Mijn nieuwe sportroutine

Yes, twee en en halve maand na mijn bevalling van Gijs ben ik weer aan het sporten geslagen! En dat betekent dat ik nu een maand weer aan het sporten ben. Vandaag praat ik jullie bij over mijn nieuwe sportroutine en vertel ik hoe het mij lukt sport in te plannen in mijn volle agenda.

Sporten inplannen

Om met dat laatste maar gelijk te beginnen, dat is eigenlijk super makkelijk. Ik behandel het sporten namelijk als een moetje. Het is niet iets dat ik kan inplannen als het lukt, het is iets dat ik in moet plannen. Ik behandel het als een verplichting of vaste afspraak. Niet alleen voor mezelf, maar zo breng ik het ook richting mijn omgeving. Ik plan iedere zondag mijn sportmomenten voor die week in. Ik wil minimaal één per week, maar liever nog twee.

Het scheelt ook dat Djurre me enorm support. Hij is zelf erg sportief dus hij begrijpt me heel goed. Hij stimuleert me om te gaan. Andersom push ik hem ook om te gaan. Hij plant het niet in zoals ik en ik merk dat het er dan wel gauw bij in schiet als je werkt en een gezin hebt.

Wat voor sport doe ik nu?

Veel gestelde vraag! De vorige keer had ik een personal trainer. Dit beviel me enorm goed en heeft mijn zelfvertrouwen en plezier in sport echt verhoogd . Helaas is de sportschool waar ik sportte door onze verhuizing nu echt te ver weg. De personal training bij mijn nieuwe sportschool vond ik veel te duur en sprak me ook niet aan, dus besloot ik voor een gewoon sportabonnement te gaan. Bij mijn nieuwe sportschool betekent dat je mee mag doen aan groepslessen (van Les Mills) of aan de slag gaat op de fitnessapparaten. Ook hebben ze functionele training (situps, squats, oefeningen met touwen en gewichten etc.), boxen en crosstraining in groepsverband.

Op woensdag of donderdag sta ik om 9.30 uur in de sportschool. Ik begin dan met een halfuur cardio. Daarna sluit ik me aan bij een lesje functionele training voor een half uur. Dit vind ik echt een ideale combinatie en het lijkt erg op mijn trainingen die ik bij mijn personal trainer volgde, maar dan nu in groepsverband. Ook gezellig! In het weekend doe ik mee aan de les BodyBalance (van Les Mills). Dit doe ik eigenlijk vooral omdat ik leniger wil worden. Ik heb korte, dikke spieren van mezelf en ik ben totaal niet lenig. Ik wil dit graag wel meer worden, omdat ik denk dat het je fitter houdt. BodyBalance is een mix tussen yoga, tai chi en pilates. Het is medium-inspannend (is dat een woord?) en vooral gericht op sterker en leniger worden en het vergroten van je balans. De les eindigt met een kwartiertje ontspannen, ook fijn!

Van hater naar liefhebber

Grappig eigenlijk, dat ik van een sport-hater naar een sport-liefhebber ben gegaan. Oke, ik heb regelmatig geen zin om te gaan en zo leuk als shoppen en chocola eten tijdens een avondje Netflixen vind ik het niet, maar het doet me goed. Mentaal en fysiek. Ik vind het heerlijke me-time en ik word er trots van op mezelf (wéér gegaan en ik word alsmaar beter). De key voor mij is gewoon om altijd te gaan. Geen smoesjes, geen ‘ik kan niet’ praatjes. De sportschool is 7 dagen per week open van 8 tot 22, er MOET een moment zijn waarop ik ook kan. Punt.

Doelen

Binnenkort, als mijn conditie weer wat opgekrikt is, wil ik beginnen met hardlopen naar de sportschool. Hier doe ik ongeveer een kwartier over als ik even doorloop en dat lijkt me de perfecte opwarming/cardiotraining voor een rondje trainen. En zo veel leuker dan op de crosstrainer staan in de fitnesszaal!

Ook heb ik als doel om mijn met mijn vingertoppen de grond aan te kunnen raken. Ik kom nu nog niet eens tot onder mijn kuiten. Dat moet gewoon anders! Hopelijk gaat de BodyBalance hier bij helpen.

Sport jij? Zo ja, wat doe je? En hoe plan jij het sporten in, in je dagelijks leven?

31 reacties

Lisa -

Altijd super leuk om doelen voor jezelf te stellen! Support mij ook vaak enorm! (Qua hardlopen dan 😉 ik zit zelf op wedstrijdzwemmen, ik vind het heerlijk! Ik heb een vaste trainingsdag aangezien ik bij een sportclub zit 😁 Ik heb een haat- liefdesverhouding met hardlopen haha. Het moment dat je gaat denk ik soms van ‘waarom doe ik dit?’ Maar als je bezig bent en klaar bent voelt het altijd heerlijk en nog leuker is wanneer je je tijd verbeterd of sneller bent met een hardloopwedstrijd. Wij hebben namelijk ieder jaar een run in de stad 😊

Heleen -

Ik vind het echt super leuk om te sporten! Ik sport op zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag :) de zondag ga ik waarschijnlijk wel laten vallen: dan heb ik intervaltrainig met een hardloopgroep. Op maandagavond heb ik dan weer fietstraining en dat is niet echt een goede combinatie 😅. Gisteren heb ik bijvoorbeeld niet mee kunnen doen met die hardloopgroep en ik merkte vanavond met fietsen dat het veel beter ging dan vorige week!
Dinsdagavond heb ik ‘droogtraining’, woensdagavond skeelertraining en donderdagavond zwemtraining. En als het even kan dan wil ik zelf ook nog wel eens een lekker rondje gaan fietsen :)

Denice -

Knap hoor! Respect voor jou! Ik ben nog nooit in de sportschool geweest, ik ben zegmaar openlijk lui. Haha.

Jenien -

Hallo Willemijn,

Wat toevallig, hier gaat het hetzelfde: elke week inplannen wanneer te gaan sporten. Mijn man werkt onregelmatig en we hebben een zoontje van 1, dus als we het niet plannen dan komt het er gewoon niet van. Ik probeer 2x per week te sporten. Sporten in de sportschool is ook niet mijn hobby, maar tja ik weet dat het goed is voor mijn lichaam en ook om de laatste kilo’s kwijt te raken. In het voorjaar en najaar speel ik ook nog tenniscompetitie, dat vind ik dan wel weer heel erg leuk! En probeer ik nog met 2 toernooien mee te doen. De weken waarin 2x sporten niet lukt, probeer ik wel veel te fietsen/wandelen met mijn zoontje. Want ja bewegen is gezond!

Jacky -

Op het begin was het voor mij ook echt een “moetje”. Ik merkte dat ik weinig conditie had en mijn lichaam best zwak was. Toen ben ik begonnen met hardlopen, gewoon lekker buiten. Daarna is de sportschool erbij gekomen. Nu sport ik gemiddeld 4x in de week. Hardlopen, krachttraining in de fitness, lesjes bodypump/brn. Zelfs op vakantie gaat het sporten tegenwoordig gewoon door, niet fijner dan voor het even nog even een half uurtje hardlopen. Iets waar ik nu oprecht van geniet en zelfs baal als ik een week weinig/niet kan sporten. Terwijl een paar jaar terug ik mezelf iedere keer opnieuw met tegenzin naar de sportschool moest slepen.

Michelle -

Ah bodybalance is echt heerlijk! Doe dit altijd ‘s avonds na een lesje XCO en slaap hierna als een roosje :) Doe daarnaast ook bodyattack en bodycombat! Maar ik heb dan ook nog geen kinderen waar ik voor hoef te zorgen…
Sporten is gewoon een kwestie van plannen idd, daarna wordt het onderdeel van je vaste routine en weet je niet beter. Zet ‘m op en ga zo door! 😀

anna -

Wat grappige dat je sporten nu leuk vind.
Ik heb verschillende soorten sporten gedaan/geprobeerd. Maar nooit de sport gevonden die ik (echt) leuk vind. Moet eigenlijk weer gaan sporten. Merk dat ik weer stijf word. Alleen ik weet niet wat ik nu zou gaan doen. Dus doe nu niets

Johanne -

Wat knap dat jullie allemaal van hater naar lover zijn gegaan! Ik ben nog steeds op zoek naar motivatie om weer te gaan sporten. Want het lukt me gewoon écht niet. ‘s Avonds na een lange dag werken wil ik gewoon op de bank zitten en in het weekend vind ik dat ik geen dingen tegen mijn zin hoef te doen, haha. Schiet dus niet op. Misschien als ik ooit een sportschool om de hoek heb, dat ik iets meer gemotiveerd word. Of is een personal trainer wel de oplossing…

msevairene -

Fijn voor je dat het zo goed gaat ! Voor mijn zwangerschap was ik een echte fitness queen. De zin om veel te sporten is nu wel tot onder vriespunt gedaald maar ik doe wel mn best om 2 à 3 x per week te sporten, gewoon omdat je je er zoveel beter door voelt en het is goed voor de gezondheid !

Mieke -

Wat je zegt, je moet het gewoon inplannen! Zelf bedenk ik het mij wel, maar inplannen… Ook genoeg momenten dat het zou kunnen. De sportschool vind ik overigens niets, wel geprobeerd, maar doe liever thuis een work-out. Het sporten schiet er dan vaak bij in, wel wandelen ik veel en probeer ik elke dag 10.000 stappen te zetten, dit lukt meestal wel!

Ingrid -

Wat goed dat je weer begonnen bent met sporten! Ik doe het zelf echt helemaal niet en daar ben ik niet trots op. Ik ben meestal van 7 uur s ochtends tot 8 uur s avonds van huis ivm werk en reistijd. Dan ga ik eten, tv kijken en slapen. Ipv tv kijken zou ik natuurlijk ook kunnen sporten, maar ik vind dat niet zo fijn na het eten. Ben wel jaloers dat jij gewoon overdag kan, ik heb me altijd afgevraagd hoe mensen daar de tijd en het geld voor hebben;)

Joyce - LemonyLifeNL -

Wat ben je goed bezig! Kan ik nog een voorbeeld aan nemen!

Marloes -

Zoek een sport waar je echt blij van wordt. Als je lenig wilt worden kun je bijv ook denken aan Yoga of dans. Wat van yoga zo fijn is is dat je daarmee ook andere aspecten van jezelf onderzoekt dan alleen fysiek. Ik gun je een sport waarin je echt volledig jezelf kunt zijn en die drempel minder hoog wordt. En wees minder streng voor jezelf;) liefs. ( heb ook 2 kleintjes kort op elkaar)

Loes -

Knap hoor, goed bezig dat je het weer zo oppakt! Ik sport ook, meestal 1 keer per week. Het liefst zou ik wel vaker gaan maar ik haal er nul plezier uit, dus vind het nogal lastig.. Dan ga ik liever wandelen!

Shirley -

Ik ging ook van hater naar liefhebber die opeens twee of drie keer per week ging. Tot ik zwanger raakte en enorm moe en misselijk werd, toen heb ik mijn abo op hold gezet. Nu net twee weken bevallen en moet er nog niet aan denken :’) Hoop dat ik weer naar liefhebber ga, maar ik probeer dat nu wel even zo lang mogelijk te rekken, haha!

Inge -

Jaren lang gevolleybald, daarna nooit meer gesport. Tot 1,5 jaar terug. Ik was zo enorm gegroeid, kon mezelf niet meer aankijken en niet meer lachen. Van de 1 op de andere dag heb ik besloten om te gaan trainen met een personal trainer, 2 keer per week, daarnaast deed ik nog 1 of 2 trainingen zelf per week. In een 6 maanden tijd, 30 kg kwijt geraakt. Helaas te snel en ben ik inmiddels wel weer aangekomen, maar krachttraining is alles waar ik van hou. Van hater naar lover. Inmiddels heb ik gescheurde enkelbanden en heb ik al bijna 4 weken niet getraind helaas.

Oh en dankzij body balance ben ik ook echt heel lenig geworden!

Sandra-Anna -

Ik schrok wel een beetje toen ik las dat je sporten echt als een “moeten” zien. Waarom jezelf verplichten om iets te doen waar je geen zin in hebt? Ook moeilijk om me voor te stellen, want ik ben zo iemand die ontzettend (maar echt tot huilen toe) baalt als ik een keer niet naar een training kan. Ik turn 7,5 uur in de week en tennis zo’n 3/4 uur afhankelijk van hoelang de wedstrijden duren. Ik ben dus echt 4/5 dagen per week iedere avond meerdere uren aan het trainen. Alle vrije tijd die ik heb gaat bij mij dus echt naar het sporten omdat dat mijn grootste passie is en ik echt niks liever doe dan lekker turnen.

Willemijn -

Hihi, jij bent zo te lezen echt een enorme sportliefhebber. Kan me voorstellen dat je je dus niet zo goed kan voorstellen waarom ik het als ‘moeten’ zie. Ik vind sporten dus eigenlijk helemaal niet leuk. Geen enkele. Maar het gevoel dat het me na afloop geeft, vind ik wel leuk. Daarnaast vind ik dat ik met mijn zittende beroep ook moet sporten, want veel zitten is super ongezond. Ik sport dus niet voor plezier op het moment zelf, maar plezier op de ‘langere termijn’ (mentaal en fysiek). En door het als vast onderdeel van mijn week te zien (en in die zin dus een moetje), lukt het me om het goed in te plannen. Anders nijg ik smoesjes te verzinnen om er onderuit te komen 😛

Marianne -

Wat ik vooral leuk vind is dat je aangeeft dat je er desondanks toch een voldaan gevoel van krijgt.

Eveline Fleur -

Wat heerlijk en wat knap dat je dit al zo goed vol kan houden!

Ik volg zelf Personal Body Plan en ook al heb ik ook op sommige dagen echt geen zin.. ik vind het zo fijn om te merken dat ik sterker word en vooruit ga! Daarnaast wordt ik steeds strakker en dat geeft me heel veel zelfvertrouwen. Ik hield ook nooit van sport, maar ik ben er echt van gaan houden haha. :)

Flore -

Hi Eveline,

Werkt het Personal Body Plan goed voor jou? Volg je het thuis of in de sportschool?

Lindsey Beljaars -

Heel goed bezig!!

Margot -

Wat ben je goed bezig! Normaal gesproken dans ik en/of doe ik aan kunstschaatsen en daarnaast fitness ik. maar nu ik wat verder ben in mn zwangerschap en moeite heb met rust pakken is het sporten wel het eerste dat er bij in schiet.

Michelle -

Zo goed dat je er zo bewust tijd voor maakt! Ik was altijd een fanatieke sporter – heb 12 jaar gevoetbald en daarna veel aan fitness gedaan – maar nu ik weer over de helft van m’n zwangerschap ben komt het er even niet zo van. Straks na de bevalling wil ik het wel heel graag weer oppakken, want het voelt zo goed om iets te doen!

Linda -

I feel your pain, ik heb ook korte spieren!! Misschien moet ik ook maar eens wat meer gaan rekken en strekken. Kun je een keer laten zien welke oefeningen je doet om leniger te worden? Succes zet hem op!

marije -

Wat goed dat je er zo bewust mee bezig bent en het ook plant. Echt knap.

Ik moet het zelf ook echt plannen en mij er toe zetten. Het is makkelijk om op te geven maar ik vind het juist super fijn als ik heb gesport. Dus af en toe een schop onder mijn kont nodig 😉

Susan -

Super goed bezig! Zelf ben ik een hardloopster :)

Liset -

Wist je dat ik door jou ben gaan sporten, na 6 jaar stil zitten en sporten grondig te haten? Inmiddels ben ik een maand bezig en ik doe het precies als jij, het moet gewoon. En doordat ik, in tegenstelling tot een paar jaar terug, nu een vriend heb die me onwijs steunt, maakt het dat ik gewoon mega trots ben op mezelf als ik gegaan ben. Al vervloek ik spierpijn regelmatig haha. Maar, dankjewel voor de motivatie die je me gegeven hebt!

Willemijn -

Aaah, dat vind ik echt heel leuk om te horen! 😀

Paula -

Om het proces van leniger worden te versnellen kun je ook elke dag een paar minuten je kuiten rekken door de grond proberen aan te raken, je zult merken dat je binnen no time leniger bent geworden 😉 de verkorting van je spieren is wel aardig groot moet ik zeggen 😳

Bernadette -

Hier ook van hater naar lover! Ga ongeveer 3x per week en doe dan kickfun/bootcamp of circuittraining. Voel me zoveel beter!

Reageer ook