Mijn eetpatroon veranderen #1

Tijdens een avond op de Psychosynthese Academie had ik uitgesproken dat ik graag wat beter voor mezelf wilde zorgen. Ik wilde graag mijn eetpatroon veranderen. Wat volgde was de wet van de aantrekkingskracht. De volgende dag kreeg ik namelijk dit pakketje binnen…

Ik pakte het uit en zag twee boeken. Het boek Stop Eetbuien en Anti Eetbuien Recepten, beiden geschreven door voedingscoach Jasper Alblas. Ik zal eerlijk toegeven dat ik normaal dit soort boeken werkelijk waar verafschuw. Ik vind ze vaak niet ‘vriendelijk’ voor het lichaam en meestal een sneer naar hoe je nu eet. Er wordt al snel ‘gepredikt’ wat het allerbeste is en weinig stilgestaan bij de psyche erachter. Vervolgens begin je aan zo’n boek, houd je het een keer niet vol en voel je jezelf een mislukkeling. En dan geeft zo’n boek je vaak nog een trap na.

Dit boek is echter anders. Ik begon -wat sceptisch- met bladeren. Bladeren werd lezen en lezen werd enthousiasme en enthousiasme werd doen. Sterker nog, binnen een uur had ik het boek uit. Nog zonder de oefeningen te doen, maar ik had het gewoon uitgelezen. Terwijl ik absoluut geen boekenworm ben.

Dit eetpatroon wilde ik wel eens een kans geven. Een koolhydraatarm eetpatroon en zo min mogelijk suiker. Waarom wil ik in de eerste instantie mijn eetpatroon aanpassen?

Dankzij de psychische, verdiepende oefeningen in dit boek kwam ik er achter dat ik nog steeds een eetpatroon hanteer wat niet meer bij mij past als ik kijk naar mijn persoonlijke ontwikkeling. Vanuit mijn depressie heb ik de afgelopen jaren behoorlijk slecht voor mezelf gezorgd.

Dat resulteerde vooral in bijna niets eten op een dag en dus ‘s avonds flink opscheppen. Of…soms waren er zelfs dagen dat ik ook ‘s avonds bijna niet at. Of dagen dat ik alleen maar lekker wilde eten omdat ik me zo rot voelde. Geen balans whatsoever. Toen heb ik een tijd wat “beter” gegeten, voor magere- en light producten gekozen en ben ik veel gaan sporten: drie keer per week beulde ik mezelf af. Ja, echt beulen want ik was toen nog niet zo lief voor mijn lichaam en trok geen grens. Dat resulteerde in een gestroomlijnder, slanker lichaam maar nog steeds een ongelukkige ziel. Ik vond dit eetpatroon niet fijn en heb het een jaar volgehouden. Plus: ik zag in de spiegel iemand die zichzelf niet accepteerde, ondanks dat ik toen op mijn slankst was sinds jaren. Maar dat zag ik niet. Ik zag alleen maar een mislukkeling die nog steeds ‘dik’ was met een stom leven. Dat was niet zo, maar zo ervoer ik het. Terwijl als ik nu die foto’s zie ik in me in hemelsnaam afvraag waarom ik mezelf zo hard veroordeelde.

Het grootste verschil zit ‘m bij mij vooral in het regelmatig eten. Daar ben ik heel slecht in. Ik vind het moeilijk om drie hoofdmaaltijden op een dag te eten, laat staan een tussendoortje. Mensen denken al snel als je wat dikker bent, dat je alleen maar vette troep eet. Dat hoeft dus niet zo te zijn en dat maakt het ook frustrerend. Te weinig eten resulteert net zo goed bij sommige mensen in dikker worden. Daarnaast kloot ik ook al jaren aan met de juiste schildkliermedicatie.

Goed, het roer om dus. Ik deed die verdiepende oefeningen uit het boek van Jasper Alblas en toen viel het kwartje. Nu ik geen depressieve gevoelens meer heb, hanteer ik nog steeds een eetpatroon dat niet meer bij mij past. En het belangrijkste: het voelt niet goed meer. Voorheen kon het me allemaal gestolen worden en interesseerde het me niet of ik goed voor mezelf zorgde, maar nu voelde ik het ergens kriebelen. Ik wil dit niet meer, het past niet meer bij wie ik ben en waar ik voor sta.

Ik wil regelmatig eten, de gezonde keuzes maken en een nieuwe balans vinden. Want zo nu en dan volop genieten van het leven en heerlijk (uit) eten, vind ik ook belangrijk. Ik zou niet gelukkig worden van een heel streng eetpatroon waarbij je nooit meer een keer een patatje, pizza of een stukje taart mag.

Nu ben ik gelukkig geen snoeper, dat voordeel heb ik al. Een reep chocola kan bij mij gerust een maand in de kast liggen. En die ameretti koekjes die ik met Willemijn in Assen kocht, lagen er na een jaar nog! Geen grap!

Dus ik dook in dit boek en maakte de recepten. Ik vind het heerlijk om dit allemaal uit te proberen, te voelen hoe ik reageer, wat het met me doet, welke dingen ik meeneem uit dit boek en wat bij mij past. Zo weet ik zeker dat ik langzaam maar gestaag op een eetpatroon ga uitkomen waar ik me heel goed bij voel. Juist omdat ik nu wel die wil heb om er iets aan te veranderen.

Het is een Paleo eetpatroon wat dus wel betekent dat je vlees, vis en eieren eet. Maar ook vegetariërs en veganisten kunnen met enige aanpassing recepten gebruiken uit dit boek. Zie ook de FAQ op de website van Jasper Alblas.

In mijn weekvlog liet ik al wat recepten voorbij komen. Ook de tips die hier op kwamen wil ik graag meenemen, want die vond ik ook heel waardevol. Ik neem jullie gezellig mee op reis naar het zoeken van een balans in mijn eetpatroon en wat voor mij wel/niet werkt.

Daarnaast waren een aantal van jullie bezorgd of het wel handig is om zo te eten als je zwanger bent. Ik heb het onder andere nog aan de verloskundige gevraagd, mijn huisarts en ook een andere voedingscoach gespecialiseerd in eten tijdens de zwangerschap. Het antwoord is juist dat zo’n soort eetpatroon geen kwaad kan. Je lichaam heeft namelijk geen snelle koolhydraten zoals brood, pasta of aardappels of andere toegevoegde suikers nodig. Sterker nog, het is juist beter om ze te schrappen of je nu zwanger bent of niet. Mocht je die behoefte nu juist wel hebben (tijdens je zwangerschap), wordt geadviseerd om liever te kiezen voor volkorenpasta of zilvervliesrijst.

Wat ik in ieder geval meeneem uit het boek Stop Eetbuien van Jasper Alblas is het volgende:

– ‘s Ochtends yoghurt met fruit of een smoothie
– Als tussendoortje een handje nootjes (lekker simpel)
– Tussen de middag een salade
– Als tussendoortje rauwkost
– Ik ben fan van groentepuree heb ik gemerkt, dan mis ik de aardappels of andere koolhydraten niet. En het is simpel gemaakt. Dit kan later ook ideaal als babyhapje voor de kleine.
– In dit boek wat overeenkomt met een Paleo eetpatroon, staat er wel vaak vlees en vis op tafel. Dat hoeft voor mij niet dus af en toe een vegetarische schijf, een of twee eieren of iets anders lijkt me ook een goede optie. Of misschien een klein handje volkoren pasta of zilvervliesrijst in plaats van vlees of vis.
– Je mag officieel geen kaas, daar heb ik lak aan. Ik vind kaas vooral lekker door een salade. Ik zal het niet iedere dag eten -dat doe ik sowieso al niet- maar kaas is gewoon lekker en ga ik mezelf niet ontzeggen. Punt.
– Ook gaat het er om dat je geen voedsel meer mag zoals pizza of patat. Ook dat vind ik wat ver gaan. Ik wil in ieder geval 1 avond per week ‘zondigen’. Of bijvoorbeeld uit eten kunnen.
– En in het weekend wil ik graag bij de thee een keer (omdat ik toch verder al heel weinig snoep en daar nooit mee de mist in ga) iets lekkers zoals een chocolaatje of een stukje cake. Misschien kan ik dan eens hele donkere chocolade proberen omdat dit beter schijnt te zijn.
– Meer water drinken, sowieso een glas voor het eten en na het eten. Ik drink op een dag ook veel te weinig namelijk.
– Mealpreppen moet ik nog leren.

De nadelen van dit eetpatroon?
– Je staat echt heel vaak in de keuken, het kost meer tijd.
– Het is ook niet heel goedkoop, ik betaalde al snel €50 voor twee á drie dagen. Dus daar moet je wat creatief mee om gaan.
– Als je een partner hebt die anders eet, ben je voor beiden apart aan het koken.
– Ik las een aantal reacties op mijn weekvlog over koolhydraatarm/glutenvrij eten. Namelijk dat je dan een glutenintolerantie kan ontwikkelen en dat het niet slim is om het helemaal niet meer te eten.

Binnenkort duik ik nog in een ander boek, wat gaat over eenzelfde soort eetpatroon speciaal voor zwangere vrouwen waar ik ook nieuwsgierig naar ben. Ik ben benieuwd welke tips and tricks ik daar weer uit mee kan nemen. En tegen die tijd neem ik jullie natuurlijk weer mee. Ik ben benieuwd wat er over een tijdje is veranderd en wat ik tegen kom in mijn weg naar het veranderen van mijn eetpatroon.

21 reacties

Nina -

Sinds ik gezonder eet, ben ik ook veel meer geld kwijt en sta ik veel meer in de keuken.

Qua tijdsbesteding word je daar wel handiger in na een tijdje. Op het einde van elke week stel ik een weekmenu en ineens ook boodschappenlijstje op en koop zoveel mogelijk in een keer. Dan hoef ik tussendoor alleen nog maar voor verse groenten/fruit naar de winkel en heb ik niet het excuus van ‘er is niets in huis’.

Wokschotels e.d. maak ik vaak in grotere porties zodat ik een deel kan invriezen en het me af en toe makkelijk kan maken door gewoon iets op te warmen ‘s avonds.

Het blijft een proces van vallen en opstaan, maar als ik zie wat het doet vind ik het de investering in mezelf dubbel en dik waard!

Tio -

Sommige mensen zijn emotie eters. Mc cain patat en puddingbroodjes en wokkels. Het zal wel te eenzijdig en te ongezond zijn. Ik heb ooit eens maanden geen brood gegeten en iedere dag patat en dan wordt het tijd om je eetpatroon onder handen te nemen. In brood zit ook jodium. Ik weet niet of er fluor in water zit maar heb toen fluortabletjes genomen. Dit omdat ik nooit brood at nam ik maar fluortabletjes Dit boek laat mensen geen schuldgevoel aanpraten en is door een professional geschreven. Bij een taille-omtrek van minder dan 68 centimeter heeft iemand ondergewicht en ik had een tailleomtrek van eerst 64 centimeter en daarna 60 centimeter. Ik zal wel meer gevarieerde moeten eten. Er was iemand die had een tailleomtrek van 54 of 58 centimeter en een heupomvang van 83 centimeter met een lengte van meer dan 1 meter 70 dit terwijl ik kleiner ben en net zo veel heup en taille omtrek heb dan diegene die langer was. Ik denk dat die opgegeven maten soms niet kloppen. Een mevrouw zei taille omtrek te hebben van vier vingers. Dat je met vier vingers de tailleomtrek kunt omsluiten. Ze maakt anderen jaloers en denkt dat ze beter is met zo”n kleine tailleomtrek die veel te klein is voor haar lengte. . . . .

Katrien -

Leuk dat je hierop Let nu. Snelle koolhydraten heb je niet nodig, toch zeker niet als sporter. En trouwens, eens zondigen mag (stom woord), ken je de 80/20 regel al? Dan mag je 20% van de tijd iets eten wat niet volgens de regels is. Ik noem het voedsel voor mijn mentale weerstand :). Zo ben je nog steeds gezond bezig voor jezelf en hou je het veel beter vol.

Katrien -

Als niet sporter heb je geen snelle koolhydraten nodig bedoel ik. Als sporter heb je er juist wel nodig. 😉

joy -

Vijftig euro voor 2 dagen?! Hoe kom je in hemelsnaam aan zo’n bedrag?
Ik eet exact hetzelfde en koop met 50 euro voor 6 dagen groente en vlees en eieren.

Michelle -

Ik ben zelf bezig in het boek “de voedselzandloper” van Chris Verburgh. Vind ik zelf heel interessant omdat het je laat zien dat je lekker en gezond kan eten door kleine aanpassingen in je voedingspatroon. Hierdoor kan je nog steeds lekker en gezond eten zonder jezelf iets te ontzeggen. En daardoor ook beter vol te houden! Vind ik heel fijn in ieder geval

Pien -

Ik eet zelf veganistisch, heel veel groentes, fruit, peulvruchten en noten.
In de reguliere supermarkten kom ik ook vaak ver boven mijn budget uit!
Ik heb de turkse supermarkten ‘ontdekt’! Volgens mij zit er overal wel eentje en het scheelt zo enorm in de prijs!
Vers lekker fruit en groentes zijn veel goedkoper! Ook koop ik er vaak gedroogde bonen en niet-snelkookrijst in grotere zakken, iets meer werk maar veel veel goedkoper! (Bvb een blikje bonduelle bonen is soms dezelfde prijs als een halve kilo gedroogde bonen!)
Dit heeft mij enorm geholpen!
En, je eetpatroon veranderen ís heel erg moeilijk! Maar na een tijdje realiseerde ik dat ik het als een leuke uitdaging kon zien en toen ging het veel en veel beter!

Als laatste tip; gebruik je oven! Ik gooi alles erin. Het koken gaat vanzelf en ik kan wat anders doen! Vanavond eten we aardappels en broccoli, aardappels in de oven met chili, knoflook en olijfolie voor ongeveer een uurtje, broccoli met komijn paprikapoeder en olie voor 20 minuten en je hebt een heerlijk gezond avondmaal!
Heel veel succes! Je bent een prachtige vrouw en weet zeker dat dit gaat lukken! Have faith in yourself!

Dymphy -

Ik denk dat het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren. Op een gegeve moment merkte ik dat ik ontzettend zin had in nootjes en fruit. Dus eet ik nu braaf mijn twee/drie stuks fruit per dag en een handje nootjes en ik voel mij al veel beter. Zo is het telkens zoeken wat mijn lichaam nodig heeft en wil gaan eten.

En inderdaad, een keer per week zonderen of zoiets, moet kunnen.

Renate -

Is het niet veel beter om eens naar een internist/endrocinoloog te gaan voor je schildklier? Als je nu al jaren aan het kloten bent met de juiste schildkliermedicatie gaat er iets niet goed. Is er ook weleens naar je B12 en Vitamine D gekeken? Een tekort daarvan komt heel veel voor bij schildklierpatienten. Als je er met je huisarts niet uitkomt dan gewoon vragen om een doorverwijzing. Mocht de huisarts moeilijk doen, poot stijf houden…jij betaald ten slotte je ziektenkostenverzekering etc en anders wordt het hoog tijd voor een nieuwe huisarts. Succes!

Lenneke -

Nav je artikel ben ik wel benieuwd: je was toch gestopt met je schildkliermedicatie? Of ben je vanwege je zwangerschap genoodzaakt ze weer wel te slikken? Vraag me af hoe dat werkt want gebruik zelf ook schildkliermedicatie (voor de rest van mijn leven). Dus als ik zwanger word zal ik vaker dan gebruikelijk op controle moeten vertelde mijn specialist me. Ben benieuwd hoe dat bij jou is.

Femke -

Ik ben heel benieuwd naar deze kookboeken, vooral omdat ik al een tijdje nadenk om koolhydraatarm en suiker beperkt te gaan eten. Ik ga eens kijken of deze boeken wat voor mij zijn.

Anouk -

Fijn dat je je beter voelt met je nieuwe eetpatroon! Wat ik niet begrijp is waarom je geen/weinig brood zou eten. Brood bevat (gejodeerd) bakkerszout, en juist jodium is zo belangrijk in de eerste maanden van de zwangerschap!

Renate -

En jodium is ook weer belangrijk voor je schildklier, zodat je schildklierhormoon kan aanmaken :)

Loes -

Goed dat je hier zo bewust mee bezig bent! Deze boeken klinken interessant. Denk dat het inderdaad goed is om de balans te vinden en jezelf ook niet al teveel te ontzeggen.

Nienke -

Kleine correctie: door het volgen van een glutenvrij dieet kun je geen glutenintolerantie oftewel coeliakie ontwikkelen. Dit is een auto-immuunziekte…

Laura -

Precies wat ik ook wilde zeggen :)
Daar hoef je je dus niet druk om te maken.

Milou -

Klopt inderdaad, maar gluten uit je voedingspatroon verwijderen is niet aan te bevelen vanwege een tekort aan vezels en ijzer (bijvoorbeeld). Er is niets mis met gluten wanneer je geen coeliakie hebt :)

Tessa -

Klopt, geen coeliakie, maar wel meer last krijgen van gluten. De bacterieën in je darm die helpen met het verwerken van gluten nemen dan af, en dan kan je meer last krijgen van buikpijn en een opgeblazen gevoel. Gaat ook weer over als je door blijft gaan, maar is vervelend.

Anne -

‘Diabetes type 2, maak je zelf beter!’, klinkt dan als het perfecte kookboek voor jou. Ook heel interessant geschreven en er staan lekkere recepten in. Het heeft een soortgelijke aanpak die jij beschrijft: geen koolhydraten, veel groentes, fruit en eiwitten (en kaas mag ook haha) Aanrader!

Marije -

Had de boeken in je weekvlog voorbij zien komen. Klinken erg goed. Ik ben altijd oo zoek naar tips voor recepten

Steef -

Goede tip deze kookboeken! Heel geschikt ook voor dames met zwangerschapsdiabetes !

Reageer ook