Discipline

Een van mijn meest ‘handige’ eigenschappen is mijn discipline. Mijn ijzeren discipline heeft me in mijn leven al veel gebracht. Het is ook een eigenschap waar ik best trots op ben. Discipline is iets wat ik al van jongs af aan heb. Mensen zeggen vaak: ‘Wat goed dat jij dat in je hebt!’. Maar zal ik je wat vertellen? Iedereen kan discipline opbrengen. Je moet jezelf gewoon serieus nemen!

Foto door Robin Yang

Ik heb inderdaad best wel veel discipline. Discipline is handig omdat het er bijvoorbeeld voor zorgt dat je op tijd klaar bent met dingen, dingen goed kunt bijhouden, makkelijker doelen behaalt, enzovoort. Ik geloof ook zeker dat de één makkelijker discipline kan opbrengen dan de ander. Controlfreaks (raise your hand with me!) en mensen met veel structuur hebben doorgaans meer discipline dan relaxte types. Maar toch denk ik dat iedereen (iets meer) discipline kan opbrengen. Want voor het grootste deel is het gewoon jezelf voldoende serieus nemen. Maar daarover zo meer.

Even van te voren: Niet op alle vlakken ben ik zo’n even grote discipline-koningin. Op het gebied van administratie laat ik nog wel eens het één en ander verslonzen. M’n administratiemappen zijn een rommeltje, bijvoorbeeld. Ook suck ik in discipline op het gebied van eten. Heel vaak neem ik mezelf voor dat ik maximaal 2 koekjes mag en ja hoor, voor ik er erg in heb jaag ik het hele pak er doorheen. Ik geef het toe… Ik ben een slappeling op dit gebied. Ten slotte ben ik ook echt een pussy op het gebied van sporten. Thuis oefeningen doen? Hardlopen? Naar de sportschool om een lesje te volgen? No can do! Daar heb ik gewoon echt niet de discipline voor. Ik stel het altijd uit onder het mom van ‘Dat komt morgen/volgende week/volgende maand wel’. Een heilig boontje ben ik dus zeker niet. Ik schrijf dit artikel dan ook enigszins voor mezelf want ik vind dat het hier en daar nog wel wat meer mag, haha!

Dat even gezegd hebbende ben ik inderdaad op vele andere vlakken wel gedisciplineerd. Mijn werk is altijd op tijd af. Meestal zelfs een paar dagen eerder. Dingen die ik niet leuk vind doe ik juist altijd direct, zo ben ik er van af. Tijdens mijn studie had ik altijd veel discipline, op alle vlakken, en ook nu in mijn werk heb ik nog steeds altijd een strikt regime voor mezelf. Ik ben eigenlijk nooit te laat. Als ik vind dat ik om 6.00 uur moet opstaan, dan sta ik om 6.00 uur op. Als ik een bepaalde afspraak met mezelf of iemand anders heb, dan kom ik het na. Het liefst nog met een tandje erbij of eerder dan afgesproken, bijvoorbeeld. Ook het huishouden gaat er hier redelijk gedisciplineerd aan doe. Ik heb strakke regels voor wanneer bepaalde dingen schoongemaakt moeten worden en ik ben geen type dat uitstelt, maar liever aanpakt.

Van een uitsteller naar een aanpakker gaan is echt iets wat iedereen kan, dat geloof ik echt! Je moet het alleen genoeg willen en jezelf een flinke schop onder je kont kunnen geven als dat nodig is. Tuurlijk, er zullen altijd dingen zijn die je het allerliefst uitstelt of waarbij je de touwtjes laat vieren, maar ergens tussen zo gedisciplineerd als een militair zijn en een enorme van uitstellen-komt-afsteller ligt de gulden middenweg. Jullie snappen denk ik wel een beetje wat ik bedoel toch? Dit zijn mijn tips!

Doelen stellen

Stap nummer 1 is doelen stellen. Je moet goed weten wat je wilt, anders kun je nooit goed een taak volbrengen en zal ook het gevoel minder bevredigend zijn. Stel jezelf bijvoorbeeld als doel binnen een uur het huis opgeruimd te hebben of voor het eind van de week dat belletje waar je tegenaan hikt gepleegd te hebben. Maak je doel concreet: formuleer voor jezelf wat je moet doen/wat is het resultaat en voor wanneer het gedaan moet zijn. Denk eraan dat je doel wel haalbaar moet zijn, om frustratie en mislukking te voorkomen, want dat werkt heel demotiverend.

Stel je deadlines niet te ruim op

Mijn ervaring is dat als ik mezelf voorneem om aan het eind van de maand een bepaald rottig klusje te doen, en het is begin van de maand, het er uiteindelijk niet van zal komen. Omdat ik voldoende ruimte heb om uit te blijven stellen verdwijnt het vervolgens in mijn prioriteitenlijst, vergeet ik het of denk ik ‘Ach, ik heb het nu al zo lang uitgesteld, volgende maand kan het ook wel!’. NOOOO! Fout bezig! Je had het je voorgenomen, dus moet je het doen! Stel je deadlines dus niet al te ruim op en blijf ze in het oog houden.

Neem jezelf serieus en don’t be a pussy!

Hoe serieus neem je jezelf eigenlijk als je al wekenlang iets wilt doen en je jezelf elke keer een smoes geeft om het niet te doen? Hoe geloofwaardig ben je voor je zelf als je A zegt, en B doet? Rug recht, pak jezelf bij de lurven en gaan met die banaan! Ik hoor mensen wel eens zeggen: ‘Als ik een afspraak heb met iemand anders of ik doe het voor/met iemand anders, dan zorg ik dat ik altijd op tijd klaar ben. Maar als ik het in mijn eentje doe dan stel ik het vaak uit, dan heeft toch niemand er last van.’ En dan denk ik: Noooo! Je eigen afspraken met jezelf niet nakomen, dát is pas erg. Want als jij jezelf niet serieus neemt, waarom zou een ander dat dan doen? Kom op, waardeer jezelf eens een beetje meer en behandel jezelf zoals je een ander ook zou behandelen, met respect! Bedenk je: uitstellen of het niet doen is een bevrediging op de korte termijn. Aanpakken en het wel doen is nu even niet leuk, maar zorgt voor bevrediging op langere termijn en houdt waarschijnlijk nog langer aan ook!

Een hele mooie quote passend bij dit thema vind ik: Wie een ander overwint is sterk, wie zichzelf overwint is machtig. Misschien een tikkie overdreven in deze context, maar toch. Uiteindelijk moet jij het met jezelf doen en niet met een ander. Dus je kunt maar beter goed voor jezelf zijn.

Geen smoesjes meer!

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik vaak smoesjes voor mijn uitstelgedrag zoek. En ik geloof ze nog zelf ook, dat is het ergste. Zo zeg ik al tijden tegen Djurre dat ik ‘geen tijd’ heb om die administratiemappen op te ruimen. En klaag ik ‘s avonds dat ik te moe ben om nog oefeningen te gaan doen. Maar hallo! Face it, ik heb gewoon te lang zitten Netflixen of social media zitten checken op mijn smartphone, omdat ik geen zin had om het te doen! Op dat moment was het stiekem zo veel lekkerder om even uit te stellen, maar uiteindelijk leverde het me niets op. Dus probeer geen smoesjes (meer) te verzinnen waarom je het niet doet. Doe het gewoon! En als je het niet doet, wees dan ten minste eerlijk over waarom je het niet gedaan hebt. 😉

Waarom doe je het niet?

Sla eens aan het reflecteren en vraag jezelf eens af: ‘Waarom wil ik dit uitstellen of niet doen terwijl ik het eigenlijk wel zou willen/moet van mezelf?’ Onder uitstelgedrag gaat vaak een onderliggende reden schuil. Zo heb ik een hekel aan de administratie omdat ik stiekem heel erg zenuwachtig word van naar mijn financïen kijken. Ik vind dat altijd best wel een spannend dingetje. En aan sporten heb ik een hekel omdat ik het altijd zo confronterend vind hoe slecht ik er eigenlijk in ben. Eigenlijk ben ik dus enorm onzeker op het gebied van sport. En daarom verslons ik meer dan eens op dit gebied. Ik moet er enorm voor waken dat ik niet te snel smoesjes ga inzetten (zoals hierboven beschreven) voor de onderliggende reden van mijn verminderde discipline op dit gebied.

En om even concreet af te sluiten met dit artikel van vandaag: vanavond ga ik een paar oefeningen thuis doen in het kader van mijn doel om een extra keer te sporten naast mijn wekelijkse training. Of ik het gedaan heb? Vanavond het bewijs op Snapchat (@mijn0)!

Heb jij discipline? Of zou je er wel wat meer van willen hebben? En om het woord bij de daad te voegen: noem iets wat je al tijden uitstelt en wat je vandaag nog gaat doen!

29 reacties

Emma -

Willemijn, held! Dit is precies wat ik nu nodig had, dankjewel!

Danique Krol -

Ik ben een echte controlfreak haha!

Larissa -

Heel erg bedankt voor dit artikel Willemijn! Ik ga mezelf eens even heel serieus nemen en m’n onzekerheden overwinnen. Thanks!
Liefs, Larissa

Mare -

Dat komt aan zeg, dat stukje over jezelf serieus nemen. Als iets voor een ander is (direct/indirect) ben ik super gedisciplineerd. Een afspraak echt voor mezelf, stel ik eindeloos uit.
Waar ik soms tegenaan loop is een makkelijke relaxte vriend terwijl ik zelf dus best van de schema’s ben. Als we bij persoon x op bezoek gaan, dan kunnen we best een half uur langer blijven maar echt geen uren. Ik kan dan helemaal niet genieten want ik heb in mijn hoofd al schema’s die dan omgezet moeten worden.
Ook met samenwerken had ik enorm veel moeite met mensen die alles op het laatste moment wilden doen. Ik wil alles ruim van tevoren af hebben en goed inplannen.
@Willemijn: Loop jij hier ook weleens tegenaan in relaties/samenwerkingen?

Willemijn -

Djurre is ook wel iets minder van de planning moet ik zeggen. We hebben in de loop der jaren wel een middenweg kunnen vinden. Als je vriend een extreem gevalletje is zou ik gaan kijken naar hoe jullie je middenweg kunnen vinden! :)

Michelle -

Als extreme controlfreak heb ik aan discipline ook geen gebrek. Af en toe slaat het een beetje door; ook niet fijn. Dingen loslaten of af en toe wat meer relaxed zijn vind ik erg lastig. Of zeg maar gerust bijna onmogelijk. Wat dat betreft zou ‘t dus wel een tandje minder mogen.

W. -

Haha lange reactie van mij. je kan ook 50-50 doen. 100% is onmogelijk met alles. 50% sport, 50% huishouden. maak het jezelf niet te moeilijk. je kan ook een planning maken en die ophangen in de keuken. dan zegt je vriendin(martine bijv.) he heb je vandaag gestofzuigd? jij: eee…dat ga ik maar heel snel doen…zij: en morgen sporten zie ik. jij: als ik zin heb…zij: waarom plan je het dan in? jij: eee omdat het moet van mezelf:) zij: o maar dan ga je toch, lekker gezond enzo:) dus een planning geeft een perfecte motivatie!!!

W. -

heel goed dat je tips hebt voor jezelf en deze deelt met amderen! ik denk soms ook wel eens hoe meer je bruist van energie hoe meer discipline. maar dat valt nog best tegen op sommige gebieden dan;)
je kan ook niet alles en perfecte moeders bestaan niet( heel mooi boek hierover te koop op internet)
Zet dingen in volgorde van hoe belangrijk ze voor jouw zelf zijn i.p.v. voor een ander. klint gek maar als je make up belangrijker is dan een workout….wie houdt je tegen? als je het omdraait is het misschien alleen maar tegendraads. je moet ook in jezelf geloven dat je het kan!

Anieke -

S-SPECIFIEK
M-MEETBAAR
A-ACCEPTABEL
R-REALISTISCH
T-TIJDSBEPALING
als je voor jezelf doelen opstelt, kun je het bovenste ‘schema’ gebruiken en hier je doelen aan toetsen. Door het doel zo op te stellen, maak je het haalbaar en duidelijk! 😉
Mij helpt het in iedergeval om duidelijk te krijgen waar ik naar toe wil werken! :)

tessa -

Heel herkenbaar! Ik maak ook veel lijstjes zodat ik lekker de dingen kan afvinken als het gedaan is, dat geeft zo’n fijn gevoel! Daarbij heb ik ook al te vaak dat ik dingen uitstel, zoals je ook zegt vooral als het voor mijzelf is en niet voor een ander, terwijl dat natuurlijk net zo belangrijk is.
Qua sporten heb ik inmiddels een ritme ontwikkeld en ben ik ook best wel gedisciplineerd geworden. Wat bij mij helpt is het opschrijven in mijn agenda en afvinken als ik geweest ben. Ik kan niet zo goed tegen lege vakjes, dus dat helpt haha!

Willemijn -

Oh wat goed! Dat zou mij misschien ook wel helpen, inplannen en afstrepen!

N -

Ik ben heel benieuwd of het je lukt deze regels ook toe te passen op de aspecten in je leven waar je niet zo gedisciplineerd bent! Tips over discipline van iemand die niet weet hoe het is om geen discipline te hebben neem ik namelijk niet zo serieus om eerlijk te zijn.

Willemijn -

Heb je het artikel wel goed gelezen? Want ik schrijf juist een aantal keer dat ik dit artikel ook voor mezelf schrijf en graag zou willen dat ik wat meer discipline had op een aantal gebieden in mijn leven? En ik eindig nota bene met het geven van een schop onder m’n eigen hol! 😉

Claudia -

Oei, dit komt wel dichtbij. Bijvoorbeeld: Neem jezelf serieus en don’t be a pussy! Dat wordt mijn mantra hoor. Dank je wel!

Kirsty -

Fijne tips! Ik ben meestal heel gedisciplineerd qua dat ik deadlines ook altijd te vroeg af heb en als ik iets vervelends moet doen, doe ik het meestal maar meteen, om er vanaf te zijn. Met sporten was ik eerder ook juist niet gedisciplineerd, mede doordat ik het niet voor mijn figuur hoef te doen, maar ik heb gemerkt dat daardoor mijn conditie wel erg achteruit is gegaan en nu ben ik ongeveer een maandje weer bezig om minimaal drie keer in de week wat te sporten en stiekem wil ik nu vaker! Ik denk ook dat als je vooruitgang ziet in je conditie of wanneer je beter wordt in welke sport je doet, dit ook wel heel motiverend is om door te gaan. Nu alleen hopen dat ik het nu ook vol blijf houden.

Inkie -

Stel je zelf af en toe de vraag of wat je wilt ook echt móét (en van wie?). Eis niet het onmogelijke van jezelf #be-kind-to-yourself (mooi liedje ook overigens, waarmee je jezelf weer down to earth trekt als je weer eens ‘moet’).

Willemijn -

Ook een hele goede vraag inderdaad! Mooie tegenhanger van waarom verzin ik smoesjes. Bedankt voor je aanvulling 😀

MARIJKE -

Ik ben blij dat ik veel zelf discipline heb. Ik maakte vroeger op school ook nooit planningen. Ik maakte alles gewoon direct af haha.

demallemolenmoeder -

Ik kan soms een beetje doorslaan, haha.

Boss -

Thank you for reading, following, and engaging with me all year long, Ela You’re so good at “public intc8spertion&#o221; (as oxymoronic as that may sound) on your blog; I really admire that.

Eva -

Herkenbaar! Ja ik ben behoorlijk gedisciplineerd. Dat moet ook wel met een bijna fulltime baan, twee kids en een blog ;-). Maar ik had het tijdens mijn studie ook. Ik doe het liever meteen of plan het in. Zo weet ik wat ik wil doen. Hele handige tips geef je voor de mensen die nog wat extra discipline kunnen gebruiken!

Katrien -

Ik heb ook wel discipline maar niet bij alles! Dat hangt er ook vanaf of ik veel voldoening uit die taak haal of niet. Te veel discipline is ook niet goed denk ik, dan ga je flippen als het een keer niet lukt en beland je nog in een burn-out. Een beetje chill’ af en toe, niks mis mee 😉

Willemijn -

Hahaha ja inderdaad! Dat zou volgens mij een ramp voor iemand zijn. :O

Margot -

Ik heb best wel wat discipline, maar het hangt er ook vanaf waar het over gaat inderdaad. En het wisselt een beetje met periodes.

Lonneke -

Hmm veel mensen zeggen dat ik ‘doorzettingsvermogen heb’ mja dat zien mensen zo door mijn ziekte. Voor mijn gevoel heb ik niet veel keus.. Op dagen dat het slecht gaat zal ik door door moeten zetten voor onze kleine man. Discipline ontbreekt soms op andere vlakken zoals sporten etc :-) leerpuntje haha.

Saskia -

Ik begrijp de doelen die je noemt en voor veel mensen kan dit misschien wel werken, aan de andere kant wordt er ook veel onderzocht/geschreven dat discipline ook bepaald wordt door je genen pakket. Zo las ik laatst dat motivatie en discipline voor sporten voor een groot deel wordt bepaald door hoe actief je moeder was tijdens de zwangerschap.
Zo zijn er meer voorbeelden ook over te laat komen en hoe consequent je je werk doet. Dus ik denk dat het voor veel mensen zo is, maar sommige aspecten kunnen ook in onze genen zitten waardoor het wel iets lastiger wordt.

Willemijn -

Oh ja? Wat interessant! Dan was mijn moeder niet zo actief in haar zwangerschap van mij denk ik. 😛 Zoals ik al schreef, denk ik ook zeker dat discipline wel iets is wat bepaalde mensen met specifieke eigenschappen makkelijker kunnen opbrengen dan de ander (en dus je genen pakket). Maar ik denk ook dat als je jezelf genoeg stoort aan die eigenschap van jezelf je wel wat dingen kunt doen om het op zijn minst een beetje te veranderen. Zo probeer ik mezelf nu meer discipline op het gebied van sporten bij te brengen en hoewel ik het heel moeilijk vind en al meerdere keren heb willen stoppen, probeer ik toch door te gaan omdat ik het toch wel heel belangrijk vind. Dit gevalletje was dan ook mijn inspiratiebron voor dit artikel, om mezelf een schop onder m’n kont te geven haha!

Felicia -

Ik denk dat je genen wel wat invloed kunnen hebben, die bepalen ten slotte ook een deel hoe jij als persoon bent. Echter denk ik aan de andere ook dat het wel makkelijk is om het daar op af te schuiven en denk ik ook dat je, als je het maar graag genoeg wilt, er wat aan kunt veranderen.

Zo houden mijn ouders beide helemaal niet van sport (en verwacht ik dus ook niet dat mijn moeder tijdens haar zwangerschap actief in de weer is geweest 😛 ) en ik heb ook jaren gedacht dat ik geen sporttype was, tot ik vorig jaar ontdekte dat ik fitness en krachttraining wel erg leuk vind en nu zonder moeite 3-4 keer per week in de sportschool gewichten sta te tillen.

Monique -

Ik herken mijzelf wel in jou. Ik heb op heel veel vlakken ook echt veel discipline en denk vaak ‘fijn, dat is af’. Anderzijds ben ik ook echt een deadline-werker. Alleen ik schuif deadlines voor mijzelf naar voor. Heerlijk het gevoel van ‘af is af’. Overigens ook niet met alles hoor 😉 bijvoorbeeld met handdoeken opvouwen en de ramen wassen..

Reageer ook