prachtig! Net als over het klooster is er weinig bekend over het kasteel. Het stemt, naar schatting, uit ergens tussen 800 en 900. Er is nog weinig over van het kasteel, maar de ruïnes zijn al mooi om te zien.

Op naar de ruïne!

Het voordeel van dit gebied in de winter bezoeken was voor mij dat het overal érg rustig was, lekker rustig. Ook zijn de temperaturen goed te doen als je wat onderneemt. Ik heb altijd snel last van de hitte, dus met iets ondernemen in de brandende zon die je mij niet echt een plezier. Deze temperaturen (tussen de 10 en 15 graden) waren perfect! Het bergpad beklimmen was heerlijk om te doen. Ja… dat zeg ik gewoon echt!

Uitzicht vanaf de ruïne

Het uitzicht vanaf de andere kant

Girona

Op 2 januari om 07.00 uur ‘s ochtends vlogen Djurre en ik terug naar Nederland vanaf Girona. Om nog wel een beetje fatsoenlijk te kunnen slapen hadden we een hotel op het vliegveld geboekt. Op 1 januari zijn we daarom naar Girona gegaan, om daar nog een beetje rond te kunnen kijken.

Girona is een prachtige oude stad. Al voor de Romeinse tijd werd de stad bewoond. De architectuur die je in de stad ziet is dan ook imposant. Van prachtige pleinen tot de gotische katheraal en de ‘hangende’ huizen over de rivier Onyar. Vooral het echte centrum is prachtig om doorheen te lopen.

Kathedraal van Girona

Yes, het was een heerlijke vakantie. Kort maar krachtig. Djurre en ik willen zeker nog weer eens terug naar dit gebied. En ik ben overtuigd, Spanje bezoeken in het voor- of najaar is echt veel leuker dan in het hoogseizoen (voor mij in elk geval).

37 reacties

Mariëlle -

Wat een geweldige foto’s, ik ben helemaal weg van Spanje. Het is echt mijn favoriete land en stiekem droom ik ervan om in Barcelona te wonen!

Suus -

Leuk! Wij willen ook graag eens in de winter naar een wat warmere bestemming. Hele mooie foto’s! Vooral die bovenaan, met het uitzicht en de achterkant van je man erop vind ik heel gaaf.

Isabel Cristina -

Wauw, prachtige foto´s! Ben er nog nooit geweest, maar nu ik die foto´s zie wil ik er wel een keer naar toe!

Valerie -

Het is daar echt prachtig! :) Ik ben er twee weken geweest in 2013, dan zaten we op een camping in Garriguella. Er is echt genoeg leuks te doen daar! Leuk om te zien waar jullie geweest zijn.

Deborahschrijft -

Heerlijk! Fijn dat je er zo van genoten hebt!
De foto’s zijn prachtig. Mooi gebied zeg!

Miriam -

Wat een leuk artikel, volgens mij hebben jullie je prima vermaakt! Prachtige foto’s ook!

Cindy -

Wauw, wat een prachtige foto’s! Ziet er goed uit, ik ga het onthouden

Martina -

Wat heerlijk dat je er even tussenuit bent geweest!

Kirsten -

Wat een gave foto’s ! Precies die foto’s in Girona in het stadje heb ik vorig jaar ook gemaakt, wat grappig!

Lenneke -

Wat heerlijk om er even tussenuit te zijn geweest! Ik vind wandelen heerlijk (ja, ik ben een onwijs stoffig type dat het liefst leest, schrijft en wandelt) en met zo’n omgeving is het echt een feest.

Tessa -

Klinkt super en de foto’s zien er ook goed uit!

Lisa's Beautybabbels -

Wat een tof verslag! De foto’s zijn echt prachtig, en ik ben helemaal nieuwsgierig gemaakt.

LISKALIFE -

Prachtige foto’s! Zo te zien hebben jullie ook nog eens heel mooi weer gehad!

PatriciaKleijn -

Wat een leuk verslag zeg en prachtige foto`s. Erg leuk gedaan

Amber -

Ik vind het echt prachtige foto’s! Het lijkt me heerlijk om in de herfst/winter naar ‘warme’ landen als Spanje, Frankrijk of Italië te gaan … Ik ben daar alleen in de zomer geweest en ik hou ook niet heel erg van de warmte. Ik kan er wel van genieten, maar dan in een luie stoel met een boek en niet actief in een stad of in de bergen :-)! Ik ben een keer in november in Madrid/Toledo geweest en dat was toen ook zo lekker. Het was gewoon 20 graden! Dat doen we ze hier niet na …

Shaz -

De foto’s van de blauwe lucht zijn echt adembenemend. Het is zo mooi dat het haast nep lijkt haha.

Nynke-Boudien -

Wat is het daar prachtig. Zeker een locatie om te onthouden! Ik ben zelf 2 x naar Barcelona geweest, daar is het ook erg mooi, maar daar zie je en meer cultuur en minder natuur.

My Creative Life - Marìs -

Wauw het ziet er echt heel mooi uit! Leuk om je verslag te lezen!

Anita -

Wauw,wat een prachtige plaatjes. Je lijkt wel zó in een vakantie-catalogus te zijn gestapt:)

Sintha -

Wat leuk! Wij zijn ook daar in de buurt geweest deze zomer. Figueres is sowieso erg leuk :)

Ellen -

mooie foto’s!
Mag ik vragen waarmee je de foto’s hebt gemaakt.
Ik heb een tijdje terug een canon spiegelreflex camere gekocht en weet niet goed wat voor lens ik het beste kan gebruiken voor zulke foto’s.

Willemijn -

Dit is gemaakt met een Nikon D5100 en een 50mm lens :)

Madebyuna -

Prachtige foto’s! Ik ga dit zeker onthouden, dit is denk ik voor mij en mn vriend ook leuk om te doen! Lekker actief buiten zijn:)

Lauriëtte -

Mooi plekje om te onthouden, ziet er prachtig uit, zeker bij de kust!

Dionne -

Wauw, ziet er heel gaaf uit. Zo leuk om een keer de bergen in te gaan, dit is niet iets wat je meestal gaat doen. En ja Girona is een leuke stad!

Marnel -

Prachtige foto’s! Leuk verslag van je mini vakantie!

Eline -

Prachtige foto’s! Wat een mooie plekken ook ik ben wel in Gerona en Figueres geweest, maar ik wist niet dat dit zo in de buurt lag! Zo een prachtig plekje!

Nynke -

Heerlijk!

Miranda -

wauw wat een mooie foto’s! Kan me voorstellen dat het een super fijne reis was!:)

Margot -

Wt een mooie foto’s met die strakblauwe lucht! Heerlijk!

Joyce -

Prachtige foto’s van een mooie omgeving. Heerlijk om in alle rust lekker te kunnen wandelen.

Tineke -

Wat is het daar toch mooi! Spanje is mijn favoriete vakantieland, ik zou er graag eens naartoe willen gaan rond deze tijd!
Liefs

lucindainwonderland -

Wel leuk om ook eens Spanje in deze tijd van het jaar te zien, dat ben ik natuurlijk niet gewend hahaha. Wij gingen vroeger ook heel vaak in de zomer richting de Costa Brava, dus het is wel redelijk bekend. Spanje vind ik echt een super land, alles ziet er gewoon heel mooi uit, als je even het land in gaat en wat verder bij het toeristengebied vandaan gaat. Erg prachtig en kan wel geloven dat het een fijne vakantie was. xxx Lucinda

Dita -

Wat ziet het er daar mooi uit!

Hannah -

Haha Girona airport is echt ongelofelijk uitgestorven. Ik was er eind november, maar wij zijn de andere kant op gegaan en hebben ons een weekje vermaakt in barcelona! Wat heb je prachtige foto’s gemaakt trouwens!

Anniek -

Wauw, wat ziet het er geweldig uit zeg! Echt een plaatje, die kust, en ook jullie huisje klinkt erg goed. Leuk om nog even een poosje weg te kunnen gaan in de vakantie, even lekker ontspannen :) Ik word wel een beetje jaloers, haha, lijkt me niet verkeerd om daar lekker in een beginnend zonnetje weg te kunnen dromen! X

Marloes ❤ Budgetproof.nl -

Wouw! Wat ziet het er prachtig uit. & die strakblauwe lucht in de winter is altijd zoo fijn. Heerlijk lijkt me dat zo in de winter een beetje daar banjeren. Ik ben in eerste instantie niet zo’n Spanje-fan, maar het doet me zo naar de foto’s kijkende erg denken aan Italië waar m’n vader een huis heeft. Fijn dat ik nu eindelijk weet waarom de dag uit de diary ontbrak. Haha. Gaaf.