Sporty Girl Tag

Ik zou mezelf nou niet direct een ‘Sporty Girl’ noemen, maar sinds ik nu al bijna 9 maanden wekelijks sport, dacht ik: waarom niet? Waarom zou ik eens niet de tag invullen waarvoor Kelly ons een jaar geleden – en eigenlijk niet eens mij, maar Martine – tagde. Want ik kan na 9 maanden best wel wat vertellen over de (ontbrekende?!) sporty girl in mij! HA!

Wat voor sport beoefen je?

Ik train in een sportschool met een personal trainer. Meestal met Carlijn en af en toe met Coen. Ik ben dus zo’n enorme sport-noob dat ik geen idee heb wat voor naam je mijn sport geeft… Maar wat ik wel weet is dat het een combinatie is van cardio en kracht. Ik doe oefeningen met kettle bells, aan een rek, squats, sit ups, opdrukken, ‘battle ropes’ (van die dikke touwen waar je aan moet slingeren), bosu ball (een halve gymbal die op de grond ligt), ballen, springtouwen, circuits met verschillende oefeningen… Tja, wat niet eigenlijk? Ik doe geen training hetzelfde in ieder geval.

Oh en voorafgaand aan het halfuur met mijn personal trainer, doe ik 15 tot 30 minuten zelf cardio op de crosstrainer, het roeiapparaat of door hard te lopen naar de sportschool (dat laatste momenteel even niet, i.v.m. mijn zwangerschap).

Hoeveel uur per week sport je gemiddeld?

1 uur. Ben ik nu de enige die zo weinig invult bij deze tag? Haha! In elk geval 1 uur dus, zeker nu ik zwanger ben. In de paar maanden voor ik zwanger raakte probeerde ik vaak nog een tweede keer in de week te sporten, à 30 minuten. Bijvoorbeeld hardlopen, via een Youtube video of wat geïmproviseerde oefeningen thuis. Maar dat doe ik nu voorlopig even niet meer. 1 keer vind ik knap genoeg hoor.

Ben je meer een Cardio meisje, of juist meer van Krachttraining, of helemaal zen met balansoefeningen?

Ik hou meer van krachttraining, omdat ik er beter in ben! Haha! Ik vind dat echt veel beter vol te houden. Cardio vind ik zo uitputtend en mijn uithoudingsvermogen op de lange afstand is niet zo goed. Ik ben meer van kort en snel. Maar anderzijds vind ik cardio wel belangrijk, want ik ben juist gaan sporten voor een betere conditie. Ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Ik heb een aantal keer yoga gedaan, en dat vond ik ook heerlijk. Ik ben ook wel benieuwd naar pilates. Maar naar een klasje gaan vind ik dan weer niet zo. En als ik in mijn eentje Youtube video’s volg, mis ik toch de aanwijzingen van een docent.

Maar stiekem ben ik gewoon helemaal geen sport-meisje en doe ik liever niets. 😛 Maar ja, ik vond dat ik daar niet meer mee weg kwam en ben inmiddels super blij en trots dat ik het gedaan heb. Inmiddels haal ik er ook echt positieve energie uit!

Sport je liever alleen of met anderen samen?

Sowieso alleen! Ook precies de reden waarom ik zo gek ben om zo veel geld neer te tellen voor personal trainer, terwijl er tegenwoordig ook heel veel small group training wordt aangeboden. In een groep sporten is echt he-le-maal niets voor mij. Dat sociale praatje vooraf, die competitie en dat geklungel van mij in het bijzijn van anderen. Ik pas. 😉

Wat doe je als je geen zin hebt om te sporten? Bedenk je liever 100 smoesjes of kun je jezelf toch motiveren?

Ik klaag heel hard dat ik geen zin heb en zet uiteindelijk mijn zeur-modus uit en ga toch. Tot nu toe heb ik in die 9 maanden 3 keer verzaakt. 1 keer omdat ik plotseling niet meer kon en 2 keer omdat ik ziek was. En dat vind ik echt heel knap van mezelf, want pas de laatste maanden vind ik het ook een beetje leuk worden.

Heb je een sport blunder die je kunt benoemen?

Oh, zo veel. Zo zat ik vroeger, als jong meisje, op turnen. Je ging dan in je blootje in zo’n super strak turnpakje. Op een gegeven moment hadden de meeste meisjes wel wat borsten, behalve ik. Ik schaamde me een beetje en besloot wat te faken. En dus propte ik twee propjes WC-papier in mijn pakje. Dat zag er niet uit natuurlijk en leek verre van echt. Jep. True story. HAHAHA!

Of die keer dat ik tijdens een koprol op de balk (die grandioos ging!) kramp kreeg in m’n teen en aan m’n teen begon te wriemelen waarop ik heel sullig van de balk viel. TIJDENS DE FRIESE KAMPIOENSCHAPPEN! Schaam…

Vrij recentelijk blunder ik vaak bij m’n trainer Coen die vrij technisch aangelegd is. Dan bedenkt ‘ie weer een bepaalde beweging en volorde en moet ik eerst 10 keer vragen hoe het ook alweer moest, voordat ik eindelijk the hang of it heb. Jep, that’s me…

Waar kun je je echt aan irriteren tijdens het sporten?

  • Losse veters.
  • Plukjes haar die uit je knot of staart gaan.
  • Toeschouwers.
  • Mensen die beter zijn dan jij.
  • Oordopjes die uit je oren vallen.
  • Een hoofd als een tomaat hebben.
  • Zweetdruppels.
  • Slechte muziek.
  • Slecht zittende kleding.
  • Iets wat rammelt, tikt of herrie maakt en je uit je focus haalt.
  • Mijn eigen geklungel.

Eigenlijk alles.

Ben je van de sportieve gadgets en hypes zoals een activiteitenmeter, speciale apps op je telefoon of een hartslagmeter?

Nope! Wat een gedoe zeg. Ik sport niet voor m’n lol, maar omdat ik vind dat het moet! No way dat ik m’n prestaties ook nog allemaal bij ga houden hoor. Daarnaast vind ik zo’n sporthorloge ook niet zo mooi. Maar… Als ik op de crosstrainer heb gestaan ben ik altijd wel benieuwd hoeveel calorieën ik verbrand heb en hoeveel meter meter ik zogenaamd afgelegd heb. 😛

Ik ben benieuwd hoe jullie de tag zouden invullen! Kom maar op met die sportblunders, irritaties tijdens het sporten en meer van die verhalen!

19 reacties

Romy -

Hele leuke tag om te lezen. Grappig ook, hoe herkenbaar sommige dingen zijn! Ik probeer de motivatie opnieuw te vinden, want na mijn vakantie is het sporten een beetje op een laag pitje gekomen, na het weekend de week maar weer eens goed beginnen!

Danique -

Wat een leuk artikel! Heel herkenbaar.. :)
Waarom loop je niet meer hard sinds je zwanger bent? Dat kan op zich best toch?

Anne -

Whaaa die blunders! Maar die kent iedereen wel hoor, ik knalde bijv. een keer een knuppel weg ipv de bal.
Scheef koprollen en dan opgevangen worden door je leraar, whoops! Enz..
Minder fijne dingen: als laatste zijn met rennen. steeds hijgen.En de piepjestest: Kreun!!!!

Kimberly -

Ik had ook echt een hekel aan sporten, het is echt waar dat je maar net iets moet vinden dat je een beetje ligt! Ik hou niet zo van yoga in klasjes, dus heb ik een yogamatje gekocht en doe ik thuis oefeningen (ook stretchen, heerlijk). Hiervoor volg ik het kanaal FitnessBlender op Youtube, het is net alsof je een instructrice in je huiskamer hebt! Zeker een aanrader! xx

Naomi -

Wat een leuke tag! Ik heb de afgelopen jaren af en aan gesport en ben nu weer begonnen met hardlopen. Kom toevallig net terug van een rondje.

x

Patrica -

Het zal wel genetisch bepaald zijn? Toen ik zes was moest ik naar klassiek ballet voor mijn holle rug, had ik geen zin in. Toch bleek ik een dansliefhebster te zijn en heb klassiek en jazzballet gevolgd, jazzballet zelfs tot op heden! Al 18 jaar met een vaste vriendinnengroep en elke week is het een sportief en gezellig uitje. Verder tennis ik zeker twee keer in de week en die ik aan steps voor de conditie. Ik heb er altijd zin in en sport echt met plezier. Zou nog wel meer willen doen maar dat wordt wat overdreven vind ik zelf.

Nicole -

Ik vind het zo knap van je dat je zelfs als je zwanger bent nog doorgaat met sporten. Echt heel knap hoor! Erg leuke tag ook.

Willemijn -

Dank je! :) Lief!

Iris -

Zo herkenbaar die ‘angst’ voor groepslessen. Sinds een jaar doe ik pilates bij de sportschool en daar is het lekker individueel, leuke instructrice en geen verplichte praatjes! Aanrader! (Basicfit Oosterpark)

Willemijn -

Ah leuke tip 😀

EliseDingen -

Leuk dat je deze tag hebt ingevuld. Ik moet je zeggen dat ik ook niet zo’n sporter ben, al heb ik vorig jaar na 23 jaar ein-de-lijk iets gevonden waar ik nog daadwerkelijk plezier uit beleef. Zumba! Eigenlijk werk je het hele uur aan je conditie en doe je ondertussen krachtsoefeningen. En dat lekker op muziek. Ik moet zeggen dat ik ook niet zo’n groeps (sport)mens ben maar hier krijg ik elke keer weer zin in om te doen!

Charile -

Leuk om te lezen!

Femke -

Heerlijk ingevuld en lekker eerlijk ook. Vanaf morgen ga ik weer naar de sportschool en hopelijk krijg ik de zin en motivatie om drie keer per week te aan. Ben super benieuwd!

Liset - Beautydagboek -

Haha, zo leuk heb je alles beschreven! Dat van aan je teen friemelen tijdens de Friese kampioenschappen spant wel de kroon; ik moet wel even grinniken hoor ;).

Willemijn -

Hahaha ja erg he!

Ingrid -

Hihi, wat heb je de tag leuk ingevuld, heel invoelbaar. Ik doe zelf het liefst groepslessen waar je niet te moe van wordt, zoals yoga en pilates. Voor cardio vind ik spinning wel okay. Het vervelendst vind ik zweten, maar dat doe ik dan ook heel snel. Ik vind het heel knap dat je het consequent sporten al zo lang vol houdt!

Marije -

Leuke tag! Super knap dat je ondanks dat je je geen sport meisje voelt, toch gaat sporten. En who cares dat het maar een uurtje is.

Kelly Caresse -

Wat leuk dat je de tag hebt overgenomen! Super knap dat je ook tijdens je zwangerschap nog eens per week sport, had ik de tweede zwangerschap de motivatie al snel niet meer voor. Pilates lijkt mij ook een leuke les

Leonie -

Wat een leuke tag om te lezen! Ik ben gek op sporten en kan niet wachten om, nu na m’n bevalling, weer te beginnen. Hopelijk kom ik dan weer wat strakker in m’n velleke:)

Reageer ook