Van hobby naar bedrijf: commerciëler worden

Dat een hobby uit kan groeien tot een fulltime baan is voor velen een droom. Ook wij hadden dat nooit verwacht toen we vrolijk op Willemijns zolderkamertje artikelen tikten over make-up en alles wat te maken heeft met beauty. En dan opeens is het moment daar: dat je een hobby geen hobby meer kunt noemen. Je hebt een bedrijf!

Foto door Mariska – Grotografie

Om met de woorden van Johan Cruijff te spreken: “Elk voordeel heb ‘n nadeel.” Zoals ik al schreef: ‘We hadden het niet verwacht.’ Sommige mensen doen er alles aan om een idee uit te laten groeien tot een succesvol bedrijf. Bij anderen ontstaat het dus gewoon vanuit een hobby, waarbij het niet de intentie was om daar een bedrijf van te maken.

Wat wij daaraan merken is bijvoorbeeld dat wij niet commercieel zijn. Gewoon niet. Wij hebben lange tijd ons succesvolle bedrijf gevoelsmatig steeds voor een hobby aangezien. Op sommige punten hebben we het daardoor lang niet altijd serieus genomen. Dan bedoelen we dus alles wat komt kijken bij het runnen van een bedrijf achter de schermen en niet de content.

Alle artikelen en video’s zijn namelijk met liefde, aandacht en zorg gecreëerd, het is onze passie en creatieve uitlaatklep. Met de jaren moesten we leren om diezelfde drive achter de schermen in ons bedrijf te stoppen, ook op commercieel vlak.

We mochten onszelf op dat niveau serieuzer gaan nemen en nog steeds is dat een leerschool. We zijn benieuwd hoe dit was geweest als LiveLifeGorgeous en 2WMN meer waren ontstaan vanuit een idee dat een bedrijf moest gaan worden in plaats van een uit de hand gelopen hobby. Waren we dan commerciëler geweest?

Je kunt je voorstellen hoe fijn het in ons geval is dat we een mediabureau hebben die de commerciële zaken voor ons regelt. Maar als we zien dat sommige bloggers/vloggers grote deals binnen slepen op eigen houtje omdat zij wel goed zijn op commercieel vlak, denken wij wel eens: ‘Wow, wat knap!’ We hebben daar veel bewondering voor en zouden ook wel eens willen ontdekken of wij dat ook kunnen.

Zo is mijn man ook veel commerciëler ingesteld dan ik. Die maakt plannen, voert ze uit, belt met mensen, bouwt een netwerk op en durft risico’s te nemen. Allemaal dingen die wij behoorlijk eng vinden. Wij blijven liever op ons denkbeeldige, bescheiden zolderkamertje.

Maar daar ‘groei’ je dus op een gegeven moment uit. Dat zolderkamertje is bij wijze van spreken allang een compleet huis geworden. Er gebeuren gewoon dingen als je een eigen bedrijf hebt, waardoor je wel commercieel moet worden ook al wil je het misschien niet (want eng!) en je weet niet hoe je dat moet doen of waar te beginnen. Waarom is het eigenlijk zo ‘eng’ om commercieel te zijn? Kleeft er dan negativiteit aan? Is het bang zijn om niet aardig gevonden te worden? Is het bang zijn om te falen? Is het alles bij elkaar? Het zou interessant zijn om daar eens dieper op in te gaan en die patronen en overtuigingen te doorbreken.

Uiteindelijk met de jaren hebben wij hier wel wat stappen in ondernomen en zijn we onze hobby meer als een bedrijf gaan zien. Ik denk dat onze leidende woorden ‘duidelijkheid’, ‘structuur’, ‘vertrouwen’ en ‘onszelf serieus nemen’ waren.

We gingen steeds meer de waarde in zien van ons bedrijf, kregen fijne feedback van onze omgeving waardoor we meer vertrouwen kregen en daardoor ook inzichten om het serieuzer aan te gaan pakken. We maken nu duidelijke plannen, moodboards, we proberen breder te kijken met het oog op de toekomst, stellen doelen, leren onderhandelen, nemen het heft meer in eigen handen als het aankomt op leuke samenwerkingen, enzovoort. Dat voelt ontzettend goed. Het voelt veel meer in balans en daardoor bevrijdend, zelfstandig en onafhankelijk. We krijgen hierdoor ook veel meer inspiratie voor de content die we creëren voor 2WMN. Bijzonder dat het zo’n positieve uitwerking op elkaar heeft!

En natuurlijk, we hebben ook nog veel te leren op dit vlak. Je raakt immers nooit uitgeleerd. Ik bedoel: ‘Hallo belangst!’ 😉

Het leven als ZZP’er is soms behoorlijk onzeker en beangstigend en je moet altijd scherp blijven en vernieuwend. Maar wie weet heb je die onzekerheid en dergelijke ook wel nodig om dat vlammetje diep van binnen aan te houden en er volledig voor te gaan, ook als dat betekent dat je soms keihard op je bek valt. Als je nooit die angst en onzekerheid omarmt, breek je ook nooit door en ontneem je jezelf de kans om te mogen leren en groeien.

Mocht er ooit een TV-programma komen wat heet ‘Help, mijn vrouw heeft een hobby!’ en je ziet ons daarin verschijnen… dan weet je genoeg. Dan hebben we het wat te serieus genomen allemaal 😉

17 reacties

Anna -

Wauw, leuk om te lezen dat jullie dit ook hebben! Jullie zijn toch echt wel één van mijn favo’s! Hopelijk kan ik ook ooit een blog als deze schrijven! Tot die tijd bikkel ik door :)

Annemarij -

Wauw dames! Zo herkenbaar en zo tof dat jullie ervan kunnen leven. Wij dromen hier nog van, maar onze tijd komt vast nog. Wij zijn fan van jullie! 😊 Ga zo door!

Mariska -

Zo leuk dit om te lezen, echt waar! :) Nu run ik al een tijd mijn eigen blog en is het ook mijn bedrijf (lang niet zo groot als jullie 😉 ) en dat ga ik samen met mijn beste vriendin verder doen. We kennen elkaar al 22 jaar zo’n beetje en zijn best verschillend waardoor we elkaar ook weer goed aanvullen :)

Emke -

Hallo Willemijn & Martine!

Leuk artikel zeg! Ik ben zelf ook lekker aan het hobby-en en daaruit is mijn bedrijf ontstaan, waarbij ik huidverzorging workshops aan huis aanbied. Super leuk! Maar het commerciële is idd niet iets wat iedereen in z’n bloed heeft. Ik ook niet zo maar mijn vriend gelukkig wel!

Leuk en herkenbaar om te lezen iig 😉

Keep up the good work!

Groetjes Emke

Marloes -

Haha tis net andersom: elk nadeel heb zn voordeel 😉

Emmy -

Het lijkt wel of jullie het woord ‘commercieel’ met ‘super-verkoperig’ associëren. Ik zie het meer als een van de manier om geld te verdienen. De ene doet dat in loondienst en een ander door voor zichzelf te werken. Het ene is niet beter of slechter dan de ander, maar gewoon een andere manier. De tijd dat jullie artikelen van een bepaald merk voor de lol schreven, ligt toch weer een tijdje achter jullie? Dat betaalt vaak zo slecht de hypotheek/huur, eten, drinken, etc. 😉

Wat ik fijn vind aan jullie artikelen dat duidelijk is als iets gesponsord is, zonder dat je 85x het desbetreffende merk terugleest. Of hoe ‘supergeweldig’ iets is. Ik vind jullie blog veel (opr)echter dan dat van menig ander blogger of vlogger. Dat geeft mij meer vertrouwen in zowel het product als de waarde van jullie mening/verhaal. Persoonlijk vind ik dat veel sterker. En ja, dan had je er misschien iets meer uit kunnen halen financieel gezien… Zijn die paar centen het waard om dan minder jullie echte, eigen mening te geven? Ik vind het juist heel krachtig!

Mare -

Echt, dit soort artikelen zijn zo ontzettend op jouw lijf geschreven Martine. Wat ik zo mooi vind aan jou is dat je een naar mijn inziens toch goede oprechte zakelijke houding combineert met een hele warme en lieve persoonlijkheid. Ik vind dat een bijzondere combinatie want vaak zie je bij mensen die zakelijk schitteren toch een wat meer gereserveerde houding en echt goede persoonlijke artikelen ontbreekt het dan vaak aan. Dit merk ik ook in de advertorials; oprecht mee samengewerkt, informatief en tegelijkertijd ook persoonlijk.

Simone | All Day Jewels -

Het is heel mooi en bijzonder als je van je werk je baan kunt maken. Zulke dingen moet je echt koesteren. Veel mensen dromen daar alleen maar over natuurlijk, maar zetten nooit dé stap. Of rollen er helaas niet in.
Ik zie vooral veel vooruitgang sinds LLG er niet meer is. Dat komt denk ik omdat jullie je nu op één ding kunnen focussen. En jullie zijn misschien niet commercieel ingesteld, wel hebben jullie een hele hoop bereikt! Be proud!

Justine -

Juist hierom vind ik jullie blog(s) zo tof! Het bewijs dat succesvol zijn niets te maken hoeft te hebben met een commerciele instelling, maar juist met passie en plezier in wat je doet! Jullie zijn een voorbeeld voor velen!

Johanne -

Jullie zijn voor mij juist het voorbeeld dat je niet per se over commerciële dingen hoeft te schrijven (of schrijven niet commercieel hoeft te maken) om een succesvol blogger te zijn. Ik vind het ook heel lastig om commercieel getinte stukken te schrijven, gewoon omdat ik eigenlijk niet zo ben. Ik herken dan ook veel van wat jullie schrijven. Nog nooit heb ik bij jullie gehad dat ik dacht: nou, nu zijn ze echt doorgeslagen ;-). Nee, het is gewoon goed zo!

Marije -

Ik volg jullie al heel wat jaren en heel mooi om jullie groei en ontwikkeling te zien. Tof hoe jullie hobby jullie bedrijf is geworden.

Suzanne -

Lijkt me heel gaaf om van je passie je werk te kunnen maken!

Inge -

Haha die laatste zin is een mooie afsluiter, ik zou ook een stuk angst hebben als ik jullie was maar eigenlijk is dat nergens voor nodig. Jullie blog is super leuk en je merkt dat jullie ook veel passie en liefde in advertorials stoppen, toppers!

Martine -

Oh wat ontzettend lief Inge, fijn om te horen dat het zo wordt gewaardeerd!

Lydia -

Ik vind het echt heel knap hoe jullie dat doen hoor! Zeker omdat jullie filmpjes en artikelen niet gesponsort over komen, als dat wel zo is. Ook heel stoer dat jullie jezelf daar in uitdagen en blijven leren.
Zijn jullie wel eens bij een masterclass van Annic van Wonderen geweest? Daar hoor ik altijd goede verhalen over, wat betreft enthousiasme om met je bedrijf bezig te gaan. Niet dat ik vind dat jullie dat ‘nodig’ hebben hoor 😉

X Lydia

Marijke -

Als je richting dertig gaat zul je je ook moeten realiseren dat dit een keer stopt. Als ik dat 14 jarige meisje uit Apeldoorn zie vloggen met haar ruim 485.000 abbonees en miljoenen volgers per maand dan denk ik echt:’de beautybloggers van mijn leeftijd 25′ gaan hard achteruit en dat is niet vreemd, er komt een ‘generatie’ die interessanter is om naar te kijken als je 16 bent dan naar een meid van 25 die haar tassen van €2200 laat zien, waarvan de meeste toch denken ‘wat heb ik hieraan?’. Dat is gewoon heel onrealistisch en trekt minder volgers. Nu jullie geen beautykanaal meer hebben maar hier op 2wmn verder zijn gegaan vind ik het nog leuker ook. Op dit moment vind ik jullie het leukst om te volgen. Jullie doen het beiden top dames, ga vooral zo door.

Romy -

Haha, die afsluitende zin! Ik kan me goed voorstellen dat het nog best lastig is om een eigen bedrijf te hebben als dat nooit je intentie is geweest. Stiekem vind ik het ook juist zo leuk dat jullie altijd gewoon jezelf zijn gebleven, ook nu jullie blog een stuk groter is geworden. De liefde voor het bloggen/vloggen straalt nog steeds van jullie artikelen af :) Jullie mogen oprecht onwijs trots zijn op alles wat jullie hebben bereikt, ondanks jullie niet-commerciële instelling 😉

Reageer ook