Gekocht, gesponsord of gekregen?

De laatste tijd krijgen we wat meer reacties op advertorials, over de hoeveelheid ervan en over het wel of niet aangeven van iets dat gesponsord is. Daarom vandaag dit artikel waarin we meer duidelijkheid willen scheppen en ook met jullie willen brainstormen.

Foto door Mariska de Groot

We vroegen ons lang af: Waarom klagen mensen niet zo veel over (vaak sluik-) reclame op tv, radio en tijdschriften? Maar inmiddels weten we het. Doordat we zo persoonlijk zijn op 2WMN en doordat we zo’n leuke band hebben met onze lezers, maakt dat ook dat de scheidingslijn tussen zakelijk en persoonlijk heel erg dun geworden is. Dat maakt het lastig voor zowel onze lezers die zich storen aan advertorials én voor ons. Want waarschijnlijk klagen deze lezers over de advertorials omdat ze het zo jammer vinden dat ze 2WMN misschien minder leuk gaan vinden. En wij vinden het op onze beurt weer rot omdat we ons soms een kipcorn tussen een bolletje voelen. We moeten aan ons bedrijf en onszelf denken, maar willen ook dolgraag onze lezers blij houden. Daarom blijft het voor ons altijd een strijd, die advertorials en besloten we dit artikel te gaan schrijven.

Sponsoring, hoe zit dat nou?

Wanneer we op 2WMN een product of merk noemen kan dat op basis van de volgende gronden zijn:

  1. We schrijven of zeggen iets over een product/merk zonder dat we daar enige vergoeding in geld of natura voor hebben gekregen Bijna altijd is het een ervaring of product dat we dan zelf gekocht hebben.
  2. We schrijven of zeggen iets over een product/merk naar aanleiding van iets dat we gratis hebben gekregen vanuit PR doeleinden. We worden niet vergoed in de vorm van geld, de vergoeding is in feite in natura en er zijn geen richtlijnen verbonden vanuit het merk over wat we schrijven of zeggen. Dit is een samenwerking die vaak voor komt. Als we hier over schrijven of praten dan doen we dit omdat we het zelf heel leuk vinden en dus niet omdat het moet of omdat we ons ‘verplicht’ voelen het te moeten doen.
  3. We schrijven of zeggen iets over een product/merk naar aanleiding van een advertorial die ingekocht is door het merk. We worden vergoed in de vorm van geld en er zijn vaak enkele richtlijnen of wensen vanuit het merk aangegeven die mee worden genomen in wat we schrijven of zeggen.

Hoe werkt dat met advertorials?

Laten we voorop stellen: We zijn altijd eerlijk over wanneer we voor iets betaald krijgen. Dit staat op onze blogs aangegeven met ‘Advertorial’, bovenaan het artikel. Sommige recepten willen we – omdat we ze zelf heel leuk vinden – opslaan onder 2Eat/Recepten en daarom staat er dan niet in het blauwe kopje ‘Advertorial’, maar is dit het eerste woord in de tekst. Beide keren kun je al op de homepage zien of iets een advertorial is, of niet. Op social media gebruiken we #adv om aan te duiden wanneer er voor een post betaald is door een merk of bedrijf.

Wij zijn aangesloten bij een bureau dat voor ons de advertorials, gesponsorde video’s en bannering regelt. Een merk of bedrijf klopt bij hen aan en afhankelijk van het soort product of onderwerp zoeken zij 1 of meerdere bloggers bij de aanvraag van het merk of bedrijf. Als wij er bij passen wordt ons vervolgens gevraagd of we de campagne willen aannemen. Als wij ‘Ja’ zeggen, gaan we aan de slag. De opdrachtgever stuurt een briefing. In de briefing staan richtlijnen en wensen. De klant is natuurlijk koning, dus uiteraard proberen we bij een betaalde opdracht zo veel mogelijk aan de wensen van de klant te voldoen, mits het redelijk is natuurlijk. Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat we nooit het gevoel willen hebben dat we moeten verdoezelen, verdraaien of ‘liegen’. Als we onze mening geven, dan is dat een eerlijke mening. Zo komt het wel eens voor dat we een item getest hebben, maar we het helemaal niets vonden. Gevolg? We hebben de campagne geannuleerd.

In het geval van een advertorial proberen we altijd het artikel zo dichtbij onze eigen content te houden en zo leuk mogelijk te maken om te lezen. Of dit wel of niet goed lukt is vaak erg afhankelijk van de eisen van de klant. Daarnaast merken we dat, doordat 2WMN heel breed is, de mening van lezers sterk kan verschillen of een advertorial ze wel of niet aanspreekt.

Ten slotte vinden we persoonlijk heel veel advertorials oprecht leuk. ‘Advertorial’ is een vies woord geworden, terwijl wij er ontzettend veel van geleerd hebben op zowel zakelijk en creatief gebied. Ook hebben we producten leren kennen die we tot op de dag van vandaag nog gebruiken (Airfryer!!!!) of fan van zijn geworden (Jelle kan niet meer zonder dure Fisher-Price dingen, ai!). Daar gaat ons salaris. 😛 Grapje natuurlijk. Het is jammer dat advertorials in de loop der jaren in een negatief daglicht zijn komen te staan, want wij proberen zo veel mogelijk de advertorials zo leuk en inspirerend mogelijk te maken.

Desalniettemin maken we ook wel eens fouten in onze keuzes ten aanzien van advertorials. Daar leren we van en nemen we onze verantwoording voor. Niet elke advertorial komt helemaal lekker uit de verf en soms maken we keuzes die we achteraf niet slim vonden. We zijn ook maar mensen en inderdaad, iedereen maakt wel eens fouten op de werkvloer. Dat is vervelend, maar wel menselijk en uiteindelijk leren we er alleen maar van.

Waarom het aantal advertorials?

Simpelweg omdat het nodig is. Dat wij niet de grootste bloggers of YouTubers zijn, is denk ik bij iedereen wel bekend. We hebben geen miljoenenpubliek. En toch stonden we zo vierkant achter 2WMN en vinden we het zo leuk, dat we er onze fulltime baan van wilden maken. En dat lukte. Omdat we in tegenstelling tot hele grote bloggers en YouTubers niet een grote smak geld krijgen (hoe meer volgers, hoe meer je betaald krijgt doorgaans) waarop we een hele maand kunnen teren, moeten we daarom meer advertorials aannemen. Toen we dit eerder antwoordden in het verleden kregen we naar ons hoofd geslingerd: ‘Nou dan koop je toch een Mulberry minder?’ Maar hoe wij privé ons geld besteden heeft niets te maken met de keuzes die we maken ten aanzien van het wel of niet aannemen van advertorials. En of we nou een minimumloon of een Balkenende-norm salaris verdienen, het is daarnaast ook gewoon een privékwestie hoe wij ons geld besteden. We weten dat sommige mensen dit denken, maar geloof ons, wij zitten niet met dollartekens in onze ogen en over een volgende designertas te dromen bij een aanvraag van een campagne. Advertorials nemen we aan in het belang van ons bedrijf en pas in de tweede plaats voor een zo fijn en redelijk mogelijk salaris. Bakken met geld verdienen is niet onze drijfveer, onze hobby uitoefenen, met zijn tweetjes kunnen werken en sparen voor ons bedrijf om leuke plannen te kunnen realiseren, is dat wel.

Daarnaast is er een beeld geschetst in de media dat bloggers en YouTubers loaded zijn, maar dit zijn maar een lucky few. Het is ontzettend vertekend.

Wat ook meespelende factor is, is dat we heel duidelijk aangeven wat gesponsord is. We willen absoluut niet dat het sluipreclame is wat voorbij komt in de gewone content. Wij publiceren liever een extra artikel of video, waardoor het een apart tweede artikel wordt (zoals een aparte bladzijde met daarop een advertentie in een magazine), in plaats van dat het terloops in dagelijkse content verschijnt. We doen dit omdat we vinden dat betaalde content zo veel mogelijk extra moet zijn naast de gewone content én vinden daarnaast dat je als lezer de keuze moet hebben om een advertorial te lezen (en dat kan niet als het in de standaard content verwerkt is).

De laatste tijd gaan de reacties vaak ook over dat het er meer zijn dan een jaar geleden. En dat klopt inderdaad. 2WMN groeit en is populair onder adverteerders en voor ons is dat heel prettig want dat betekent dat ons bedrijf groeit. En dit betekent inderdaad dat ons bedrijf wat meer winst draait (veel daarvan investeren we ook weer terug in ons bedrijf) en we dus ook wat meer verdienen. Zou jij nee zeggen tegen opslag? Het is niet zo dat we bakken met geld willen verdienen, maar we willen wel graag een salaris verdienen wat we een redelijke vergoeding vinden voor onze inspanning en de impact op ons persoonlijke leven. Pas na bijna 7 jaar bloggen verdienen we inmiddels een redelijk salaris voor 2 personen. Dat is knetterhard werken geweest en we zijn trots op wat we bereikt hebben.

Het voelt rot wanneer er gedaan wordt alsof het ons alleen maar om het geld te doen is, terwijl dat allesbehalve zo is. Het voelt soms ook alsof we ons continu moeten verantwoorden. Soms krijgen we het gevoel alsof we pas goodwill krijgen als we bijna geen advertorials zouden plaatsen. Maar dan zouden we 2WMN niet fulltime kunnen doen en dat willen we wel graag want het is onze passie!

Makkelijk geld verdienen is zo’n advertorial trouwens niet. Advertorials kosten doorgaans minstens 2 keer meer tijd dan een gewoon artikel. Het is vaak lastiger, meer nadenken, behoorlijk puzzelen, discussiëren en feedback verwerken zodat beide partijen tevreden zijn. Ook dat vooroordeel helpen we graag even uit de wereld. 😉

Het alternatief: abonnementsgeld

Het alternatief voor advertorials en andere betaalde content in bijvoorbeeld video’s en op social media, is abonnementsgeld. Als iedere bezoeker iedere maand €1,00 zou betalen, zouden we geen advertorials meer hoeven plaatsen. Maar ja, of jullie daar nou op zitten te wachten? Wij in elk geval niet! 😉 Het zou wat ons betreft afbreuk doen aan het concept van bloggen. Het leuke aan blogs volgen is toch dat je er niet voor naar de winkel hoeft, het gratis en en je er dus zo veel als je wilt kunt lezen?

Waar gebruik je dan het geld voor wat jullie verdienen?

Naast ons salaris (wij moeten twee salarissen betalen van onze advertentie inkomsten, in tegenstelling tot solo-bloggers en -YouTubers), wat iedere maand bepaald wordt nadat er gespaard is en de kosten betaald zijn, gaat er geld naar bijvoorbeeld: hosting, kosten van ons technische team, kosten van een fotografe waarmee we samenwerken, heel veel apparatuur om te kunnen werken, de aankoop van producten voor content (we kopen heel veel zelf om genoeg leuke content te kunnen verzamelen!), reiskosten en ga zo maar door. Er zijn heel veel kosten verbonden aan het hebben van een professionele blog waar je als lezers geen weet van hebt.

Maar hoe zit het dan met gekregen producten?

Dagelijks krijgen we veel producten. Héél veel. Van make-up voor LiveLifeGorgeous tot eten voor 2WMN en van spullen voor het interieur tot aan leuke reisjes. Van het één worden we heel blij en van het ander niet zo. Alleen van dingen waar we zelf blij worden, maken we soms een artikel of plaatsen we iets op social media. Met slechts zo’n 5 tot 10% van alles wat we wekelijks ontvangen doen we uiteindelijk ook echt iets.

Onze richtlijn is: Als we het zelf uitgekozen zouden kunnen hebben, dan plaatsen we het. Ook worden er nooit ‘eisen’ gesteld voor een artikel of social post vanuit een merk of bedrijf. Als dat wel het geval is, dan wordt het een advertorial en dan staat dit dus aangegeven. ‘Free publicity’ is dus ook echt ‘free’, vanuit beide kanten. Het merk of bedrijf geen kosten, wij vrij om ermee te doen en over te zeggen wat we willen.

Heel af en toe, bij bijvoorbeeld grotere gesponsorde dingen, zoals een reis of een duur apparaat, zeggen we soms wel toe aan een bedrijf dat we bijvoorbeeld sowieso een artikel schrijven en een social post maken, omdat we natuurlijk wel begrijpen dat ze niet zo maar iets heel duurs gaan sponsoren zonder dat ze weten of ze er wel iets voor terug krijgen. Maar zo’n voorstel is altijd iets wat vanuit ons komt. Wanneer een merk free publicity wil en ze komen met een eisen-lijstje, dan leggen we uit dat het zo niet werkt in het geval van free publicity. Ook is de mening die we geven altijd eerlijk.

Vaak wordt iets gratis krijgen als betaling in natura gezien. In zekere zin is dat ook wel zo. Maar aan de andere kant, met gekregen producten kunnen we onze boterham niet betalen en ons bedrijf draait er op papier niet direct winst door. En als de één op een (meestal gedeeltelijk) gratis op vakantie gaat, heeft de ander daar in financieel opzicht geen enkel profijt van.

Hoe duid je zoiets aan?

Dat vinden we een lastige. Tot voor kort duidden we dit bijna altijd al aan door iets in de tekst te zetten waaruit duidelijk werd dat iets gekregen is. Bijvoorbeeld door een merk expliciet te bedanken of door te schrijven: ‘Onlangs ontvingen we x’. Toch merken we de laatste tijd dat jullie hier nog meer duidelijkheid over willen. Ook dat snappen we wel. Maar soms lijkt het alsof zo’n aanduiding voor volgers afbreuk doet aan onze geloofwaardigheid. Dan wordt zo’n post opeens minder geliked, komen er negatieve reacties of wordt het minder als ‘oprecht’ aangenomen… En dat is balen. Want van een gekregen MAC lipstick worden we net zo blij als eentje die je zelf gekocht hebt. Misschien zijn we zelfs nog wel minder kritisch op producten waarvoor we zelf betaald hebben (in tegenstelling tot wat je zou denken), want daarvan wil je graag dat het goed is anders is het zo zonde van je geld (het is ook zo pijnlijk als je macbook van €3000 waarvoor je maanden gespaard hebt, een teleurstelling blijkt te zijn – voor dat geld wil je graag dat ‘ie goed is).

Als we het nog specifieker gaan aangeven, krijgen we dan niet wederom reacties over dat alles altijd gesponsord is? Het is namelijk extreem moeilijk om iedereen tevreden te houden en de discussies zorgen voor een negatieve sfeer. Iedereen tevreden houden is onmogelijk, dat weten we. Maar het zou wel fijn zijn als het grootste deel zich kan vinden in ons beleid. En daarom ook dit artikel.

Even verder over de aanduiding. Er zijn verschillende manieren. Al schrijvende is duidelijk niet meer voldoende. Dus kun je werken met #. Er zijn er diversen: #spon, #pressinvite, #sample, #gekregen #sponsoredtrip. Ook het plaatsen van * is een optie.

Maar hier kleven wel een paar praktische kanttekeningen aan. Wat als je een outfit aan hebt maar je hebt alleen het hoedje gekregen? Moet alles dan uitgesplitst? Gaat het spontane er dan niet af?

We zijn eigenlijk op zoek naar een aanduiding die laat zien wanneer iets gekregen is en wanneer een posts betaald is. Voor ons zit daar wel een duidelijk verschil tussen, namelijk. Bij het eerste is het vrijblijvend. Bij het tweede wordt een posts geschreven aan de hand van wensen van een adverteerder. Tot nu toe gebruiken we ‘Advertorial’ en ‘#adv’ (respectievelijk op de blog en social media) bij een betaalde post en experimenteren we de laatste tijd met het aangeven van een * bij gekregen producten (zoals in deze diary en deze weekvlog) of het gebruik van #sample #gekregen.

Conclusie

In elk geval willen we naar aanleiding van dit artikel de volgende richtlijnen opstellen ten aanzien van de aanduiding van betaalde of gratis ontvangen producten of diensten.

Posts waarvoor betaald is

  1. In het geval van een advertorial staat dit op onze blog aangegeven met ‘Advertorial’. Op social media duiden we dit aan met ‘#adv’. Dit hebben we altijd gedaan en zullen we ook blijven doen.

Posts waarbij we een product of dienst gratis hebben ontvangen

  1. In het geval van een gratis ontvangen product of dienst, zonder dat daar door een merk of bedrijf voor betaald is, geven we aan in het artikel door dit er duidelijk bij te schrijven. Er staat dan bijvoorbeeld: ‘Webshop X stuurde ons het volgende product.’ of ‘Deze reis werd gesponsord door X’.
  2. In (bijvoorbeeld) diary’s waarin we expliciet een gesponsord product  laten zien, vermelden we duidelijk dat iets gekregen is door het plaatsen van een * of het duidelijk te zeggen (zoals ‘Van een PR bureau kreeg ik …).
  3. Op social media, wanneer de posts de focus legt op het gratis ontvangen product of de dienst, gebruiken we #sample, #presstrip, #gekregen of een andere passende # om aan te duiden dat iets ontvangen is.
  4. Wanneer we een foto plaatsen waarop verschillende dingen staan splitsen we niet uit wat zelf gekocht en wat gekregen is.
  5. Tenzij we alle producten benoemen. Dan zullen we met een * aangeven welke producten ontvangen zijn. Onderaan de foto staat dan ‘Producten met * zijn gekregen’.
  6. In video’s waarin we producten laten zien (bijvoorbeeld favorieten video’s) zullen we in de lijst onderaan de video met * duidelijk maken welke producten gratis gekregen zijn.

We zijn heel erg benieuwd hoe jullie denken over deze bovenstaande richtlijnen. Hebben jullie feedback? Aanvullingen? Is er meer duidelijkheid zo? We waarderen het als je met ons meedenkt!

102 reacties

Jacqueline -

Goed artikel, maar jammer dat jullie zo veel kritiek krijgen. Ik kan me daar helemaal niet in vinden. Ik lees met heel veel plezier 2wmn! Vind jullie artikelen top. Naar mijn idee proberen jullie van de advertorials ook het beste te maken. En het is volkomen begrijpelijk dat jullie ook gewoon een inkomen moeten verdienen. Ga zo door ladies! En Willemijn, ik geniet ontzettend van alle artikels over het moederschap. Heb zelf een zoontje van 10 maanden en het is allemaal zo herkenbaar 😁

Carmen -

Lieve meiden,

Wat gek om eens te reageren, ik ben een trouwe volger vanaf het begin van LLG en heb nog nooit gereageerd. Wat een schande he. Ik ben denk gewoon een stille genieter en na al die jaren nog steeds een fan! Jullie hebben mij mijn puberteit een stuk meer kleur (letterlijk en figuurlijk) weten te geven en momenteel ben ik een zelfstandige jongvolwassen vrouw.
Ik werk in de media en weet dus dondersgoed hoe alles in elkaar zit en dat is een reden voor mij om te reageren. Ik reageer namelijk liever niet als ik van toeten noch blazen weet.
Jullie hoeven je niet te verantwoorden over de hoeveelheid reclame en jullie manier van leven. Aan de meiden die het echt niet lijken te snappen: Dit is een fulltime baan, een filmpje voor YouTube maken dat 12 minuten duurt heb je niet binnen een uur opgenomen , geedit en geplaatst. Ook artikelen schrijven en nieuwe content bedenken kost erg veel tijd, energie en creativiteit. Je moet een bepaald talent hebben om dit op het niveau van 2wmn of LLG te kunnen doen. Daarnaast is een loon niet alleen om je hoofd boven water te houden maar ook om leuke dingen van te kunnen doen. Dat ze luxe make-up hebben en dure tassen hebben zegt niet zoveel over het totaalplaatje van uitgaven en de financiële situatie. We zijn als mens nogal geneigd om alleen maar te zien wat een ander wel heeft en jijzelf niet. Vroeger was je jaloers op je verwende buurmeisje dat wel 10 poppen had en jij had er maar 3. Je stond er niet bij stil dat jij ook een step en een trampoline had en je buurmeisje misschien niet. Je weet nooit hoe de rest van het uitgavenpatroon is. Willemijn en Martine leven misschien wel in een huis met minder luxe dan jij, kopen hun boodschappen misschien wel bij 5 verschillende supermarkten om goedkoper uit te zijn of trekken misschien een extra warm vest aan in de herfst ipv de verwarming een paar graden hoger te zetten. Je kan nooit in iemands portemonnee kijken dus oordeel er dan ook niet over. Ik had als kind ouders met een bovengemiddeld loon. Toch liep ik in zeeman kleren en waren veel dingen tweedehands bij ons thuis. Een vriendin zat in de bijstand en heeft haar hele leven de mooiste kleding van de klas gehad. Iemand voorkomen zegt niets over wat iemand verdient en/of te besteden heeft. En al zouden ze zichzelf zakken goud gunnen iedere maand, dan is dat hun keuze. Dit is hun blog, je betaalt geen abonnements geld dus als je niet alle artikelen leuk vind verlies je er niets aan toch? Marine en Willemijn zijn begonnen omdat ze bloggen leuk vonden. Ze doen het niet voor enkel de views, de likes en het grote geld. Door de jaren heen verandert men. Het zijn geen hele jonge meiden meer maar jong volwassen vrouwen die groeien en zichzelf de kans geven te doen waar ze gelukkig van worden. Je hoeft niet alles leuk te vinden en je hoeft het niet altijd eens te zijn met de content maar probeer het eens van een a fere kant te bekijken . Er zijn vast veel video’s en artikelen die je nog wel met veel plezier leest. Ik word nog altijd gelukkig van de puurheid die deze dames nog hebben en die bij veel youtubers en bloggers ver te zoeken is met hun clickbait artikelen en filmpjes.
Als er niets is wat je echt leuk vind, begin dan zelf een blog met de content die jou 100% aanstaat. Wie weet wordt het nog wat!
2wmn is een prachtige blog en ik hoop dat ik er nog vele jaren van mag genieten .

Martine -

Wat een enorm compliment, heel erg bedankt dat je de tijd neemt om dit allemaal voor ons (en anderen) op te schrijven! Reacties zoals die van jou, zijn precies de reden waarom wij bloggen en we voelen ons hierdoor heel erg gewaardeerd. Dankjewel! <3

Rozan -

Wow…misschien wat laat om nog een comment achter te laten maar er komen bij het lezen van dit artikel (en de comments!) zoveel gedachten bij me op. Wat vervelend dat jullie hierover verantwoording moeten afleggen bijvoorbeeld – maar anderzijds is dat misschien een relatief nieuw gegeven dat het bloggen met zich meebrengt, en ook zullen er een hele hoop lezers zijn die zich helemaal geen beeld kunnen vormen van hoe jullie werk in elkaar zit. Maar toch – een minimum aan kritisch denken mag je toch wel van mensen verwachten vind ik. De transparantie die je bij jullie (en de meeste blogs) terugvindt is een – nu al – ongewaardeerde luxe, want wie denkt onafhankelijke, eerlijke artikels te kunnen lezen in eender welk tijdschrift (de voorafgaande referentie) vergist zich lelijk – en daar betaal je als lezer wél gewoon voor. Als copywriter in de reclamewereld weet ik maar al te goed hoe moeilijk het is voor een platform om eerlijk te mogen (!) blijven, en het feit dat jullie hard je best doen om dit niet alleen zo te houden maar ook zo duidelijk én leuk mogelijk te maken voor jullie lezers, daar kunnen we jullie enkel dankbaar voor zijn. En voor wie het niet kan verkroppen dat jullie – shockingly – geld verdienen met een job waar jullie bovendien vele meer uurtjes kloppen dan de standaard 40-uren week zou ik zeggen: probeer het gerust zelf ook een keertje :) Ik zou nog zoveel kunnen toevoegen maar dat gaat ook zo vervelen – blijf jullie hart volgen, weet dat er plenty lezers zijn die met plezier jullie blog lezen en wél begrip hebben voor de situatie en vooral: jullie doen het goed!

Rozan -

*ondergewaardeerd bedoelde ik

Eva -

Ook ik irriteer me wel eens aan een advertorial. Niet alleen op deze blog maar überhaupt en daar heb ik een hele simpele oplossing voor: niet lezen. Ja ik vond de Starbucks vlogs ook niet denderend maar jemig, om hier nou zo’n punt van te maken. De recepten vind ik vaak juist wel weer leuk. Moet alles dan altijd maar reuze origineel zijn? En daarnaast, als dit on origineel is ben ik blijkbaar heel saai met koken :p
Ik snap dat mensen het jammer vinden dat content veranderd. Zowel op 2wmn als llg maar wees eerlijk, vind jij nog al dezelfde dingen leuk en interessant als 5 of 10 jaar geleden? Lijkt me niet toch? Ik heb liever twee dames die schrijven vanuit hun hart dan de acteerstukjes en fake fashion die je soms elders op blogs en YouTube ziet. Lief dat jullie het zo uitgebreid uitleggen, maar je kan nu eenmaal niet iedereen plezieren!

Nina -

Ik begrijp de hele heisa niet helemaal. Wanneer iemand betaalt voor een product of dienst dat zijn beloftes niet nakomt of niet voldoet niet aan de verwachtingen, kan ik het begrijpen dat er al eens geklaagd wordt. Maar god, hier worden massa’s gràtis leesvoer aangeboden en dan nog is het niet goed? Echt jammer…

Dagmar -

Ik begrijp de commotie over dit onderwerp, ja er wordt meer geadverteerd, maar je kunt lezen wat je zelf wilt lezen. Het mooiste aan jullie blogs vind ik de eerlijkheid waarmee jullie schrijven en ik ga ervan uit dat jullie ook eerlijk zijn in de advertorials, vaak vind ik ze eigenlijk ook gewoon erg leuk om te lezen en te bekijken! 😉 You go girls!

Estra -

Ik denk inderdaad niet dat het zit in de sterretjes of hashtags of onduidelijkheid wanneer iets gesponsord of gekregen is. Dat maakt mij persoonlijk namelijk niets uit. Ik denk dat het meer gaat om:

1. De hoeveelheid. Als ik voor mijn gevoel 5x iets van Starbucks voorbij zie komen in 1 week ben ik er wel klaar mee. Als er daarnaast ook nog eens andere advertorials voorbij komen vind ik het te veel. Hierdoor wordt het ook minder geloofwaardig. Ik let niet op de hashtags want ik lees gewoon alles van jullie. Daardoor kom ik ook alle gesponsorde zaken tegen.

2. De vorm van een artikel. De vlog over Starbucks vond ik persoonlijk ongeloofwaardig. Ik vraag me echt af in hoeverre jullie het echt lekker vonden. Juist misschien wel omdat het zo obvious gesponsord was en vaak voorbij kwam. Dit is lastig hoor, zou ook niet een oplossing hiervoor weten…

3. Het feit dat jullie aangeven dat jullie deze advertorials moeten hebben voor jullie inkomen. Zeker heb je advertorials nodig, dat is het punt ook niet. Dat lees je ook in de reacties hierboven. Maar je kunt kiezen hoeveel inkomsten je hieruit wilt halen. Iedereen werkt hard (net zoiets als iedereen heeft een grootste probleem), maar niet iedereen kan zich jullie uitgavenpatroon veroorloven. Ik wil me absoluut niet daarmee bemoeien, maar daardoor krijg je af en toe reacties over de ‘noodzaak’ van advertorials voor jullie levensonderhoud. Ik snap dat jullie je aangevallen voelen en jullie je daarom zo verdedigen op dit punt, maar er is ergens een grijs gebied tussen je levensonderhoud verdienen en nog veel meer salaris verdienen zodat je heel luxe kunt leven (ik zeg niet dat jullie dat doen).

Ik denk dat het idee van hierboven over het meer spreiden van advertorials een goed idee is. En misschien is het (veel) vaker voorbij laten komen van hetzelfde gesponsord artikel iets waar jullie eens over na kunnen denken. Helemaal omdat vele van ons meerdere blogs lezen en die advertorials dus al vaker voorbij hebben zien komen.

Dit is bedoeld als opbouwende kritiek omdat ik met veel plezier jullie blog(s) lees, maar me de hoeveelheid advertorials ook was opgevallen de laatste maanden.

Emily -

Ik zal ook nog even reageren haha. Met alle reacties hieronder hebben jullie al zoveel feedback :)
Ik vind dat jullie duidelijk genoeg zijn in het aangeven wanneer iets gesponsord is ja of nee en op welke manier dit is geweest.
In veel reacties lees ik terug dat de verhouding zoek is, tussen adv/persoonlijk en tussen 2wmn/LLG. Als lezeres begonnen op LLg en daarna meegegaan naar 2WMN. Hier op 2wmn valt de hoeveelheid advertorials met voedsel erg op. Bijna alle recepten lijken gesponsord te zijn en zijn helemaal niet zo leuk of vernieuwend. Boursin, tja een kruidenroomkaas… Zal ook wel aan de opdrachtgever liggen natuurlijk ;). Moet zeggen dat ik me wel erger aan de BlogInsiders artikelen. We zijn jullie eerlijke mening gewend, die humor, en dan krijg je alleen maar die foto’s met lovende reacties. Kan me niet voorstellen dat er geen kritiekpuntje te vinden is, deze BlogInsiders zijn eigenlijk al beïnvloed door het gratis krijgen en het leuk moeten overkomen op de website.

Over LLG: Zo ontzettend jammer dat jullie de inspiratie missen om vaker een artikel te plaatsen :( Las het met zoveel plezier, ook al kan ik me veel niet veroorloven als studente.

Moraal van het verhaal: zoek de balans tussen adv-persoonlijk-2wmn-LLG
and keep up the good work. we vinden jullie content top, anders hadden er nooit zoveel dames gereageerd op deze post!

Patricia -

Zoals wel vaker komt LLG ter sprake en zijn er lezers/volgers die toch wat teleurgesteld zijn in de hoeveelheid posts en de inhoud. Daar hoor ik zeker bij. Er wordt door beide op gereageerd als volgt:
Willemijn schrijft: Maar we willen LLG niet voort blijven zetten op volle kracht als we daar zelf niet meer happy van worden. :)
Martine schrijft: We willen doen waar we blij van worden en zoals we het nu doen: daar worden wij heel gelukkig van.
Dat zet me toch aan het denken. Natuurlijk begin je een blog omdat je ergens veel interesse in hebt, iets goed kunt, dat met anderen wil delen, je de reacties op je artikelen fijn vindt en uiteindelijk wil je ook graag groeien. Dan komt er een andere blog bij, 2WMN. Wat anders van aard; persoonlijker, huishoudelijker, filosofischer, openhartiger. Kennelijk bevalt het werken voor 2wmn beter, want LLG is gaandeweg de tijd ‘afgevallen’. Minder artikelen, video’s, reviews en persoonlijk voel ik vanuit jullie ook veel minder enthousiasme hiervoor. Ik kan het niet precies omschrijven maar de sprankeling is stukken minder geworden. Heel erg jammer, het was mijn favoriete blog. Nu staan er stukjes van Kirsten op maar die zijn toch anders, sorry, maar daar bezoek ik LLG niet voor. Een van de redenen is dat jullie er minder gelukkig van worden. Maar het feit dat jullie volgers er minder gelukkig van worden doet niet ter zake? Eerst willen jullie liefst veel mensen aan je binden en dan past het niet meer helemaal in jullie leven en ja, jammer dan. Dit is onze uitspraak en hier moeten onze lezers het maar mee doen.
Wees blij dat er nog steeds een bepaalde vraag is, waarom is het zo moeilijk om hier toch gehoor aan te geven? Niemand heeft toch werk waar hij/zij continue alleen maar gelukkig van wordt? Ik vind het best wel teleurstellend en na jullie reacties gelezen te hebben moet ik dit echt even kwijt. Ik vermoed namelijk dat ik niet de enige ben die dit zo voelt.

Martine -

Hi Patricia, we begonnen de blogs nooit om een enorme aanhang te krijgen. We begonnen met bloggen als een hobby, een passie om dingen te delen waar toevallig veel mensen op af kwamen en we het geluk hadden om het uiteindelijk fulltime te kunnen doen. Een droom die uitkwam en nog steeds zijn we dankbaar dat dit kan. Wij zijn mensen die graag het hart volgen waar velen dat niet durven als het gaat om hun werk.

Je zegt zelf immers al dat je merkt dat LLG niet meer zoals vroeger is en dat klopt. We zijn nog steeds enthousiast over mooie, nieuwe producten maar voelen niet meer de behoefte om hier iedere dag over te schrijven. Dus we kunnen wel weer iedere dag gaan uploaden maar dat zou de kwaliteit absoluut niet ten goede komen. Sterker nog, ik denk dat er dan meer mensen afhaken. Lezers zeiden altijd: liever kwaliteit dan kwantiteit en dat vinden wij ook. Vandaar dat we liever 3 artikelen per week hebben met (voornamelijk zelf gekochte) producten waar we enthousiast van worden dan veel artikelen die lijken op ‘een moetje’ om maar te uploaden. We vinden het heel lief dat heel veel mensen het jammer vinden dat er niet meer iedere dag op LLG wordt gepost, maar dingen veranderen nu eenmaal omdat mensen veranderen (en die mensen dat zijn wij in dit geval). Daarnaast verandert er sowieso dit moment veel in de beautyblogwereld. En er komen weer heel veel leuke dingen aan op LiveLifeGorgeous waar wij heel happy van worden zoals mooie productreviews en leuke video’s… Ik hoop dat jij daar ook weer happy van wordt :)

holly -

Hoi Patricia, mooi omschreven. ik voel idd het zelfde. Jammer dat er bv ook geen favourieten meer worden getoond op llg.

Murl -

Ik heb juist het idee dat jullie groeien in jullie adv! Dat jullie veel bewuster kiezen! Ik heb ooit een keer geklaagd bij een adv over een auto.. Dat ik vond dat jullie misschien de auto uit moesten testen. In een latere adv deden jullie dat ook en dat vond ik heel tof! Kan me niet zo vinden in dat veel het onpersoonlijk vinden.. Ik vind dat jullie erg jullie best doen om het persoonlijk te maken. Keep it up :)

Samantha -

Lieve mensen, hou nou toch eens op met dat oordelen over anderen. Ik bezoek deze blog omdat ik het leuk vind. Dat artikel over coca cola sprak mij niet aan, dus lees ik het niet. En als het allemaal zo negatief is, waarom wordt er in vredesnaam dan nog door jullie reacties gepost? En hou aub op met in hun portemonnees te kijken. Je hebt je eigen geldzaken toch om je tegenaan te bemoeien?

karin -

Zelf denk ik dat het gaat om de juiste balans te vinden in een video’s waarin een samenwerking zit.
Zelf kijk ik bv heel graag naar de video’s van Annic v W. Ze is ook net als jullie ook altijd heel transparant als het gaat om sponseringen en samenwerkingen en verwerkt ze altijd heel fijn en oprecht door haar video’s heen. Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat er een zakelijk belang achter haar video’s zit maar doordat ik er leerzaam en inpirerent content voor terug krijg vind ik dat prima. Voor wat hoort wat toch? Werkt beide kanten op.
Misschien dat er wat meer weertand is ontstaan omdat er veel samenwerkingen met een merk gelijktijdig afspelen zoals bv nu met Dyson.
De ene verteld netjes ( zoals jullie ) dat het een samenwerking is en de ander youtuber roept dat ze hem heeft gekocht en knalt er een slecht toneelstukje bij. Dat is het moment dat ik afhaak.
Eerlijk ik vind het zelf ook best lastig. Ik wil niet in de maling worden genomen, maar ik wil ook weer niet ergens naar kijken waar de sponsering er zo bovenop ligt. Ik ben me er heel bewust van dat bijna alle kanalen die ik volg vol met (sluik) reclame en belangen zitten maar zolang ik er iets leuks voor terug krijg gedoog ik het voor mezelf.
Reclame maken is echt heel moeilijk, het wordt al snel een hele slechte tell sell met een sluikreclame randje terwijl je er toch echt netjes bij vermeld staat het een video is die is gesponsord.
Je heb ook heel veel ( grote ) youtubers die benoemen bijna nooit dat iets is gesponserd alleen wanneer iets niet is gespondserd is vertellen ze dat er bij haha, en die krijgen nooit zoveel kritiek als de mensen die wel transparant zijn. maar goed ik ga mijn betoog afronden.
Zie je daarom reageer ik ook nooit, kan nog uren doorgaan haha ben niet te stoppen..
En volgens mij als jullie iets meer humor in de gesponsorde video’s gooien, wat naar mijn mening ook echt jullie kracht is zullen de video’s vast iets beter worden ontvangen!
Maar goed mijn oma zei altijd: (vooral 100 jaar geleden in mijn puberteit) Karin wat je ‘vindt’ moet je maar naar de politie brengen!
Verder alleen maar liefde voor jullie! xxx

Martine -

Lief Karin, dankjewel! En dat van Dyson…wij krijgen daar niet voor betaald maar hebben wel het product opgestuurd gekregen. Van andere bloggers weet ik niet of ze er extra voor betaald krijgen maar dat ze het opgestuurd hebben gekregen is volgens mij wel zo. Het zou de bloggercommunity inderdaad versterken als iedereen daar transparant in is.

Dus ik ben heel benieuwd, in het verleden als student heb ik wel eens een stofzuiger gekocht zonder stofzuigerzak (van Philips dacht ik) en dat beviel me goed totdat hij binnen een jaar verrot was. Ik hoop dat mijn Dyson wat langer mee gaat haha!

Karin -

Lief je reactie!
Ik ben groot fan van Dyson! Het is even wennen maar het is net zoals met je eerste Mac hierna wil je nooit meer anders :) (Het is jammer dat ik hier niet iets prive kan neerzetten, het heeft als snel een negatieve, zeurderige en ik weet het allemaal beter lading en dat is helemaal niet mijn bedoeling 😉 Fijne dag

Jolien -

Hmm ja, hoe houdt je de menigte tevreden he? Lijkt me toch best lastig, vooral omdat het merendeel niet houd van advertenties maar zoas je al aangeeft, jullie moeten gewoon je geld verdienen. Persoonlijk stoor ik me helemaa niet aan jullie advertenties. Leuk verwerkt in een extra video en duidelijk aangegeven dat het spon is. Voor mij komen jullie over als 1 van de oprechtste bloggers. Fijn dat jullie alles rondom sponsering zo helder hebben gemaakt in dit artikel. Je zal nooit iedereen tevreden kunnen stellen, er zullen altijd mensen blijven zeuren of gesponserde blogs/filmpjes. Je kan niet meer doen dan er open over zijn.

Martine -

Hi Jolien, inderdaad wat je zegt… we doen ons best en hopen dat dit artikel wat meer duidelijkheid geeft! Kon je maar iedereen tevreden stellen, dat zou makkelijk zijn! 😉

Wendy -

Zo, het was nogal een lang artikel om door te lezen. Het is jullie blog, en jullie werk dus moeten jullie zelf het weten. Ik vind dat jullie het duidelijk bij het artikel of de vlog aangeven. Advertorials lees en bekijk ik niet, vaak omdat de producten me niet aanspreken of omdat ze te duur voor me zijn. De persoonlijke content vind ik leuker, en een * bij gekregen producten lijkt me een goede werkwijze. Nog veel succes en plezier met jullie blog :)

Renate -

Pfff, waar mensen zich allemaal druk over kunnen maken. Het is toch logisch dat jullie geld moeten verdienen om je blog draaiende te houden en jezelf te belonen voor het harde werken! Ik vind jullie blog top en zie ik een advertorial die mij niet aanspreekt dan skip ik dat artikel gewoon. Keep up the good work!!!

Suzanne -

Keep it up girls, ik vind jullie blog juist zoveel leuker geworden de laatste tijd! x

Lisa -

Een tijd geleden viel mij de scheve verhouding tussen advertorials en persoonlijke artikelen sterk op. Ik plaats nooit een reactie en wilde het dan daarvoor ook niet noemen. Ik vind het goed dat jullie hier zo open over zijn, maar de persoonlijke sfeer gaat er voor mij nu van af. Van de week filmde Martine een achter de schermen video. Ik dacht: ” Yes, hier heb ik echt zin in een ouderwetse achter de schermen.” Maar bij aanklikken zag ik dat de video maar 3.30 minuut duurde. Het was een advertorial van Starbucks, maar kom op dat is toch geen achter de schermen video.

Ik vind het zo jammer dat de website eigenlijk zo verloederd door alle commerciële meuk. Straks net als Life live gorgeous een stille dood te gemoed ben ik bang. Jammer hoor van al het harde werken.

Martine -

Maar er staat heel duidelijk bij dat het een advertorial is en zelfs Starbucks in de titel, duidelijker kun je het niet maken. Daarnaast zie je in de korte extra video ook genoeg andere dingen voorbij komen. Wat ons betreft ‘verloederen’ de websites zeker niet: jammer dat je dat zo ziet.

Mariska -

Ik snap niet zo dat mensen zo vallen over advertorials etc. Het boeit mij persoonlijk niet zo. Logisch dat jullie ook geld moeten verdienen. Ik vind het het leukst als een product in bijvoorbeeld een ochtendroutine filmpje is verwerkt, zodat het wat natuurlijker over komt. Overigens merk ik het aan alle YouTube-ers als ze iets promoten in opdracht van. Je merkt het aan de andere manier van praten, gedrag etc. Dus dan hoeft het er van mij niet per se bij te staan, ik merk het van een kilometer afstand, haha. Vaak zie je het dan ook bij meer bloggers terug..Slimpie voor in je water bijv. :-) Mij maakt het allemaal niet zo uit. Er moet brood op de plank komen.

Nienke -

Een van de dingen wat ik jullie kracht vind is jullie transparantie. Ik vind dat jullie ook advertorials leuk maken het is niet van ‘Koop product X want dat is geweldig’ en klaar. Jullie maken er echt werk van, dus het leest of kijkt ook leuk. En ik heb het gevoel dat jullie eerlijk zijn: gekocht, gekregen of betaald maakt niet uit (dat laatste gun ik jullie natuurlijk wel van harte 😉 )
Dus ik ben ook heel trots op jullie! Jullie hebben dit op eigen kracht bereikt en ik hoop dat jullie kunnen blijven groeien en er vooral van blijven genieten! Xxx

Milou -

God, ja, wat zal ik er van zeggen. Het enige wat in me op komt is: wat een stelletje zeikerds. Ik snap dat mensen een beetje duidelijkheid willen maar ik vertrouw blind op jullie oordeel, gesponsord of niet. Daarnaast spat het enthousiasme en de passie er bij jullie vanaf en dat maakt heel veel goed. Geen sterretje of wel een sterretje, die hoed of blush staat je geweldig óf niet. Conclusie: ik wil hem óf niet. Wil, Tien, ik vond het een zeer sterk en goed verhaal.

charlotte -

Heel eerlijk, ik lees 80 % advertorial en 20 % gewone posts. Prima, mogen jullie beslissen toch? Maar ik zeg dan toedeloe! Omdat het gewoonweg niet interessant is en ik het niet wil lezen. Dus zijn jullie een lezer kwijt. Ik heb het gevoel dat ik een online versie van Life 4 you aan het lezen ben. Dus proberen daar de balans in te vinden. Merken jullie dat je minder bezoekers krijgen? Wellicht komt het dan Door de advertorials. Voor jullie de afweging…

Selma -

Jammer dat deze (uitgebreide!) uitleg nodig is. Voor mij persoonlijk bestaat er geen verwarring over wanneer iets een advertorial / gesponsord is, dit geven jullie altijd duidelijk aan.

De enige feedback die ik jullie wel wil geven, is dat voor mijn gevoel de verhouding advertorials / ‘eigen’ artikelen nu soms zoek is. Er zijn namelijk meer advertorials, maar daar staan -bij mijn weten- niet meer andere artikelen tegenover. Zeker omdat er op LLG momenteel minder geplaatst wordt, voelt dat denk ik soms raar voor lezers. Het uploadschema op 2WMN is volgens mij de afgelopen tijd niet veranderd, het aantal advertorials wel.

Ik wil even benadrukken dat ik absoluut niet tegen advertorials ben, zoals jullie zelf ook aangeven moet er ook brood op de plank komen, en waar je het aan uitgeeft zal mij een zorg zijn ;). Ik denk alleen dat jullie er goed aan doen om naar de verhouding advertorials / eigen artikelen te kijken en wellicht in weken dat er meer advertorials zijn, ook meer eigen artikelen te plaatsen. Dan lijkt het namelijk ook minder ;).

Ik reageer eigenlijk nooit, maar wilde jullie dit toch even meegeven. De site lees ik verder zelf met erg veel plezier, so keep up the good work!

Mariska -

Ik vind het jammer dat er op LLG minder gepost wordt en meer op 2 WMN. De content vind ik persoonlijk iets teveel gericht op het moederschap, wat natuurlijk logisch is gezien de fase waar Willemijn in zit. En voor velen is dit natuurlijk heel leuk om te lezen. Ik mis de beauty dingen wel echt, de looks, get ready with me, looks van celebreties namaken etc. Maar dit is geheel persoonlijk en heeft vooral te maken met dat ik in een andere levensfase zit.

desiree -

ik kan me hier volledige bij vinden, vroeger vond in de llg site zo leuk om de content en dat er veel op gepost werd. en deze site vond ik leuk omdat er zoveel verschillende dingen op gepost werd, maar de laatste tijd gaat het op deze site geregeld over baby’s en dingen die daarmee te maken hebben wat mijn persoonlijk minder interesseert. (vast heel veel andere mensen wel) en op llg word gewoon minder gepost en ik mis de onderwerpen van vroeg wel een beetje.

Willemijn -

Hmm, maar dat het veel over baby’s gaat, daar kunnen we ons niet zo goed in vinden. Er staat er vandaag eentje over het moederschp online en de een na laatste was een maand terug. Er staat gemiddeld 1 artikel per 1,5/2 weken online over het moederschap/baby’s. Zo veel is dat toch niet? :) Wbt LLG, het is lief om te lezen dat mensen LLG missen. Maar we willen LLG niet voort blijven zetten op volle kracht als we daar zelf niet meer happy van worden. :)

Milou -

Top jullie artikel! ik word er zo moe van dat iedereen zich maar moet verantwoorden tegenwoordig. Jullie werken er keihard voor en ga voor al zo door. :)

Anne -

Fijn dat jullie dit zo duidelijk uitleggen en zo open zijn over dit onderwerp. Weet je wat denk ik het probleem is rond die Mulberrytassen (of welke aankoop dan ook die jullie doen en die nogal prijzig is): jullie werken enorm hard voor jullie blog (daar ben ik zeker van!) en jullie verdienen het absoluut om dure spullen te kunnen kopen, maar het is ook gewoon begrijpelijk dat lezers/lezeressen die ook heel hard werken zich dan af en toe afvragen ‘Ik werk toch ook heel hard, waarom moet ik dan elke maand de eindjes aan elkaar zien te knopen?’.
Dus ik gun het jullie absoluut, maar gun het ook gewoon elke hard werkende mens. 😉

Dorien -

Alle reacties over dit onderwerp heb ik niet gelezen, maar ik wilde nog even toevoegen dat slechte advertorials vaak het gevolg zijn van teveel bemoeienis van de opdrachtgevers. Als er té strenge eisen zijn aan wat er wel en niet gezegd ‘mag’ worden, dan lees je dat direct terug in de tekst. Het voelt dan een beetje kunstmatig en de stijl en kwaliteit die je dan van een blogger gewend bent lijkt dan ook minder.
Wat ik ook nog wil zeggen is a) dat jullie het wat mij betreft áltijd helder aangeven b) ik vind dat jullie advertorials schrijven die passen bij jullie content c) ik er nooit last van heb of een blogger advertorials schrijft en d) dat al helemaal niemand zich moet bemoeien met jullie privé uitgaven. Ik denk dat maar weinig mensen beseffen hoe hard jullie waarschijnlijk moeten werken voor je geld t.o.v. meer gangbare banen.
Ik blijf jullie volgen!

Joëlla -

Amen!

Jessica -

Goed dat jullie hier een artikel over schrijven, en de discussie open willen aangaan. Wel blijft het in dit geval, zoveel mensen, zoveel meningen. Je kan het nooit iedereen naar de zin maken. Ik stoor me niet aan advertorials of spon. Ik lees het niet als het me niet boeit. Daar zit eigenlijk gelijk de crux. Als je een goede advertorial maakt, wordt het bekeken, worden mensen enthousiast over een product. Dat is het doel van reclame! Kijk zelf naar de tv, de spotjes waar je om kan lachen zijn vele malen minder irriterend. Als ik kijk naar het boursin artikel van laatst, denk ik, ja best oké. Maar ik geloof er eerlijk gezegd gewoon geen fluit van dat je echt op vrijdag avond dit stond te maken. Als dat wel zo was, weet je ook gelijk waar het dan mis gaat in de advertorial. Maak er gewoon een goed recept van, met mooie foto’s. Voor mij is dat genoeg. De vlogs met ad’s vindt ik heel leuk, maar ik merk wel dat jullie daar nog wat ‘zoekende’ in zijn als ik het zo mag zeggen. De start is er, nu nog verder uitwerken. Jullie hadden altijd zo’n geweldige achter de schermen vlogs waarin je heel jullie dag meebeleefde, waarin de vriendschap en de lol er af spatte. Als je in zo’n vlog de starbucks voorbij laat komen, vindt ik dat helemaal niet zo’n punt! Vera (Camilla) had laatst ook zo’n vlog met een of ander drankje (weet al niet meer wat), dat was het zelfde idee maar net wat uitgebreider en leuker in elkaar gezet.
Keep up the work meiden, komt echt wel goed! Ik weet dat jullie het eerlijk en goed bedoelen dat is het allerbelangrijkste!!

Joyce -

Helder artikel, al vind ik eigenlijk altijd al dat jullie duidelijk zijn over dit soort zaken. Hoeveel jullie willen verdienen, waar jullie je geld aan willen uitgeven en of dit Jan Modaal is of niet, in interesseert me echt geen biet. De enige die dat beslissen zijn jullie en dat is meer dan jullie goed-recht. Ik snap niet dat anderen daar opmerkingen over durven te maken. Al werken jullie 1 dag per week en verdienen € 10.000,- per maand. Ik gun het iedereen, dus jullie ook.

Wel vind ik dat de vorm van de advertenties misscchien anders zou kunnen. Ik merk dat het in de hele blog/vlog wereld momenteel zoeken is naar de juiste aanvliegroute hiervoor. Het is niet erg dat er nu wat wrijving is, dat komt denk ik wel goed als er gezocht wordt naar een ‘nieuwe’ manier van adverteren. Je komt in mijn ogen niet weg met een normaal uitziende dagvlog waar je een soort van nonchalant Starbucks in verwerkt. Voor mij werkt dat gewoon niet. Bijvoorbeeld de samenwerking tussen Bram de Wijs en Eneco vind ik fantastisch (youtube). Een geweldige opzet, waarbij meteen duidelijk is dat de hele opzet reclame is, maar wel in een jasje die past bij Bram. Reclame maken is een vak apart en ik denk dat het goed zou zijn als jullie daarin meer begeleid worden door jullie social media bureau’s (en dan door écht goede reclamemakers) of zelf meer gaan leren hierover.

En over 2wm in het algemeen, zelf zou ik toch meer willen zien richting een thema. De artikelen vliegen qua onderwerp erg uit elkaar. Ik denk ook dat er daarom soms was wrijving komt met artikelen voor bedrijven. Die is dan ook zo divers, dat lezers erdoor denken: huh?

Succes dames!

Milou -

‘Hoeveel jullie willen verdienen, waar jullie je geld aan willen uitgeven en of dit Jan Modaal is of niet, in interesseert me echt geen biet.’ Say Halleluja! Precies. Dit.

Chris -

Wat erg eigenlijk dat jullie je zo ‘moeten’ verantwoorden. Of misschien het gevoel krijgen dit te moeten doen.
Als je een post niet leuk vindt, of de inhoud van de artikelen past niet bij je, dan bezoek je de site toch niet?! Zo simpel is het volgens mij en dat is juist het voordeel van blogs, je betaalt er niets voor en kiest met een muisklik voor iets anders…….
Wat me niet interesseert lees ik niet (dat is maar weinig…..haha)! Succes dames en keep on smiling! Jullie bedrijf, dus jullie keuzes!

Eli Joav -

Jullie slaan de plank mis. Jullie geven altijd de spon correct aan. Maar dat is het hem niet. Ik bezoek jullie blog niet echt meer, omdat ik me als lezer in de maling genomen voel. Het straalt er vanaf dat ook dit artikel niet een tweede keer is nagekeken op raar lopende zinnen en niet bestaande uitdrukkingen. De kwaliteit die je zou kunnen leveren als gevolg van werken met zijn 3-en of 2-en kan heel hoog zijn. Maar die advs. zijn echt in elkaar geflanst lijkt het soms wel. De kwaliteit van artikelen is drastisch gedaald. Geen idee waarom dit zo is. Het komt over of er nauwelijks tijd aan besteed is. Als ik een adv. te zien krijg over Boursin dan wil ik ook als consument verleid worden. Dan wil je niet denken: ‘goh, wat zielig, de blogger moest weer tegen zijn zin reclame maken, ach wat sneu, weet je wat, ik koop die Boursin wel, dan heb ik ook laten zien dat ik de blogger zijn geld gun.’ Jullie moeten juist meer reclame erin rammen, maar iets verkopen moet ook met de volle overtuiging gebeuren, anders heeft het zijn weerslag op de bezoeker van de site. Veel succes!

Pim -

Ik ben het met deze reactie eens. Ik denk dat jullie prima aangeven wanneer een artikel een advertorial is of wanneer jullie iets hebben gekregen. Ik vind met name de content van de advertorials slecht. Je merkt gewoon heel goed wanneer jullie er echt achter staan of wanneer er enkel geld mee wordt verdiend (wat ik snap hoor). Ik zou daarom meer tijd steken in de selectie van de advertorials. Gezien het feit dat er kennelijk meer vraag is naar adverteren op jullie site, kunnen jullie wellicht ook kritischer omgaan met welke advertorials je wel en niet doet.

Ju -

Helaas, maar wat mij betreft sla jij zelf volledig de plank mis.
Het is prima als je de website niet (meer) wil bezoeken, omdat het niet (meer) bij je past, maar ik vind niet dat je van een blogger kunt verwachten dat ze zich aan jou exacte wensen kunnen aanpassen.

Het is ergens wel grappig dat je denkt ´oh wat sneu, die zielige bloggers moeten zeker weer geld verdienen.´ Denk je dat ook over de kassajongen in de Albert Heijn? Of over de receptioniste van een kantoor? Of… in het algemeen genomen over iedereen die een baan heeft?

Zelf vind ik 2wmn en llg nog steeds heel oprechte blogs, die ik met veel plezier af en toe bezoek. Niet alle artikelen spreken mij aan, maar dat hoeft ook helemaal niet. De kwaliteit gaat wat mij betreft omhoog, terwijl het nog steeds zijn gezellige huiselijkheid behoudt (en dit bedoel ik oprecht in de meest positieve zin van het woord :))

Vervelend voor Willemijn en Martine dat ze dit moeten uitleggen. Ik verdien misschien wel meer dan zij, maar hoef aan niemand verantwoording daarover af te leggen en ik krijg nooit commentaar over waar ik mijn geld wel of niet aan zou moeten uitgeven.

Martine -

Hi Ju, hiermee sla je precies de spijker op zijn kop. Dankjewel!

Veronique -

Ik vraag me echt serieus af waarom mensen zoals jij zich altijd zo geroepen voelen om commentaar te leveren.
Heb je dan zelf zo’n rot leven dat je je maar moet afgeven op andere, of is het jaloezie?
Als ik iets niet leuk vind, dan lees ik het niet. Heel erg simpel.
Je bent namelijk niet verplicht om willemijn en martine te volgen. Misschien dat je dat dacht… maar bij deze.

Mandy -

Ik vind het vervelend voor jullie dat jullie dit artikel hebben moeten schrijven. 2WMN is en blijft natuurlijk een bedrijf dat voorziet in jullie levensonderhoud. Net zoals ik gewoon drie dagen in de week naar kantoor ga om te werken. Zeker als ik bedenk wat de doelgroep is van 2WMN had ik hier niet zo veel ophef over verwacht, en vind ik het vervelend dat jullie hier een naar gevoel van krijgen.

Ik reageer eigenlijk nooit, maar ik wil nu toch even duidelijk zeggen dat ik deze blog (iedere dag! :)) met ontzettend veel plezier bezoek. Ik ben een werkende jonge vrouw van 27 en ik ben dit jaar ook voor het eerst moeder geworden. Ik herken mezelf dus heel goed in jullie artikelen! Natuurlijk zie ik ook wel dat er meer advertorials opstaan als een jaar geleden, en ik sla daarom ook wel eens een artikel over. Maar daar tegenover staan ook meer/leukere andere artikelen! Ik heb ook altijd goed kunnen zien wanneer een artikel/product gesponsord is, dus dit geven jullie echt wel duidelijk aan.

Dus ga vooral zo door! Ik hoop dat alle positieve berichten van vandaag jullie een goed gevoel geven over wat jullie bereikt hebben met 2WMN!

Anne -

Duidelijk artikel, fijn uitgelegd!

Laura -

Super duidelijk artikel! Ik vind jullie blog 1 van de leukste blogs in Nederland, juist doordat jullie van de advertorials wat leuks en aantrekkelijks proberen te maken ..ga zo door en HOP sparen voor die volgende tas 😀 !

Sofie -

Ik heb geen enkel probleem met advertorials en vind dat jullie dit meestal net goed aanpakken (geloofwaardig, duidelijk aangegeven). Ik heb de indruk dat er op meer en meer blogs hierover geklaagd wordt. Ik snap het niet goed, als lezer wil je toch een toegewijd blogger? Dan is het net noodzakelijk dat hij/zij hier voldoende geld mee verdient, als hij/zij uit noodzaak er een andere baan bij heeft, kan er toch nooit evenveel tijd in gestopt worden? Ik heb ook het idee dat veel mensen elkaar heel weinig gunnen. Oa de opmerking over de Mulberry tassen bevestigt dat. Op andere blogs las ik afgunstige reacties over gesponsorde reizen etc. Nou alsjeblieft zeg, alsof jij de kans niet zou grijpen als de mogelijkheid werd aangeboden. En ik heb ook de indruk dat veel mensen het niet goed kunnen verdragen dat bloggers zoveel producten krijgen opgestuurd? Dan begin je toch lekker zelf een blog als het je zo geweldig lijkt. Afgunst, het is een hoofdzonde.. Veel mensen vatten precies niet goed waarom. Een tipje voor diegenen: het leven is zoveel makkelijker als je je niet druk maakt om anderen ;). Maar gezien deze post toch ook gaat om het verbeteren van jullie blog, heb ik wel nog een vraagje/tip (hoop dat jullie het lezen). Ik weet niet of ik het gemist heb, maar wat ik graag zou willen weten is jullie uploadschema op LLG. Een tijd terug hadden jullie aangegeven minder te posten, daar heb ik geen probleem mee, echter vind ik het wel belangrijk om duidelijkheid te hebben over wanneer er dan wel een artikel of video online komt.. Kan zijn dat ik dit gemist heb hoor! Maar dan ben ik volgens mij niet de enige. Dus als jullie dit nog even zouden kunnen herhalen/benoemen? Bedankt!

Willemijn -

Hoi Sofie! Bedankt voor je reactie! :) We posten op ma/wo/za op LLG. Af en toe posten we op di/do/za, als dat beter uit komt met een onderwerp of wanneer we wat extra tijd nodig hebben. Groetjes Willemijn

Sofie -

Bedankt voor je reactie!

Laura -

Ik vind dit zo jammer! :( Eerst werd er dagelijks gepost en nu maar 3 keer per week (op LLG), terwijl jullie met z’n tweeën zijn (en nu zelfs even met 3). Mijn ‘probleem’ is dan ook niet dat jullie spon niet goed aangeven, maar dat jullie tijd nu in advertorials lijkt te zitten en dat hierdoor amper wordt gepost op LLG. Zo jammer! Die verhouding is gewoon scheef geworden.

Martine -

Hi Laura,

Dat heeft absoluut niets te maken met het aantal adv. Jammer dat men daar zo over speculeert zonder dit echt te weten. Het heeft meer te maken met de levensfases waar we nu in zitten en dat LLG daarom iets meer naar de achtergrond is geraakt. Het blijft een persoonlijke blog en dat groeit met je mee. Welke kant het uit groeit, ligt aan de blogger. 2WMN past op dit moment meer bij onze levens en natuurlijk doen we nog steeds wat met make-up, maar lang niet zoveel als voorheen en daarom de keuze om minder op LLG te plaatsen. Dat is geen ‘luiheid’ of weet ik het wat, het is een keuze. We willen doen waar we blij van worden en zoals we het nu doen: daar worden wij heel gelukkig van.

N -

Goed, eerlijk artikel. Toch val
ik wel een beetje over het “nodig zijn” versus “kennelijk wel genoeg geld hebben om Mulberry’s te kopen”. Kijk, het gaat me niks aan, daar hebben jullie gelijk in. Maar ik snap die commenter wel hoor. Hoe
“nodig” zijn die extra advertorials als jullie kennelijk zo ruim verdienen dat daar geld voor is? Vind het een beetje flauw om daaraan voorbij te gaan/te zeggen dat het onzin is. Zeg dan ook niet dat het “nodig” is. Want daarmee open je zelf de deur naar vragen en opmerkingen over wat “nodig” dan betekent.

linda -

Precies dit!

MARIJKE -

Heel goed uitgelegd maar eigenlijk bijzonder dat het nodig is om het uit te leggen. Mensen die het niks vinden hebben geen idéé dat ze in het dagelijks leven dood gegooid worden met sluik reclame. Vind dat jullie het super doen meiden!

Kim | Kimsbloglife -

Het blijft toch altijd een gevoelig onderwerp he, gesponsorde artikels. Ik vind het eigenlijk best vreemd, waarom is het zo belangrijk of jullie iets gekregen hebben en of jullie ergens betaald voor gekregen hebben of niet? Zolang jullie altijd jullie eerlijke mening geven zou het toch niet mogen uitmaken? Ik merk zelf ook wel dat ik het me afvraag als het er niet duidelijk bij staat, maar ik denk eigenlijk dat dat vooral uit nieuwsgierigheid is :-) Ook denk ik soms wel dat wat er in gesponsorde artikelen geschreven wordt soms misschien wel iets minder oprecht is, want je hebt bepaalde afspraken gemaakt en moet er nu eenmaal over schrijven, dat merk ik zelf ook wel als ik samenwerkingen aanga, maar tja, ik denk dat het overgrote deel altijd wel oprecht is, alleen misschien iets meer aangedikt dan normaal. En dat mensen tegen advertorials zijn begrijp ik al helemaal niet. Oke, ik vind ze ook niet altijd even leuk om te lezen, maar dan sla ik ze toch gewoon over. En soms zijn het gewoon ook hele leuke artikelen, dus wat maakt het uit of het dan gesponsord is of niet? Het is heel normaal dat jullie de kans grijpen om er geld mee te verdienen, en inderdaad, iedereen heeft graag een zo hoog mogelijk loon (zolang het inderdaad redelijk blijft en niet ten koste van je lezers gaat). Ik vind het heel goed dat jullie het zo duidelijk uitleggen en consequent aangeven wanneer het om advertorials of gekregen producten gaat, zo doen jullie wat jullie ‘moeten’ doen of wat veel mensen verwachten, maar verder hoeven jullie je helemaal niet te verantwoorden!

Minka -

Ik vind niet dat jullie je hoeven te verantwoorden. Uitleg over afkortingen prima maar laat het hierbij want het gaat mensen geen ene derrière aan hoe EN aan wat jullie het ZELF verdiende geld besteden/investeren. Focussen op de positieve lezers en adverteerders en doorgaan in de ingeslagen weg okay! :)

lilian -

Even wat heel anders, ik zie hieronder de video van 2wmns favorites staan van oktober 2014 en het valt me op dat je warmere haarkleur van tegenwoordig je fantastisch staat Willemijn!

Patricia -

Duidelijk verhaal hoor, ik was er wel benieuwd naar en dit geeft net wat meer inzicht. Al boeien mij het gekregen, gesponsord, whatever, eigenlijk niks. Het enige wat ik belangrijk vind is een eerlijke mening over iets. Tot nu toe heb ik dat gevoel bij jullie wel. Ik snap verder heel goed dat advertorials en dergelijke nodig zijn om te kunnen blijven bestaan en te groeien. In een tijdschrift blader je eindeloos door advertenties en daar betaal je nog voor ook! Wat me niet boeit lees ik niet, maar soms zie ik zo weinig reacties dan vind ik dat zielig en kijk er toch even naar haha….
Nu zijn er veel begripvolle reacties wat ik dan weer gek vind. Waar zijn nou al die lezers die het zo irritant vinden?
Succes met jullie artikelen ladies !

moi -

Ik kom hier nu toevallig langs maar ben gestopt jullie te volgen omdat ik in Bloglovin alleen maar reclame tegenkwam en dat jullie twee salarissen moeten uitbetalen kan kloppen maar jullie hebben ook twee blogs, al heb ik het idee dat jullie je meer concentreren op dit blog. Misschien wat meer jullie tweede blog erbij betrekken als je meer wilt en om nou te zeggen dat jullie er geen goed salaris uithalen vind ik ook een tikje overdreven als ik de door jullie getoonde uitgaven zie in jullie blog, niet alleen materiële zaken maar ook dingen als uit eten gaan in de hoeveelheid dat jullie dat doen….heel veel mensen kunnen dat zich absoluut niet permitteren, ook niet met sparen. 😉 Enfin, ik verdwijn hier weer, nog teveel advertenties hier.

Didi -

Wat goed dat jullie dit onderwerp zo openhartig toelichten, open en eerlijk gewoon zoals jullie zijn! Ik denk dat al jullie collega’s die van hun blog(s) een betaalde baan hebben gemaakt tegen dit zelfde probleem aanlopen. Als blogger ben je vrij in wat je schrijft en deelt toch? En als lezer/volger ben je vrij wat je leest en volgt… dus misschien moeten wij lezers leren niet zo negatief te zijn en wanneer iets ons niet aan staat een artikel gewoon niet lezen :) Ik stoor me persoonlijk meer aan de negatieve mengen en reacties dan aan jullie advertorials. Wat mij betreft mogen jullie de reacties gewoon wat strakker censureren haha, ik denk eigenlijk dat dat op andere blogs ook gebeurt. Meiden ga vooral door met wat jullie doen ik blijf volgen en vind jullie blogs top!

Mare -

Juist op jullie blog staat het duidelijk dus wat mij betreft niets veranderen!
Wat mij wel opvalt is het typisch Nederlandse toontje……vooral niet boven het maaiveld uitsteken. Ik lees iedere dag met veel plezier jullie blog en ik gun zulke crea’s en lieve mensen wel 100 mulberry’s!

Ik had nog wel een vraagje over gekregen spullen: Stel als jullie iets echt niet lekker vinden/goed vinden, voelt het dan niet rot om daar dan een negatieve review over te schrijven. Ik zou me dan toch rot voelen en er liever niet over schrijven, terwijl juist een overwegend negatieve review ook voor de lezer met name van toegevoegde waarde is? Hoe doen jullie dat?

Alex -

Ik vind het ook altijd een moeilijk verhaal…maar ik denk altijd, dat ik vooral eerlijk wil zijn tegen mijn lezers, en daarom geef ik sowieso duidelijk aan dat het een samenwerking is. Als een bedrijf dat niet wil, dan zeg ik ook direct, dat ik niet wil samenwerken, helaas gebeurt dat nog best vaak. En ik vind altijd, als het maar redelijk is en een blog niet alleen nog maar uit advertorials bestaat en je er niet zeker van kunt zijn of het nu een eigen mening is of niet, dan mag het ook wel. Immers moeten bloggers er ook van kunnen leven, of ten minste de kosten voor hosting etc. weer uit kunnen halen.

Groetjes uit New York,
Alex

Celine -

Moest ik van jullie zijn, ik zou gewoon zeggen dat álles gesponserd is, tenzij anders vermeld. Als jullie op een oprechte manier met ads omgaan en authentiek blijven met je mening kan dat toch geen probleem zijn. Bloggen is business en jullie leven toch ook niet van water en brood. Wie hier niet mee om kan snapt volgens mij niet hoe ze dagdagelijks ‘gemanipuleerd’ worden of hoe een eigen bedrijfje hebben is, noch dat een adv niet per se iets negatief is. En anders, voor de liefhebbers, zijn er genoeg beginnende blogjes met geen gesponsorde content! Jullie zijn veel te eerlijk :) keep up the good work!

Dana -

Echt een duidelijk artikel. Wel jammer dat mensen het negatief opvatten terwijl op tv etc genoeg sluikreclame is. Mensen zeuren wel, maar niemand verplicht je om het te lezen. Ik lees ook wat ik leuk vind, als ik iets niet leuk vind dan klik ik er niet op..Hoe simpel is dat :/

Rosanne -

Jammer eigenlijk dat jullie het moeten uitleggen. Maar je hebt het wel goed en duidelijk uitgelegd. Ik vind het niet meer dan logisch dat jullie ergens je geld mee moeten verdienen. En om eerlijk te zijn vind ik dat jullie er altijd nog een leuk artikel van weten te maken. Ga zo door dames!

Sarah -

Goed dat jullie het hebben toegelicht. Ik vind het zelf ook heel veel advertorials de laatste tijd (bezoek jullie site helaas ook wat minder), maar jullie hebben deze keuze goed toegelicht. Moet wel zeggen dat ik de toon van het artikel wat storend vind. Dat jullie na 7 jaar bloggen eindelijk een salaris verdienen vind ik een rare opmerking. Volgens mij hebben jullie allebei in de afgelopen 3-4 jaar zo’n 5 Mulberry tassen per persoon gekocht. Helemaal prima, moet iedereen zelf weten, maar zo’n opmerking vind ik dan gek. Jan modaal kan dat niet, terwijl het lijkt alsof jullie ein-de-lijk kunnen rondkomen, nou poeh poeh.

Het aantal artikelen is minder geworden de laatste tijd (zeker op LLG), terwijl je met twee mensen (en nu met 3), juist meer zou kunnen doen dan andere blogs. Maar die plaatsen juist meer (bijv. Misslipgloss). Hoop dat dat nog verbetert in de toekomst! Anders is het alsnog een flink salaris voor een gedeelde baan 😉

Myrthe -

Wat ben jij een zeurkous zeg. Mag iedereen niet zelf bepalen waar je je inkomen aan uitgeeft. Ik vind het helemaal geen probleem om advertenties te zien, als ik ze niet wil lezen open ik de blogpost ook niet. Simpel zag. Iedereen wil een goed leven kunnen leiden. Bovendien wordt er naar mijn idee ook hard voor gewerkt.

Patricia -

Wanneer je een gevoel krijgt bij een artikel en daar je mening over geeft ben je geen zeurkous. Ik begrijp voor een groot deel wel wat Sarah bedoelt. In de periode dat ik de dames volg heb ik nog nooit het idee kregen dat ze ook maar iets tekort komen. Er is voldoende ruimte voor het kopen van aardig dure kleding, tassen, huis inrichting enzovoort.
Een groot deel van de volgers doet hen dat niet na denk ik. Hieraan zal de gedachte gekoppeld zijn bij de opmerking, dat er nu eindelijk een salaris verdiend wordt. Ik vind het leuk om te zien wat anderen met hun geld doen en het is best een stap om het maar even met ‘iedereen’ te delen want ‘iedereen’ vindt er wel wat van.

Tamara -

Hoewel ik me eigenlijk helemaal niet stoor aan de advertenties en snap dat ze nodig zijn, kan ik me ook wel een beetje vinden in hetgeen in deze reactie staat. Ik verdien geen onaardig salaris, maar kan niet de uitgaven doen die jullie wel doen (en dat is prima). Ik gun het jullie van harte, wie hard werkt verdient het ook om daarvan te genieten, en ik geniet enorm van jullie artikelen over al die luxe uitgaven. Door die uitgaven (idd de designertassen) wekken jullie wel de indruk dat het jullie erg goed gaat en dat jullie een ruim twee persoons salaris verdienen. Dit in tegenstelling tot het artikel hierboven.

Felicia -

Nou ik vind het huis waarin beiden dames wonen of als we alleen één woonkamer zien nou niet echt ‘luxé’ of groot. Het is meer een vinexwoning, ik begrijp dat als je op huur of een hypotheek bespaart door een minder luxe huis te nemen dat er veel meer geld overblijft voor bijvoorbeeld designertassen. Zo zie je maar weer dat het balanceert. Ik vind van beiden nou niet dat ze belachelijk dure dingen kopen al is het natuurlijk anders voor ‘jan modaal’. Echter is er ook een groot verschil of je kinderen hebt of niet. Ik begrijp de irritatie misschien wel daardoor kunnen ze een stuk van een volgers kwijtraken en als bedrijf wel groeien in het aantal advertorials maar afnemen in het aantal bezoekers áls mensen zich echt zo irriteren.

Marieke -

Ja, helemaal eens eigenlijk. Jullie hebben het steeds over een redelijk salaris, maar ik denk dat de meningen over wat redelijk dan wel niet is, sterk uiteen lopen.

Ilona -

Niet te snel oordelen: laat iedereen lekker genieten (van de tassen in dit geval, haha) en het geld besteden zoals ze zelf willen, want niets in het leven geeft een garantie dat het zo blijft.

Syl -

Duidelijk artikel!
Ik moet toegeven dat er af en toe op 2wmn inderdaad advertorials kwamen, waarvan ik dacht ‘wat heeft dit met 2wmn te maken?’

Bianca -

Super duidelijk. Jullie blog is leuke anders dan anderen ga vooral zo door.

Groetjes Bianca

marloes -

Wat een duidelijk en fijn artikel! Jullie doen het super samen!

Mariska -

Een heel duidelijk en goed uitgelegd artikel. Eigenlijk vind ik het sowieso al wel goed hoe jullie dit altijd deden.

Milou -

Net als andere meiden al aangaven vind ik juist dat het bij jullie super helder is wanneer iets al dan niet #adv is!
Ik begrijp niet waarom bijvoorbeeld een pizza zelf maken, met toevallig Boursin erin, niet als storend wordt ervaren, maar als het een samenwerking met Boursin is ineens wel. Dat vond ik trouwens een heel leuk artikel!
Persoonlijk lees (of niet) ik liever gesponsorde artikelen, dan dat er schreeuwende banners om de haverklap op je scherm verschijnen. En het is super logisch dat jullie inkomsten nodig hebben, duh.
Jullie eerlijkheid is misschien niet de makkelijkste weg (het altijd benoemen vs blogs die sluikreclame toepassen maar minder gezeur in comments hebben), maar wel de meest professionele! Plus 1!

Linda -

Wow super lang artikel, niet eens afgelezen, ik vond het al prima hoe jullie het deden! Gefeliciteerd met het succes van jullie bedrijfje op zo’n jonge leeftijd en ga zo door! Liefs

Kirsty -

Wat goed dat jullie hier zo duidelijk over zijn! Hopelijk worden de discussies nu ook minder. Ik vond het zelf eigenlijk altijd al wel duidelijk en meestal weten jullie de advertorials leuk te brengen, dus stoor ik mij er totaal niet aan.

Nadine -

Ik wil jullie toch echt even complimenteren met dit artikel! Wat eerlijk, duidelijk en uitgebreid omschreven wat dit onderwerp inhoudt en hoe jullie er mee omgaan! De richtlijnen die jullie op het eind stellen zijn voor mij in ieder geval duidelijk😊 Succes verder en doe vooral wat goed voelt, er zijn altijd mensen die zeuren, maar als lezer merk ik in ieder geval duidelijk wanneer de blogger achter een artikel/samenwerking staat!

Michelle -

Ik reageer nooit, maar vind dit een mooie post om op te beginnen 😉

Als ik een content niet interessant vind lees ik het persoonlijk niet. Ik stoor me dan ook niet aan de advertenties. Wel vind ik het belangrijk dat de advertenties goed geschreven zijn & past bij 2wmn. Bijv. Die advertentie van de cola vond ik niet goed in elkaar gezet. Daarintegen de advertentie van de Starbucks in de vorm van een vlog was goed.

Wat mij al langer opvalt op zowel social media als blogs dat mensen denken dat het normaal is om alles te zeggen en mensen volledig af te branden. Feedback is prima, maar zoals Danielle hierboven zegt: jullie schrijfstijl is om te janken, daar kun je niets mee.

Ga zo door!

Dita -

Jammer eigenlijk dat jullie hierover moeten schrijven. Vind je het niets, lees je het niet denk ik dan.

Danielle -

Ik reageer eigenlijk nooit op posts, maar er moet me echt iets van het hart. Ondanks dat ik jullie blog over het algemeen onwijs leuk vind, vind ik jullie schrijfstijl soms om te janken. Het valt me vaker op, maar bijvoorbeeld in deze post:
“Want waarschijnlijk klagen deze lezers over de advertorials omdat jullie het zo jammer vinden dat ze 2WMN misschien minder leuk gaan vinden.” (?????) deze lezers, jullie, ze.. zoveel vormen in één zin???
Het geeft mij het gevoel dat jullie niet de moeite nemen om na te kijken wat jullie publiceren. Ik vind dat zo jammer, want het doet echt afbreuk aan de kwaliteit.

Loes -

Belachelijk eigenlijk dat jullie hierover MOETEN schrijven. Eenieder die niet snapt dat er ook met een blog geld verdiend moet worden, moet ze vooral niet lezen. Ik vind dat jullie het al duidelijk genoeg aangeven, dus vind het vooral heel jammer dat jullie je hier druk om ‘moeten’ maken. Ik lees jullie site met veel plezier, zelfs de advertorials vind ik soms inspirerend!

Annemarie -

Jammer dat er toch vaak negatieve reacties op sponsorships en advertorials zijn. Heel duidelijk artikel, dus hopelijk snapt iedereen nu het werkt!

Rosalie -

Goed artikel en leuk dat jullie je lezers er bij betrekken. Mij storen die advertorials niet. Als ik de advertorial niet interessant vind sla ik hem over. Ik heb een keer opbouwende kritiek geschreven toen jullie, maar mijn mening, een mismatch advertorial hadden geplaatst van Coca Cola. Dat paste zo totaal niet bij jullie. Kan gebeuren, leermomentje 😉

charile -

Wat een duidelijk en sterk artikel! Dit is nou precies waarom ik jullie blog zo graag lees: eerlijk, rechtvaardig en gezellig 😀

Nienke -

Heel erg goed geschreven!!!

Nathalie -

Hoi! Ik vind het zo onwijs jammer dat er zo moeilijk worden gedaan over het feit dat er spullen naar Bloggers en of YouTubers word gestuurd en dat ze geld verdienen met de zogenoemde advertorials. Ik werk voor mijn geld en jullie net zo veel. Het enige verschil is dat jullie het geld ‘anders’ krijgen dan ik via mijn werkgever. Ik vind jullie blogs top en als ik een artikel niet leuk vind lees ik dit gewoon niet. Of het nou een advertorial is of niet. Daarnaast ben ik van mening dat jullie van de advertorials altijd een leuk stuk maken. Ik zou zeggen ga lekker door zo! Ik begin soms het idee te krijgen dat mensen jaloers op jullie spullen zijn maar niet weten dat jullie ook kei hard moeten werken om elke maand genoeg geld binnen te krijgen.. jammer..

Judith -

Persoonlijk vond ik dat jullie dit al erg duidelijk aangaven, en bovendien: wat maakt het uit of jullie iets zelf gekocht hebben of gekregen? Volgens mij zijn jullie altijd eerlijk in jullie mening en ik heb nooit het idee dat jullie ergens enthousiast over zijn ‘omdat het moet’. Cynthia van misslipgloss.nl is ook altijd heel duidelijk in haar sponsoring etc., en ik vond jullie eigenlijk vergelijkbaar! Jammer dat er steeds meer wantrouwen ontstaat richting #spon en #adv…

Lindsay | lindsayvallen.nl -

Helder uiteengezet dames! De vergelijking tussen televisiereclame en blogreclame vind ik wel grappig, want ondanks dat je op televisie wel eens scheldt op WEER een reclameblok, neem ik dat het programma zélf niet kwalijk. Terwijl dat programma OOK niet gemaakt kan worden, zonder die reclameblokken tussendoor. Maar inderdaad, jullie zijn ‘het gezicht’ van dit medium, dus vangen jullie ook de kritiek. Goed om te lezen dat jullie bewust(er) nadenken over het aangeven, en je zult het nooit voor iedereen goed doen, dat is een illusie.
Ik hou er persoonlijk van om voorafgaand aan een blog/video te zien of iets gesponsorde, natura of betaalde content bevat. Iets kleins als een *-asterisk of # hashtag is voor mij voldoende. Dan weet ik vooraf: ok, hier zit ‘iets’ bij en kan ik besluiten wel of niet door te lezen.

Nogmaals, goed dat jullie dit toelichten! Keep it up! :-)

xL

Anna -

Ik vind dat het persoonlijk niet uitmaakt of het artikel gesponsord is of niets. Mits het op een andere geforceerde stijl geschreven is. Maar dat is bij jullie absoluut niet. Ik vind dat jullie het super goed doen! En jullie moeten er immer je geld mee verdienen. Ik zie jullie juist als een van de duidelijkere bloggers als het om gesponsord artikelen gaat! Keep up the good work💕

Anneke -

Zo jammer dat hier zo’n enorm artikel voor geschreven moet worden. Iedereen weet toch dat jullie hier je boterham mee moeten verdienen. En ook zeker wel een goed belegde boterham.
Zelf vind ik altijd al dat jullie hier duidelijk genoeg in zijn. Op televisie kijken we ook met zijn allen om de paar minuten naar reclame, en tijdschriften staan er ook bomvol mee, terwijl je daar zelfs voor betaald.
Ik hoop, voor jullie, dat dit artikel een beetje opheldering brengt.

Nicole -

Ontzettend interessant artikel! Het is inderdaad jammer dat advertorials zo’n negatieve naam hebben gekregen want inderdaad, net als in een tijdschrift hoort het er gewoon bij. Ik denk wel dat er een goede reden is wáárom veel mensen negatief denken over adv, want ik vraag me altijd wel heel sterk af of iedereen zo eerlijk is als jullie zijn.. en dat er daarom ophef over is. Dank voor het ophelderende artikel :)

Margriet -

Ik heb inderdaad een keer feedback gegeven op een advertorial omdat ik mij ‘stoorde’ aan de hoeveelheid ervan ten opzichte van vroeger. En ik vind dat nog steeds veel en kies er daarom voor om niet alles te lezen (dit is geen kritiek overigens, maar meer een mening van mij), maar ik snap jullie achterliggende gedachte en ik vind dat jullie het goed en duidelijk in dit artikel beschreven hebben.
Jullie persoonlijke artikelen en vlogs, fotodagboeken enz. lees/bekijk ik heel graag! :)

evelien -

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik denk dat het ‘probleem’ ‘m vooral zit in de hoeveelheid. Misschien is beter spreiden een optie?

Vanessa -

Duidelijk artikel! Ik vind het eigenlijk best erg dat jullie je zo moeten verantwoorden. Jullie blog is nu eenmaal jullie werk en het is dan ook logisch dat jullie er geld mee verdienen. Zonder advertorials stopt het verhaal. Ik begrijp echt niet waarom lezers daar zo moeilijk blijven over doen.

Nienke -

Ik vind persoonlijk dat jullie het op dit vlak erg goed doen! Het is voor mij eigenlijk altijd duidelijk als iets op wat voor manier dan ook gesponsord is, wat ik erg fijn vind aan jullie blogs en video’s :)

bibian -

Wat een duidelijk artikel, en ik snap wat jullie bedoelen. Tegenwoordig wordt er overal zo’n ophef over gemaakt. Als je het niet leuk vind, dan lees je het toch gewoon niet en als het je wel interessant lijkt dan lees je het wel. Of het nou gesponsord is of niet. In een tijdschrift staat toch ook niet bij elk wissewasje of het #spon is. Maar goed, ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept voor iedereen… liefs

Reageer ook