Een begroting voor nieuwbouwwoning/verbouwing opstellen

Toen we overwogen een nieuwbouwwoning te kopen, wist ik dat we er niet zouden zijn met alleen de hypotheek. Want ná de oplevering is er nog een heleboel te doen. En ook daarvoor heb je geld nodig. Maar hoe kom je er achter hoeveel je nodig hebt? En hoe stel je dit op en hou je dit bij?  Vandaag deel ik mijn tips om een goede begroting voor een nieuwbouwwoning/verbouwing op te stellen.

Stap 1: Budget versus wensen

Ik raad je aan om twee lijstjes te maken. Met de eerste ben je snel klaar: zet op papier wat je budget is. Je budget kan bestaan uit verschillende onderdelen zoals: bouwdepot (vaak stelt de bank wel regels waarvoor je het bouwdepot mag gebruiken), spaargeld, een gift van ouders, etcetera.

Op het tweede lijstje zet je alle wensen. Wat willen jullie nu echt graag? En vooral ook: wat is nodig? Want na oplevering verbaas je je er over dat er nog heel veel gedaan moet worden. Denk aan: alle wanden afwerken, vloeren leggen, verven, raamdecoratie en het aanleggen van de tuin. En eerlijk gezegd is dit nog maar het begin van het lijstje en puur de dingen die echt moeten. Dan heb je het nog niet eens gehad over je wensen. Zo willen wij graag een waterontharder (+€1500), diverse inbouwkasten maken (€500 voor begroot), ander deurbeslag (paar honderd euro), andere deuren (nog weer een paar honderd euro), spotjes in de woonkamer en zo kan ik nog wel even doorgaan… Je begrijpt, het kan behoorlijk in de papieren lopen.

Stap 2: Wat kost dat?

Zet achter al je wensen het bedrag dat je denkt (of misschien al weet) dat het gaat kosten. Vraag rond aan mensen die hetzelfde hebben laten doen en vraag prijsindicaties op om een beeld te krijgen van wat het gaat kosten. Dat is behoorlijk wat werk, maar is wel echt belangrijk, want zo voorkom je dat je straks achter hele grote verrassingen komt te staan als je eenmaal begint aan het project.

Stap 3: Orden op prioriteit

Waarschijnlijk overschrijd je wensenlijst het beschikbare budget. (Was het maar zo’n feest dat we eindeloos budget beschikbaar hadden. 😉 ) Dus is het zaak om de lijst te gaan orderen. Begin met wat prioriteit heeft. Dit zijn vaak dingen zoals de vloer en wandafwerking. Om het huis bewoonbaar te maken moet dit gedaan worden.

Stap 4: Wat kan later nog? En wat kan alleen nu?

Schuif dingen die later kunnen naar beneden. Zit je krap in het budget maar zou je het liefst beneden een echte houten vloer willen? Dan zou je kunnen overwegen om tijdelijk een goedkope laminaatvloer te nemen. Die kun je over een paar jaar nog relatief makkelijk vervangen. Maar inbouwspotjes, een luxere badkamer of de indeling van de binnenmuren doe je niet meer zo makkelijk. Moet je schrappen, kijk dan ook naar of je dingen misschien tijdelijk kunt schrappen en kies eerst voor de dingen die nu ook echt moeten. Dat zijn misschien niet altijd de dingen waar je je het meest op verheugt, maar het zal het wel waard zijn.

begroting voor nieuwbouwwoning
De lijst gaat nog even verder… 😉

Stap 5: Moet het goedkoper? Of hou je ruimte over?

Als je eenmaal een redelijk idee hebt van wat er allemaal gedaan moet worden, wat je wilt en wat dat zou kunnen kosten, kun je de begroting verder opstellen.

Ik heb een heel simpel overzicht in Excel. Bovenaan staat ons budget. Daaronder staan alle kostenposten. Onderaan de streep kan ik zien hoeveel er nog van het budget over is. Toen we begonnen aan het nieuwbouwproject was er nog 30% van ons budget over. Ik rekende mezelf rijk en dacht ‘Ha, daar kan ik mooi nieuwe meubels van kopen!’, maar jammer de bammer, inmiddels is ons complete budget op papier er door. Hieraan merk ik: je geeft uit wat je hebt. Vrienden van ons hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht en hun budget is kleiner dan die van ons en zij redden het ook prima! Als je minder budget hebt doe je bijvoorbeeld meer zelf en kun je ook voor minder dure opties kiezen. Denk aan vloer/badkamer/keuken, dit zijn grote kostenposten.

Tot slot nog wat tips die ik je mee zou willen geven.

Tip 1: Wees precies en volledig in het opstellen van je begroting. Ik heb echt alles begroot, van verhuiswagen tot deurmatten en de nieuwe vriezer die er komen moet.

Tip 2: Houd je begroting up to date! Veranderen de kosten? Of denk je dat het meer/minder gaat kosten? Pas je begroting aan. Je hebt niets aan een begroting die niet meer up to date is.

Tip 3: Maak van je begroting gelijk een bestand waarmee je facturen bijhoudt en waarin je kunt zien wat al betaald is. Ik voeg straks een kopje ‘betaald toe’ en vink hierin een post af wanneer dit afgerond is. In een map op mijn computer sla ik alle facturen op.

Tip 4: Het wemelt bij mij van de notities, van het aantal vierkante meters van een kamer wat ik ergens wilde noteren tot aan linkjes naar webshops voor deurbeslag. In de kolom ‘Opmerkingen’ in de begroting kan ik dit kwijt. Ook specificeer ik hier soms wat een bepaalde kostenpost inhoudt om voor mezelf het overzicht te houden.

Tip 5: Werk van grof naar fijn. Dus eerst dingen als de vloer, fundering, wandafwerking en eindig met de kleinste dingen zoals deurmatten, plinten en verfkwasten.

Tip 6: Maak een post voor onvoorziene uitgaven. Zo heb ik €500 begroot voor zaken als schroefjes, spijkers, planken, huur van machines en dat soort zaken. Iedereen die vaker klust weet hoe duur die kleine bezoekjes aan bouwmarkten kunnen worden.

Zo, dat was het! Mijn tips wat betreft het opstellen van een begroting voor nieuwbouwwoning / verbouwing. Onder onze lezers zijn volgens mij veel mensen die ook nieuwbouw gekocht hebben of verbouwd hebben, dus deel gerust ook jullie tips!

* MEER LEZEN OVER ONS NIEUWBOUWAVONTUUR? KLIK HIER! *

18 reacties

Marianne -

Goed geschreven! Als professionele bouwvrouw zijnde zou ik alleen willen meegeven dat je potje voor onvoorziene uitgaven minimaal 10% van het budget zou moeten zijn. De praktijk leert dat elk onderdeel tijdens de uitvoering duurder wordt. In offertes worden werkzaamheden niet opgenomen die toch nodig blijken of er gebeurd iets onvoorziens. Bijvoorbeeld: je wilt een extra stopcontact in de muur aanbrengen, maar bij het freesen raak je een waterleiding. Die moet toch gemaakt worden! Uithakken muur ter plaatse van lek, maken leiding, dichtstoppen en stukadoren…. allemaal kosten waar je geen rekening mee had gehouden! Dit kan behoorlijk in de papieren lopen, ook al doe je het zelf. Een ritje naar de bouwmarkt kost ook al gauw €100. Wij lopen hier tijdens de bouw ook dagelijks tegenaan 😊…..

Marleen -

Leuk om te lezen! En wat vreselijk hè al dat geld dat er doorheen vliegt.. wij krijgen 9 november de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Bijnaaaa :-) Misschien dat jullie het al weten, anders een tip: huur voor apparatuur is goed te betalen bij Bauhaus (én de eerste dag huur is daar gratis).

Ellen -

Handig! Ik had ook een hele lijst gemaakt in excel. Ook met wie er wat betaald heeft omdat we allen 50/50 betalen. Wij zijn hier aug 2016 gaan wonen en hebben wel zelf tegels gelegd zodat we lekker al meteen buiten konden zitten. Maar we wilden heel graag kunstgras en dat pas afgelopen voorjaar laten leggen. Enige wat ik heel lastig vind is lampen uitzoeken. Zo duur en zoveel keuze dat ik nu een interieur stylist ga vragen om te helpen met lampen, kleuren op de muur, accessoires etc. Dat hebben we toen niet gedaan, maar nu wel fijn.

Maris -

Goede tips! Leuk om te lezen hoe jullie dit hebben aangepakt.

Ivon -

Wat een herkenbaar artikel! Wij zitten momenteel ook midden in een grote uitbouw/keuken verbouwing, waarvan ik net als jij de financiele kant doet en vriendjelief het begeleiden van de bouw.
Ik kom er nu ook al achter dat je zoveel dingen vergeet om te begroten, en dat gaat hard!
Je wil niet weten hoeveel bouwmarktbonnetjes er al zijn inderdaad, voor spullen waar je eigenlijk helemaal geen geld aan uit wílt geven. Ik wil geen schroefjes en leidingen en kabels en alles, ik wil een mooie keuken! Helaas gaat het ene niet zonder het ander haha.

Mare -

Super goed en ken niemand in mijn omgeving die dit heeft gedaan. De meeste mensen die ik ken laten het of hun vriend en/of hun vaders alles doen en ook betalen…..dus voor mij is dit echt de eerste keer dat ik lees dat iem zo bewust alles begroot.

Inge -

Ik ben net verhuisd en kan me helemaal vinden in je tips. Alleen die 500 euro voor de bouwmarkt zou ik nog wat ophogen. Ik had ook een begroting van muur tot deurmat en heb daar 20% bovenop geteld voor dat soort kosten.

Melissa -

Super leuk om te lezen! Ik ga zelf in januari voor het eerst samenwonen in een nieuwbouw appartement (huur), en dat is natuurlijk heel anders dan een eigen nieuwbouw woning. Toch vind ik het erg leuk om te lezen! Krijg helemaal zin om zelf door onze woning te gaan lopen haha. Ben er nog niet binnen geweest dus ben erg benieuwd. Fijn dat je met een eigen nieuwbouw woning alles zelf kan bepalen, heerlijk lijkt me dat. Maar ook wel veel werk zo te lezen. Ons uiteindelijke goal is een nieuwbouw eengezinswoning. Lijkt me fantastisch! Maar goed eerst zelf maar eens verhuizen, in januari krijgen we als het goed is de sleutel en kan het klussen beginnen :)

Leanne -

Goede tips! Wij zijn ook bezig met een nieuwbouwhuis. Mijn lijst lijkt erg op wat je beschrijft, ik heb nog een kolom toegevoegd met ‘offerte/factuur’. Zodra deze is ingevuld, wordt het gebudgetteerde bedrag overschreven, maar zie ik het oorspronkelijke bedrag nog wel. Zo zie ik precies op welke posten we meer/minder uitgeven dan verwacht en wordt het uiteindelijke plaatje steeds specifieker.
Nog een tip, plinten, die was ik vergeten mee te nemen in de afwerking.

Mariska -

Bij ons was niet verteld dat de kosten voor het plaatsen van de keuken niet uit het bouwdepot vergoed werden. Dat was een behoorlijke tegenvaller waar we geen rekening mee hadden gehouden! Erg balen. Het kost altijd meer dan je denkt.

Willemijn -

Oooh nee wat rot! En zo vreemd hoe het per aannemer en bank verschilt. Zo moest onze keuken meegefinancierd worden in de hypotheek van de bank.

Carina -

Ik hoop over een paar jaar een nieuwbouwhuis te kopen, maar was na de verbouwing van mijn huidige appartement al weer helemaal klaar met aannemers en klussen enzo..
Er staan trouwens nog 2 foutjes in de tekst: wij willen vraag en zit je grap in je budget :)

Willemijn -

Hahaha! Woops! Dank je!

Ayla -

Super geschreven klopt helemaal. Zo kozen wij voor een grote badkamer! En een inloopkast. En lieten de nieuwe meubels een jaar op zich wachten. Die worden toevallig vandaag geplaatst! Keuzes en dromen!

Veronique Hendriks-Meijs -

Zo leuk om je verhuisverslagen te lezen Willemijn :)

Omdat wij ook in dit traject zitten vind ik je tips zeer leuk om te lezen! En het js natuurlijk altijd leuk om bij een ander te spieken.

Wij hebben een flink budget maar inderdaad, ook dat gaat er gewoon allemaal doorheen. We hebben een huis laten ontwerpen en ik merk dat we daardoor nóg meer denken; tja, we geven veel geld uit aan de estetiek van het huis dus willen we graag alles netjes afgewerkt (denk aan stucen en sauzen plafonds, een lichtplan laten maken etc.)

Maar, jullie hebben 1 groot voordeel! Djurre is zó handig! Mijn man mag van mij niets aanraken in dit huis 😉 Die heeft namelijk twee linkerhanden én het duurt vaak nogal een tijdje voordat hij ergens aan begint.

Ik zal je verslagen in ieder geval met veel plezier blijven volgen. Succes!

Willemijn -

Leuk om te horen 😀 Ja bizar hoe snel het er doorheen gaat he. Wij hebben hetzelfde, we zijn nu al zo ‘ver’ in onze perfectie, dat alles dan ook maar gelijk perfect moet. Haha! Vreselijk!

Anouk -

Wij hebben destijds ook met een begroting gewerkt, ideaal! Tip voor nieuwbouwhuis: kijk goed waar de aan/uit knoppen van de verlichting zitten. Zo hebben wij maar 1 knop in de hal, bij de voordeur. Had liever ook een vlakbij de woonkamer gehad. En onze berging heeft ook 1 knop, bij de bergingdeur tevens extra uitgang, als wij In de berging moeten zijn, moeten we eerst 2 M in het donker naar het lichtknopje lopen. Niet erg… maar ook niet handig! Succes met de voorbereidingen, leeeeeukkk!

Marjolein -

Hai
In de bijkeuken zou je misschien ook een bewegingssensor kunnen plaatsen.. gaat vanzelf ook weer uit.

Reageer ook