Mediteren

Mediteren is iets wat steeds meer jongvolwassenen doen. Voorheen was het toch vooral iets wat ouderen meer deden maar mediteren, ook wel bekend als mindfulness, zie je steeds vaker terug komen in iemand routine. Iedereen is uniek, dus voor iedereen is er een persoonlijke manier om te mediteren.

Waarom zou je eigenlijk mediteren? Mediteren zorgt doorgaans voor meer innerlijke rust, ontspanning en balans in je leven. Daar krijg je vaak positieve energie voor terug. Hoe meer je mediteert, hoe dieper en sneller je in jouw (onbewuste) binnenwereld komt. Een wereld die niemand kent, behalve jij. Mediteren is zeker een welkom moment van rust in onze volle agenda’s vandaag de dag. Het is de truc om minder in je hoofd te zitten en meer te leren luisteren naar je intuïtie. Dat kan ook doorwerken in het dagelijks leven.

Mediteren gaat er mijn inziens niet over dat je totaal niets voelt of denkt, integendeel. Er komen juist heel veel gevoelens en gedachtes voorbij, het is alleen de kunst om daar niet totaal in mee te gaan maar ze puur waar te nemen. In het begin zullen er veel meer oordelen voorbij komen. “Jemig, wat een stom gedoe. Verschrikkelijk. Waarom doe ik dit? Stel je voor dat iemand me ziet? Zweverig gezeik.” Dat verandert langzaam naar: “Oh ja, ik ervaar nu dat gevoel. Ik heb nu deze gedachte.” Het is een leerschool om geen oordeel te geven aan deze gevoelens en gedachten en ze langzaam weg te laten drijven. Dat kun je doen door middel van visualisatie. Zet ze bijvoorbeeld op een wolk en laat die wegdrijven of op een auto die weg rijdt. De kracht van mensen om te kunnen visualiseren is ontzettend sterk.

Dat kost natuurlijk oefening. Op een gegeven moment zul je merken dat je deze gevoelens en gedachtes van alledag veel sneller af kunt laten drijven waardoor er ruimte ontstaat voor wat er zich echt in jouw binnenwereld af speelt.

En wat je dan allemaal ziet, dat verschilt enorm per persoon heb ik gemerkt. De een ziet heel haarscherp dingen, dieren of personen. Terwijl een ander vooral kleuren ziet of meer gefocust is op geluid. De een heeft een wat meer abstract visualisatievermogen terwijl de ander heel beeldend alles beleeft. Niets is goed of fout, het is voor iedereen simpelweg anders. Dat maakt het zo mooi uniek.

Het lijkt me altijd zo mooi als je echt beelden kunt zien. Ik ben een kleurenmens. Ik zie vaak vormen en kleuren. En soms ben ik heel gefocust op geluid. Ik heb ook iets met muziek. Ik heb zelfs een keer toen ik heel bang was hele mooie muziek gehoord. Ik wist niet wat me overkwam. Dat is ook maar een keer gebeurd.

Ik hou namelijk van geleide meditatie. Iemand die me vertelt wat te doen. Puur alleen zelf mediteren zonder muziek of een stem, vind ik nog te moeilijk. Ik zoek vaak op YouTube naar een bepaald thema waar ik behoefte aan heb. Bijvoorbeeld ‘positive energy meditation’ of ‘selflove meditation’. Dat kan heel fijn zijn, maar soms ook nadelen hebben.

Daardoor werd ik dus een keer bang tijdens meditatie. Dat is niet zo fijn. Die vrouw had een hele aangename stem en op een gegeven moment gaf ze een opdracht en zou er tijd zijn voor stilte. Er volgde rustgevende muziek. Ik zat er he-le-maal in en opeens begon ze weer met vrij hard praten zonder enige aankondiging terwijl ik heel ver weg was. Ik dacht dus even voor een moment dat iets contact met me wilde zoeken maar het bleek die vrouw te zijn, haha! Dus ik schrok me rot, want ik wilde dat niet. Ik zette meteen de video uit en lag verstijfd in bed. Ik deed mijn ogen dicht en voelde dat ik heel bang was. Opeens hoorde ik toen zulke mooie muziek in mijn binnenwereld, alsof er echt een knop werd aangezet. Ik weet nog dat ik dacht: “Wat is dit?” Maar het bange gevoel ebde langzaam weg  en heel duidelijk hoorde ik mezelf heel stellig denken: “Het is goed, ga maar dromen”. Dat was heel bijzonder en ik heb nog nooit zulke mooie, bijzondere muziek gehoord. Ik viel daarna in slaap en werd de volgende morgen wakker met een gevoel van: ‘Zo, dat was bizar.’ Ik ervoer een enorm vertrouwen in mezelf die dag er na. Ik geloof niet echt in engelen, maar wel in het feit dat je diepste intuïtie je zal leiden als dat nodig is. Ik geloof wel in ‘een hogere staat van zijn’ die je zelf kunt oproepen. Of simpelweg gezegd dat je zintuigen 200% aanstaan en je de wereld op een andere manier ervaart. Volgens mij kunnen mensen zoveel meer van zichzelf leren als ze openstaan voor de kracht van visualisatie en meditatie. Alleen zijn we dat geloof ik voor het grootste deel verleerd door de jaren heen en het leven van alledag.

Dus ja, het is zeker handig om filmpjes via YouTube op te zoeken voor geleide meditatie, maar zorg er voor dat er geen schrikmomenten in de video’s zitten. Of juist wel, haha!

Het is ook handig dat er geen verdere afleiding is. Dus als je houdt van mediteren op een kussen of liggend op bed of de bank, zorg dan ook dat er niet opeens iemand binnen stormt of dat de hond/kat bij je komt liggen of geluid gaat maken.

En dan nog iets, mediteren is niets anders dan bewustwording. Het hoeft helemaal niet perse op een kussen of in bed. Je hoeft er helemaal niet voor te gaan zitten met geleide meditatie of een heel ander ritueel. Het gaat puur om dat je bewust bent wat je doet. Je kunt zelfs “mediteren” tijdens het afwassen of tijdens het wandelen. Je probeert je dan bewust te zijn van alle sensaties die je voelt, wat je ziet, ruikt en hoort. Bijvoorbeeld het warme water tijdens het afwassen op je huid, de vlekken op het bord die je er een voor een af borstelt, de geur van het afwasmiddel, het geluid van het water en de afwasborstel of tijdens het lopen de afwikkeling van je voet op de grond en dat je voeten steeds steviger op de grond staan. De wind langs je gezicht, waar voel je dat? Welke geuren ruik je? Stop even en kijk/bestudeer je omgeving. Onthou alle mooie dingen die je ziet en neem ze met je mee terwijl je verder wandelt. De oefening is om alles puur waar te nemen en er geen oordeel over te hebben. Al je zintuigen gebruiken, zonder in te gaan op alle gedachtes/gevoelens die je hebt maar ze puur waar te nemen en weg te laten drijven. Iets met aandacht doen, maakt al dat je heel ontspannen bent. Daarom zijn creatieve hobby’s ook zo fijn, dat maakt dat je vaak al je zintuigen gebruikt: tekenen, schilderen, kleuren, muziek maken, handwerken, kleien, schrijven.

En je kunt ook verschillende vormen van meditatie proberen, er is vast iets wat bij jou past. Zo vond ik dansmeditatie ook heel bijzonder om te doen.

Via mijn studie mediteer ik natuurlijk vrij vaak. Ik merk wel echt wat dat met me doet. Ik ben zo veel rustiger en ontspannen en heb zo veel geleerd over mijn binnenwereld en wie ik ben. Mijn leven is zeker meer in balans dan voorheen. Ik kijk er altijd naar uit. Wij mediteren die dag ongeveer wel 7x waarvan twee keer meestal iets langer. Die andere vijf keer zijn meer korte visualisatieoefeningen of afsluitende ontspanningsoefeningen. Die twee lange oefeningen zijn vaak geleide meditaties die je helemaal meenemen. En tijdens mijn individuele leersessie met mijn persoonlijke coach is meditatie ook zeker altijd een onderdeel.

Omdat we op donderdag vrij veel mediteren, maakt dat ik er thuis minder aandacht aan besteed. Vaak werkt het ook nog een beetje door. Hoewel als ik merk dat ik gespannen ben of een nerveus gevoel waarneem, dat ik even 5 minuutjes ga zitten en een ontspanningsoefening doe. Dat helpt heel goed en is zo veel fijner dan doorlopen met die spanning wat ik altijd deed. Of eigenlijk veel te lang gedaan heb. Dankzij meditatie luister ik niet alleen beter naar mijn gevoel, maar vertrouw ik veel meer op mezelf en ben ik ook bereid er iets aan te doen als ik me niet goed voel. Ik vecht niet meer zo als ik weerstand voel en laat me tegelijkertijd niet meer zo meeslepen door emoties.

Wat bij mij ook werkt is mezelf niet dwingen om te mediteren, maar puur te mediteren als ik voel dat het nodig is. Dus niet het op een eeuwige drammerige to-do lijst zetten maar gewoon…go-with-the-flow.

13 reacties

Mare -

Leuk dat je je ervaringen deelt. Je leest zoveel informatie OVER mindfulness, OVER mediteren. Maar jij vertelt wat jouw ervaringen zijn en dat is zo waardevol. Ik merkte bij mezelf dat mindfulness in het begin heel oncomfortabel was omdat ik overal pijn voelde in mijn lichaam tijdens de bodyscan. Had jij dat ook? Merk jij verder ook veranderingen in hoe je lichaam reageert?

Yvonne -

Hier nog iemand die helemaal om is met Headspace! Het fijne van Headspace vind ik dat het zo no-nonsense is. Sinds ik er in september mee ben begonnen heb ik alleen tijdens het verhuizen en een vakantie een paar dagen gemist, maar verder gebruik ik het trouw elke dag. Ik zet er zelfs sindskort iets eerder de wekker voor. Ik merk dat het me veel kalmer heeft gemaakt.

Eveline Fleur -

Het schijnt heel goed te zijn tegen stress, net als bijvoorbeeld yoga, maar ik vind het toch lastig om er mee te beginnen, want waar begin je dan? Ik heb wel idd ook de app headspace gedaan, dat vond ik wel grappig maar dat was toch ook niet echt iets voor mij. Je moet er wel echt voor open staan denk ik haha.

Kristien -

Ik mediteer sinds kort met de Headspace app. Hij is best prijzig maar tot nu toe is het de enige begeleide vorm van meditatie die werkt voor mij.

Rosa -

Even een hele droge reactie: er staat een foutje in je stuk. Je schrijft “mediteren, beter bekend als mindfulness” waarmee je suggereert dat die dingen hetzelfde zijn. Maar hoewel ze wel aan elkaar verwant zijn, zijn meditatie en mindfulness zeker niet hetzelfde.

marrie -

Mijn kat komt bij mijn meditatie altijd naast me zitten. Ze vindt dat heel prettig.

Rosa -

Mijn hond komt ook vaak naast me zitten als ik mediteer, haha. Daar heb ik trouwens geen last van. Maar dat hangt denk ik af van welk type meditatie je doet en hoe druk je hond/kat is :p

L -

Ik mediteer door te bidden tot God. Mijn gedachten en gevoelens delen met God. Ik heb vaker gehoord dat mediteren zoals jij beschrijft op YouTube en reiki enzo angst aanvallen kan veroorzaken, dus ik blijf daar ver bij vandaan.

Martine -

Ja precies, bidden kan ook voor mensen de sleutel zijn. Ik denk alleen wel dat er een verschil is tussen meditatie en bidden tot God. Ik heb zelf natuurlijk ook 17 jaar lang gebeden, maar daar legde ik mijn zorgen en angsten vooral bij God neer. Nu ga ik op onderzoek uit waarom ik deze gevoelens dan ervaar door meditatie en persoonlijk merk ik dat ik veel meer leer over wie ik ben en wat ik kan door meditatie. Ik denk ook dat bidden en meditatie prima naast elkaar kan bestaan. Een aantal religies zeggen inderdaad dat je er beter bij vandaan kunt blijven vanuit een soort angst, maar dat vind ik ontzettend jammer. Sterker nog, ik denk zelfs dat meditatie het bidden kan versterken op een hele positieve manier.

Sofia -

Mediteren vind ik ook zo fijn! Het hoeft niet lang te zijn of het brengt me al rust. En soms voor het slapengaan heb ik een meditatie aangezet op mijn telefoon, die ik vervolgens de volgende ochtend midden op mijn hoofd vind. Hmm.. werkt soms echt perfect! En wat je zegt is zó waar: het brengt je kracht, rust en soms ook juist emoties en gevoels van een diepere laag in jou. 💕

MARIJKE -

Wat een mooi en bijzonder stuk heb je hierover geschreven. Ik blijf het zo knap vinden hoe open je bent op 2wmn. Meditatie klinkt inderdaad altijd zo zweverig maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Mooi hoe je dat hier uitlegt!

Martine -

Thanks! En wat je zegt probeer ik ook over te brengen: mediteren is niet zweverig, integendeel. Het is een heel praktisch hulpmiddel!

marije -

Mijn revalidatie arts en begeleiders hebben mij geadviseerd om mediteren en mindfullness tot een onderdeel van mijn routine te maken om zo de spanning uit mijn lichaam te krijgen. Ik doe vaak een korte meditatie na het werk om te aarden als ik thuis kom en een bodyscan voor het slapen gaan.

Het is niet altijd makkelijk maar het helpt wel.

Reageer ook