Hoe gaat het met de niet-snoepen challenge?

Dag 14 van de #30DagenZonder challenge. It’s been a tricky one, tot nu toe. Ik heb toch al meer dan een paar keer op het punt gestaan om te zondigen. Lekker eten is óveral. En dat maakt het zo moeilijk. Vandaag een update over hoe het me vergaan is deze eerste helft van de maand.

Foto door Artur Rutkowski

Op 1 juni begon het al ‘goed’. We werden wakker in een hotel in Duitsland en er was een gigantisch ontbijtbuffet met allemaal lekkere dingetjes. Croissants gevuld met de lekkerste dingen, zoete broodjes, er stond zelfs gebak! Maar… Ik nam keurig een broodje met ei en eentje met kaas. ‘s Avonds, na twee lange dagen reizen, was het moeilijk om niet naar JustEat te surfen om eten te bestellen. Met moeite kookte ik zelf een simpele maaltijd voor ons. Maar ik ben niet gezwicht! Dag 1: Nailed it!

In de dagen die erop volgden moest ik vooral afkicken van het snoepen ‘s avonds. Ik ben iemand die ‘s avonds na het eten, bij de thee, graag iets lekkers eet. Koekjes, snoep, kaaszoutjes… Ik miste het ontzettend.

Op den duur ging ik ook het bestellen missen, zoals je in deze vlog kon zien. Op momenten dat ik alleen moet eten, háát ik het om voor mezelf te koken. Ook vind ik het vreselijk moeilijk om niet te bestellen wanneer ik moe of niet lekker ben, of wanneer we laat thuis zijn. Ook merk ik dat ik beter maaltijden moet plannen. Het is toch al een paar keer voorgekomen dat ik in de verleiding kwam om te bestellen omdat ik vergeten was voldoende boodschappen te doen waardoor ik last minute naar de supermarkt moest of dat ik met restjes uit de vriezer een halfbakken maaltijd stond klaar te maken. Ik moest mezelf dan echt pushen om dit te doen, want voorheen had ik heel makkelijk gewoon wat eten besteld.

De teller van de cheatmomenten staat inmiddels op 2/3. Ai… Nog maar 1 keer cheaten dus! Van mijn eerste cheat baal ik eigenlijk een beetje. Martine, ik en Kirsten aten onderweg een hapje na een lange dag filmen in Haarlem. En omdat Martine en Kirsten een toetje namen, dacht ik: ‘Fuck it, ik neem ook! Ik heb hierna toch nog 2 cheatmomenten!’ Maar het toetje was eerlijk gezegd helemaal niet zo lekker. Sterker nog, ik at hem nog niet eens voor de helft op. ZO ZONDE!

Cheatmoment 2 was iets meer gegrond. Ons nichtje werd 2 jaar, dus daar moest taart en een feestmaal op gegeten worden. Ik had hier speciaal een cheatmoment voor gereserveerd. Maar eerlijk is eerlijk, ook dit cheatmomentje was niet zo geweldig. De taart was lekker, maar niet heel geweldig. Ik had eigenlijk ook gewoon niet kunnen nemen en dan had ik een cheatmomentje over gehad. Hmmmm…

Hoewel het al met al best gaat, vind ik wel confronterend. Ik heb al zo vaak op het punt gestaan om eten te bestellen en elke keer doe ik het op het nippertje niet. Omdat ik niet wil falen. Maar eerlijk is eerlijk, als ik deze challenge niet zou doen (en dus niet aan jullie zou moeten rapporteren), zou ik al lang gezwicht zijn. Ik had al 5 keer opgegeven.

Het niet snoepen went wel. In plaats van snoep of koekjes neem ik ‘s avonds vaak fruit of eet ik een cracker met kaas. De moeilijkste momenten zijn de momenten dat ik in de supermarkt ben of in de stad loop. Overal zie ik dan lekkere dingen. Dropjes, taart, koekjes van de bakkersafdeling, ijssalons en stroopwafelkraampjes in de stad… IK.WIL.HET! Maar eenmaal weer thuis gaat het wel weer. En dat valt me dan weer best mee van mezelf! Op dit moment denk ik ook: ‘Minder snoepen zou ik straks echt wel moeten kunnen volhouden!’ Van iedere dag snoepen geniet ik echt niet meer dan van een paar keer per week snoepen. Te vaak snoep ik gewoon achteloos en prop ik wat in m’n mik zonder er echt van te genieten. Dat heb ik nu wel geleerd. En dat wil ik eigenlijk echt niet meer!

Wat ik ook heb geleerd is dat ik dus vatbaar ben voor ‘cheaten’ tijdens etentjes en verjaardagen, terwijl ik daar misschien helemaal niet zo heel blij van word. Beide cheatmomentjes tot nu toe waren een beetje ‘mwoah’. Zo zonde!

Ben ik blij dat ik de challenge gestart ben? Hmmm, nou ja, dat zou ik niet helemaal kunnen zeggen. 😛 Haha! Ik heb ‘m al zo vaak vervloekt. Maar desondanks sta ik er nog steeds helemaal achter. Ik leer meer over mezelf, ik word bewuster van mijn relatie met eten en mijn eetpatronen en ik denk dat ik straks wel degelijk betere keuzes kan maken op dit gebied.

Op naar de tweede helft!

Wie van jullie doet er met me mee? Hoe gaat het bij jou? Ik ben zo benieuwd!

P.S. Voor we meedoet, we hebben een besloten facebookgroep waarbij we elkaar steunen en ervaringen en tips delen. Als je meedoet aan de challenge en je hebt facebook, kun je je ook aanmelden!

34 reacties

KB -

Hoe gaat het nog met de challenge?
Ben zelf ook net begonnen dus ben heel benieuwd 😀

Eva -

Ik doe niet mee aan de challenge maar probeer wel meer op mijn eten te letten. Hier komen helaas twee probleempjes bij kijken. 1. Ik ben zwanger dus heel veel smaakt me niet. 2. Ik heb zo’n lage bloeddruk (ook door 1.) dat ik zonder zout of suiker iedere 3 uur van mijn graatje ga. Beetje jammer :p O ja, en dan zijn er nog de vreetkicks! Toch probeer ik, ook voor mini, goed op te letten en meer fruit en groente te eten. Heel veel succes nog even, nog maar 10 dagen!

Florence Vlogt -

Je doet het goed!!

Luna -

Ik heb een tactiek bedacht. Als ik zin heb om te cheaten, dan geef ik de snack waar ik zin in heb een cijfer op basis van hoe lekker ik het vind en hoeveel trek ik heb. Het moet een 10 zijn, wil ik dan overgaan tot cheaten. En eigenlijk door er zo bewust mee bezig te zijn, blijken veel dingen niet eens die 10 te halen. En als het wel een 10 haalt, dan is het iets wat ik écht heel lekker vind en dus geniet ik er veel meer van. Het helpt enorm.

Willemijn -

Goede tip 😀

dees -

Thanks, pas op dat je niet te veel focus legt om niets mogen..
Dat maakt het alleen maar moeilijker. Het valt mw ook op dat je woorden gebruikt als: ik vreet, je eet vast geen hele zakken op. of hele rollenen koeken of een hele taart. volgens mij eet jij zelfs heel gestructureerd zo zie ik het als ik jou vlogs en artikkelen lees. en af en toe zondigen ook al is dat elke dag een aantal snoepjes of 2 koekjes. is het nog steeds gevarieerd en gezond! een hele leven lang dieeten houd niemand vol 😉
Oja ik vind de reclame hierboven van verkade niet passend.. maar ik snap het wel dat je het voor het geld doe.

Kirsten -

Ik vind dat je ontzettend goed bezig bent! Ik had zelf achteraf na het toetje onderweg ook spijt. Niet dat ik mee doe met de challenge, maar gewoon omdat het niet hoefde. Wat ik probeer om het snoepen te voorkomen, goed gevulde maaltijden eten. Veel eiwitrijk voedsel, dat vult gewoon enorm goed. Als ik trek heb kook ik twee eitjes, neem ik een rijstwafel met bijv ossenworst of kipfilet en ik probeer gezonde snacks te maken. Morgen neem ik een stukje bananenbrood mee, zonder toegevoegde suiker. (;

En qua bestellen, probeer wat vooruit te plannen en het jezelf niet te moeilijk te maken. Zeker niet op dagen dat je alleen met Jelle bent. Dan leg je de lat wat lager en is het ook makkelijker om er aan te beginnen.

Tot morgen!

Elise -

Nou. Het ging hier dus heel goed. Totdat het moment kwam dat door bijwerkingen van medicatie ik geen honger meer hand en ook duizeligheid kwam. Dit leek mij een goed excuus om donut en snoep banaantjes te kopen. Donutdeeg bijna op. Snoepbanaantjes nog niet. (En dan ook nog doe verrekte donuts met zo’n glazuurlaag, alsof het nog niet erg genoeg was.) En is de duizeligheid weg? Nee?! Bij het bellen met de huisarts ging ik nog onderuit! 😂

Mariska -

Je bent dan wel heel goed bezig en snap best dat je het moeilijk vind om af en toe niet eten te bestellen. Je bent goed bezig! 😀

Martine -

Wat ben je enorm goed bezig Willemijn!
Ik ben al sinds enkele jaren heel bewust bezig met wat ik eet.
Dat wil zeggen dat ik stilsta bij hetgene wat ik eet, wat het met mij doet en of ik er wel of niet van geniet.
Ik ben een echte zoetekauw, met chocolade, gebakjes, iets lekkers bij de koffie maak je mij heel blij. En aangezien ik momenteel niet werk is de verleiding regelmatig iets lekkers te pakken enorm groot.
Maar ik voelde mij de laatste tijd echt niet prettig in mijn vel zitten, ik merkte dat ik niet afviel, dat ik toch wel meer snoepte dan ik wilde dus besloot ik hardcore de bezem door mijn eetgewoonten te halen.
Mijn vriend ging een week naar Amerika voor zijn werk dus ik had alle tijd om even met mijzelf bezig te gaan.
Ik heb heel veel groenten en fruit gehaald, gezonde recepten opgezocht op internet en ik ben begonnen.
Iedere ochtend een zelfgemaakt detox drankje, een gezonde smoothie, veel water drinken, groenten tijdens de lunch, geen koolhydraten etc etc.
En ik voel mij echt super: de laatste 2 vakantie kilos van vorige jaar zijn eraf, ik zeg heel gemakkelijk nee tegen zoetigheden, geen chocolade meer (en wanneer ik echt zin heb in chocolade dan koop ik een stukje raw chocolate) en ik zit prettiger in mijn vel.
Wat wil ik hiermee zeggen: het gaat erom dat je je bewust wordt van wat eten met je doet, waarom je eet zoals je eet en vervolgens de kracht in jezelf vind om dat te veranderen wat je wilt veranderen.
Ik vind het gevoel dat ik heb wanneer ik “nee” zeg tegen een slagroomsoesje veel fijner dan het gevoel dat ik heb wanneer ik het slagroomsoesje (wat niet eens lekker smaakt) wel eet.
Je bent goed bezig en hou dat vast!
je zult zien dat je aan het einde bepaalde gewoontes die je nu jezelf oplegt, gemakkelijker vast kan houden en wellicht ook makkelijker “nee” kunt zeggen :-)

Margot -

Wat ben je goed bezig, mooi dat je toch volhoudt! Ik heb de laatste tijd heel rommelig gegeten en probeer dat nu weer aan te pakken.

Sonja -

Ik ben momenteel op een vrij streng dieet en ik herken dit zo goed. Ik heb 1 cheat maaltijd in de week en verder is mijn eten vrij beperkt, vooral enorm veel groente. Dat vind ik geen probleem, maar als student niet kunnen meedoen met een biertje/wijntje en een borrelhapje is best zwaar.. Gelukkig wel al 6 kilo afgevallen!

Kelly -

Ik vind het knap hoor! Mijn vriend en ik willen als we binnenkort samen gaan wonen geen snoep meer in huis halen, ben benieuwd of dat lukt!

Lien -

Ik ben een jaar geleden aan een eliminatie-dieet begonnen omdat ik heel veel last had van pijnlijke darmen.
Daarbij moet je dus enkele maanden HEEL VEEL voeding laten, en dan na een paar maanden telkens iets opnieuw proberen eten en kijken van welke producten je pijn krijgt.
Natuurlijk mocht ik dus ook zeer weinig snoepen.
Ik had zo uitgekeken om na 6 maand (!!) eindelijk weer Nutella te mogen eten, en toen ik dit eindelijk kon, was ik super teleurgesteld
omdat dit veeeeeeeeeeel zoeter smaakte dan ik me kon herinneren.
Na dit dieet te volgen besef ik dat ik , jammer maar helaas, allergisch ben aan tarwe.
Maar ook dat we eigenlijk veel te veel suiker eten.
Ik moest eigenlijk niet vermageren maar ben hierdoor wel 7 kilo slanker geworden en voel me veel beter in mijn vel en heb veel meer energie.

Veel succes nog Willemijn!

Nene -

Ik probeer ook op mn eetgedrag te letten en niet te snoepen of snacken. Een cheatmoment onder invloed van anderen valt bijna altijd tegen, ik zou liever bewust zelf iets uitkiezen om van te genieten. Anders is het vaak net “niet lekker genoeg”, zeg maar. Een stuk taart op een verjaardag, broodjes bij een werklunch, een glas drinken op een borrel, het is zo onaardig het af te slaan, en wordt vaak ook onbegrepen. (‘ach dat ene kan je wel hebben toch’). Maar in plaats van die slagroompunt, zou ik liever een koekje eten bijvoorbeeld. Dat maakt het vaak lastig om je aan je plan te houden, je moet dan echt sterk in je schoenen staan om de sociale druk te negeren.
Succes met tweede helft van de maand!

Anneke -

Goed bezig Willemijn!
Ik vind dat je het goed doet, zeker gezien je net begonnen bent, dat is het moeilijkste stukje. Dan krijg je echt de ‘afkickverschijnselen’ van minder/geen suiker.
Ikzelf ben al 14 maanden zo bezig. Ik heb zover ik kan zien hetzelfde postuur als jij. Ik ben 1.66m en woog vorig jaar 62 kilo, ik ben binnen 4 maanden 9 kilo afgevallen en de 10 maanden daarna ben ik stabiel gebleven. 53 kilo is denk ik het gewicht waar mijn lichaam zich het meest prettig bij voelt :-)
Het minder eten van suiker (ik eet ook koolhydraatarm), bevalt me echt meer dan prima. Ik heb voor het eerst echt mijn levensstijl kunnen omzetten. Voorheen was het steeds een paar weken lijnen als ik merkte dat de broeken weer wat strakker zaten, dit kan ik nu al ruim een jaar volhouden.
Ik eet gewoon gezond, ik cheat alleen als ik het echt lekker vind. Af en toe gewoon een hele reep chocolade ofzo, of chips, haha. Dan doe ik daarna weer wat extra mijn best op de gezonde toer.
Ik baal ook altijd als ik iets heb gegeten wat niet eens lekker was, zoals laatst op een verjaardag.

Kirsty -

Op zich ben je heel goed bezig volgens mij! Alleen balen dat je niet optimaal van je cheatmomenten kan genieten. Ik vind dat eigenlijk best herkenbaar. Ik kan er echt naar uitkijken als ik een bepaald iets ga eten/drinken en achteraf valt het dan toch vaak wel tegen, misschien juist omdat je er ook veel van verwacht.

Marjolein -

Laatst een documentaire genaamd ‘Fed up’. Hierin wordt aangegeven dat suiker acht keer meer verslavender is dan cocaïne. Bizar! In veel light producten is ook veel suiker verwerkt en sinds de komst van light producten (het vet dus vervangen naar suiker) is obese ook toegenomen..

Ik zelf ben ook behoorlijk verslaafd aan suiker. Daarom dat ik het waardeer dat je dit doet! Je bent goed bezig Willemijn!

Rosalie -

Dat van dat je niet kan genieten van cheaten is ook de reden waarom ik dit soort dingen niet doe. Ik ben iemand die met mate kan snoepen en er dan ook echt van geniet. Geen schuldgevoel, geen tijdelijke oplossing. Het was gewoon een verandering in gewoonte. Wat ik wel herken is het gevoel dat het irritant is dat je ergens onbewust naar toe gedreven wordt. Zo had ik een tijdje dat ik vla met vlokken MOEST eten van mijn lijf. Toen heb ik op dat gebied pas op de plaats gemaakt. Ik heb geen zin in bepaalde “verslavingen”.

Willemijn -

Ik bedoelde niet dat ik niet kan genieten door de challenge hoor, maar omdat ik het eigenlijk helemaal niet lekker genoeg vond merkte ik. Ik nam het gewoon omdat anderen het namen. Ik had m’n cheat momentjes bijvoorbeeld veel beter kunnen inzetten voor iets wat ik echt lekker vind, bijvoorbeeld vanavond een paar koekjes op de bank. :)

Trouwens super knap dat je met mate kunt snoepen. Ik heb dat zo vaak geprobeerd, maar faal keer op keer.

chantal -

Wat goed van je dat je nu opeens ziet dat snoepen je eigenlijk helemaaln niet zoveel voldoening geeft. Tip voor maaltijden en voorkomen dat he gaat bestellen: maak een overzicht met wat je die week gaat eten en haal daarvoor de weekboodschappen in huis, zodat je alles op voorraad hebt om gezond te eten. Als je weet dat je het op bepaalde dagen zo druk hebt dat je liever zou willen bestellen, is het handig om voorruit te koken en wat in de vriezer te stoppen, als je dan weet dat je die dag eigenlijk niet wilt koken, hoef je het ‘s ochtends alleen maar uit de vriezer te halen en ‘s avonds op te warmen

xAmber -

Ik heb ook al een paar blokjes chocolade gehad… ik kon het echt niet meer aan, stress met school enzo. Maar weer vol goede moet de tweede helft in hoor! Helaas vliegen er hier nog geen kilo’s vanaf, integendeel zelfs alles blijft er gewoon aan zitten

Liset - Beautydagboek -

Wat een uitdaging Willemijn! Super knap dat je dit doet, want het is zo bijzonder moeilijk. Je beseft dan pas hoe grote rol suiker in je leven inneemt. Het is gewoon pure verslaving. Ik heb het ook een tijdje gedaan ivm gezondheid (nu heb ik geen obesitas hoor, maar meer darmklachten) en ik had zelf momenten dat ik echt trillerig was en gewoon op de bank moest liggen om af te kicken. Bizar hè? De één zal er gevoeliger voor zijn dan de ander, maar toen werd met goed duidelijk wat suiker met je lichaam doet. Af en toe een cheatmomentje is geen probleem lijkt me, maar je gaat echt merken dat sommige dingen helemaal niet meer zo lekker zijn als dat je eerst wel vond :). Je smaak gaat veranderen en kan andere dingen weer meer waarderen. Zet hem nog even op!

Audrey -

Hihi, een snoepreclame bij dit artikel 😉 Deze challenge lijkt me echt zooo lastig, dus ik vind het heel knap van je! Ik ben ook echt een gewoonte-snacker. Daarnaast bak ik ook nog graag, dus ja, dat moet ook altijd opgegeten worden.

Ik vind het trouwens ook zonde van de calorieën om dan iets te eten dat tegenvalt!

Marijke -

Ontzettend knap! Zou dit je niet na doen. Al heb ik al 2 weken geen chocolade gekocht haha. Normaal snoepte ik elke avond wel 2 of 3 blokjes. Nu al 2 weken zonder. Wooohooo :)

Jet -

Wat knap!
Het is vaak meer de gewoonte/gemakzucht waarvoor je zwicht hè.
Ik heb nu ruim 8 maanden niet gesnoept. In het begin had ik er moeite mee maar inmiddels vind ik het alleen lastig als die bepaalde tijd van de maand eraan komt. Ik ben dus gezwicht voor één klein glaasje cola zonder prik. Ik had zo’n zin in zoetigheid.
Maar ik had ook behoorlijk overgewicht en ben al 47 kilo afgevallen. Met een hulpmiddel hoor, ik heb een gastric bypass gehad. De combinatie van niet snoepen, gezond eten, bewegen (zwem 3 keer per week) en de gastric bypass zorgt ervoor dat ik nu eindelijk afval. Nog 7 kilo te gaan en dan heb ik mijn doel bereikt!

Ondertussen heb ik mijn vriend ook aangestoken, hij wilt ook gezonder gaan eten haha.

Veel succes voor de 2e helft van de challenge!

Judith -

Knap hoor, uiteindelijk doe je het echt zelf. Want als jij niet anders ging eten had het geen effect. Veel succes met de laatste loodjes!

Willemijn -

Super knap zeg!

Eva -

Ik vind het al heel knap van je! Het gaat om de bewustwording hè en die is er zeker!

Lissa -

Ik doe ook mee en had verwacht dat ik het erg moeilijk zou vinden!
Valt me eigenlijk reuze mee …
Tot nu toe nog niet een keer Gecheat!
Binnenkort staan er echter wel mijn proclamatie en een citytrip voor de deur..

Willemijn -

Wat goed! En succes!

Dita -

Leuk om te lezen en knap dat je het zo doet. Zelf probeer ik, vooral door de weeks niet te snoepen.

Sara -

Leuk om te lezen! Ik ben ook goed aan het opletten en had gisteren een cheat moment op werk. Een collega was jarig, ik at een petit four. Maar eigenlijk na de eerste hap merkte ik al hoe zoet en vet het was. Ik wilde het liefst de helft laten staan, maar vond dat zo onaardig. Nu echt spijt dat ik het gegeten heb!

marije -

Knap hoe je het volhoudt. En cheaten mag best een keer zolang je het overgrote deel het maar gewoon blijft doen zoals je jezelf had voorgenomen.

Reageer ook