Opruimen

“Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd”, is vast een uitdrukking die je weleens iemand hebt horen zeggen. Ik heb iemand anders er ooit aan toe horen voegen “en een opgeruimd hoofd is een opgeruimd hart.” Kortom: het zou een heel fijn gevoel moeten geven. Waarom is mijn huis dan nooit opgeruimd voor mijn gevoel?

Foto door Mariska – Grotografie

Zo tik ik dit artikel aan mijn robuuste, houten tafel met om me heen: een telefoon, een portemonnee, een briefje van PostNL, die gezellige brief met een aanslag van de Belastingdienst, AXE Showergel, sleutels, een toilettas met make-upspullen, een leeg bord, een leeg theekopje, een fotocamera, een berg was over de stoel, een strijkijzer, allerlei kleine prulletjes van Jor en gedroogde bloemen die eigenlijk weg moeten. En achter mij liggen nog drie tassen: een rugtas van school en twee plastic zakken. Ik word er werkelijk waar gestoord van.

Ik zucht al als ik dit rijtje typ. Vreselijk en ik erger me er dood aan. Maar er iets aan doen voordat ik dit artikel ga typen? Blijkbaar niet. Hoe vaak mijn hoofd ook zegt dat ik beter eerst op kan gaan ruimen maar er niets uit mijn vingers komt, is ontelbaar. Ik heb er gewoon de puf niet voor en heb totaal geen structuur in opruimen. Ik heb ook het gevoel dat het totaal geen zin heeft, want voor ik het weet ligt het weer vol. En als ik eenmaal begin dan ben ik ook een wervelwind en kan ik niet meer stoppen, terwijl ik daar juist niet de tijd voor heb. Dan wil ik het ook niet opbergen, maar zoveel mogelijk weggooien. Als ik sommige spullen ook zie liggen dan snap ik niet de noodzaak om het te moeten houden en toch ligt het er maar.

En die administratiekast waar brieven uitpuilen uit het jaar 0 is me ook al jaren een doorn in het oog. Wat een zooi allemaal. Dat zou eigenlijk ook even uitgezocht moeten worden. Net als dat oude speelgoed wat allemaal op zolder staat. Wat moet ik er nu echt mee?

Daarnaast krijgen we nu juist allemaal spullen voor ons kindje, dus het is wel hoogste tijd om op te ruimen. Een mooie stok achter de deur om eens even grondig aan te pakken. En eerlijk gezegd, volgens mij kan dit beter allemaal opgeruimd worden voordat we gaan verhuizen. Dan scheelt dat een boel.

Maar waar begin ik? Ik ben nogal van de grote stappen, maar ik weet dat ik dit niet allemaal in een keer kan doen. Dus ik zal het per kamer of per deel aan moeten pakken. En dus meer tussendoor opruimen in plaats van dat het een berg gaat worden.

De enige stokken achter de deur die me een beetje structuur geven zijn deze momenten:

  • Als ik logees krijg
  • Als de werkster komt (zij doet vaak alleen beneden, omdat ik dan dus -je raadt het al- de meeste zooi naar boven kan doen)
  • Het feit dat ik een kindje verwacht

En ergens vind ik dat dit niet langer zo kan. Ik wil er meer structuur in krijgen, maar heb gewoon geen idee hoe. Hoe dan anderen dat dan?

https://www.youtube.com/watch?v=hdSN0C-ZtjA

Om deze video van Shifra moest ik zo lachen. Dit is precies wat ik ook doe als ik visite krijg of de werkster komt. Maar ja, dat kan je niet blijven doen want dan staan er dus op een gegeven moment 5 van die boodschappentassen met troep ergens in huis. Herkenbaar, anyone?

https://www.youtube.com/watch?v=ddzooZu-oHw

Deze video van Sanny heeft ook een aantal goede tips. Vooral de tip van ‘geef dingen een vaste plek’ is iets wat ik ook zou moeten doen. Het punt is bij mij denk ik dat ik te weinig opbergruimte heb om bepaalde spullen een vaste plek te geven. Neem bijvoorbeeld de administratie. Dat moet dus in een map, maar al mijn mappen zitten vol (met onzin). Dus eigenlijk moet ik eerst ruimte gaan creëren voordat ik daadwerkelijk kan gaan opruimen.  Opruimen om te kunnen opruimen. Het wordt steeds gekker.

Het punt is ook dat ik regelmatig spullen weggeef of weggooi, zeker als het op beautyspullen aankomt dus daar ligt het niet aan. Ik ben niet perse een verzamelaar. En toch is het een troep. Het komt gewoon omdat ik denk ik niet weet waar ik het moet laten. Het zit ‘m toch in een tekort aan kasten of andere opbergruimtes denk ik. Daardoor heb ik voor sommige spullen geen vaste plek en dan wordt het al snel rommelig.

Marie Kondo zegt in het voorwoord van haar boek: ‘Begin met wegdoen. Ga dan de ruimte reorganiseren, grondig, helemaal, in één keer. Als je deze strategie toepast, zul je nooit meer in de rommel zitten.’

Volgens haar moet je alleen spullen in huis hebben waar je blij van wordt en dat je spullen neerzet op een vaste plek waar ze thuis horen. Misschien moet ik me dan toch nog meer gaan afvragen of ik blij wordt van die spullen of niet.

Hmmm, toch maar eens een dag gaan inplannen dan voor een bepaald deel van het huis of bepaalde kamer. Te beginnen met? De uitpuilende administratiekast? Blègh, ik wil niet!

Wie herkent dit nog meer? Wat zijn jouw tips?

37 reacties

Tio -

Ik stel het uit en dan komt het er maar niet van om het spul wat ik ergens heb neergezet op te ruimen. Dan staat het er al heel lang en dan wordt het tijd om het op te ruimen. Ik heb nog veel Barbies Kenpoppen en Skipperpoppen en Barbieschoentjes, Skipperschoentjes, Kenschoenen Barbielaarsjes van vroeger op zolder staan en die zouden een plek moeten hebben. Daar zou ik altijd al aan beginnen maar ben er nooit aan toegekomen. Verder nog popjes van vroeger die ik bij de Hema heb gekocht. Verder heb ik ook nog een boodschappenkrat met oude make up op zolder staan. Blushers oogschaduwpalletten oogschaduwdoosjes lippenstiften en oogpenselen kwasten. Ik zou dan een bureautje willen aanschaffen en dan weer nieuwe make up er op doen. Verder is die oude make up een herinnering aan vroeger en om de herinnering levendig te houden zou ik dat wel in een vitrinekastje willen doen. Ik vond het leuk om er naar te kijken. Dan stalde ik alles op de vloer in de slaapkamer en dan kon ik er heel lang naar kijken. Ik heb er voeger van genoten.

Carolien -

Herkenbaar wel hoor. Vooral met de eettafel. Sinds we verhuisd zijn eindigen daar vaak losse prullen zonder plek. Ik heb voor en na het verhuizen wel echt heel veel weggedaan. Wilde geen troep verhuizen. Nu was er boven 1 grote kast vol troep maar door een verbouwing moest die kast weg en ik denk dat er nog net geen hele box van over is gebleven. Ik werd echt gedwongen om alles uit te zoeken en een plek te geven. Boven is het daardoor nu super netjes en staat er niks onnodig. Heel fijn. De administratie heeft mn schoon moeder mee geholpen. Zij wist goed wat weg kon en wat niet. Je moet er echt even tijd voor nemen. In mijn geval is het echt waar dat een opgeruimd huis een opgeruimd en blij hoofd geeft. Wie weet als je nesteldrang de kop op steekt dat je aan de gang gaat 😉

Peggy -

Ja, als je weinig opbergruimte hebt dan maakt dat het opruimen uiteraard wel iets lastiger. Wat bij ons in huis altijd helpt, is dat wij bijvoorbeeld elke avond – ja elke freaking avond – na het eten meteen de afwas doen en de rest van de keuken opruimen en even snel schoonmaken. Ik heb er een schurfthekel aan, maar mijn vriend is wat dat betreft mijn stok achter de deur. Hij houdt ervan om ‘s ochtends in een schone en nette keuken te komen. En gelukkig is hij de beroerdste niet om dan zelf ook goed mee te helpen. Ik denk dat de beste tip die ik je kan geven is om elke dag een X aantal minuten aan opruimen in huis te besteden. En dan zou ik het per ruimte aanpakken. Dus 5 minuten even snel door de slaapkamer heen, 5 minuten door de woonkamer heen en 10 minuten even snel door de keuken heen. Als je dat regelmatig doet, ontstaat er ook niet veel rommel en ben je dus ook sneller klaar. Maar ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Leuk artikel om te lezen! Liefs, Peggy.

Mya -

Je kunt ook iemand vragen om je te helpen, al is het maar met bv alle spullen van zijn plek halen om het uit te zoeken. Veel gezelliger! En als het echt dingen zijn die je alleen moet doen; gezellig muziekje aan en gaan met die banaan, dat maakt het ook al een stuk leuker. Je moet het gewoon leuk maken 😉
Haha vreselijk alles in boodschappentassen douwen, dat is precies wat mijn moeder ook altijd deed en ik dus echt nóóit ga doen. Zelf heb ik idd overal een vaste plek voor, dat helpt echt wel enorm, want zo heb je idd nooit troep. Komt ook omdat ik er ook gelijk goed mee begonnen ben omdat ik nooit zo’n troep wilde krijgen als m’n moeder (dus je moeder kan ook het voorbeeld zijn van hoe je iets níét moet doen XD).
En mijn tip is om te beginnen met waar je het meeste tegenop ziet, je zult zien dat als je eenmaal een begin gemaakt hebt je door wilt stomen en het een goed gevoel geeft dat je dat rotpunt als eerste aangepakt hebt. Daarna krijg je de smaak vast wel te pakken!
Ik ben zelf juist dol op opruimen, het liefst doe ik heel veel spullen weg voor de verkoop, al heb ik nu bijna niks meer over wat ik weg kan (of wil) doen, haha. Best jammer want ik vond het altijd wel leuk om zo wat bij te verdienen. De opbrengst legde ik dan meestal weg voor iets leuks zoals vakantie of een dagje weg.
Maar ik wed dat jij je heerlijk voelt als dat punt waar je zo tegenop ziet eindelijk eens opgeruimd is 😉 succes alvast!

Sannetje -

Ik wou dat ik het opruimen-schoonmaken voor een dag eens los kon laten 🙈!

Michelle -

Mijn tip is echt lees de boeken van marie kondo en pas haar volgorde toe (eerst kleding en eindigen met emotionele dingen). Wij zijn vorig jaar verhuisd en ik heb pas alles in het nieuwe huis uitgezocht en heel veel weggedaan! Voelt echt fantastisch. Nu heb ik nog geen vaste plek voor veel dingen omdat wij nog in de opbouwende fase zitten, maar ik kan niet wachten om straks mn kantoor in gebruik te nemen en heel veel een vaste plek te geven.

Daisy -

Herkenbaar! Ik heb ontzettend uitstelgedrag als het op opruimen en kleine klusjes in huis aankomt. Zo heb ik al weken van die haken om het raam op een kier open te kunnen zetten op de vensterbank liggen. Met het gereedschap er naast… en toch doe ik het niet :’)
Laatst wel ineens allemaal papieren zooi opgeruimd en uitgezocht. Ik vond nog loonstrookjes van mijn bijbaantjes van bijna 10 jaar geleden… alles bij elkaar gedaan en op het werk in de papiercontainer voor vertrouwelijke informatie gegooid. Ook de boekenkast, zoveel boeken die ik 1x heb gelezen en nog hartstikke mooi zijn, en die me eigenlijk alleen maar in de weg staan en niet verkoopbaar zijn (ik zie mezelf niet op een rommelmarkt zitten, en via internet is het teveel gedoe of de moeite niet waard)… In een doos gestopt en diezelfde middag nog naar de Terre des Hommes hier in de stad gereden en ze daar gedoneerd. Opgeruimd staat netjes inderdaad :) Dat was zo’n lekker gevoel! Hopelijk heb ik snel weer zo’n vlaag.

kIM -

Zo herkenbaar!
Ik ben/was precies hetzelfde als jij. Gelukkig heeft het krijgen van kids een schop onder m’n hol gegeven, als je denkt dat je nu al veel spullen en troep hebt…beware! Key is om dingen op een vaste plek op te bergen en dus ook echt een eigen plekje te geven, ook handig wanneer je kind oud genoeg is om mee te helpen opruimen 😉
Daarnaast komen hier iedere week mijn ouders op bezoek, waardoor ik nog een stok achter de deur heb om het schoon en opgeruimd te krijgen.

Helaas is het ook meteen de meest ondankbare taak die er maar is, je knippert 1 keer met je ogen en de man komt met vieze schoenen binnen, gooit zijn werkblouse ergens waar hij niet hoort de envelop van de post waar hij hem opentrekt, z’n glas waar hij de laatste slok gedronken heeft. De kinderen likken aan de net gewassen ramen, gooien hun beker melk om of trekken alle boeken uit de net opgeruimde kast. Dus als je ooit de magische formule vindt waardoor het leuker en dankbaarder wordt of het opgeruimde gevoel langer blijft hangen (zonder vriend of kids in te moeten leveren) dan houd ik me aanbevolen :)

Sara -

Leuk artikel! Ik geloof inderdaad ook in een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Ik werk veel thuis en bij moet het beneden we aan kant zijn, wil ik me kunnen concentreren. Soms zo erg dat ik de hele tijd mijn koffiekopje en waterglas in de vaatwasser zet en aan het einde van de dag 6 glazen heb gebruikt (in me eentje voor hetzelfde soort drinken).
Voor veel dingen helpt het als het een vaste plek heeft. Scheelt ook veel zoeken als je haast hebt. Mijn man is daar enorm van, alles op dezefde plek. Vond ik eerst enorm irritant, maar het werkt wel!

Vera -

Wat een leuk artikel! Hier ben ik dus echt niet goed in, ik herken je helemaal 😉 maar de bijbehorende filmpjes en tips zijn echt super. Ik heb na het lezen zelfs zin om het hier in huis eens flink aan te pakken. Zou leuk zijn om de voortgang met verhuizing te lezen, ik kijk uit naar meer artikelen

Lieneke -

Herkenbaar! In de loop van de tijd heb ik gelukkig wel aardig geleerd hoe ik mijn studentenkamer netjes houd, anders functioneer ik echt niet.

Tip: maak het jezelf ook makkelijk om dingen op te ruimen. Dingen die je regelmatig op moet ruimen, moeten niet onder 3 stapels dozen staan. Je moet makkelijk bij die opbergruimte kunnen. Ik heb bijvoorbeeld 2 schuifbakken onder het bed, maar het bed is eigenlijk net te laag voor deze bakken. Gevolg: kost moeite om ze er onder uit te trekken en ik stel het weken uit om er iets in te leggen (terwijl het nog geen minuut werk is). Inmiddels liggen daar de spullen die ik nooit nodig heb (kleding die op marktplaats staat bijvoorbeeld) en dat werkt redelijk.

Zorg er dus voor dat de bergruimte die je veel nodig hebt binnen handbereik ligt, dan maak je de drempel om op te ruimen een stukje lager.

Daarnaast is logica ook prettig, vind ik. Fietslampjes bij riemen in 1 doos is misschien opgeruimd voor het oog, maar in mijn hoofd is het net nog zo chaotisch. Het verlicht mij echt veel wanneer ook daar systematiek in zit. Dit kost echter meer tijd en doe je minder makkelijk even tussendoor, maar wilde je de tip niet onthouden 😉

Marieke -

Wat die administratie betreft.. Ik schat in dat 80% van wat er in mappen zit, weg kan. Alles gaat toch digitaal tegenwoordig. Ik krijg amper post meer omdat ik overal heb aangegeven post digitaal te willen ontvangen. Verder heb ik ook amper opbergruimte dus ik moet wel veel weggooien. Kleding zoek ik 4 keer per jaar uit en papier (oude tijdschriften e.d.) ruim ik tweewekelijks op (wat neerkomt op wegdoen). Verder heeft alles een vaste plek en aan decoratie doe ik niet, op wat kaarsen na. Oh en ik maak elke avond een rondje, dan is alles als ik ‘s ochtends beneden kom netjes. Dat is zo fijn wakker worden!

Birgit -

Ik hanteer voor mezelf de twee minuten regel. Eenmaal alles is opgeruimd zo als je het wenst, vind ik die ideaal om dit te onderhouden. Telkens er iets in de weg ligt of moet gebeuren denk je: ‘kan ik dit in twee minuten?’. Zo ja, doe je dit onmiddellijk. Zo nee, noteer je dit even en plan je in wanneer je dit wel gaat doen. Werkt trouwens ook perfect voor zowat alles waar je meestal geen zin in hebt. Gewoon omdat je dan denkt ‘ach, het duurt nog geen twee minuten en dan is het uit mijn hoofd’.

Marieke -

Ik zou de online cursus van So Chicken proberen. Je hebt denk ik teveel spullen. Het idee achter de cursus is om eenmalig goed op te ruimen, zodat je daarna weer tijd over hebt voor dingen die je echt vindt.

Martine -

Wat een goede tip!

Pauline -

Het grootste moment van opruimen is als je verhuist,
wat bij jullie in de planning ligt. En dan een systeem opbouwen
dat de meeste dingen een vaste plek krijgen . Werkt goed is mijn ervaring.

Ester -

Hoi!
Jep, o zo herkenbaar, dit artikel.
Sinds ik uit huis ben en samen woon met m’n vriend is het opruimen nog steeds iets wat altijd misgaat.. Dan heb ik de hele boel weer aan kant en zeggen we tegen elkaar ‘Oké en nu houden we het zo’ en na twee weken kun je weer opnieuw beginnen. Hoe fijn ik het ook vind als het thuis opgeruimd is, vaak vind ik het na een dag werken belangrijker om even wat tijd met m’n vriend door te brengen dan om op te ruimen of de was te gaan doen. Wat resulteerd in dat ik dat dus allemaal in het weekend doe. Ik heb een tijdje een lijstje geprobeerd, maandag de keuken, dinsdag het toilet, woensdag de woonkamer, maar dat deed ik dan een week en dan verslofte het al weer. Ik heb helaas geen tips maar zou ze zelf heel goed kunnen gebruiken haha! Ik snap dat nu die kleine knul op komst is je graag alle meuk uitgezocht wilt hebben hoor. Liefs!

Linda -

In het begin heb ik veel tips opgezocht over opruimen en deze uitgeprobeerd, zo ben ik erachter gekomen wat voor mij werkt. Ik vind het heerlijk om verhalen te lezen over mensen die minimalistisch zijn, niets voor mij (denk ik) maar ik vind in die verhalen altijd hele fijne tips. Één van de tips die mij echt heeft geholpen is: begin klein. Heb je een kast met drie laden, ruim er dan eerst één op. Leg je focus op die la en alles wat daar in zit. Geef alles een plek of doe het weg. Ben je klaar met die la en heb je nog energie voor een tweede la dan ga je lekker door. Zo niet, stop dan. Je hebt dan in vedergeval wel die ene la helemaal uitgemest. Ik was het type alles moet in 1x, dus hup, een hele kamer overhoop en aan het einde van de dag heb je geen overzicht meer, je doet amper iets weg en om weer de kamer netjes achter te laten prop je van alles weer in laden en kasten. Schiet niet op zo. En wanneer je een paar dozen of tassen hebt voor de kringloop breng ze gelijk weg, spaar ze niet op in een schuur of op zolder, zo kom je nog steeds niet van je rommel af. Anyway, ik kijk uit naar meer artikelen over dit onderwerp, vind ik leuk.

Elise -

Ik studeer momenteel in China en had hier laatst met mijn Japanse klasgenoten een gesprek over. Hun gedachtegang is: een opgeruimd huis met geen dingen die je niet nodig hebt houden je rustig en geconcentreerd. Dus alle dingen die wij in ons huis zetten om het smaak te geven, kaarsen, kussentjes, etc. zijn dus niet in strook met hun gedachtegang. De methode heet 断舍离 int Chinees als ik het goed onthouden heb (volgens mij zijn het deze karakters, je spreekt het uit als duan she li). De meest extreme voorbeelden hebben echt alleen de spullen in huis die je echt nodig hebt, en voor de rest helemaaaaaal niks. Niets voor mij, maar ik kan dit Japanse gedachtegoed wel begrijpen :-)

Julia -

Zo herkenbaar. Maar sinds ik samen woon met mijn vriend gaat het beter. Meneer is namelijk niet van ‘troep’ en alles moet een plek hebben. Het heeft even geduurd maar nu merk ik hoe prettig het is. Ik ben nooit meer op zoek naar iets, want alles heeft een vaste plek. En eens in de zoveel tijd loop ik alle kasten langs en gooi ik veel weg. Werkt heel goed voor ons!

Merel -

Ik heb mijn zwangerschap (en nesteldrang) aangegrepen om een opgeruimd huis te krijgen. Dus resoluut ALLES weggooien wat je niet meer gaat gebruiken, veel kastruimte maken en inderdaad een vaste plek. Qua opruimen helpt het ook om vaste momenten in te plannen: ik doe het om 12.00 als Floris gaat slapen en om 19.00 als hij naar bed gaat. Dan ben je niet de hele dag bezig. Stofzuigen doe ik na het ontbijt, de lunch en avondeten met de Dyson, dan ben je binnen 3 minuten klaar. (ja ja, met een peuter zijn er altijd etensresten op de grond)

Lisa -

Enkele jaren geleden hadden we ook veel spullen en te weinig bergruimte. Te weinig geld en teveel uitgaven. Ben moeder geworden, minder gaan werken en heb de helft van onze bezittingen weggedaan. Eén kringloopdoos per keer 😉 bewustwording is de eerste stap, de rest volgt vanzelf eens je in de flow zit. Ben er na al die jaren nog steeds niet, al wordt t steeds makkelijker.
Kijk ook eens op de facebookgroepen ‘minimaliseren kun je leren’ en ‘minimalisme voor gevorderden’, de groepjes van moedersminimalisme.nl . Vind dit erg inspirerend werken :-)
Succes!

Organiser -

Niet genoeg opbergruimte = teveel spullen!

Ik heb sinds 3 jaar een ‘minimalistischere’ leefstijl en de opruimtechnieken van Marie Kondo toegepast. En ben zelfs KLEINER gaan wonen. Voor mij is het belangrijk om alleen die spullen te hebben die waarde geven aan je leven.

Dus alles wat geen toegevoegde waarde heeft heb ik laten gaan. Veel verkocht op marktplaats maar ook heeeeel veel naar de kringloop winkel.

Alles wat is overgebleven heeft een vaste plek en gebruik ik intens.
Ook voor man en kind is deze manier van leven veel overzichtelijker en makkelijk vol te houden.

Ik zou je heel graag willen helpen om je huis op orde te krijgen. Helaas woon ik heel ver weg!

Succes met het DOEN! En ik volg graag je proces

M. -

Goeie tips! Alles een vaste plek is echt een aanrader….en anders koop wat meer kasten voor in je huis met vooral veel deuren ervoor;)… Ik was enigszins best georganiseerd en netjes totdat ik een kindje kreeg…Heb soms het gevoel dat ik de ‘hele dag’ aan het opruimen ben…zodra je niet meer blijft opruimen de hele dag is het aan het einde van de dag een ontplofte bom in je huis.

Kelly -

Heel herkenbaar! Als ik eenmaal begin gaan alle remmen los met als gevolg dat ik de rest nog niet gedaan heb.

Laura -

Heeeel herkenbaar! Ik zeg altijd maar dat ik erfelijk belast ben. Mijn en opa en vader hebben er ook last van. Mijn huis krijg ik dan eens in de zoveel tijd nog wel opgeruimd, maar dan prop ik alles waar ik zo snel geen plek voor kan vinden in mn slaapkamer in tasjes. Mn slaapkamer is dus eigenlijk altijd een zooi… en de rest soms opgeruimd. Vooral als er visite komt is het netjes. Ik vind het zelf ook super fijn als het opgeruimd is. Lekker ruimtelijk. Maar toch ineens… is het weer een zooi! 🙈

Marjan -

Als het kan, probeer het met iemand samen te doen. Een kledingkast opruimen a l Carrie Bradshaw met een vriendin en een glas (fles) wijn en gewoon beginnen. Administratie is nooit leuk, maar als je eenmaal begint en vooraf een strategie bedenkt komt het echt wel goed. Het is niet leuk, maar dat is het volgende week, volgende maand of volgend jaar ook niet 😉 dus daar heeft uitstellen geen zin voor…

Loes -

Ik woon samen met mijn vriend in een klein appartementje, maar juist omdat het zo klein is, lijkt het snel een enorme bende. Ik probeer ook wel iedere dag op te ruimen, want dat is veel fijner als je wil studeren bijvoorbeeld. Toch is het, ondanks dat ons huis klein is, absoluut niet mijn favoriete bezigheid..

Kelsey -

Ik ben al mijn hele leven gestructureerd en een opruimer, maar sinds ik dat boek van Marie Kondo heb gelezen over de Konmari methode ben ik om. Er was dus iemand die het nog beter kon dan ik 😉 Heerlijk vind ik dat. Hier is nooit rommel, en anders nooit langer dan een dag (dan hebben spullen een plekje gekregen).

Marije -

Zo herkenbaar, ik raak altijd ook nog eens afgeleid tijdens het opruimen 🙈

Martine -

De mand tip van Shifra pas ik ook nog weleens toe. Met gevolg dat ik zo’n mand al maanden in een kast heb staan.🙈🙈

Marjan -

Maar als die er al maanden staat, dan weet je eigenlijk ook dat er geen dingen in zitten die je echt Moet hebben, dus dan kan bijna alles ervan weg :)

Renate -

Je administratie kan je inscannen, scheelt ruimte. Wil je dat niet je hoeft niet alles te bewaren en vaak is de laatste versie van iets al goed genoeg, maar dat is dus wel een kwestie van gelijk bijhouden als er post binnen komt en dat vind ik met alles. Zo heb ik dat als kind ook geleerd. Ik hoefde nooit mijn kamer op te ruimen.Als je ergens klaar mee bent dan ruim je dat gelijk op was de regel. En zo doe ik dat nu nog steeds, alles heeft een vaste plek of dingen worden gelijk weggegooid of op marktplaats gezet etc. Zo zou je nu alvast op je gemak een begin kunnen maken ivm de baby en evt aankomende verhuizing,het kan maar gebeurd zijn en lijkt mij enorm schelen straks. En dan wel bijhouden he 😉 Succes!

marrie -

Ik heb volgens de Marie Kondo methode mijn 3 kamer woning met schuur in 1 maand helemaal opgeruimd. Het was een hele klus, maar ben er zo blij mee. Weet nu precies alles te vinden en opruimen is een makkie, want alles heeft zijn vaste plek nu.

Sanne -

Beginnen is de beste oplossing! Niet nadenken maar doen.

De hele inhoud van een kast op je tafel/bed/grond leggen en dan beginnen te sorteren! Ik heb er een verhuisdoos (of 2) en vuilniszak bij.. weg: vuilniszak, bewaren maar op zolder: verhuisdoos, de rest netjes sorteren en terug zetten! En een weggeefhoek voor spullen die je wilt weggeven/ verkopen op marktplaats!
Zo kun je ruimte voor ruimte bijlangsgaan

Wendy (B) -

Zo herkenbaar!
Ik ben met de grote schoonmaak bezig.
Vandaag ga ik zeker mijn kamer afwerken: dat beloof ik!
De enige ruimte die nog gedaan moet worden, is de woonkamer.
Ik doe dit wanneer ik zin en tijd heb.
Als je opgeruimd hebt, dan geeft dat inderdaad je een goed gevoel.
Rust in je hoofd.

Nynke -

Oef, herkenbaar!
Sommige op ruim/uitzoeken dingen staan al tijden op m’n to do lijst, maar ik heb er zogenaamd nooit tijd voor. In mijn geval gewoon geen zin in dus, want als dochter slaapt kan ik heus wel even m’n kledingkast uitmesten oid.
Tekort aan kastruimte is hier trouwens wel herkenbaar. We zijn de zolder aan het opknappen, dus alles wat daar stond moest ergens anders heen. Troep overal!

Reageer ook