ZZP Life: Eigen werktijd indelen

Er vinden momenteel enorme veranderingen plaats op de arbeidsmarkt waardoor je steeds meer ZZP’ers ziet. En deze verschuiving brengt de nodige uitdagingen met zich mee. In de serie ‘ZZP Life’ delen we onze tips, dilemma’s en willen we met andere ZZP’ers het gesprek aangaan om van elkaar te leren. Het eerste artikel gaat over je eigen werktijd indelen. Hoe pak je dat aan? En hoe doen wij dat?

Als zelfstandige ben je eigen baas en hierdoor kun je, weliswaar een beetje afhankelijk van het werk dat je doet, grotendeels je eigen werktijden bepalen. Dat klinkt allemaal leuk en aardig (en dat is het ook zeker!), maar je moet wel de nodige discipline en vaardigheden bezitten om dit op een goede manier voor jezelf in te delen.

Er zijn namelijk twee valkuilen. Of eigenlijk is het er eentje: het niet kunnen vinden van balans. Je kunt namelijk het type zijn dat het lastig vindt om een goed werkritme te vinden, waardoor je continu het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen of een beetje rond te bungelen. Of je bent het type dat eigenlijk altijd maar ‘aan’ staat en nooit de tijd neemt om even pas op de plaats te maken.

Hoeveel tijd heb je nodig?

Met deze vraag valt of staat het zo’n beetje. Ben je naast je vaste baan freelancer en werk je slechts een aantal uur per week als zelfstandige? Heb je een eigen winkel en ben je 6 dagen per week open? Of word je ingehuurd door bedrijven en zit je de ene week propvol om vervolgens weer een paar dagen geen klussen te hebben? Het kan enorm variëren. Zaak dus om dit voor jezelf goed in kaart te brengen.

Zo weten Martine en ik dat we 2 dagen per week nodig hebben om alle dingen die we samen moeten doen, te kunnen doen. Dit houdt voor ons in: video’s opnemen, foto’s maken, brainstorm, werken aan advertorials, overleg over allerlei zaken, administratie, etcetera. Alles wat blijft liggen na die twee dagen, die we thuis/individueel kunnen doen, doen we buiten de 2 dagen om. Dat houdt voor ons meestal in: onze mailboxen bijhouden (kost véél tijd), Social Media, schrijven en video- en fotobewerking.

Op welke dagen wil je werken?

Ook dit is voor de één een belangrijkere vraag dan de ander. Het kan, om maar wat te noemen, afhankelijk zijn van je privésituatie (heb je bijvoorbeeld kinderen die alleen op een bepaalde dag naar de opvang gaan), huur van je werkruimte, de vraag van de klant en je eigen voorkeuren (wil je heel flexibel zijn of heb je meer behoefte aan een vast ritme).

Toen wij nog een baan ernaast hadden was het heel duidelijk: op dinsdag en donderdag werkten we voor onze blogs. Toen we stopten met onze vaste baan werd het wat minder strak. Meestal werkten we samen op maandag en dinsdag of woensdag. Toen Jelle geboren werd is het weer wat strakker geworden: maandag en woensdag zijn onze gezamenlijke werkdagen.

Sinds we volledig voor onze blogs werken proberen we wel beide zo veel mogelijk weekend te creëren voor onszelf. Ik probeer altijd voor vrijdagavond alles tot en met maandag af te hebben, zodat ik niet nog hoef te schrijven in het weekend. Met uitzondering van de weekvlog of diary die ik eens in de 2 weken heb. Die moet wel gemaakt worden op zondag avond. Part of the job!

Of te wel: Bepaal voor jezelf of je vaste werkdagen wilt hebben en zo ja, welke dit dan zijn en vanaf en tot hoe laat dit is. Als je het juist lekker vindt om flexibel te zijn, houd dan wel goed in de gaten of je genoeg tijd besteed aan je werk (zodat je niet vlak voor een deadline je in het zweet moet werken) of juist dat je niet continu kleine beetjes doet waardoor je eigenlijk het gevoel hebt dat je altijd maar werkt terwijl het ook effectiever zou kunnen.

Dagindeling

Wat moet je doen die dag?

Één van de meest makkelijke manieren is om alle werkzaamheden die je die dag wilt doen in een overzicht te krijgen, is door met een to do lijst te werken. Die to do lijst kun je op verschillende manieren indelen, zoals op:

  • Prioriteit (wat het belangrijkst is, doe je eerst)
  • Categorie (bijvoorbeeld ‘Klus klant X’, ‘Administratie’. Onder elke categorie zet je alle actiepunten die hiervoor moet/wilt doen die dag)
  • Kantoorwerk en praktisch werk (handig als je bijvoorbeeld ‘s ochtends op kantoor werkt en ‘s middags op de winkelvloer staat of langs klanten gaat)

Tijd indelen

Bekijk goed hoeveel tijd je nodig denkt te hebben per punt en beslis een (grove) volgorde/actieplan. Als je het prettig vindt kun je vast je pauzes indelen, bijvoorbeeld om 10.00 uur (15 minuten), 13.00 uur (30 minuten) en 15.00 uur (15 minuten).

Martine en ik zijn heel slecht in pauzes nemen. Wij nemen eigenlijk vrijwel nooit een echte pauze als we samen werken. Meestal eten we ons broodje al overleggend en typend op. Onze middagpauze is wel vaak iets ‘georganiseerder’. We maken een broodje of soep klaar en eten dit op terwijl we samen een YouTube video kijken of kletsen wat meer. Maar het komt ook vaak genoeg voor dat we ook onze lunch al werkend opeten. Wij zijn op dit vlak geen voorbeeld… 😉

Stoppen doen we in principe wanneer we klaar zijn, met een uiterlijke eindtijd van zo’n 18.00 uur. Onze begin- en eindtijden verschillen ook nog al eens, zelfs als we bij elkaar werken. Ik begin bijvoorbeeld op maandag altijd om 8.45 uur, terwijl Martine hier vaak niet eerder dan 10.30 uur is. Ik stop vervolgens om 16.15 uur om Jelle op de halen van de opvang en Martine werkt dan nog even door. Dat kan dus ook nog, als je samen een bedrijf hebt! Haha!

Het is natuurlijk aan jezelf om je werktijden te bepalen. Dat is zo fijn aan ondernemer zijn! Werk je het liefst ‘standaard’ van 9.00 tot 17.00 uur of werk je wanneer je zin hebt? It’s up to you! Ik ben zelf heel blij met de mix die wij hebben: 2 vaste werkdagen (zorgt voor structuur en we stomen goed door) en de rest is flexibel in te delen. ‘s Avonds, in het weekend, om 6.00 uur ‘s ochtends, of een keertje een uurtje ergens tussendoor… Één van de fijnste dingen aan ondernemer zijn vind ik toch wel die flexibiliteit.

Wil je meer lezen over to do lijstjes en productiever werken? Lees dit artikel dan eens.

Efficiënt plannen

Het werkt vaak helemaal niet efficiënt om allerlei taken door elkaar te doen. Eerst een uurtje op kantoor werken, dan langs een klant en tot slot thuis nog even verder werken. Als je niet uitkijkt ben je meer tijd aan van A naar B komen, dan aan werken. Daarom plannen wij altijd onze afspraken in de randstand zo veel mogelijk op één dag. Ook delen we onze werkdagen in blokjes in. ‘s Ochtends nemen we al het beeldmateriaal op (foto’s, video’s), daarna pakken we gezamenlijke taken op (administratie bijvoorbeeld) en tot slot gaan we schrijven. Door deze verschillende taken te clusteren zijn we veel productiever!

Vakantie

Dan het punt vakantie. Iets wat veel ZZP’ers volgens mij niet echt kennen. Velen van ons werken maar door en door en door. Inclusief Martine en ik. De laatste keer dat ik echt 7 dagen achter elkaar vakantie had (mijn bevallingsverlof niet meegerekend – want dat kun je niet echt vakantie noemen 😉 ), is vorig jaar juli geweest! En toen heb ik alsnog het een en ander gedaan in mijn vakantie… Vind ik dat erg? Nee, eigenlijk niet! Ik vind het wel prima zo. Ik hoef niet 5 of 6 weken per jaar vakantie te hebben, want mijn baan voelt als één groot feest.

Toch vind ik wel dat we er wat meer aandacht voor zouden mogen hebben. Het is wel goed om eens een week per jaar, of langer, niet – maar dan ook gewoon helemaal niet – te werken. We missen compleet enige structuur in vakantie nemen doordat we geen vakantiedagen hebben of gebonden zijn aan schoolvakanties. Dat, plus onze mannen die ook veel werken en het feit dat we gewoon ontzettend dol zijn op ons werk, maakt dat vakantie zo ergens onderaan onze prioriteitenlijst staat en we het meestal gewoon ‘vergeten’.

Gewoon even helemaal ‘uit’ kunnen staan. Dat zou denk ik veel ondernemers heel goed doen. Het rottige is alleen dat het voor veel van ons niet altijd haalbaar is, zeker wanneer je geen collega of personeel hebt die iets voor even kan overnemen. Een lastig puntje dus, als je het mij vraagt.

Evalueren

Het is heel belangrijk om regelmatig te checken of je werktijden nog goed werken. Kun je genoeg doen in de tijd die je hebt/neemt? Kan je productiever zijn? Of moet je juist even op de rem trappen? ‘Werken’ de werktijden (als in: is het praktisch om je tijd zo in te delen of kun je hierin wat verbeteren)? Hoe gaat het écht met je? Voel je je nog happy en energiek of moet je echt even rust pakken? Indien dat laatste, lees dan dit artikel van Martine eens over voor jezelf kiezen. Misschien is een maand vrij voor jou ook niet zo’n slecht plan?

Voor zo ver wat van onze tips en dilemma’s op het gebied van je eigen werktijd indelen. Ik ben super benieuwd hoeveel zelfstandigen wij op 2WMN hebben en hoe jullie tegen dit onderwerp aan kijken!

17 reacties

Lenneke -

Hé, wat leuk dat jullie hier tips voor delen! Ik ben zelf freelancer naast een fulltime baan; vrij pittig, zeker als je je bedenkt dat ik er ook nog bij blog, haha. Vind het echt knap hoe gestructureerd en gedisciplineerd jullie zijn, daar is bij mij echt nog veel winst te behalen. Thanks voor de tips! :-)

Floor Daasvand -

Interessant artikel! Ik moest gelijk denken aan Eelco (hoofdorganisator DYTG) hij is ook zo enorm slecht in pauzes nemen en werkt vaak tot laat in de avond door tenzij hij moet trainen voor waterpolo. Ik heb bij hem stage gelopen en had voor mijzelf min of meer een beetje structuur opgebouwd van hoe ik mijn dagen indeelde haha! Hij vond het wel lekker dat hij gewoon zijn gang kon gaan en mij niet teveel hoefde te sturen. Na mijn opleiding kan het best zijn dat ik ook aan de slag ga als zzp’r en ergens vind ik het ook wel fijn dat ik dan mijn eigen tijden in kan delen. Ik weet zelf namelijk beter wat ik aan kan op een dag dan wanneer iemand het voor mij moet bepalen.

Madebyuna -

Fijn artikel! Ook leerzaam voor niet ZZP’ers. Vind het grappig om te lezen hoe jullie het zelf doen, als ik lees van Cynthia (misslipgloss) zou ik het denk ik zelf meer zo aanpakken. Zij neemt relatief veel vakantie, zeker in vergelijking met jullie haha, maar toch gaat alles op de blog door.. Lijkt me heerlijk en ook inspiratie gevend!

Desi -

Heel interessant om te lezen! Leuk als jullie hier vaker over gaan schrijven :)

Maartje -

Fijne tips! Mijn vader is ook zzp’er, vond ik altijd wel leuk want als er dan iemand bij ons thuis jarig was kon hij het zo indelen dat hij precies thuis was op dat moment!

Anne -

Wat een interessant artikel heb je geschreven. Ik kan me hier goed in vinden. Ik ren snel van hot naar her en wil het liefst alles draaiende houden, maar dat lukt soms gewoon even niet. Het clusteren van taken is één ding die ik graag meeneem in mijn taken, zowel professioneel als in mijn privé. Ik ben benieuwd naar het volgende artikel in deze serie!

Tamara -

Misschien reageer ik erg kritisch hoor. Maar ergens vind ik het maf dat jullie maar 2 dagen echt samen werken, terwijl jullie 2 blogs hebben. Nu zag ik de laatste tijd al veel commentaar voorbij komen over het aantal advertenties (logisch, het is je inkomen). Maar hebben jullie niet het gevoel dat je te weinig tijd aan de blogs besteedt? Ik snap dat jullie los en in eigen tijd nog wel werken aan de blogs. Jullie zijn met zijn tweeën en kunnen daardoor fantastische dingen uitproberen, maar of dat binnen die 2 dagen past? Ik weet het niet. Het is een beetje onsamenhangend geheel geworden, maar zouden de blogs niet (nog) beter zijn als jullie meer dagen samenwerken?

amber -

Ik vind het persoonlijk juist heel duidelijk wat er op welk blog komt. E’n in verhouding met Bloggers die helemaal alleen fulltime werken komen er echt wel een stuk meer artikelen en video’s online als je het vergelijkt. Ook vind ik de kwaliteit erg goed van de artikelen en ook originele onderwerpen. Dus ik kan mij er persoonlijk niet zo in vinden het is denk ik wat je zoekt

Ellen -

Leuk artikel om te lezen. Waar ik wel benieuwd naar ben, als je alle uren ook die tussendoor optelt, hoeveel tijd ben je dan kwijt aan je werk?

Vanessa -

Interessant artikel met goede tips!

marije -

Mooi om te lezen hoe jullie samen hierin een balans hebben weten te vinden. Handige tips ook

Nicole -

Handige tips en leuk om eens te lezen!

Ilona Wielinga -

Ik heb ook een Blog waar ik naast school en mijn bijbaantje zoveel mogelijk tijd aan probeer te besteden. Dit zorgt er nog wel eens voor dat ik pauze vergeet te nemen of Veel te lang door werk… oops

Mijn armbandjes -

Duidelijk verhaal met goede tips. Hier kan ik wat van leren 😉

Susan -

Heel duidelijk artikel!

Charile -

Duidelijk verhaal :)

Femke -

Wat een fijne tips. Vrij logisch allemaal, maar als je aan zo ontzettend veel moet denken kan ik mij goed voorstellen dat werktijden en pauzes bijvoorbeeld wat naar de achtergrond verschuiven omdat je zo hard aan het werk bent.

Reageer ook