Achterstallig huishouden

Je bed is al een maand niet verschoond, de badkuip vult zich met vieze was, het gasfornuis plakt en de wc heeft ook wel eens frisser geroken. Het huisvrouwenleven is niet voor iedereen weggelegd. Tja, we kunnen niet allemaal een huis-, tuin en keukenprinses zijn… toch?

Foto door Mariska – Grotografie

Achterstallig huishouden, voor sommigen waarschijnlijk heel herkenbaar en anderen snappen er weer niets van. Ik heb al sinds ik op mezelf woon dat ik, wat betreft het huishouden, altijd achter de feiten aan loop.

Het heeft bij mij niets te maken met hoe klein/groot ik woon, het is gewoon simpelweg omdat ik andere prioriteiten stel en wel betere of leukere dingen te doen heb in plaats van het huishouden. Maar tegelijkertijd heb ik een bloedhekel aan een vies huis dat een puinhoop is. Ik kan dan ook niet rustig werken, dus als je ook nog eens thuis werkt is het helemaal fijn als het huishouden een beetje op rolletjes loopt.

Het feit dat mijn huishouden altijd achter loopt, is simpelweg omdat ik daar geen vaste structuur in aan kan brengen en ik er eigenlijk gewoon nooit zin in heb. Ik heb er zo’n hekel aan en mijn vriend is ook niet iemand die daar de leiding in neemt. Ik doe puur de dingen die nodig zijn zoals de wc en even stofzuigen. Maar de rest? Ik doe het hele huishouden wel maar als ik eenmaal op dat punt ben, kost het me minstens drie dagen om het achterstallige onderhoud weg te werken. Wat dus vaak neerkomt op een vrijdag, zaterdag en zondag. Doei weekend! Maar als ik er meer structuur in zou hebben, zou ik daar ook niet tegenaan lopen. Dan hou je het bij en zeker met het huishouden! Dat is wel een dingetje dat je bij moet houden anders wordt het alleen maar erger en weet je niet meer waar je moet beginnen.

Ik zal vast niet de enige zijn die tegen zo’n breekpunt aanloopt. Het punt waarop je denkt: ‘Nu moet ik echt wat gaan doen.’ Het is het punt waarop je jezelf dood ergert en er niet langer naar kunt kijken. Gelukkig maar dat ik (en misschien jij ook wel!) dat gevoel wel heb, anders kwam ik nog in zo’n TV-programma terecht waar mensen tig jaar nooit een stofzuiger of schoonmaakdoekje hebben aangeraakt. Zo erg is het gelukkig nu ook weer niet. PS: Ik smul altijd van dat soort programma’s!

Nu moet ik zeggen dat het bij mij thuis vooral om het opruimen gaat. Het schoonmaken vind ik nog niet eens zo erg maar al die troep die je in de loop der weken bij elkaar verzamelt. Verschrikkelijk. Pakketje hier, briefje daar, kledingstukken op de grond, make-up op tafel. Nu krijg ik ook veel pakketjes binnen en met al die spullen moet je wat. Hoewel ik veel dingen weggeef, moet ik ze natuurlijk eerst ergens kwijt en soms is mijn huis dan overloaded. De hele tafel ligt vol en ik heb drie boodschappentassen vol die ik dan moet opruimen en ga zo maar door. Soms word ik er compleet gek van. En iets wat ik ook vreselijk vind is de was. Niet het wassen zelf, maar het opruimen. Het komt bij mij zo vaak voor dat er dan een Mount Everest aan was op de logeerkamer ligt, en dat moet ik dan allemaal nog opvouwen. Heel vaak pakken Jor en ik gewoon wat uit die stapel om aan te trekken omdat we er beiden geen zin in hebben, haha! We zijn allang blij dat het schoon is.

Het leek me wel leuk om mijn tips te delen voor een achterstallig huishouden, want ondanks dat de structuur daarin vinden nog steeds wel een dingetje is heb ik wel een aantal tips om het werk wat te verlichten als je een huishouden van Jan Steen hebt.

  • Doe elke avond iets kleins en ga niet 24/7 dagen achter elkaar opruimen. Dat hou je a) niet vol en b) iedere avond een kamer is beter te doen.
  • Krijg je visite en ziet je huis er niet uit? Opruimen kost het meeste tijd dus schuif alles in grote boodschappentassen en zet ze in een kast. Dat komt later wel weer zodat je eerst snel schoon kunt maken. Het voordeel als het in boodschappentassen zit, is dat je het tas voor tas kunt opruimen en dan verdeel je de rommelberg. Bijvoorbeeld maandagavond een tas, dinsdagavond een tas en woensdagavond een tas.
  • Heb je een zeldzame schoonmaak woedebui? Geef er aan toe, want dat komt weinig voor en doe de dingen die het hoogstnodig zijn.
  • Grootste tip: doe alles in kleine stapjes. Doe het niet in 1x omdat je er nu vanaf wilt, dan word je compleet gek en dat is niet altijd te doen.
  • Bijvoorbeeld bij een berg was die je nog op moet vouwen: je kunt eindeloos in die kamer staan om die enorme berg op te vouwen, maar het werkt rustiger en meer motiverend om een klein gedeelte op te vouwen. Je pakt dan een (kleine) wasmand, doet daar wat schone kleren in en die vouw je op een andere kamer op. Zo kijk je tenminste niet moedeloos tegen zo’n berg aan en heb je een klein kader waarin je kunt werken. Ik zweer het, het lijkt wel veel sneller te gaan en werkt echt motiverend. Voor je het weet, heb je die hele berg gedaan zonder dat je het door hebt.
  • Structuur in het huishouden? Probeer iedere avond een uur (na het eten) een half uurtje op te ruimen en een half uurtje alvast wat schoon te maken. Stofzuig bijvoorbeeld of stof iets af. Dit scheelt enorm.
  • Plan 1x iedere maand een deel van het huis dat goed opgeruimd en schoongemaakt moet worden, zoals: de keuken, voorraadkast, bijkeuken, garage, zolder.
  • Wees niet al te streng, het hoeft niet ectie perfectie. Niets is immers zulk ondankbaar werk als het huishouden.
  • Vraag om hulp: het is misschien een drempel die je over moet, maar wat is het ergste wat kan gebeuren? Dat iemand je rommelig vindt of het huis vies? Tja, dat is een feit en het doet niets af aan jou als persoon. Ik denk dat mensen in de nabije omgeving je juist willen helpen. Je kunt het nog gezellig maken ook: muziekje aan, eten en drinken, ondertussen kletsen terwijl het huis wordt schoongemaakt.
  • De gouden tip? Neem een werkster als je het geld hebt. Je wilt nooit meer anders. Je moet namelijk wel opruimen als er een werkster komt, anders kan hij/zij niets doen en daar betaal je niet voor dus je hebt iedere week (of om de week) een stok achter de deur.

Voorheen wilde ik altijd alles in een keer doen als ik bij het breekpunt aankwam. Ik maakte mezelf dan helemaal gek en was op een dag aan het proberen om non-stop op te ruimen en schoon te maken zodat alles af was. Dat is doodvermoeiend. Ik probeer het nu in kleine stappen te doen en dat gaat al veel beter.

Sinds kort heb ik nu ook een werkster en dat is zo geweldig! Eerst wilde ik het niet, omdat ik het zo’n onzin vond (want hallo: dat kun je toch zelf?) en ook een beetje confronterend. Of nou ja, een beetje…? Heel erg! Maar het werkt juist heel goed. Nu moet ik wel zorgen dat ik alles heb opgeruimd voordat mijn werkster komt en doordat zij heel opgeruimd is heb ik automatisch de neiging om extra goed op te ruimen. Achterstallig huishouden? Wat is dat?

33 reacties

BO -

MOET opgeruimd en schoon zijn bij ons in huis. Onmogelijk om te zitten of iets anders te doen als er opgeruimd/schoon gemaakt moet worden. Ik ga niet naar bed totdat ALLES, echt alles opgeruimd en schoon is. Heb geen kasten waar spullen weg gestopt staan om maar uit het zicht te staan enz, nee kan daar niet tegen. Alles heeft zijn plekje en daar hoort het ook te staan als het niet gebruikt word. Orde en hygiene geven mij rust (manlief kan soms gek van mij worden) Lichte vorm van dwang neurose ofzo, maar vind het best zo.

Kim -

Uhm oké niet zo herkenbaar ik hou van schoonmaken en opruimen 😅 ik voel me daarin best eenzaam haha

Roos -

Nou, dit is zo pijnlijk herkenbaar! Ik vind het heel belangrijk dat het schoon is, opgeruimd is het altijd wel ongeveer. Nee, wacht ik lieg. Opgeruimd is het eigenlijk ook niet, maar dat was het wel! Sinds de komst van onze kleine Wolk (die geen wolk heet hoor, maak je geen zorgen) krijg ik gewoon niks meer gedaan! Wij hadden daarvoor nooit troep vanwege ons strakke Kondo regime, maar met zo’n gup heb je zo veel spullen nodig! Daarnaast hebben we ook nog eens een huur huis met zero kastruimte en mogen we niet boren dus planken ophangen kan helaas niet. En we hebben géén afwasmachine en ook geen droger!!! Ik snap niet hoe Willemijn dit allemaal voor elkaar krijgt… slaapt die niet ofzo? Bij ons ligt de schone was nu opgevouwen op de koffietafel omdat er gewoon geen plek meer is in de kast. Of liever gezegd, omdat het ontbreekt aan een kast.
Wel zorg ik er altijd voor dat het aanrecht altijd hygiënisch is en het toilet altijd schoon is. Maar om heel eerlijk te zijn, maak ik liever mezelf schoon dan de keuken als Madame even slaapt!
Maar áls ik dan toch een werkster, vaatwasser, droger, kastruimte en tijd had: Joh, dan was het hier altijd spik en span! :’)

Nathalie -

Heel heel herkenbaar, ik loop ook achter de feiten aan en moet daar aan werken. Ik ruim nu elke avond de salontafel op voordat ik slaap en maak de wc elke avond extra schoon dat scheelt al enorm.

Nathalie -

Dit artikel komt als geroepen;). Ik ben ongeveer een maand of 4 geleden verhuisd, van mijn ouders naar mijn eigen woning. Het is een ‘jongeren’woning zoals dat genoemd word, dus gewoon een klein appartementje. Wel met een voor én achtertuin..
Ik was al nooit van het opruimen thuis bij mijn ouders, en raad eens.. Nu nog steeds niet …..
Er staan ook nog steeds 4(!) verhuisdozen in mijn schuur die uitgepakt moeten worden..
Het grootste probleem is dat nog steeds niet alles een vaste plek heeft. ik vind het onwijs moeilijk om alles een plek te geven. Het is niet zo dat ik geen ruimte heb, maar ik weet gewoon niet zo goed wat nou de handigste plekken zijn voor dingen.

Doordat dus niet alles een vaste plek heeft slingert er nogal veel rond en meestal gooi ik dat dan op mijn bureau. Resultaat een te vol bureau die je niet eens schoon kan maken door de rommel die erop ligt.
Daarin tegen zijn de belangrijkste dingen wel altijd schoon, mijn wc, douche en keuken probeer ik namelijk altijd gewoon goed schoon te houden.

Ik werk 40 uur per week en per dag ben ik 2 uur kwijt aan reizen.. Ik ga om 8 uur in de ochtend weg en kom zo ongeveer 7 uur in de avond weer thuis, dan moet ik nog koken én nog schoonmaken en opruimen.. Ik woon alleen dus alles komt op mij neer, soms lastig maar ik zou zeker niet meer terug naar mijn ouders willen!

Marieke -

Ik woon alleen in best een ruim appartement (drie kamers) maar ik werk ruim 40 uur en ben veel de hort op dus het wordt niet snel vies. Rommeltjes ruim ik elke dag op voordat ik ga slapen, kost me hoogstens 10 minuten. En ik draai maar 2 wassen per week. Ik ben echt maar 3 uur per week kwijt aan het huishouden denk ik, maar dingen als ramen zemen, keukenkastjes schrobben enz doe ik gewoon nooit want het stoort me niet en ik heb wel betere dingen te doen..

-N | Mommies Life -

OMG! Heel herkenbaar! Wij zitten ook aan een werkster te denken. Lijkt me heerlijk!

evelien -

Oh ik herken me hier volledig in haha! Echt een hekel aan opruimen maar ook aan stofzuigen/dweilen. De was en strijken vind ik het minst erg. Ik lees bij bloggers niet vaak over dat laatste. Wordt er wel gestreken?

Rosalie -

Sorry maar dit heeft voor mij echt een te hoog huisvrouwen gehalte….

Jacoline -

Ik moest wel een beetje om je lachen, Martine! (Niet dat ik je uitlach, ik vind het gewoon grappig hoe je dit probleem weer beschreven hebt.) Ik vind het stoer dat je uiteindelijk toch een werkster ingeschakeld hebt, dat lijkt me best een drempel. Ik ben aankomend student en woon in een mini appartementje. Ik ben heel benieuwd of ik dat schoon ga houden. Zo af en toe opruimen en stofzuigen zal wel gaan (anders word ik gek, gezien het feit dat het niet zo groot is) maar mijn doucheje en keukentje soppen? Het zal mij benieuwen…

Jiska -

Ik woon nog bij mijn moeder en broertje, die hebben ook zo’n hekel aan het huishouden. Het is bij ons altijd een beetje rommelig waar ik stapel gek van wordt omdat ik zelf super netjes ben. Mijn kamer is altijd perfect geordend en ik ben ook zo iemand die het leuk vind om schoon te maken en op de ruimen. Ik ruim dus regelmatig het huis op maar na een halve dag is het weer een rommeltje. Ugh! haha.

Myrthe -

Heel herkenbaar haha, mijn beste tip is om spullen een vaste plek te geven en alles gelijk op te ruimen. Schoenen dus niet rond laten slingeren, post gelijk opbergen en makeup na gebruik gelijk op de plek terug leggen. Zo blijft het netjes zonder al te veel moeite

June -

Een werkster, wat grandioos! Gefeliciteerd ermee. Het slaat toch inderdaad ook nergens op dat van werkende vrouwen (of mannen) verwacht wordt om óók het huishouden te doen? Dat was ‘vroeger’ een dagtaak, tenslotte.

Inge -

Jaaaa, zo ontzettend herkenbaar!! Ik werk onregelmatig en mijn man niet, maar die is weer 3-4 avonden in de week druk met trainen en training geven… Qua was loop ik nooit achter, maar schoonmaken & opruimen is een drama. Ga deze tips zeker uitproberen!!

Benthe -

Inderdaad erg herkenbaar! Ik zou ook graag een schoonmaakster willen, maar er heerst ook een beetje een taboe op vind ik zelf. Terwijl het juist eigenlijk best logisch is: als je veel werkt, heb je echt weinig energie over voor het huishouden. Thanks voor de tips!

Nicole -

Ik doe alles in één ochtend, op maandag. Ik sta dan lekker vroeg op en rond een uur of 12 is het hele huis gedaan en ben ik klaar voor de rest van de week! Al stofzuig ik tussendoor wel eens, maar dat kost 15 minuten

Kirsty -

Een werkster lijkt mij echt heerlijk, als we daar in de toekomst geld voor hebben wil ik dat heel graag haha. Het huishouden is ook niet echt mijn talent en eigenlijk doe ik vooral de essentiële dingen die mij meteen opvallen.

Amy -

Ah, ik herken dit zo Martine! Ik vind het ook heel moeilijk om structuur te houden in het huishouden en heb ook altijd het gevoel dat ik achter de feiten aanloop. Daarom driekwart jaar geleden een werkster in de arm genomen voor eens in de 2 weken en Oh.. Wat is dat fijn!

Eva -

Ik ben ook van de kleine stapjes. Elke avond de dingetjes opruimen na het eten. Gasfornuis snel een doekje erover, was in de wasmand of gelijk in de wasmachine. Als ik douche, zet ik een keer per week een spray klaar. Dan spray ik na het douchen gelijk alles in. Afspoelen en snel navegen met een microvezeldoek. Wat een gedoe eigenlijk he dat huishouden…maar ik hou wel van een schoon en opgeruimd huis :-)

marrie -

Ik heb ook Mari Kondo toegepast, heeft mij heel erg geholpen. Ik heb veel minder troep, dus ook minder om op te ruimen. En ik weet nu waar alles staat. Is ook makkelijker schoonmaken met minder spullen. Ik zou het iedereen aanraden, geeft ook meer rust in je hoofd.

Liset - Beautydagboek -

Aangezien we een gezin hebben met twee kleine kids die heel goed troep kunnen maken, moet ik wel iedere dag een grote opruimbeurt doen ;). Ik vind het belangrijk dat er rust in huis is qua rommel, anders word ik zelf ook niet blij. Dus geen kinderspeelgoed meer in de woonkamer, want in de avond moet het gewoon weer bewoonbaar zijn voor de ‘grote mensen’, haha.

Susan -

Fijne tips!

Katie -

Is het een idee dat jullie een kantoorruimte huren?

Bianca -

Wij hebben altijd een schoon huis. Opgeruimd dat dus ook, tuurlijk slingert er hier ook weleens wat maar dat is vooral op zolder die we niet gebruiken. Wij werken beiden in de volcontinue en doen elke dag iets. Jaja ik heb echt vaste dagen voor alles. Hilarisch vind ik zelf vaak maar het werkt wel Haha. Het schema, maandag de wc’s de keuken en boodschappen. Dinsdag stoffen en de deuren soppen. En zo gaat het iedere dag wat anders behalve in het weekend Stofzuiger en dweilen doen we iedere dag. Maar dit werkt voor ons goed.

Roos -

Ik zou ZO graag willen dat ik ook zo in elkaar zat! Waarschijnlijk is het een niet alleen persoonlijkheid maar ook gewoonte en discipline, dus petje af!

Wan -

Heeel herkenbaar. De beste tip die ik ooit eens in een youtube filpje tegenkwam was die van de ‘one touch rule’. Eigenlijk gewoon alles meteen opruimen. 😂 Dus niet je tas bij thuiskomst op een stoel smijten, maar meteen opbergen waar het hoort. Er ging zowaar een wereld van opgeruimdheid voor me open! 😄

Linda -

Ik kijk af en toe Hoarders. Die mensen hebben een huis vol troep en net een gangetje waar je kan lopen. Verschrikkelijk! Meestal halverwege zo’n aflevering gaat het bij mij kriebelen. Dan wil ik mijn huis schoon hebben. En soms wanneer het echt uit de hand loopt dan doe ik steeds een beetje. Op maandag ruim ik de keuken op, op dinsdag de woonkamer etc. Zo komt het ook wel af. Maar leuk is het niet. Ik zou ook graag in een opgeruimd huis wonen. En die Mari Kondo methode vind ik voor mij persoonlijk veel te ver gaan al zou ik wel heel graag veel minder spullen hebben. Ik kan van sommige, nutteloze, dingen gewoon geen afstand doen.

marije -

Wat heerlijk dat je een werkster hebt! Ik zit er ook tegenaan te hikken want ik red het gewoon niet en ik vind het ook niet leuk waardoor ik andere prioriteiten stel 😉

Joyce -

Mijn man en ik zijn sinds twee weken beide aan het werk en stiekem zat ik ook al te denken aan een schoonmaakster. Helaas is dat de komende periode niet handig aangezien ze ons huis gaan renoveren. Daarna ga ik het zeker overwegen, scheelt namelijk onwijs veel tijd.

MARIJKE -

Ik heb het geluk dat mijn vriend heel netjes is. Die houd alles een beetje onder controle. Ik doe zelf de was en dat soort dingen, zo is alles meestal goed in balans!

Leah -

Zelf houd ik juist heel erg van opruimen (en troep maken dat ook..) maar niet van schoonmaken zoals stofzuigen. Laat mij koken, de was doen of de wc schrobben, maar stofzuigen of afstoffen brr.
Fijn dat je een werkster hebt en dat dat een stok achter de deur is haha. Zelf zou ik dat later ook willen uitbesteden als dat financieel mogelijk zou zijn :)

Lucy -

Bij mij is alles juist altijd netjes opgeruimd, maar ik wil nog wel eens te lui zijn om ook schoon te maken. Als het er mooi en netjes uit ziet ben ik namelijk al snel tevreden, oeps! Ik woon klein, dus schoonmaken hoeft helemaal niet lang te duren en ik heb er dus maar een paar vaste momenten in de week voor geprikt.
Overigens, je hebt vast wel eens gehoord van de opruimboeken van Marie Kondo, is dat niet iets voor jou? Kan een uitkomst zijn voor mensen die opruim-moe zijn! :)

melissa093 -

Ons huis staat ook te vol en ik heb Mari Kondo geprobeerd maar dat ging allemaal een beetje te ver naar mn zin haha. Wat haar betreft kon je bijna alles weggooien, en als je t achteraf dan toch nodig had, dan kocht je het toch gewoon opnieuw. Ja daag :-p

Reageer ook