Reisverslag: zomervakantie in Oostenrijk #1

Mocht je mij volgen op Instagram dan weet je: ik heb onlangs een heerlijke persreis gehad – maar noem het maar gerust zomervakantie – naar Oostenrijk. Het was mijn eerste keer in Oostenrijk en ook nog eens onze eerste familievakantie met zijn viertjes. En… het was meer dan geslaagd! Vandaag deel #1 van mijn vakantieverslag.

Een paar maanden geleden werd ik gebeld: Of we misschien een week naar Oostenrijk wilden om kennis te maken met Oostenrijk in de zomer. Djurre zat op dat moment naast me en kon het horen. Ik heb hem nog nooit zo hard zien knikken, haha! We regelden vrij, pakten onze koffers (héél veel koffers, met twee kleine kinderen) en reden in een dag en een ochtend naar het prachtige Alpbachtal. Het Alpbachtal is een regio in Oostenrijk, nét over de grens van Duitsland. ‘s Winters is het een populair skigebied, maar ook in de zomer is het er héérlijk toeven. Want in die prachtige bergen waar je ‘s winters skiet, kun je in de zomer heerlijk wandelen en fietsen. Daarnaast zijn er authentieke dorpjes om te bezoeken, meren en zwembaden om in te zwemen, musea om te bezoeken en is het er vooral ook heel gemoedelijk en relaxed, viel ons op. Oh, en het eten… Loved it!

Oke, voor zo ver de introductie van onze vakantie. Dit is wat we gedaan hebben!

Dag 1 – Hallo Oostenrijk!

Rond 15.00 uur komen we aan in ons hotel. Kinderhotel Galtenberg in het dorpje Inneralpbach. We zijn moe van de reis en Jelle en Gijs hebben het behoorlijk gehad met autorijden. Maar toch valt er weinig te klagen want het is lekker warm (30 graden) en de omgeving rondom het hotel is prachtig. We besluiten ons lekker te installeren in onze kamer. De jongens even slapen (de kinderbedjes en verschoningstafel stonden al klaar, zo fijn!) en wij drinken een drankje op ons balkon. Even bijkomen. Als ze wakker worden, is het tijd om het hotel te verkennen.

kinderhotel galtenberg

Kinderhotel Galtenberg is het perfecte hotel om met je kinderen naar toe te gaan (zoals de naam je vast al deed vermoeden 😉 ). Het is een all inclusive hotel en beschikt over super veel faciliteiten om te spelen (ik bedoel: een grote buitenspeeltuin en een volledige verdieping binnen), zwemmen (het zwembad is heerlijk warm en heeft een super leuke lange glijbaan!), heerlijk eten voor groot en klein (er zijn zelfs babyhapjes verkrijgbaar), een kinderopvang en – het allerbeste als je het mij vraagt – voelt ondanks dat het helemaal kind-proof is, heel ‘volwassen’ en luxe aan. Er is zelfs een verdieping met een spa die de zevende hemel wordt genoemd en ‘adults only’ is. Echt, wat een heerlijk hotel. We hebben ultiem genoten van de luxe. Als je me 3 jaar geleden had verteld dat we zoiets fijn zouden vinden (ik bedoel ‘Kinderhotel’) had ik je vierkant uitgelachen, maar nu weet ik beter. Een beetje gemak kun je als ouders wel gebruiken en als het dan ook nog eens fijn voor jezelf is, is het gewoon perfect!

‘s Avonds schuiven we aan bij het diner waar alles tot in de puntjes verzorgd is: een viergangen menu voor de ouders en een kinderbuffet voor de mini’s. En natuurlijk zijn er volop vochtige doekjes, slabbetjes, kinderstoelen en kleurplaten aanwezig. En het fijnste: niemand kijkt hier raar op van een jengelende baby, peuters die met eten spelen en je hoeft je niet te schamen als er meer eten op de grond ligt dan dat er in je peuters maag zit. Yay! Desondanks was het er overigens heel gemoedelijk voor een kinderhotel, in tegenstelling tot wat je misschien verwacht bij het woord (het is verre van een krijspaleis).

reith im alpbachtal

Dag 2 – Reith im Alpbachtal

Vandaag gaan we er lekker op uit. We rijden naar het dorpje Reith im Alpbachtal. Hier gaan we naar de Reither See, ook wel ‘het blauwe oog van Reith’ genoemd. Het is een heerlijk meer met fijne faciliteiten die maken dat je er met gemak een hele dag kunt vertoeven, óók met kinderen. Zo is er een grote ligweide, speeltuin, pierenbadje, een vlot waar je naartoe kunt zwemmen, paskamers en een kiosk. Het meer ligt trouwens midden in het dorp en is daardoor ook perfect als plek om af te koelen na een wandeling of fietstocht.

Na een tijdje pootjebaden en genieten van het prachtige uitzicht lopen we via het pad over de heuvel langs het meer richting Kinderpark Reith. Dit is minder dan een halfuurtje lopen en het uitzicht over het meer en het dorp is prachtig! Kinderpark Reith is een kleinschalige buitenspeeltuin wat echt heel leuk is voor kinderen vanaf zo’n 1 tot 10 jaar. Er zijn bijvoorbeeld speeltoestellen, trampolines, kleine dieren (nou ja, klein, de uil die ze er hebben was even groot als Jelle!), een draaimolentje en elektrische auto’s. Oudere kinderen kunnen er ook minigolfen en uiteraard is er een terras waar je als ouder lekker wat kunt drinken. Echt een aanrader om je kinderen even uit te laten razen. 😉

Na de lunch nemen we de kabelbaan (Reitherkogelbahn) vanuit Reith, richting de Reitherkogel. En ook dit was ontzettend leuk! Bovenop de berg kun je heerlijk wandelen (de paden zijn zeer goed met de kinderwagen te bewandelen!) en er is een super leuke quiz-tocht voor kinderen te doen. Ook voor Jelle was er genoeg leuks te beleven, zo zagen we speeltoestellen en kwamen we onderweg dieren tegen.

Een dagje Reith is wat ons betreft echt leuk om te doen en omdat alles zo dicht bij elkaar ligt is het ook goed te combineren met elkaar en makkelijk te belopen.

Dag 3 – Kundler Klamm

Het is alweer tijd om Kinderhotel Galtenberg te verlaten. Wat was het er fijn! Het hotel doet alles om het je als ouder gemakkelijk te maken en ze denken met je mee als je wilt. Zo moest Gijs om 11.00 (uiterlijke uitcheck-tijd) uur eigenlijk net drinken. Ik vroeg of het erg was als we nog even bleven zitten op het terras buiten, zodat ik hem kon voeden. Dat was geen probleem, we mochten zelfs nog mee lunchen. Dat vond ik zo lief!

Na de lunch zijn we vertrokken richting Wildschönau. Wildschönau is het gebied naast het Alpbachtal. Het ligt dus vlak bij elkaar. Het was ongeveer 45 minuten rijden naar het nieuwe hotel.

Onderweg zijn we gestopt bij de Kundler Klamm. Dit is een gorge/kloof. Je kunt vanuit het dorpje Mühltal naar het stadje Kundl lopen (7 kilometer), maar wij zijn naar de gorge gereden en zijn vanuit daar gaan wandelen. Jelle heeft super leuk gespeeld bij de beek met het water en de stenen. Het was die dag aardig heet, maar door het water en de schaduw was het heel lekker om er te zijn. Zeker een aanrader om naartoe te gaan!

Kundler Klamm

Aan het eind van de dag kwamen we aan bij Bauernhof Pension Hinteraltensberg. Dit is de boerderij van de familie Schellhorn/Gföller en zij hebben naast hun boerderij ook een pension. Het is een totaal andere accommodatie dan het eerste hotel, maar zeker niet minder leuk. Als je hier verblijft op basis van halfpension krijg je niet alleen een heerlijk vers ontbijtje maar eet je ‘s avonds de heerlijke maaltijden die door oma bereid worden met zo veel mogelijk zelf verbouwde producten en vlees van eigen vee. Heel leuk! Het heeft iets heel knus en persoonlijks om in zo’n klein pension met enkele kamers te verblijven. De kinderen van de familie speelden met Jelle, we mochten van al hun spullen gebruik maken en kinderen mogen de boer helpen met melken en het verzorgen van de dieren.

Bauernhof Pension Hinteraltensberg

Wanneer de jongens ‘s avonds in bed liggen, genieten Djurre en ik op ons balkon van een waanzinnige zonsondergang. Wauw, Oostenrijk wat ben je mooi!

Tot slot nog een leuke tip: Bij een overnachting in een hotel in de regio ontvang je de Alpbachtal Seenland Card. Met deze kaart ontvang je allerlei gratis dingen, zoals toegang tot de kabelbanen, zwembaden, musea, de regiobus en nog veel meer. Heel voordelig én ook nog eens extra leuk merkte ik, want je gaat sneller even ergens in of naartoe.

En zo ben ik alweer bijna 1000 woorden verder. Het moge duidelijk zijn, na slechts 3 dagen hadden we al een heleboel gezien en beleefd. Mijn eerste keer in Oostenrijk kon nu al niet meer stuk. Binnenkort deel ik ook het verslag van de overige 3 dagen, die we doorbrachten in het mooie Wildschönau.

23 reacties

Priscilla -

Wat een heerlijke foto’s, vooral de eerste van jou en Gijs. Prachtig, zo met die achtergrond. Ik vind het heel leuk te lezen dat jullie (en ook de kinderen!) zo van Oostenrijk genieten.

Yvonne -

Oostenrijk heeft mij vorig jaar ook verrast! Mijn vriend fietst fanatiek en komt er elk jaar wel voor een of meerdere wedstrijden. Het heeft misschien nog niet zo’n hip imago voor een zomervakantie maar ik herken me erg in je verhaal (al waren wij niet met gezin), het is echt zo’n fijn en mooi land! Afgelopen winter ben ik in Wenen geweest en dat beviel me ook al zo goed.

Mya -

Leuk je verslag! Lijkt me echt een super mooie omgeving! Ik vond Wenen al zo mooi, al is dat natuurlijk een wereld van verschil met dit gebied.

Romy -

Super leuk om te lezen! Mijn tante woont al weer zo’n 40 jaar in Reith dus ik kom daar al zo lang ik me kan herinneren. Echter ben ik er alleen in de winter geweest om te skiën, dus enorm leuk om te zien hoe prachtig het er in de zomer uit ziet!

Emmy -

Haha ik zit echt met een big smile deze blog te lezen. Wij gaan zelf elk jaar op wintersport naar reith! En vanuit daar vertrekken we bijna elke ochtend naar alpbachtal toe. Ben je ook bij het restaurant Heisn geweest?

Lisa -

Echt een gezellig verslag, leest lekker weg:) En echt een leuk gezin inderdaad.

bertine -

oh dat kinderhotel lijkt me geweldig als mijn dochter wat ouder is, moet ik onthouden!

Diana -

Wauw zo’n tripje is toch fantastisch om gesponsord te krijgen! Wat een mooie foto’s ook!! Leuk gezinnetje ♡

Kirsten -

Wat een heerlijk verslag Willemijn! Ik hou van Oostenrijk! Wij gingen er vroeger altijd heen om te skiën en dat mis ik dan ook verschrikkelijk. Tot nu toe ben ik er nog nooit in de zomer geweest, maar daar wil ik wel verandering in brengen. Het lijkt me heerlijk om daar te gaan wielrennen..

Liefs!

Elsbeth -

Wij gaan al jaren (eerst nog zonder kids, inmiddels met 2 meiden) in de zomer- en winter op vakantie naar Oostenrijk. Het is zo’n heerlijk, prachtig en gastvrij land. Er is zoveel te doen en zien. De meiden vragen ons dagelijks wanneer we weer gaan. En met de bergen om ons heen is het gegarandeerd bijkomen :-)

Mirthe -

Oostenrijk is echt zo’n fijn land! Ik vind de mensen er ook altijd zo aardig. Kwam er als kind zo’n 15 keer met mijn ouders in de zomer. Ik vind het altijd jammer dat veel mensen Oostenrijk alleen maar zien als wintersportland, en denken dat het in de zomer maar suf is. Maar misschien ook wel goed, dan wordt het ook niet megadruk en toeristisch :)
Als ik later kids mag krijgen, weet ik wel waar ik heen ga in de zomers !!

Yvonne -

Oostenrijk is echt prachtig! Ik ben er tot nu toe drie keer op vakantie geweest, maar ga er zeker nog vaker naar toe! Wij hadden ook zo`n kaart waarmee je gratis gebruik kon maken van kabelbanen en bussen; ideaal! Daar hebben we ook echt goed gebruik van gemaakt! Van de bussen trouwens ook; dan kan iedereen goed rondkijken op weg naar andere plaatsen en hoef je er ook niet zelf met de auto op uit.

Loes -

Ik ben al een aantal keer in Oostenrijk geweest, zowel op wintersport als in de zomer. Het is zo’n prachtig land! Ik vind het echt heerlijk om door de bergen te wandelen. Volgens mij hebben jullie een heerlijke vakantie gehad, ondanks de heimwee van Jelle (las het op twitter!).

Leah -

Bij Oostenrijk zal ik niet 1,2,3 aan zomervakantie gedacht hebben, maar het ziet er ontzettend mooi uit. Fijn dat de hotels/pensions zo geschikt zijn voor kinderen!!

msevairene -

Wauw prachtige foto’s ! Oostenrijk is niet het eerste land waar ik aan denk voor een zomervakantie maar het is er eigenlijk echt prachtig.

Michelle -

Oh Willemijn wat een prachtige foto’s! Ik ken Oostenrijk alleen van wintersport en overnachtingen op doorreis in de zomer, maar dit ziet er ZO mooi uit!

Larissa -

Ooh wat ziet het er heerlijk en prachtig uit zeg! Oostenrijk is altijd zo mooi in de zomer. Ik kijk uit naar je verslag van de overige dagen :)

Jonna@burgertrutjesNL -

Oostenrijk is zo mooi in de zomer! Ben er al een paar keer geweest. Vooral het rodelen is onze favoriete activiteit! En de accomodaties zijn in de zomer prima betaalbaar

Linda -

Ik hou niet van wintersport, maar wat een prachtige omgeving ook in de zomer! Die foto van jelle en jou met die bergen op de achtergrond is het waard om ergens op te hangen in huis super mooi!

Ik bedoel Gijs denk ik.. die foto met dat silhouet

Romy -

Wauw, wat ziet de omgeving er prachtig uit! Ik blijf Oostenrijk toch echt een magisch land vinden in de zomer. Fijn dat jullie zo hebben genoten!

Anouk -

Wat ziet dat er heerlijk uit! Oostenrijk is zo’n heerlijk land, ik ben er zowel in de winter als in de zomer geweest en het is elke keer weer genieten :) (Alleen was ik in die vakanties het “kind” aangezien ik met m’n ouders ging haha).

Marije -

Bij Oostenrijk zou ik in eerste instantie niet aan zo’n reis hebben gedacht maar het ziet er goed uit!