Wat voor ochtendtype ben jij?

Nederlanders hebben er veel voor over om ’s ochtends iets langer in bed te blijven liggen voordat ze er echt uit moeten, blijkt uit onderzoek in opdracht van Quaker onder 2000 Nederlanders. Een op de vijf Nederlanders slaat zelfs zijn ontbijt over voor een paar extra minuten in bed, terwijl algemeen bekend is dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Welk ochtendtype ben jij?

In samenwerking met psycholoog Heleen Ligtelijn definieerde Quaker vier verschillende ochtendtypes, vernoemd naar populaire Instagramfilters, met per type bijpassende ontbijttips. Na de test, wist ik meteen welk ochtendtype ik was.

Ik denk dat ik een combinatie ben van Lo-Fi en Slumber. De snooze-knop is inderdaad mijn partner in crime maar ik word niet iedere ochtend moe en geërgerd wakker. Dat ik iedere ochtend haast heb is enorm herkenbaar. Maar ik ben geen twijfelaar zoals het Lo-Fi type dat honderd dingen aantrekt en alles kwijt is. Nee, volgens de test van Quaker ben ik het Slumber type.

Hoe herken je het Slumber type?

Wanneer de wekker gaat, heb je het gevoel dat je net in je bed ligt. Je wordt moe en geïrriteerd wakker en je zou nog uren kunnen slapen. Het daglicht kun je eigenlijk niet goed verdragen. Herkenbaar? Dan ben jij een echte Slumber. Jij gaat vaak laat naar bed. De snooze-knop is jouw partner in crime en je komt de ochtend alleen door wanneer je veel koffie drinkt. Ontbijten doe je meestal niet. Naarmate de dag vordert voel je je steeds beter, aan het einde van de middag en begin van de avond ben jij het meest productief. Een aantal ochtendtips van Quaker om de dag goed te starten, zijn:

• Maak gebruik van je fitheid in de avond en bereid de ochtend voor. Kijk in je agenda en leg alles inclusief je outfit voor de volgende dag klaar. Ook je ontbijt!
• Probeer waar mogelijk later te starten met werken. Dat komt iedereen ten goede.

Welke ontbijttips zijn ideaal voor het ochtendtype Slumber?

1. Maak ’s avonds alvast je ontbijt klaar voor de volgende ochtend, zodat je het zo in je tas kunt stoppen voor onderweg. Denk bijvoorbeeld aan een dadel-noten ontbijttaart, die je de avond van tevoren of in het weekend al kunt klaarmaken.
2. Wat je ook goed de avond van tevoren kunt klaarmaken, zijn overnight oats. Bijvoorbeeld deze Quaker Crunchy Overnight Oats met dadel en banaan.
3. Eet iets stevigs, door te kauwen activeer je je hersenen. Kies voor een makkelijke en snelle ‘snack’ – bijvoorbeeld stevige Quaker Havermout ontbijtkoeken’. Als je op zondag een aantal van deze ontbijtkoeken maakt, heb je voor de hele week een snel ontbijt. 

Deze tips klinken echt ideaal en passen helemaal bij mij. Zo heb ik ook een tijd ontbijtmuffins gemaakt en die nam ik keurig mee zodat ik ze onderweg kon opeten. Wat ik wel al doe, is van tevoren ‘s avonds spullen klaar leggen die ik zo mee kan nemen. Het zou beter uitkomen als ik net als Willemijn ook zo’n actief ochtendmens was die zeeën van tijd zou hebben omdat ze om 6 uur al klaarwakker is, maar ik moet accepteren dat ik dit gewoon niet ben en het waarschijnlijk ook nooit zal veranderen. Ik ben een nachtuil en daar moet ik de ochtenden op aanpassen met handige tips.

Mijn tips om goed de dag te beginnen als je een Slumber ochtendtype bent, zijn:

  • De spullen die je nodig hebt van tevoren klaar leggen.
  • Je outfit, make-up en haar al uitgedacht hebben en een deel klaar leggen.
  • Moet je er heel vroeg uit? Dan kun je twee dingen doen. Wees of een enorme bikkel en haal dat nachtje door. Geloof me, de dag er na om negen uur ‘s avonds ben je moe genoeg om een keer op tijd naar bed te gaan en als je een nachtje doorhaalt kom je zeker weten niet te laat. En…je hebt eens een keer tijd om rustig een ontbijtje te eten en wat lekkers te maken met de lekkere ontbijtrecepten van Quaker. Een rare tip, maar het werkt bij mij wel om soms weer in een normaal ritme te komen. PS: doe dit niet te vaak. Ik doe dit hoogstens twee keer op een jaar, een goede nachtrust is immers belangrijk.
  • De andere tip is om minimaal een uur voordat je echt uit je bed moet de wekker te zetten. Als ik om zeven uur in de bus moet zitten, en ik wil eigenlijk om zes uur wakker worden dan zet ik de wekker om vijf uur. Genoeg tijd om te snoozen!
  • Zet een tweede wekker op maximaal volume en leg die aan de andere kant van de kamer op het moment dat je er écht uit moet komen van jezelf.
  • Maak ‘s avonds je ontbijt klaar (overnight oats) of…
  • …doe ‘s ochtends heel simpel yoghurt/melk in een kommetje,  strooi er wat Quaker Complete Krokante Havermout/Muesli met Pecan- en Paranoten door. Klaar! Ik vind deze variant heel erg lekker! Dit kun je ook nog in een plastic bakje met een lepeltje doen, zodat je het onderweg kunt opeten. Eventueel kun je nog een banaan meenemen en deze tegelijk opeten met de havermout/muesli.

Wat voor ochtendtype ben jij volgens Quaker en welke tips passen bij jou? Doe de test op www.quaker.nl/datbegintgoed, ontdek wat voor ochtendtype jij bent en bekijk de recepten en tips hoe jij de dag goed kunt beginnen. Laat hieronder achter wat voor type jij bent!

24 reacties

melissa093 -

Ik ben een rise. Klopt wel volgens mij hihi.

Sharity -

Een Lo-Fi haha :) uurtje wakker worden met mooie interieur plaatjes en blogpost vind ik niet erg!

Titia Dijkema -

Ik ben een earlybird maar dat wist ik al van mezelf. Ik ben echt een ochtendmens.

lisa -

Ik herken mezelf in alles een beetje… ik heb vaak wel moeite om mijn bed uit te komen maar uiteindelijk kom ik er vaak nog net op tijd uit en ik ben bijna altijd vrolijk.. en oja ik ben altijd ruim voor de wekker wakker dus dan kan ik nog even blijven liggen 😄

Anna -

Mijn type is Rise. Wel herkenbaar. 😛

Rosa -

Ik ben een lo-fi maar ook een beetje een slumber, ik ben wel moe en geïrriteerd in de ochtend, maar ik gebruik nooit de snooze button.

Saskia -

Ik ben een Earlybird. In de ochtend ben ik op mijn best en krijg ik het meeste gedaan. Ik neem wel ruim de tijd om te ontbijten, dat is voor mij toch een momentje van rust en samen met mijn vriend spreek ik dan de planning van de dag door.

Deborahschrijft -

Ik ben ook echt een slumber! Snoozen is bijna een soort hobby geworden hahaha Hij staat bij mij ook altijd een stuk eerder zodat ik de tijd heb om te snoozen. Erg slecht, maar ik sta vaak zo moeilijk op in de ochtend..

Margot -

Hmm ik kom moeilijk mijn bed uit, maar vind het daarna wel fijn om rustig op te starten met douchen en blogs lezen terwijl ik ontbijt.

Megan -

Ik herken mezelf zeker in rise. Ik kan vaak makkelijk uit bed maar vind het heerlijk om de dag even rustig te beginnen. Rustig een ontbijtje maken, eten en ondertussen een paar vlogs kijken. Als ik de dag rustig begin heb ik de rest van de dag veel minder stress.

Door -

Snoozer, absoluut. Helaas is mijn dochter van 4 een Early Bird, ik kan zo vreselijk chagrijnig worden als ze me komt wakker maken en daar heb ik altijd spijt van, gelukkig is mijn man iets minder knorrig als hij uit bed stapt :)

Amelie -

Leuk artikel! Ik ben best wel vrolijk altijd in de morgen. Ik kan ook echt niet aan de slag zonder ontbijt!

Lindsey Beljaars -

Heel leuk artikel, ik ben duidelijk: Vind jij het iedere ochtend lastig om uit je bed te komen en heb jij iedere ochtend haast? Dan ben jij type Lo-Fi.

Maartje -

Combinatie van Rise en Lo-Fi. Als ik in de ochtend nergens heen hoef, neem ik op mijn gemak de tijd om me klaar te maken voor de rest van de dag. Als ik wel vroeg ergens moet zijn, ben ik echt het type dat tot op het laatste moment nog enorm moet haasten.

Dat haasten helpt me wel om niet te veel na te denken voor vertrek, anders ga ik dingen doen of meenemen die niet belangrijk zijn op dat moment. Ik heb een hekel aan wachten en niets doen.

Janneke -

Zeker rise, ik sta zeker anderhalf uur voor vertrek op ik wil altijd douchen (kwartier) en dan nog lekker lang opmaken met youtubefilmpjes (half uur) en daarna ontbijten terwijl ik een programma terugkijk die ongeveer drie kwartier duurt in de laatste minuten van de aflevering doe ik mn schoenen aan en poets ik me tanden

Vera -

Duidelijk een lo-fi altijd haast in de ochtend.. ik word de laatste jaren steeds meer rise. Lekker rustic aan doen ‘s ochtends ☺

Jamie -

Ik ben de LO-FI, klinkt nog best cool ook!

Syl -

Early bird hier.

Nele -

Hej meiden! Ik ben een Rise, daar herken ik mezelf helemaal in. Ik doe ‘s morgens nog net geen yoga of mindfullness 😉, maar in de plaats kijk ik een filmpje op YouTube, of check ik mijn sociale media. Dat is mijn rustmomentje 😊 leuk artikel!! X

Tamara -

Ik ben zeker een slumber. Beetje jammer dat ik 2 zoons heb die elke ochtend om 7 uur bij mij op bed komen springen ! Haha

Rowan -

Ik denk dat ik tussen Early Bird en Rise in zit. Ik heb geen ochtendhumeur en ben wel meteen écht wakker, maar ik vind het altijd lastig om mijn warme bedje te verlaten als het buiten nog donker is.

Nesrin -

Ik ben ook combinatie van Lo Fi en Slumber maar ik word niet geïrriteerd wakker. Ik vind het sneu voor mensen die wel zo wakker worden.

Ik hoef het boek Havermoutje niet meer te bestellen zo te zien 😉

P. -

Wat een leuk artikel! Lo-Fi all the way hier haha. Daar had ik eigenlijk geen test voor nodig ;). Maar er komen goede tips uit de test. Vooral de ‘Plan je afspraken na 10 uur in de ochtend’ staat me wel aan ;p. ‘Gebruik bevroren fruit in je ontbijt; kou activeert de hersenen’ vind ik ook een leuke.

Jet -

Haha wat grappig, ik herken mezelf eigenlijk in geen één van de ochtendtypes. Voor mijn werk (zorg) moet regelmatig vroeg (7u) beginnen. Als mijn wekker dan om half zes gaat vloek ik een keer, maar ga ik er ook uit. Ik erger me verschrikkelijk aan ‘snoozers’ en zie het nut er echt niet van, je raakt alleen maar meer geïrriteerd volgens mij.. Vroeger zette ik mijn wekker wel eens expres om 3 uur s nachts, zodat ik dan nog lekker verder kon slapen. Ook wel een beetje raar eigenlijk 😉

Reageer ook