Newcastle Plog #1

Ik werd uitgenodigd door DFDS om met de boot een weekend naar Newcastle te gaan. Het leek me heel leuk om deze mooie stad eens te zien, dus afgelopen weekend trok ik er op uit met mijn vriend. Schip ahoy!

Met de auto reden we naar IJmuiden. Daar eenmaal geparkeerd, gingen we aan boord bij de boot DFDS Princess Seaways.

We hadden een mooie hut met zeezicht. Je kunt hier in principe met zijn vieren slapen, dus Jorrik en ik hadden het ruim.

We hadden een goed uitzicht op het voordek en de zee. Dat vond Jorrik heel leuk, want zo kon hij goed zien hoe we aan- en afmeerden.

Daarnaast bevatten de hutten een kleine badkamer om je even op te frissen. Het enige wat ik zelf niet zo fijn vond is dat de wc zowat in de douche is geplaatst. Maar waarschijnlijk vanwege de ruimte kan dat ook niet anders. Het weerhield me er echter wel van om een douche te nemen.

Natuurlijk moest ik tussendoor nog even Snapchatten (martineee10) voordat we onderweg gingen naar Newcastle. Ik vind die locatie aanduidingen altijd zo grappig op SnapChat.

We bleven even zitten bij de SkyBar en namen wat te drinken en chips.

Ik vind het altijd zo heerlijk om op een boot even te kijken bij alle winkeltjes. Chocola in overvloed! Hmmm, ik ben dol op Kinder!

Voordat we gingen eten friste ik me even op in de hut en zag nog net deze prachtige zonsondergang. Wauw!

We aten bij Explorers Steakhouse. Je hebt genoeg keuze uit verschillende restaurants bij DFDS. Zo heb je bijvoorbeeld ook nog Little Italy, Blue Riband, 7 Seas en Lighthouse Café.

Hier had ik enorm veel zin in en de steak was heerlijk!

En daarna nog een heerlijk dessert. Ik had een soort apple crumble maar Jorrik had toch iets goddelijks. Een soort half chocolade ei met ijs er in! We luisterden na het eten nog wat live muziek en gingen rond twaalf uur naar bed.

Hoewel ik diep geslapen had, werd ik wakker om half zeven net als Jorrik. Mijn hoofd voelde alsof ik een gigantische kater had terwijl ik geen druppel had gedronken. We besloten even naar het dek te gaan om een luchtje te scheppen en daarna snel te ontbijten, want een lege maag is ook niets. Jammer genoeg kreeg ik geen hap naar binnen en werd ik behoorlijk zeeziek. Nog nooit heb ik dat eerder gehad, maar de zee was ‘s nachts best ruig geweest en ‘s ochtends toen we wakker werden hield het aan. Ik hoorde het servies bij het ontbijtbuffet gewoon trillen. De details zal ik je besparen en gelukkig hoefden we nog maar 1,5 uur maar de rest van de rit heb ik doorgebracht in de hut.

Jááá, land in zicht! Om precies 09:00 kwamen we aan, ik was blij dat we er waren!

Met de bus werden we afgezet vlakbij het Central Station. Prachtig gebouw trouwens!

Vanaf daar liepen we naar ons hotel en ondertussen genoten we van de mooie omgeving.

We verbleven in het Crowne Plaza hotel. We checkten snel in en gingen naar onze kamer want we moesten om 10:30 weer beneden zijn.

En wat voor kamer…Wow, wat een enorme kamer en die bedden, hemels! We besloten allebei een bed voor onszelf te nemen, haha!

De badkamer zag er ook prachtig uit en zo ruim. Ik heb zelf thuis een vrij kleine badkamer en ik kan daarom zo genieten van een grote badkamer. Heerlijk!

Daarna gingen we met een Tour Guide van Blue Badge Tourist Guides een wandeling maken door Newcastle. Dit duurde ongeveer drie uur en is zeker aan te raden, want je ziet al lopend alle highlights van de stad en komt veel te weten over de geschiedenis. Hieronder deel ik een paar foto’s van de stadswandeling.

Zo vertelde Less (onze gids) dat Newcastle een mix is van hele oude en nieuwe, industriële gebouwen en dat is duidelijk terug te zien. Ondanks dat de stijlen heel verschillend zijn, past het op een of andere manier toch bij elkaar en geeft het de stad echt karakter.

We liepen ook nog door een van de vele winkelstraten. De straten waren heel breed, ik ben gek op brede winkelstraten! Ik had stiekem nog wel even bij Fenwick willen kijken (want daar verkopen ze Mulberry!) maar daar had ik geen tijd voor…(lees: vriendlief wilde niet en daarnaast heb ik al genoeg gewinkeld haha!)

Daarna liepen we over de zeven bruggen van Newcastle upon Tyne richting Gateshead. Dit vond ik ook erg mooi om te zien, prachtige architectuur!

Hier zie je de High Level Bridge. Hoewel het een grote stalen constructie is, heeft het nog wel sfeer vind ik door het sierlijke patroon. De renovatie van deze brug heeft behoorlijk wat gekost!

Overal slotjes!

Tyne Bridge

Links zie je de High Level Bridge weer en Keep Castle!

We staken, na kort door Gateshead te hebben gelopen, de Millenium Bridge over terug naar Newcastle upon Tyne. Deze brug wordt ook wel Blinking Eye Bridge genoemd. Hier zie je waarom!

Vanaf de andere kant kun je het muziektheater Sage Gateshead goed zien. De drie vlakken die je ziet op het moderne gebouw, moeten zeilschepen voorstellen.

De stadswandeling duurde in totaal drie uur en we waren best wel een beetje moe van alle indrukken en informatie. We gingen daarna terug naar de hotelkamer en maakten een plan.

Het plan om een auto te huren! Onze tour guide gaf ons de tip om namelijk naar Alnwick Castle te rijden. Het huren van de auto verliep alleen wat stroef waardoor we de rest van de middag bezig waren.

Wat wachten, lezen en drankjes later mochten we de auto dan eindelijk meenemen.

En links rijden is behoorlijk spannend kan ik je vertellen! Vooral dingen zoals rotondes nemen en afslaan voelt heel tegennatuurlijk.

We reden naar Blackfriars, het restaurant waar we die avond zouden dineren. Het was namelijk al wat later, dus we besloten het plan om naar Alnwick Castle te rijden naar morgen te verschuiven.

Weer zo’n mooi pand, Newcastle is echt leuk! Ik trok voor de gelegenheid een nieuw jurkje aan van Serendipity by Jamie. En Jor ‘hakte’ mijn voeten er af bij de foto’s haha!

We zochten een mooi plekje uit, dit leek me wel romantisch!

We hebben heerlijk gegeten! Ik had onder andere een bietensalade, eend met kersen en een verrukkelijk toetje met gin-tonic jelly en aardbeienmeringue. Restaurant Blackfriars in Newcastle is zeker een aanrader!

Tegen twaalf uur waren we weer in Crowne Plaza en besloot ik even te ontspannen in bad. Daarna sprayde ik een heerlijke bedspray van het hotel op mijn kussen en was ik vertrokken. Wat een leuke eerste dag in Newcastle!

Ook reizen met DFDS? Klik hier voor meer informatie!

* Deze reis werd mij aangeboden door DFDS en daar wil ik hen hartelijk voor bedanken! Morgen zien jullie deel twee van mijn weekend in Newcastle.

19 reacties

Kelly -

Wat heerlijk ! Ik wil ook!

suus -

Wat staat die jurk je mooi!!

Kim -

Hee Martine! Ik heb op dezelfde boot gezeten, 2 jaar geleden. Jammer genoeg waren toen bijna alle gangen van de boot onder gekotst want wij gingen in december vlak voor kerst, en we vaarden met windkracht 11-12…. Vreselijk allemaal zeezieken mensen, overal kotst. Jakkes, New Castle vond ik echt geweldig alleen de heenweg was al hels maar die terugweg, omg. Nog steeds willen m’n broer en ik een nieuwe “cruise” maken om onze ervaring te verbeteren. Jammer van jou zeeziekte, ik had gelukkig bij mijn bootadventures nergens last van. X

Selma -

Varen op de noordzee kan inderdaad hels zijn… Ik ben ook wel eens zeeziek geweest onderweg naar Engeland en dat was echt niet chill. Ik heb nog nooit op zo’n boot overnacht, maar dat toilet in die douche is wel heel mal hahahaha. Handig hoor, kun je 2 dingen tegelijk doen ;). Newcastle ziet er leuk uit! Ben ik nog nooit geweest, maar ik ben dol op de UK :)

Sophie -

Ahh tof om te zien! Ben benieuwd naar deel 2 want ik heb gisteren een lang weekend Newcastle geboekt. 😀

Felicia -

Ohh wat een mooie stad zeg! Heb je het geordie shore huis nog gezien :p? Of is dat allemaal verboden om te zien?

Carina -

Yay! Eindelijk weer eens een fotoverslag ipv een vlog!! Vind ik leuk!
Newcastle lijkt me ook heel leuk, waarschijnlijk moet ik binnenkort naar Edinburgh voor werk en hoop dat ik daar misschien wat tijd aan vast kan plakken om nog wat andere steden zoals Newcastle te bezoeken! Al is dat misschien wel weer net te ver weg.

Sandra -

Ik ben in december ook met de boot naar newcastle geweest. Wat een prachtige stad!
het enige nadeel van de boot vond ik de prijzen. Je kunt geen warme maaltijd krijgen onder de 30/40 euro! En het ontbijt is tevens ook duur! Wel jammer maarja het boot kaartje is dan ook niet duur.

laura -

new castle ziet er leuk uit! vroeger ooit eens geweest, weet er helaas niks meer van. zo jammer van je zeeziekte. ik kom gisteren terug uit london en gelukkig was de boot rustig, schommelde wel maar niet zo erg dat je er zeeziek van wordt. voel het trouwens nog steeds in mijn lichaam, iets met vermoeidheid en slaap te kort ofzo

Marjolein - vandiedingendus.nl -

Ik ben een aantal jaar geleden met DFDS naar Newcastle gevaren. Het was toen in februari en een behoorlijke wind. Ik ben nog nooit zo ziek geweest als aan boord. Zo zonde want zo heb ik niets van het mooie (grote!) schip gezien. Het restaurant waar we aten ben ik snel weer uitgegaan, je kon er niet normaal lopen, zo wiebelde het schip. Ik kon in de hut alleen maar liggen met een emmertje naast me. Gelukkig aan wal geen last meer gehad en genoten van het prachtige Newcastle. Volgende keer voor mij geen schip meer, lekker snel en goedkoop met de trein of vliegtuig!

melissa093 -

O vreselijk. Ik was ook zo ziek. Noooooit meer dus hè ;-(

Kimberly -

Wat een leuke plog! Ben nu wel heel benieuwd naar die minicruise. Ik ben heb al 3 x in mijn leven een cruise meegemaakt, maar dat waren de lange cruises op grote cruiseschepen. Vind nog dat dit schip best uitgebreid klinkt voor slechts een nachtje varen!

Trouwens, wil je nog een compliment geven over het stukje onderin. Top dat je zo aangeeft dat je de reis hebt aangeboden en dat je ze hartelijk bedankt daarvoor. Eerlijk, oprecht en gewoon enthousiast!

Dionne -

Ziet er heerlijk uit! Alleen jammer dat je zeeziek was en die douche/wc, nee dat is ook niks.

Daniëlle -

Wat leuk om te zien zeg! Newcastle lijkt me een prachtige plek om eens te bezoeken.

EliseDingen -

Ik wist helemaal niet dat die schepen zo uitgebreid waren, met zoveel restaurants bijvoorbeeld. Lijkt mij een leuke manier om een weekendje mee weg te gaan. Ben benieuwd naar de plog van morgen :)

Tessa -

Vroeger namen wij vaak met de boot vanuit Hoek v Holland als we naar familie gingen bij London. Ik heb daar zulke goede herrineringen aan! het was altijd zo leuk en spannend, we mochten later opblijven en bovenin die hoogslaper enzo… Ik word er helemaal nostalgisch van.

Annemijn -

Wat leuk om zo’n citytrip te maken! Ik ben eigenlijk nog nooit in Newcastle geweest en het ziet er veel leuker uit dan ik dacht! Met de boot maakt het wel extra speciaal (tenzij je je ziek voelt natuurlijk ;))

Linda -

Iets heel anders @ Willemijn; onderaan die foto van jullie staat bij je beschrijving nog steeds getrouwd met djurre hond saar, maar niks over jelle. Dat zou wel leuk zijn toch? :)

Daphne -

Leuk hoor, een minicruise met DFDS. Tipje voor de terugreis van een ervaren cruiser: gember! Overigens zijn de overtochten van en naar Engeland met de ferries berucht om ‘t last hebben van zeeziekte, tijdens cruisevakanties op cruiseschepen zijn er meer stabilisatoren en de bouw van het schip is anders, waardoor je bijna geen last hebt van zeeziekte. Veel plezier nog!