Logopedie – wat wij hebben geleerd van onze studie

Ondertussen zijn we al twee jaar geen praktiserende logopedisten meer. Ondanks dat we dit beroep niet meer uitoefenen, wil dat niet zeggen dat we niets aan onze studie hebben gehad. Dit is wat wij geleerd hebben van de opleiding Logopedie.

Foto door Mariska – Grotografie

Presenteren

In onze studie moesten we iedere week een korte presentatie voorbereiden over het lesmateriaal van afgelopen week en ook aan het eind van het blok over het hoofdthema waar we het afgelopen weken over hadden gehad. Dit zorgde er niet alleen voor dat je alle stof nog een keer door moest nemen en gelijk tot je nam, maar ook dat je goed leerde om te presenteren.

We vonden het sowieso ook leuk om te doen. Zo hebben wij ook de algemene presentatie voor de scripties van onze jaargroep gepresenteerd en ook presentaties/workshops gegeven aan studenten van andere gezondheidsopleidingen over Logopedie.

Tijdens de stageperiode kwam het presenteren ook weer terug en moesten we bijvoorbeeld de werking van een nieuwe test uitleggen aan andere logopedisten om zo onze competenties te verdienen.

We hebben veel gehad aan het leren presenteren, want toen we eenmaal als logopedist aan de slag gingen moesten we ook presentaties voorbereiden en uitvoeren. Dat was best pittig, want we moesten het publiek ook nog zien te overtuigen van onze werkwijze op het gebied van online logopedie. Dat roept vanzelfsprekend kritische vragen op omdat online logopedie nog vrij nieuw was en daar hebben we heel veel van geleerd. We hebben zelfs nog een prijs gewonnen voor een van onze presentaties, dus we hebben er zeker profijt van gehad!

Wat we zelf hebben gemerkt, is dat je alle vaardigheden die je gedurende je leven opdoet weer meeneemt en kunt inzetten op andere vlakken. Zo hebben we voor onze baan als blogger ook veel moeten presenteren aan bedrijven en studenten. Het is iets wat ons makkelijk af gaat door alle ervaring van afgelopen jaren.

Laatst presenteerde ik nog een fashionshow en dat was heerlijk om te doen. Ik kreeg van een dame die stemtrainingen geeft een groot compliment en toen ik zei dat ik voorheen logopedist was geweest verbaasde haar dat niets. Superleuk om te horen!

Taal en spraak

Tja, dat zal jullie vast niet verbazen. Wij krijgen later in ieder geval geen slissende kinderen of kinderen die een bepaalde letter niet uit kunnen spreken…hoewel dat stiekem wel heel schattig is! Daarnaast is het interessant en handig dat we kennis hebben over de taalontwikkeling van het kind.

Zeker nu met Jelle zien we hoeveel profijt je hebt gehad van je studie. Ik denk wel dat je een streepje voor hebt op andere ouders doordat je de kennis en therapeutische vaardigheden bezit over onder andere taal- en spraakontwikkeling. Je weet alle fases, je weet hoe je taal het beste aan kunt bieden, hoe klanken in de mond worden gevormd, hoe de fases van eten en drinken verlopen.

Iets wat ook leuk is geweest om te leren zijn de VAT-principes voor de taalontwikkeling van kinderen. Dit staat voor Volgen, Aanpassen, Toevoegen.

Volgen houdt in dat je het kind volgt in zijn/haar spel en je aanpast aan dat niveau en ook wat leer om de taal- en spraakontwikkeling te stimuleren. Dus maakt je kind zinnen van twee woorden, doe dit na en gebruik zinnen met twee of drie woorden.

Aanpassen staat voor een woord positief verbeteren en het woord goed teruggeven, bijvoorbeeld:

  • Kind: “Soel”
  • Jij: “Ja, stoel!”

Toevoegen staat voor het volgende level om een extra dimensie aan het woord te geven en/of een zin uit te breiden, bijvoorbeeld:

  • Kind: “Een spin!”
  • Jij: “Een kleine spin!”

Het is heel leuk om nu te zien in welke fase Jelle zit, wat hij allemaal leert en hoe dat past binnen de taal- en spraakontwikkeling van het kind.

Reflecteren

Hier hebben we ook heel veel aan gehad. Je ziet het hier ook vaker voorbij komen op 2WMN bij persoonlijke artikelen dus het heeft zeker impact gehad.

Je deed dankzij reflectie nieuwe inzichten op op het gebied van aankomend therapeut, maar dook ook in de wereld van persoonlijke ontwikkeling. Tenminste, als je daar voor open stond. We vonden het leuk om op deze manier je klasgenoten beter te leren kennen en hoe je elkaar kon helpen met vraagstukken. De groepsdynamiek binnen zo’n groep was mooi om te zien. Dankzij zelfreflectie leerden we ook hoe we op een constructieve manier feedback konden geven aan anderen.

Ook sommige methodes die werden gebruikt, gaven veel inzicht. Bijvoorbeeld de roddelmethode.

Hierbij moest je een situatie inbrengen waarbij de rest een aantal vragen mocht stellen ter verduidelijking zodat de situatie helder in kaart werd gebracht. Hierna moest de inbrenger apart gaan zitten van de rest, terwijl de groep met elkaar ging praten (= “roddelen”) over hoe zij over deze situatie dachten. De inbrenger mocht zich hier niet in mengen, alleen maar dingen opschrijven.

Later werd hier op gereflecteerd in de groep met zijn allen en dat was altijd heel interessant. Ik denk dat ik het meest heb geleerd van zelfreflectie en het is iets was ik tot op de dag van vandaag -en ik denk de rest van mijn leven- gebruik om verder te komen in mijn persoonlijke ontwikkeling.

Zang

Op de opleiding kregen we ook zangles en leerden we hoe we onze stem moesten gebruiken. Hier heb ik persoonlijk veel van geleerd. Ik ben meer gaan durven met mijn stem, waardoor ik ook meer durfde als persoon. Ik wilde meer gaan proberen en experimenteren met zingen en ik denk ook onbewust dat het me persoonlijk veel heeft gebracht: van introvert werd ik steeds iets meer extravert en liet ik mezelf steeds iets meer horen en zien.

Met groepen werken

Niet iedereen vindt dit leuk en soms zit je in een groep waarbij het niet klikt en het dus niet werkt, maar leerzaam is het zeker. Wij hebben heel veel in groepjes gewerkt, vanaf week 1 tot aan het eind van onze studie.

Zo hadden wij bij het laatste blok een groep van 9 dames waar we een belangrijk eindproject mee moesten afronden. Mocht het zo zijn dat een persoon er met de pet naar zou gooien, dan werd er ook van ons verwacht dat we hier serieus mee om zouden gaan. Van tevoren moesten we daarom een contract met regels opstellen zodat je die persoon of personen hier op aan kon spreken en zelfs uit de groep kon gooien. Dat laatste was wel heel heftig, want dat zou betekenen dat iemand een halfjaar studievertraging op zou lopen.

Best wel een grote verantwoordelijkheid dus. In onze groep kwamen we een keer op een serieus gesprek over een persoon die minder vaak op school kwam dan de anderen. Dat was best lastig voor iedereen, maar uiteindelijk zijn we daar wel met zijn allen uitgekomen en hebben we het project fijn afgerond.

Wat we daarvan hebben geleerd, is dat het niet altijd makkelijk is om in een grote groep te werken maar dat je anderzijds wel echt op elkaar kunt bouwen en…het is ook heel gezellig! Daarnaast heb ik van nature wel een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar in een groep deed ik al helemaal mijn uiterste best en dat voelde heel fijn. Ik hou juist van in groepen werken, omdat ik dan veel minder mijn werk uitstel!

En weet je wat het “ergste” is dat ons is bijgebleven van de opleiding? Alles valt je op aan iemands manier van spreken als je je concentreert en naar iemand kijkt of met iemand praat: open mondgedrag, tong tussen de tanden tijdens het lachen = tongpers, slissen, stand van het gebit en invloed van de tong, taalniveau, ademhaling, stemkwaliteit, presentatie …alles eigenlijk. Maar dat is vooral als we er op letten, ook bij onszelf tijdens het bewerken van video’s vallen ons weleens dingen op.

Zo praten we nog steeds vrij snel, klink ik altijd wat doffer dan Willemijn en zijn we nog altijd “zo’n lekker bruisend duo” zoals ons eens werd verteld door een docent als feedback op onze presentatie. Jep…dat zijn wij!

Wat heb jij geleerd van jouw studie?

29 reacties

Inge -

Wat leuk en vooral herkenbaar om te lezen! 😊 Ik ben tweedejaars student logopedie en ik herken heel veel van wat jullie schrijven. Ook herkende ik het boek op de foto gelijk, die staat ook bij mij in de kast 😉

Jamie -

Dit doet mij denken aan mijn opleiding, Pedagogisch Medewerkster 4, interessant vak alleen zang is een puntje haha maar dat zien ik dan wel :)

Leonie -

Interessant artikel. Vraagje; ik vind dat ik zelf best wel wat duidelijker en harder mag praten (en beter articuleren). Ik heb van mezelf namelijk een vrij zachte stem. Hebben jullie daar tips en/of oefeningen voor? :)

Marina -

Heel interessant artikel! Ik ben ook zeker geïnteresseerd in een uitgebreider artikel over taalontwikkeling bij jonge kinderen.

Nicole -

Ik vind dit zo een leuk artikel om te lezen, zeker omdat ik nu zelf logopedie studeer. Ik denk ook dat je echt een stapje voor hebt op andere ouders omdat je op de opleiding zoveel krijgt over ontwikkeling op het gebied van voeding, taal maar ook motorische ontwikkeling en psychische ontwikkeling. Echt handig! Qua presentatieskills ben ik door de opleiding ook echt een stuk verbeterd en ik ben er ook echt een stuk spontaner van geworden.

Eva -

Willen jullie je tips delen voor de taalontwikkeling van baby’s? Mijn zoontje is 3 maanden maar ik merk dat je nu al goed met hem kan ‘praten’ door zijn tonen na te doen of juist net iets anders uit te spreken. Ben heel benieuwd naar jullie tips.

Sylvia -

Hallo Dames. Ik ben een echte ‘lurker’ maar als logopedist met een praktijk voor kinderen kan ik het niet laten nu een reactie achter te laten. Heel leuk artikel en leuk om te lezen dat de opleiding toch ook weer andere elementen bevatte dan bij mij! Ik zag in de reacties vragen naar meer informatie en tips over taalontwikkeling etc. Mochten jullie aanvullingen willen op jullie artikel of bijvoorbeeld een gastblogger zoeken dan mailen jullie maar.
Groetjes Sylvia

Martine -

Leuk Sylvia, doen we!

Lieke -Life As Lieke -

Wat interessant om te lezen over jullie opleiding, het lijkt me erg leuk! Ik volg SAW op het MBO en daar leer ik ook heel veel over de spraak en taalontwikkeling. Het teruggeven van woorden heb ik inderdaad al geleerd, heel herkenbaar, leuk!

kIM -

Een oud vriendinnetje van me is logopedist, gek genoeg hebben we het nooit echt zo over de inhoud van haar studie gehad, leuk om dat alsnog te lezen. Wel over taalstoornissen zoals afasie, waarvan ik voorheen het bestaan niet kon.

Ook ik heb net als Sas wel interesse over een extra artikel taalontwikkeling bij kinderen waarin wat extra tips worden gegeven om van onze kroost welbespraakte wezens te maken 😉
Van het positief verbeteren ben ik gelukkig al op de hoogte, net als de standaard al heel vroeg beginnen met samen boekjes (voor-)lezen tips. De pro-tips en aandachtspuntjes zijn ontzettend welkom! Ideetje?

Sonja -

Ik studeer psychologie en maak mezelf soms gek met alles wat ik geleerd heb! Dan vind ik iemand onaardig en dan denk ik bij mezelf ‘hmm.. misschien had diegene wel door dat ik haar niet aardig mocht en is ze zich daarom ook zo gaan gedragen, terwijl ze eigenlijk heel lief is. Dit is een self-fulfilling prophecy!’ Heel frustrerend soms maar wel handig :)

Laura -

Ik zit nu in het laatste jaar van de opleiding Juwelier ondernemer, en heb me door de jaren heen zeker ontwikkeld op het gebied van communicatie en het omgaan met allerlei verschillende soorten klanten! Natuurlijk op op het gebied van de edelmetalen, edelsteenkunde en taxeren! Zeker het ondernemers vak kan super pittig zijn en dat merk ik zeker in dit laatste jaar! Ik heb ook echt super veel aan jullie artikelen op 2WMN en ga na deze studie waarschijnlijk ook Logopedie studeren, ben al door de test heen dus aangenomen worden is gelukkig geen probleem meer! Bedankt voor dit leerzame artikel Martine! Liefs Laura

Alex -

Oh ja, presenteren en in groepen werken heb ik in mijn opleiding ook wel moeten leren…dat kent denk ik bijna iedereen 😀 Ik zou het idd ook wel fijn vinden, om achtergrondweten te hebben, als ik ooit een kind heb, want dan kun je dingen gewoon net wat beter ondersteunen. Maar goed, dat komt dan wel…

JANNEKE -

Hallo

Allereerst wat een leuk artikel..
Jullie hebben er een goede kijk op, en wat had ik graag wat jaren vroeger er meer vanaf geweten.

Ik zelf heb een pleegdochter van 7, ze woont ook al 7 jaar bij me. Haar ontwikkeling liep vanaf dat ze bij me was anders. Toen ze 2.5 was en enkel nog heel vlak mama zei.. vanaf toen ben ik samen met de hulpverleners die ze toch al heeft, begonnen met hulp zoeken. Eerst een vve pzs… toen MKD, toen regulier onderwijs waar ze vastliep.. uiteindelijk zit ze nu op de Tine Marcusschool. En is ze een kind met ernstige TOS. Ze doet het goed, aangevuld met gebaren…. maar wat ik me afvraag zou dit voorkomen kunnen worden als ik logopedist was geweest.. niet dat ik dat ambieer, maar voor mijn dochter wel zo makkelijk. Voor haar is taal en praten zo lastig en moeilijk.

Willemijn -

Ik denk niet dat je het had kunnen voorkomen als je logopedist was geweest, Janneke. :) Wat ik me herinner over TOS is dat het niet ligt aan te weinig taalaanbod of te weinig stimulatie. Het ontstaat ‘gewoon’, volgens mij is zelfs de oorzaak nog onbekend? Maar dat weet ik niet zeker meer, de college’s over deze stoornis zijn al heel lang geleden voor ons. Spreek het eens uit naar de logopedist van je pleegdochter, ik denk dat ze je ook zal vertellen dat jij het niet had kunnen voorkomen. :)

Sylvia -

Hallo Janneke. Even een aanvulling op het antwoord van Willemijn van een praktiserend logopedist ;). Een taalontwikkelingsstoornis moet je echt zien als een probleem in de aanleg om taal te kunnen leren. Een logopedist kan dus niet voorkomen dat haar kind een TOS krijgt, zoals je ook niet kun voorkomen dat je kind dyslectisch is of ADHD heeft. Ik denk wel dat je veel frustratie kunt voorkomen als een kind al jong logopedie krijgt en op een bij hem of haar passend school terecht komt. Succes met je dochter!

Heleen -

Mooi hé? Dat je overal iets van kan leren ook al is het helemaal niet meer waar je je dagelijks mee bezighoudt.

Martine -

Interessant artikel en leuk om te zien wat een opleiding voor toegevoegde waarde kan hebben op je algemene ontwikkeling. Ik hoorde je op Chickstart ook wat zeggen over de ontwikkeling van introvert naar extravert. Mijns inziens kan dat niet. Introvert of extavert ben je en gaat vooral over de manier waarop jij je batterij oplaadt. Dat kan je niet veranderen. Je kan wel als verlegen persoon ontwikkelen en ook leren omgaan met je introversie, maar je kan het feit dat je introvert of extravert bent dus niet veranderen. Niet bedoeld als kritiek, maar ik wilde het wel even noemen :)

Martine -

Dat kan ik me voorstellen, maar gedragsverandering is zeker mogelijk mijn inziens. Ik kan oprecht zeggen dat ik van een heel verlegen persoon ben veranderd in iemand die in zichzelf gelooft en zeker niet meer verlegen is. Dat heeft meer te maken met persoonlijke ontwikkeling, zelfreflectie en zelfacceptatie in mijn ogen. Misschien dat ik de woorden introvert en extravert niet had moeten gebruiken.

Martine -

Ik snap heel goed wat je bedoelt en ben het ook met je eens. Dank je wel voor je begrip!

marrie -

Wat ik ook zo leuk vind, is dat jij je Rotterdamse accent hebt behouden en dat niet heb moeten afleren.

Martine -

Maar ik heb geen Rotterdams accent haha! Rotterdammers klinken echt anders. Ik heb meer een Dordts/Hoeksche Waards accent. En ik heb dat wel degelijk moeten afleren 😉 Ik kan heel netjes praten, maar ik doe het niet.

Eva -

Ah leuk om te lezen. Zo zie je maar dat je studie altijd van pas komt! Het zijn toch de vaardigheden die je leert. Ik heb geleerd om veel stof in een snelle tijd op te nemen door mijn juridische achtergrond!

Tessa -

Presenteren heb ik ook veel gehad bij Geneeskunde! Daarnaast hebben wij natuurlijk heel veel gesprekstechnieken en dat is heel leuk om te gebruiken in het dagelijks leven. Het vervelende wat is er van overhoud is dat je eindeloos kwaaltjes bij jezelf en anderen ziet.

Dineke -

Heel leuk en herkenbaar om te lezen! Ik zit nu inmiddels in het laatste jaar van de opleiding logopedie. Ik weet nog dat ik jullie video over de toelating keek om me voor te bereiden, haha :) Het is allemaal zo snel gegaan! Soms twijfel ik nog wel of het is wat ik wil later, maar hoe dan ook is het zo ontzettend leerzaam geweest allemaal.

Patricia -

‘s ochtends voordat ik naar de praktijk ga lees ik altijd even jullie blog. Gaat het vandaag over logopedie! Ben ik bij m’n ontbijt dus al bezig met m’n werk 😉

Sas -

Ik vind het altijd reuze interessant, de taalontwikkeling van kinderen. Misschien een leuk idee om wat tips te geven hoe je je kind kan begeleiden naar taalontwikkeling. Zo is boekje lezen bij jonge kinderen zeker wel zinvol. Maar veel ouders denken dat het pas zin heeft als je reactie terug krijgt van je kindje.
Leuk artikel!

Martine -

Het heeft zelfs al zin als je zwanger bent :) !!!

Marije -

Ik heb een internationale business opleiding gedaan en bij ons was presenteren ook een belangrijk onderdeel waar ik veel aan heb gehad. En ik heb veel geleerd over samen werken met andere culturen

Reageer ook