Weekvlog #42: EETPATROON VERANDEREN?!

Dit was een bijzondere week. Ik ging bewust letten op mijn voeding, ik kreeg een 20 weken echo en moest helaas ook naar een begrafenis. Apart dat leven en dood zo naast elkaar kan bestaan: the circle of life. Het was me het weekje wel.

https://youtu.be/UZgF6YKOQYg

 

28 reacties

Mariska -

Knap hoor, je nieuwe eetpatroon! Een dieet zonder geraffineerde suiker is altijd goed, maar gluten zou ik niet zo snel helemaal verbannen. Toen ik op een suikervrij dieet zat ivm candida, was het belangrijk dat ik dingen at die niet megasnel worden omgezet in suiker. Dus ik at wel brood, maar dan alleen 100% volkoren en het liefst desem. Hetzelfde geldt voor pasta en rijst (en bulgur, couscous etc): alleen de volkoren variant. Op die manier krijg je wel genoeg koolhydraten binnen, maar wordt het allemaal wat langzamer omgezet in suikers in je lichaam, vanwege het vliesje om de gluten. Zeker in je zwangerschap, zou ik niet zomaar 1 voedingsgroep eruit gooien, want die baby groeit hard en jij hebt voldoende energie nodig om de baby te laten groeien :). Wat wel belangrijk is verder: eet veelzijdig. Dus zorg zeker voor een verzadigd gevoel middels vetten en eiwitten, als je vooral alleen groenten eet. Dus die avocado’s zijn echt super! En noten (bijv walnoten) zijn ook echt super gezond en het is ook nog eens een makkelijke snack tussendoor. Andere makkelijke snacks: een wafel (boekweit, mais, rijst – wissel lekker af) belegd met avocado of hummus of andere groentespread, een stuk fruit, af en toe een dadel (is wel natuurlijk, maar bevat ook veel fruitsuikers), een stuk komkommer of paprika. En van mij mag je heus wel een keertje frietjes eten. Gewoon, af en toe, bijvoorbeeld als je uit eten gaat. Dus niet wekelijks ;).
Ik heb het suikervrije dieet 2x ruim een jaar volgehouden. Zeker in de periode dat ik ook geen fruitsuikers mocht, vond ik het echt zwaar. En nu geniet ik toch wel weer van wat zoetigheden. Voor je baby is het in ieder geval super goed dat je geen suikers eet, want hierdoor wordt je darmflora een stuk gezonder, en dus ook de darmflora van je kindje.

Nora -

Oooh Martine, ik heb in april en mei anderhalve maand lang praktisch volledig koolhydraatvrij en ontzettend vetarm gegeten (NIET aan te raden, tenzij op doktersadvies, natuurlijk! Ik heb dit eetpatroon onder streng controle aangenomen, en niet met het doel om af te vallen – ik wil niemand inspireren of aansporen om dit ook lekker te proberen, haha!), en ik herken heel erg wat je zegt: Overal zie je ineens lekker eten en drinken! Ik heb een keertje huilend in de supermarkt gestaan, omdat ik heel graag aardbeien wilde maar ze niet mocht, haha. Ik hoop dat je inmiddels met je dokter hebt gesproken en wat duidelijkheid hebt over gluten, etc.! Ik vind het knap dat je ons durft mee te nemen in je weg naar een beter eetpatroon en ik wens je er superveel succes mee. Verder moet ik het ook even zeggen, hoor: Je ziet er echt adembenemend uit! En Masochist (“masokist”!!!) staat je echt prachtig. Dikke kus! <3

kayleigh -

Heel goed dat je bewust met voeding bezig bent! zelf eet ik al een tijd minder suiker en heb ik als afspraak met mezelf dat ik 1x per week een cheatdag heb. Op deze dag mag ik dingen eten die ik echt lekker vind zoals pasta. Soms moet je jezelf verwennen daar is niks mis mee :)

Ivy -

Ik heb ook een periode een vergelijkbaar dieet gehad, maar toen ben ik gaan calorieën tellen en schrok ervan hoe weinig je binnen krijgt. Groente is supergezond, maar bevat niet veel energie. Ik zou toch een aardappeltje, pasta of boterham toevoegen. Zeker als je zelf niet gluten allergie hebt. Ziet er wel lekker uit allemaal :)

Tamara -

Goed zeg dat je zo bewust op je eten let, een patroon veranderen is zeker moeilijk maar als die knop eenmaal om is en je meer handigheid in de recepten etc krijgt wordt het echt makkelijker en afentoe iets lekker moet dan ook kunnen! Gecondoleerd! Leven naast dood is erg confronterend. Mijn opa stierf toen ik 40 weken zwanger was en op de dag van de begrafenis begonnen mijn weeen en kon ik niet aanwezig zijn. Mijn dochter werd een dag later geboren gelukkig, dezelfde dag is dan helemaal zo naar. Het leven gaat door zullen we maar zeggen, hoe hard het soms ook is. Geniet van je zwangerschap, het bewegen van de baby is zo’n fantastisch gevoel!

Dees -

Haha, op 5.05 mis je een arm😆

Haydée -

Lijkt me inderdaad wel lastig om dit eetpatroon vol te houden! Niet alleen doordat je aan verleidingen moet weerstaan, maar ook omdat je zoveel extra moeite moet doen in de keuken. Veel succes met deze uitdaging, en met het vinden van de balans die voor jou klopt!

Marlies -

Wat een leuke vlog! Ik moest hardop lachen toen je je smoothie opdronk. Vind je altijd zo heerlijk eerlijk en nuchter, een hele verademing vergeleken met sommige andere bloggers 😉 ik zeg: houden zo!

Michelle -

Goed dat je bewust met je voeding bezig bent! Ik denk dat het voor niemand slecht is om zijn of haar eetpatroon af en toe eens onder de loep te nemen. Ik heb zelf voor mijn eerste zwangerschap ruim een half jaar koolhydraatvrij en suikervrij gegeten. Daar ben ik mee gestopt omdat ik het gewoon echt niet gezellig vond om nooit een lekker pasta’tje mee te kunnen eten, of een stokbroodje met smeerseltjes. Inmiddels eet ik nog steeds minimaal snelle suikers, maar heb ik een iets andere balans gevonden waar ik me prettiger bij voel. En dat is toch wel ‘t belangrijkste denk ik.

Anna -

Wat eet je lekker en gezond!! Kreeg er gewoon trek van 😉 Bij mij was het precies andersom. Vóór de zwangerschap heb ik jarenlang suikerarm gegeten. Plus geen zuivel en weinig gluten. Maar toen ik zwanger werd, had ik (de eerste 3 maanden) alléén maar zin in junk food en suiker! Ik wist niet wat me overkwam! Leef je jarenlang gezond, word je nu ‘afgestraft’.. haha. Toen ik de vierde maand in ging, kreeg ik maagzuur van zoet. Dus toen at ik vanzelf weer suikerarm. Nu ik de laatste maand in ga, heb ik weer zin in zoetigheid.. Maar ik probeer het ook te beperken. Je wilt namelijk echt geen zwangerschapsdiabetes krijgen!

Roos -

Nog knapper dan het veranderen van je eetpatroon vind ik het dat je je zo erover openstelt! Dat is niet makkelijk aangezien voeding een super gevoellig onderwerp is waar iedereen een mening over heeft. Ik vind het wel heel interessant om te zien dat je dit doet. Had je specifiek last van eetbuien of meer van een onregelmatig eetpatroon? En gecondoleerd met het verlies van je dierbare! Ik wil mijn steentje bijdragen aan de mening-muur door te zeggen dat het absoluut geen falen is als dit toch niks voor je is en je voor iets anders kiest. Bewust met je voeding om gaan is hoe dan ook goed, ongeacht welk labeltje je eraan hangt!

Martine -

Ja hè? Vind ik ook wel knap haha! Het is inderdaad wat je zegt best spannend om verantwoording af te leggen over iets wat je zelf in de hand hebt en dat ook nog tegenover duizenden anderen. Maar ik vind het geweldig om te zien hoe lief en niet oordelend (maar juist met fijne tips) iedereen reageert op deze weekvlog, stemt mij vrolijk.

Ik heb juist niet zo’n last van eetbuien, ik ben -hoewel je het misschien niet zou zeggen al je me ziet- dus geen snoeper en kan het met gemak laten staan. En als ik het neem, kan ik daarin ook goed doseren. Dus 1 blokje chocola i.p.v. een reep bijvoorbeeld. Ik heb meer last van veel te weinig eten en daardoor dus een onregelmatig eetpatroon. Dan krijg ik ‘s avonds dus heel veel honger en zin in echt heerlijk avondeten (waarin vaak snelle suikers verwerkt zitten). Dus ik zoek een balans. Ik ben nu even redelijk streng dit aan het doen en kijk vanzelf wat bij mij past.

Al die tips zijn dus fijn en ga ik ook meenemen. Ik denk ook maar wat betreft voeding: iedereen is uniek en ik denk dat voor iedereen iets anders passend is. Misschien is de een wel heel goed in een cheat-day en kunnen anderen dat weer beter niet doen.

Ik ben benieuwd hoe dit ‘experiment’ verder gaat verlopen, haha 😉

Anne-Marieke -

Ben je nou glutenvrij of koolhydraatvrij aan het eten? Want daar zit volgens mij ook nog verschil in. Want je at wel haver en haver is vaak besmet met tarwe, wat weer gluten zijn. Patat is van aardappelen, wat geen gluten zijn maar wel weer koolhydraten. Ik heb zelf net ontdekt dat ik gluten- en lactose intolerant ben dus dat is ook even aanpassen! Succes ermee iig!

Loes -

Volgens mij had je best een pittig weekje! Wel heel knap dat je zo positief kan blijven. En ook knap dat je zo bewust bezig bent met je eetpatroon. Ik denk wel dat je moet oppassen met jezelf teveel ontzeggen: een keertje patat of pizza moet kunnen. Anders maak je het jezelf onnodig moeilijk denk ik. Als je jezelf het niet teveel ontzegt, dan kan je het waarschijnlijk ook beter volhouden!

Sabine -

Heel goed bezig met je voeding! Wij eten eigenlijk altijd ongeveer op deze manier. Dit ook omdat mijn vriend orthomoleculair arts is en zich hier dus helemaal in heeft gespecialiseerd. Let wel op dat je voldoende (dierlijke) eiwitten binnenkrijgt, ook belangrijk tijdens de zwangerschap. Ennn geloof het of niet, maar dit went onwijs! Ik verlang eerlijk gezegd nooit meer naar pasta terwijl ik er vroeger dol op was. Je leert zoveel verschillende groentes klaarmaken en waarderen. Hoe dan ook, een keer zondigen mag best he! Mijn vriend adviseert dat zelfs af en toe juist te doen, om je lichaam even weer uit balans te halen en te zorgen dat je niet inflexibel wordt. Heel veel succes! En leg de lat dus niet meteen te hoog en complimenteer jezelf regelmatig.

Mariska -

Super knap dat je je eetpatroon verandert! Pas wel op met al die goeroes die van alles verkondigen. Zo heb ik door dit soort goeroes zuivel (yoghurt, melk, kaas) verbannen uit mijn dieet een aantal jaren en dat is voor mij niet echt goed geweest. Ik ben voor gezondheidsproblemen naar een dietist gegaan en zij vertelde mij dat het niet goed is om eigenhandig hele voedingsgroepen te schrappen. Ik werd bijvoorbeeld lactoseintolerant, omdat mijn lichaam niet meer gewend was zuivel binnen te krijgen. Dit merkte ik toen ik van haar weer zuivel moest nemen. (Soja mag ook trouwens). Toegevoegde suikers kan iedereen wel wat minder natuurlijk. Gluten verbannen als je er niet ziek van wordt, daar heb ik wel mijn twijfels bij. Kan het echt aanraden om voedingsadviezen te vragen aan een reguliere dietist. Die kan je tips geven op het gebied van planning, maar ook voorbeeldmenus etc. Heeft mij heel erg geholpen. Ik had enorme chocoladecravings. Heb ik nu niet meer, simpel door gevarieerd te eten, iedere dag fruit en niet meer elke dag brood, maar ook eens omelet, havermoutpannenkoekjes, wraps, yoghurt, crackers. Zij tipte als boek ‘Eet als een expert’, geschreven door diëtisten en wetenschappelijk onderbouwd. O en helemaal nooit wat lekkers lijkt mij niet vol te houden. Dat is wel heel hard voor jezelf.

Milou -

Eens met wat Mariska zegt; zomaar gluten verbannen uit je leefstijl is bovendien gevaarlijk, artsen vertellen dit ook. Wanneer je gewoon tegen gluten kan, zijn ze juist heel waardevol.
Ik heb zelf Coeliakie en eet daarom noodgedwongen geen gluten. Maar zonder doktersadvies stoppen met gluten is echt onverstandig (problemen; problemen met stoelgang, tekort aan vezels e.d.).

Marjanne -

Helemaal eens met Mariska en Milou! Probeer echt voorzichtig te zijn als het gaat om koolhydraatarm eten. Het volledig schrappen van brood bijvoorbeeld, kan gezondheidsproblemen geven. Bakkersbrood is een van de weinige voedingsmiddelen die voldoende jodium bevat. Jodium is belangrijk voor de werking van je schildklier en die is weer heel belangrijk tijdens je zwangerschap. Veel ‘goeroes’ zoals Mariska ze terecht noemt, beweren dat er ook jodium in allerlei plantaardige producten zit, zoals zeewier. Dat is waar, maar deze vorm wordt veel moeilijker opgenomen door je lichaam, waardoor je er enorme bergen van nodig hebt. Een paar volkoren boterhammen zijn, vooral tijdens je zwangerschap, heel erg gezond! Deze ‘wijsheid’ komt van mijn internist (diabetes en schildklierziekte), dus ik vertrouw daar zeker op.

Emma -

Hoi Martine,
Echt heel toevallig dat jij nu koolhydraatarm en suikervrij eet nu ik dat ook al anderhalve maand doe. Ik ben al 2 maten afgevallen!
Misschien een handige tip als je een craving hebt; zoek in het engels op keto recepten. Op deze manier heb ik een pizzabodem gevonden (geen bloemkoolbodem maar iets met xantaan gom) die bijna hetzelfde smaakt als de normale pizza maar die toch binnen het dieet valt. En de meeste toppings die je normaalgesproken had gekozen kun je erbovenop doen. Echt superlekker! Veel succes en groetjes, Emma

Jennifer -

Hoi!

Ik vroeg me af, is het niet beter om dan af en toe iets heel lekkers te eten zodat het juist makkelijker wordt om dit patroon vol te houden? Hoe meer je jezelf ontzegt, hoe lastiger het is om het continue te doen.

Groetjes

Annemiek -

Voor sommige mensen werkt dat wel, voor mijzelf bijvoorbeeld niet. Ik probeer vaak gezondere varianten van recepten uit. Tegenwoordig zijn er genoeg suikervrije opties te vinden en na verloop van tijd went het vanzelf.

Snacktip: Appelplakjes met zonnebloempittenboter (of pindakaas, maar dat kan ik niet eten). Super superlekker!

Nanda -

Heerlijke vlog weer!
En wat zie je er prachtig uit!

Minka -

Je ziet er echt fantastisch uit, dat wil ik even gezegd hebben!
Suikerarm eten ging mij eerlijk gezegd slecht af een paar maanden geleden. Ik werd er zo ontzettend chagrijnig van. Ik heb compleet suikerloos gegeten voor 2,5 week. Daarna besloot ik milder voor mezelf te zijn en dat bevalt prima. Puur de gedachte dat je nooit meer iets mag maakte dat ik het juist wilde en me opgesloten voelde. Klinkt idioot wellicht maar het was zo. Nu heb ik zelfs dagen zonder suiker zonder dat ik het erg vindt maar het idee dat ik mezelf niks verplicht geeft me ruimte en vrijheid. Misschien werkt die instelling ook voor jou?

Kristy -

Hey Martine,
Wat goed dat je zo bewust bezig bent met je voeding! Ik ben zelf voedingscoach en werk met het principe stofwisseling verhogen. (ook als je niet af wilt vallen) Dit houdt in dat je echt flink ontbijt, binnen een halfuur na opstaan en daarna echt om de 2 uur wat eet. Koolhydraatvrij en suikervrij eten is best moeilijk, aangezien honing, fruitsuikers etc. hetzelfde effect hebben op je bloedsuikerspiegel dan bijvoorbeeld de witte tafelsuiker. Het gaat om de verpakking eromheen. Dus voldoende vezels, vetten en eiwitten, naast de (langzame) suikers.
En wat heel belangrijk is, doe iets wat bij jou past en waarvan je weet dat je dit ook vol kunt houden. Als je jezelf alles gaat ontzeggen dan gaat het echt heel lastig worden. En de juiste mindset is goud waard!
Kan er nog wel veel meer over vertellen, maar dan wordt het wel een heel lang stuk tekst.
Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen!!

Susan -

Super leuke vlog! Wat fijn dat je zo goed bezig met met eten joh. Ik ben heel benieuwd hoe dat je gaat bevallen. Nauwelijks suiker eten lijkt me echt heel lastig, haha!

Nynke -

Knap dat je zo op je eten let!
Minderen met suiker is denk ik voor iedereen goed. Geen gluten/koolhydraten eten is echter niet perse gezonder hoor! Tenzij je een glutenintolearantie hebt bijvoorbeeld dan 😉
Persoonlijk zou ik er dan ook niet voor kiezen om dat zomaar uit je dieet te schrappen.. Dat patatje op z’n tijd moet ook heus wel kunnen, haha!

Curly Creative -

Knap hoor heel je eetpatroon om te gooien. Ik blijf nu gewoon nog even lekker eten zoals ik gewoon eet. Mijn suikercraving kan ik beperken tot fruit en soms wat slechts in de avond. Nadat ons ukje straks geboren is wil ik dit weer gaan beperken tot t weekend ( de slechte dingen) Dat ging me voorheen ook prima af. Weet dat ik dat beter volhoud dan volledige ontzegging.

Liefs

Marije -

Kan mij voorstellen dat het een week van uitersten was.

Je nieuwe eet patroon ziet er wel goed uit.

Reageer ook