Review: ‘Slaap! Hoe je baby van 0-12 maanden doorslaapt’ van Susanne Willekes

Doorslapen is nog al een thema in het eerste levensjaar van je baby. En als je pech hebt ook nog in de jaren er na. Bij ons thuis is het ook een groter thema dan me lief is. En daarom was ik heel benieuwd naar het boek van slaapcoach Susanne Willekes. ‘Slaap! Hoe je baby van 0-12 maanden doorslaapt’. Want dat klinkt natuurlijk goed. Vandaag een review van deze pil!

Want een pil is het zeker. Het boek telt 370 pagina’s exclusief de bronvermelding en bestaat voor 99% uit tekst.

Susanne is een slaapcoach en voelde hiervoor de opleiding ‘Gentle Sleep Coach’ in Amerika. Sinds 2015 heeft ze haar eigen praktijk als slaapcoach. Met haar werk helpt ze gezinnen met kinderen met slaapproblemen. Een logische stap is dan natuurlijk wel om een boek te schrijven.

IMG_4072

“Slaap! is dé slaapgids voor baby’s van 0-12 maanden geschreven door de eerste gecertificeerde kinderslaapcoach van Nederland, Susanne Willekes.

In tegenstelling tot de meeste andere boeken die zich richten op slaap en baby’s legt Susanne uit dat ieder kind en iedere situatie uniek is en dan ook vraagt om een eigen aanpak. Sommige kinderen zijn van nature betere slapers dan anderen en een medische achtergrond en temperament kunnen een sleutelrol spelen. Susanne geeft ook voor deze ‘van de norm afwijkende’ gevallen aan wat de beste route is.
Susanne schept realistische verwachtingen over doorslapen, stelt de moeder gerust, biedt herkenning en geeft nieuwe tools voor meer slaap en tegelijkertijd voor het omgaan met minder slaap. Slaap! biedt relevante en wetenschappelijke kennis over slaap op een concrete, humoristische, luchtige en toegankelijke manier.

Geen ouder moet in zak en as zitten als hun baby na zes maanden nog niet slaapt, omdat ze vanaf dit (diepte)punt namelijk met behulp van coaching hun kind kunnen léren slapen. De boodschap: er is slaap aan het eind van de tunnel!”

Ik kreeg het boek op een woensdagmiddag binnen en diezelfde dag nog was ik er bijna helemaal doorheen. Ik smulde van dit boek, zo interessant vond ik het. En ik bleef maar denken ‘Waar was dit boek toen ik voor het eerst moeder werd?!’ Ik had het destijds zo goed kunnen gebruiken. Jelle was een moeilijke slaper de eerste 1,5 jaar van zijn leven. En hoewel dit boek inderdaad voor mij bevestigde dat hij van nature geen goede slaper is en zijn temperament hierin parten speelt (Susanne beschrijft type babies en ik kon Jelle echt uittekenen in één van de types die vaak moeilijk slapen), zie ik nu ook nog beter wat ik destijds ‘fout’ heb gedaan. Ik dacht dat als Jelle geen tekenen van vermoeidheid liet zien of na een halfuur nog niet sliep overdag, hij gewoon niet moe was… Maar Susanne beschrijft heel duidelijk dat een baby van bijvoorbeeld 3 tot 4 maanden maar 1,5 tot 2 uur per keer wakker kan zijn en 3 tot 4 slaapjes moet doen. Slaapt je baby niet goed overdag, dan ga je dat volgens haar geheid merken in de nacht. Ook hamert ze er erg op dat de tijd tussen het laatste slaapje en de bedtijd niet te groot mag zijn en benadrukt ze aardig, maar duidelijk dat de bedtijd van een kind onder de 2 tussen 18.00 uur en 20.00 uur ligt.

Het boek is super uitgebreid. Het begint met theorie over slaap. Daarna vertelt ze over slaapprincipes (haar ‘regels’), slaapschema’s en vervolgt daarna met ‘slaapprepping’. Het hoofdstuk over slaapprepping had ik graag willen lezen toen ik net moeder werd. Het gaat over hoe je je jonge baby (0 tot 6 maanden) voorbereid op leren slapen. Ze vertelt hoe je slaapsignalen herkent, wat een goede slaaproutine is, over of de kamer donker, licht, stil of juist geluid moet hebben, etcetera. En wat ik ook heel fijn vind om te lezen is dat de eerste 6 maanden hechting boven slaap gaat. Voor 6 maanden moet je volgens haar niet aan slaaptraining beginnen, omdat dat schadelijk kan zijn voor de emotionele ontwikkeling.

Daarna komt er een hoofdstuk over huilen. Het beschrijft waarom baby’s huilen, waarom laten huilen achterhaald is en geeft opbeurende woorden wanneer niets helpt. Dan volgt er nog iets over veilig slapen, ontwikkeling en groei (ze gaat mee in de theorie van de sprongen van ‘Oei ik groei’) en er zit zelfs een hoofdstuk in wat kan helpen als je baby reflux, eczeem of alergieën helpt. Dan is er nog een hoofdstuk over voeding, inclusief eetschema’s en mythes over voeding en slapen (zoals de papfles). Handig! Hoofdstukken 9 en 10 gaan over de slaaptraining bij moeilijke slapers. Het laatste hoofdstuk schrijft ze voor de ouders en is eigenlijk niets meer dan één grote peptalk en coping-gids voor de jonge ouders. Het snijdt ook de postpartumdepressie en ontzwangeren aan.

Zoals je leest is het nog al wat, wat behandeld wordt. Wat mij verbaasde is dat er ook heel veel niet over slapen gaat en het eigenlijk veel meer is dan alleen een slaapgids.

IMG_4070

Inmiddels telt dit stuk al ruim 1000 woorden dus om het een beetje (kuch) bondig te houden, som ik hier onder op wat ik heel fijn vind aan het boek:

• Het staat bombol theorie over hoe slaap werkt en waarom voldoende slaap belangrijk is.
  • Er staan handige overzichten in met hoeveel uur je baby zou moeten slapen, hoeveel dutjes hij moet doen en hoe lang hij maximaal wakker kan zijn.
  • Het behandelt heel veel verschillende slaapproblemen.
  • Het is met een vriendelijke, niet opdringende toon geschreven. En ze schrijft ook dat je het niet als falen moet zien als je baby na het toepassen van alle tips nog steeds niet doorslaapt.
  • Ze geeft je peptalks, dringt aan om lief voor jezelf te zijn en geeft erkenning aan de gevoelens die je als ouders kunt hebben als je een baby hebt die slecht slaapt.
  • Bij veel tips geeft ze ook meerdere opties, die bij verschillende opvoedstijlen passen. Zoals het afbouwen van de nachtvoeding. Ze geeft de optie ‘cold turkey’, maar noemt ook afbouwen of het verschuiven van de tijd. Hierbij legt ze dan ook alle voor- en nadelen uit zodat je zelf je afweging kan maken. Dat voelt heel fijn.
  • Naast alles over slapen behandelt ze ook dingen zoals (vaste) voeding, verzorging, reflux, eczeem, tanden krijgen, huilbaby’s, hechting en postnatele depressie. Hiermee wordt het eigenlijk veel meer dan een ‘slaapgids’, maar meer een handleiding voor de nieuwbakken ouder.

Nogmaals, ik had dit boek dus echt willen hebben toen ik net moeder was van Jelle… Niet alleen had ik heel veel gehad aan de uitleg en schema’s over slaapjes en maximale tijd om wakker te zijn, ook had ik veel gehad over de hoofdstukken over voeding en verzorging van een baby. En ik had de tips voor slaaptraining voor Jelle echt goed kunnen gebruiken…

Wat ik meeneem uit het boek voor Gijs (die met 8 maanden nog steeds een nachtvoeding heeft en bijna altijd voor 6 uur wakker is) is dat ik zijn laatste slaapje later op de middag plan, zodat hij niet meer dan 2 uur wakker is tussen zijn laatste slaapje en zijn bedtijd. Het stappenplan voor het afbouwen van de nachtvoeding wil ik ook gaan inzetten. Tot slot leg ik hem nu als het me lukt om 18.30 uur te slapen, wat betekent dat ik al om 18.00 uur begin met het avondritueel. Dat is minder lekker voor mij, maar ik merk wel dat hij makkelijker in slaap komt rond dit tijdstip en zo pikt hij nog een uurtje extra mee. En nu wil ik nog niet te hard juichen, maar… de nachtfles lijkt op te schuiven naar 4.00 uur en soms zelf 5.30 uur (eerder was het altijd tussen 00.00 uur en 2.00 uur). So far so good!

Het is wat mij betreft een ideaal boek om te kopen als je op het punt staat om moeder te worden, net moeder bent of wanneer je een baby van onder de 1 hebt waarvoor je wel wat slaaptips kunt gebruiken. Ook is het een mooi kraamcadeau of cadeau voor een zwangere denk ik. Aanrader? Je leest het, wat mij betreft wel!

Het boek is online en in de boekhandel te koop voor €19,99.

29 reacties

Nadia -

Het lijkt me een zeer interessant boek! Onze zoon is morgen 12 weken en hij slaapt sinds 2 weken de nachten door. We gaven eerst nog een laatste fles om half 12 maar die ging met moeite leeg. Nu krijgt hij in totaal 4 flessen waarvan de laatste tussen 19.30/20.00 uur en dan leggen we hem wakker in bed. Meestal slaapt hij binnen een half uurtje en slaapt door tot 7.30/8.00 uur. Maar overdag daarentegen is er totaal geen regelmaat met slaapjes. Vandaag is hij vanaf het ochtendflesje bijna de hele dag op 3 mini slaapjes van 15 minuten tot een half uur wakker geweest tot bijna 17.00 uur voordat hij uiteindelijk bij mij in slaap is gevallen voor een uurtje. Over 2 weken ga ik weer werken en gaat hij 3 dagen naar het kinderdagverblijf. Ben stiekem benieuwd of we daar dan ook overdag een ritme gaan krijgen.

sscha -

Ben heel benieuwd naar het boek. Ik heb er een van 4 die nog steeds niet weet wat slapen is, dus dat is verloren, maar wie weet voor de tweede!

Wat mij vaker is opgevallen, je schrijft soms in je post dat je ‘al aan zoveel woorden zit’ maar, nobody cares. We komen hier omdat we de blog leuk vinden en we lezen het omdat het onderwerp interessant is, dus we gaan toch wel verder met lezen. Je hoeft je geen zorgen te maken over de hoeveelheid woorden, want wij tellen ze niet 😉 Ik zeg ook niet tegen een klant, midden in mijn advies “Nou, ik heb al zoveel worden uitgesproken, mag ik door of haakt u hier af?” Toch? 😀

Willemijn -

Hihihi! Ik ben vaak te bang dat ik te lange artikelen schrijf en mensen afhaken.

Sscha -

Nee niet bang voor zijn, heerlijk juist, van die uitgebreide artikelen! 😀

Daphne -

Oeps, het is Susanne met een s ipv z 😊

Lisse -

Heb dit boek meteen maar even op mijn ‘wil-ik-hebben’ lijstje gezet. Mijn zoontje is nu 14 weken en de laatste tijd is het slapen een dráma. Wat handvatten zijn dan écht prettig. Thnx voor de fijne review!

Ria -

Interresant!
Met oog op voeding, gaat dit over borst of fles?
Groetjes Ria

Willemijn -

Beide! Het is vrij pro bv, maar ook veel tips voor flesvoeding.

Angelique -

Ik vond het boek De tevreden baby van GIna Ford ook een aanrader, mijn kinderen zijn al wat ouder (de oudste is 12 en een tweeling van 10) en in dit boek staat ook veel over slapen, en wat al niet meer. Het is wel een boek wat ouderwets over kan komen, maar ik heb eruit gehaald wat mij zinvol leek en wat ik goed toe kon passen. Alledrie onze kinderen waren makkelijke baby´s en slapen was eigenlijk nooit een probleem. Wat ik nog wel kwijt wil, is dat ondanks alle goede boeken en lieve hulp, je eigen intuitie het allerbelangrijkste is! Mijn ervaring heeft me geleerd, dat je intuitie je in 99% van de tijd de juiste kant op stuurt. Vertrouw op je eigen kracht!

Jitske -

Wat ben ik blij met deze review. Mijn kleine van 8 maanden is sinds 7 weken ook opeens een slechte slaper en wil ook weer nachtvoeding. Tijd om dit boek te bestellen! Thanks Willemijn

Nina -

Grappig, ik kom dit net tegen, nu mijn zoontje van bijna 13 maanden vannacht voor het eerst heeft doorgeslapen!💪🏻
Ik heb wel verschillende andere boeken gelezen en uit die verschillende methodes zo’n beetje hetgeen uitgefilterd wat mij leuk leek en ben daarmee aan de slag gegaan. Nu, vier weken verder, lijkt het niet alleen overdag, maar ook ‘s avonds beter te gaan!

Willemijn -

Oooh wat fijn! Wat heeft bij jullie gewerkt?

Sandra -

Wat een fijnw review! Nu ben ik helemaal benieuwd naar het boek. Onze zoon slaapt op zich prima, maar een slaapritueel of vaste tijd om naar bed te gaan is ver te zoeken, geen idee hoe ik dit aan moet pakken! Ook omdat hij de ene keer om 18:00 z’n flesje krijgt en de andere keer om 20:30 nog wakker wordt. En dan een laatste flesje om 23:00-24:00 of door laten slapen (soms) tot 02:00-03:00? Zoveel vragen! Haha, ik hoop dat dit boek wat duidelijkheid gaat geven.

Shirley -

Ik heb het boek dus ook net gelezen en vind hem geweldig. Ik ben al druk bezig met toepassen en heb het nu al voor elkaar dat Maddox overdag meer dan half uurtjes slaapt. Nu de nacht nog maar ik hou hoop. Hij gaat NIET drie jaar lang wakker worden net als Skyler toentertijd. Ik herhaal: NIET. Haha.

Willemijn -

Hahaha!

Sarah -

Hey Willemijn, ik was al benieuwd naar je review over dit boek. Ik ben nog geen mama, maar wel geboeid door alles wat met slaap en kinderen te maken heeft. Voldoende gezien bij vriendinnen die nu mama zijn en dat zet me toch tot nadenken voor als ik zelf kinderen wil. Misschien lees ik hem toch al es puur uit interesse, je review heeft me toch overtuigd.
Verder veel succes bij het slaapje van Gijs, de tips lijken me goed te werken!

Daisy -

Ik begon al wat sceptisch met lezen, maar toen ik las dat de schrijver meegaat in de sprongen van Oei, ik groei, haakte ik af. Later onderzoek heeft de resultaten van Oei, ik groei namelijk helemaal onderuit gehaald. Die sprongen konden helemaal niet als zodanig beschreven worden. Vreemd dat een schrijver van een dergelijk boek als deze daar niet van op de hoogte is… Nu zeg ik niet dat daarmee het hele boek onbruikbaar zal zijn, maar het zet mij wel aan het denken over de geloofwaardigheid van de inhoud van het boek. Jammer, want als orthopedagoog vind ik juiste informatie heel belangrijk voor ouders!

Willemijn -

Ja dat van Oei ik groei vond ik ook jammer :( Maar verder is wel heel veel onderbouwd, er staat een waslijst aan literatuur achterin. Maar of dat ook echt goede literatuur is, daar kan ik niet zo goed beoordelen. Ben wel benieuwd naar jouw mening hier in als orthopedagoog. Ik lees dit boek natuurlijk ook als leek.

Carolien -

Ik heb me niet verdiept in de theorie achter Oei Ik Groei, maar ik vraag me wel af hoe het kan dat mijn kind precies binnen de lijnen viel bij iedere sprong als de theorie onderuit gehaald is. dit klinkt sarcastisch maar het is een oprechte vraag. Hoe zit dit?

Ellen -

Een echte aanrader dus! Ik ben benieuwd, we hebben een tweeling van 13 weken en een peuter van 2,5. Onze peuter is een goede slaper,altijd al geweest….de tweeling daarentegen dat is even zoeken vooral met flesjes en ritme van twee kindjes! (ik moet zeggen dat de nachten best oke gaan) maar wat extra hulp is nooit weg! thnx voor de review!

Jessica -

Was al heel benieuwd toen ik dit boek zag op insta! Blij met de review, vooral omdat jij echt ervaringsdeskundige bent…vind dat zo top hoe eerlijk je daar over schrijft en dat je zo positief blijft!! Ons kleintje komt over 5 weken, ga dut boek zeker aanschaffen! Dank je wel!

Rosalie -

Bij ons begonnen de slaapproblemen pas toen ze 2,5 werd. Na nachten van frustratie hebben we ons er bij neergelegd. Ze begint in haar eigen bed en rond 12 uur huilt ze en dan verhuist ze naar het campingbedje bij ons op de kamer. We krijgen soms kritiek van mensen er op. Maar voor ons werkt dit omdat we nu allemaal slapen. Ik houd vast aan het feit dat het een fase is.

huisjeboompje.beesje -

geloof het of niet, mijn peuter van 23 maanden kreeg tot 3 weken terug nog steeds een fles in de nacht :( wij slapen dus pas sinds 3 weken weer “normaal”. nu verwacht k over een maand mijn tweede kind, dus dit boek zal ik zeker aanschaffen! dankje Willemijn! x

Willemijn -

Oef pittig! Maar you can do this! Hopelijk krijg je een makkelijke slaper. :-)

Liset -

Oh wauw, inderdaad; waar was dit boek 6 jaar geleden toen ik mijn eerste kind kreeg? Nu gaf ik borstvoeding, wat automatisch ook inhoudt dat je kind wat later gaat doorslapen, maar zo’n boek vol met tips en richtlijnen klinkt heel erg fijn als je net moeder wordt. Wij kregen wel tips van het consultatiebureau, maar dat staat weer lijnrecht tegenover wat ik nu lees in jouw artikel. Zo gek dat je overal advies krijgt van professionals, maar het toch weer allemaal anders wordt gedaan.

Marja -

Hier ook een van nature slechte slaper met temperament (net haar mama eigenlijk). Wat fijn dat het boek, en jij dus ook in je artikel, stil staan bij verschillende type kinderen. Vaak kreeg ik van die onderliggende boodschappen van ouders waarvan de kinderen wel goed sliepen. Alsof het aan mij lag en zij de geweldige ouders waren.
Gelukkig slaapt ons meisje vanaf een jaar 70% van de tijd door. Geeft de burger moed.

Amelie -

Hopelijk kun je wat met de tips en leert Gijs snel doorslapen, jeetje met 8 maanden nog steeds een nachtfles ik zou er doodmoe van woorden nog steeds gebroken nachten! Gelukkig slaapt onze zoon met flesvoeding door vanaf 6 weken net zoals veel flesvoeding baby’s. Sterkte!!!

Curly Creative -

Hoi Willemijn, als ik je review zo lees is dit boek als met mama ook zeker wat voor mij.. thanks

X

Simone -

Ik had al op Instagram gezien dat je dit boek aan het lezen was. Over 11 dagen verwacht mijn zus haar tweede kindje. Daarom heb ik dit boek gekocht voor in haar kraampakket. Bedankt voor de tip! Hopelijk heeft ze er wat aan :)