Eetdagboek: maandag 19 januari

Het is donderdag en dat betekent dat het weer tijd is voor een artikel in de categorie 2Eat. Vandaag deel ik mijn eetdagboek van maandag 19 januari. Marloes, diëtiste en blogger van OptimaVita.nl, gaf haar oordeel. Spannend!

8.30 uur: Normaal ontbijt ik altijd met havermout maar vanmorgen heb ik een avocado die eigenlijk op moet. Ik besluit wat te improviseren en ontbijt met 2 boterhammen (maisbrood) met avocado. Bij de één eet ik een eitje er op en bij de ander een paar zongedroogde tomaten. Daar bij drink ik een flinke mok groene thee en neem ik mijn multivitamine. Later op de ochtend neem ik nog een mok thee.

10.30 uur: Martine is bij mij aan het werk en we slurpen van een lekkere kop earl grey thee en snoepen wat zelfgebakken zandkoekjes. Eerlijk gezegd ben ik een ongelooflijke snoeper en heb ik nooit genoeg aan één. Ik eet vier koekjes. Of waren het er nou vijf?

13.00 uur: Ik lunch met een restje risotto (kommetje vol) met doperwtjes en champignons van gisteren. Uiteraard klok ik een kop thee achterover.

15.00 uur: Ik bedenk me dat ik nog helemaal geen fruit heb gegeten dus eet een appel. Ook hier drink ik weer thee bij.

18.00 uur: Tijdens een zakelijke afspraak neem ik één borrelhapje. Ook heb ik bij mijn thee een klein koekje gekregen dus die snoep ik ook lekker op. Ik houd niet zo van snacks dus kan me goed inhouden. Als het koekjes waren geweest was het een ander verhaal.

(Dit is een oude foto, want ik was vergeten om er eentje te maken)

20.00 uur: Omdat ik zo laat nog een afspraak had, maakte ik afgelopen zondag al bonensoep naar recept van ChicksLoveFood. Nu hoefde ik het alleen nog maar op te warmen. Ik eet twee kommen en neem daarbij twee stukjes van een kaas-ui brood.

21.00 uur: Ik drink nog wat thee en verlang naar een reep chocola. Gelukkig heb ik het niet in huis. 😉

Dan is het nu tijd voor het oordeel van Marloes. Marloes en ik kennen elkaar al heel wat jaren. Ze was een van mijn huisgenootjes in onze aller eerste studentenkamer. Marloes studeerde Voeding & Diëtiek en ik Logopedie. Na een paar jaar verhuisden we allebei en na een tijdje vond ik haar online terug, via haar blog OptimaVita.nl. Op haar blog schrijft ze over voeding en sport. Ik lees haar artikelen altijd graag omdat ze goed onderbouwd zijn door Marloes haar achtergrond.

Nou, Marloes, hoe heb ik het gedaan? Ik ben benieuwd naar jouw oordeel!

Marloes: Allereerst super leuk dat je me gevraagd hebt om jouw eetdagboekje te beoordelen! Het is lastig om een voedingspatroon te beoordelen op basis van één dag, maar ik ga proberen je toch wat tips te geven.

Je ontbijt is super gevarieerd, top! Je krijgt op deze manier veel verschillende voedingsstoffen binnen. Ik raad je alleen aan om volkorenbrood of volkoren speltbrood te gebruiken in plaats van maïsbrood. Dit bevat meer voedingsvezels, vitamines en mineralen. Een leuk recept heb je voor de risotto! Lekker veel groenten en ook de zalm is super gezond. Alleen de kookroom is heel vet, maar een klein beetje vet is in mijn ogen niet zo erg. Je zou eventueel kunnen proberen een iets kleinere hoeveelheid te nemen.

Je kiest sowieso vaak voor gezonde producten! De bonensoep is top en de appel natuurlijk ook. Je drinkt alleen maar thee, dat is prima.

Over het algemeen een keurig voedingspatroon dus. Ik denk echter dat de hoeveelheid aan de krappe kant is. Je zou van mij best wat meer gezonde tussendoortjes mogen nemen! Misschien dat je dan ook minder moeite hebt om het 4e koekje te pakken ;). Nu eet je over de dag 6 koekjes en een borrelhapje, dat zijn al snel zo’n 500 calorieën aan extra’s.

Neem bijvoorbeeld rond 10:00 uur een volkoren cracker met beleg, of een schaaltje yoghurt met fruit. De hoeveelheid fruit die je vandaag at, is (zoals je zelf al aangeeft) te laag.

Je gebruikt geen melkproducten. Dit hoeft geen probleem te zijn, sommige mensen kiezen hier zelfs bewust voor. Een schaaltje yoghurt of kwark levert je echter wel weer andere voedingsstoffen! Bovendien bevat het veel eiwit dat je lang een vol gevoel geeft.

Conclusie, over het algemeen heel keurig! Alleen misschien wat kleine puntjes op de i. Ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt!

Reactie Willemijn: Wow… Ik schrik er echt van dat zo’n borrelhapje en die koekjes bij elkaar toch al snel zó veel calorieën zijn! Ik wist dat het hard aan tikt, maar zo hard… Ik sta er vaak niet bij stil en ik kan ook altijd zo moeilijk maar eentje nemen Ik steek dan toch snel mijn kop en denk ‘Ach nog één zo’n koekje kan toch geen kwaad. Die paar calorieën meer of minder…’ Hier moet ik echt beter op letten, dat weet ik ook van mezelf. Van de melkproducten heb je inderdaad gelijk, gelukkig neem ik normaal eigenlijk altijd havermout met (koe)melk dus dan kom ik wel aan mijn zuivelinname.

Ik vond het heel leuk dat je mijn voedingspatroon van één dag beoordeeld hebt! Grootste les: Snoepen tikt dus wél heel snel aan.  Dit kan ik nu niet meer ontkennen. 😉 Bedankt!

Vinden jullie het leuk om dit soort eetdagboekjes van ons te lezen? Laat het weten!

33 reacties

Els -

Ik ben dol op eetdagboekjes geeft mij inspiratie voor het menu

Juliet -

Hey,

Wat leuk dat je een eetdagboekje hebt bijgehouden! Dit moeten jullie zeker vaker doen. En het laten beoordelen door iemand die er verstand van heeft is ook nog eens heel erg leerzaam!

Martina -

Ik ben echt een vreselijke snoepkous en dat is op dit moment alleen maar erger…. De hele dag door trek en avondeten gaat er juist helemaal niet in. Ontzettend leuk om dit soort artikelen te lezen, ik vind dat je het best goed hebt gedaan :)

Nienke -

superfijn dit artikel! Fooddagboeken zijn niets nieuws meer, maar met de reflectie van de voedings deskundige vond ik het superfijn! Meer van dat!

JoycevdB -

Héel leuk en handig artikel. Zeker vaker doen!

Cheyenne -

Leuk om te lezen! Ik drink zelf ook superveel groene thee.

Jesse -

Waar kopen jullie dat kaas-ui brood?

Willemijn -

Elke supermarkt heeft het wel, bij de afbakbroden. :) Zoals AH, C1000 en Jumbo.

Alexandra -

Jaaaaa eetdagboeken zijn ZO leuk!!! 😀

Deisy -

Leuk om op deze manier te zien wat je eet en te horen dat het ook vrij gezond is. Ik vind zeker dat je dit vaker zou kunnen doen. En die risotto ziet er overigens heerlijk uit zeg. Nu krijg ik gelijk ook trek in risotto 😉

Syl -

Ik ben echt een snoeperd haha echt heel slecht.

Margriet -

Leuk en interessant om te lezen. En een pluspunt dat een professional haar oordeel geeft, goed gedaan! :)

Iris | Todayslipstick -

Heel interessant en leuk om te lezen, misschien leuk om dit een keer in de maand te doen! Het geeft me ideeën om zelf ook meer te variëren.
Liefs, Iris

Amelie -

Heel leuk artikel! Misschien ook een Martine-versie?

Margot -

Wat interessant! Ik moet ook eens wat vaker tussendoortjes gaan pakken.

Elise -

Leuk om te lezen zeg! Mag je best vaker doen, een eetdagboek!

Aanhetlijntje -

Ik hou zelf wel van eetdagboeken, ik haal er altijd zelf inspiratie uit. Maar het lijkt me leuker om het voor een hele week te zien.

Lifesabout -

Leuk om te zien van een ander! Wat ontbijt jij goed, twee boterhammen. Ik ontbijt altijd met een banaan, gedurende de dag krijg ik meer trek en krijg ik de boterhammetjes weg. Die bonensoep ziet er ontzettend goed uit.

Dionne -

Ziet er heel gezond uit!

Rosa -

Ik vind dit soort dingen leuk om te lezen, ja! Zou mijn eigen eetdagboek nooit aan een diëtist durven laten zien alleen :’)

Maaike -

Wat weinig fruit idd! Ik begin er ‘s ochtends altijd meteen mee, dan begin ik meteen goed! Maar ik ontbijt dan ook altijd in 2 keer. Moet iets te vroeg op om meteen een hele maaltijd te kunnen wegharken ‘s ochtends. Leuk zo’n dagboek.

elize -

Wat een leuk artikel! Altijd leuk om te lezen, vind ik:)

Marloes ❤ Budgetproof.nl -

Meh neeeee, een koekje of borrelhapje op z’n tijd moet kunnen ;). Ik probeer ook niet meer te schransen zoals ik dat in November en December deed (al dat Sinterklaas en Kerst snoep :O), maar ik geloof er niet in dat je het goed vol kunt houden als je jezelf alles onthoudt.

Liset - Beautydagboek -

Ik vind het leuk om recepten en eet-ideeen op te doen voor de variatie! Zo wil nu vaker eens soep eten tussen de middag en ook sneller een avocado op een cracker doen. Omdat mijn darmen helemaal van slag zijn momenteel ben ik heel erg gewezen op voeding met veel vezels en zo min mogelijk suiker. Dus ik vind het leuk om hier meer over te lezen :).

Paola -

Wat handig! Ik probeer ook gezonder te eten en heb zeker wat aan de tips die erbij staan! In mijn ogen heb jij een super gezond lijstje, maar goed dat ze mij niet beoordeeld 😉

Anniek -

Wat leuk dat je dit met ons deelt! Ik heb er zelf ook weleens aan gedacht zoiets te doen voor mijn blog, maar uiteindelijk heb ik het nog niet gedaan. Wel echt tof dat je Marloes je dag laat ‘beoordelen’, bizar om te zien hoeveel calorieën er eigenlijk in die snacks zitten! Liefs!

Brenda (kookt) -

Ik ben gek op eetdagboekjes van anderen. Leuk dat je iemand naar je patroon hebt laten kijken. Ik eet meestal best gezond maar hou ook heel erg van lekkere dingen. Ik ben geen snoeper maar koek en hapjes gaan er bij mij wel in. Zal daar ook weer eens om denken :)

Renate -

Jaa! Ik vind eetdagboekjes echt zo leuk om te lezen :) willemijn probeer anders eens een gesneden appeltje mee te koken met je havermout, beetje kaneel erbij en het is net een appeltaartje ( past wel in je straatje toch;) ) Of lekker wat frambozen of een banaantje, zo kom je sneller aan je fruit en is je havermout extra lekker!

Willemijn -

Jaa met appeltjes en kaneel, zo eet ik m’n havermout graag! Of ik doe bosbessen en frambozen door uit het vriesvak. Hmm!

lucindainwonderland -

Ben druk bezig mijzelf een wat gezondere eetgewoonte aan te leren, dus tips en dat soort dingetjes zijn altijd welkom. Een eetdagboek geeft soms wel ideeën dus ben er zeker wel voor. xxx Lucinda

Dita -

Heel leuk om te lezen. Nag wat mij betreft vaker

Reageer ook