Krijg jij genoeg slaap?

We slapen ongeveer eenderde van ons leven. Slapen is ontzettend belangrijk. Maar wat vooral belangrijk is, is dat je genoeg slaapt. Eigenlijk is slapen maar iets heel raars als je er over nadenkt. Je doet je ogen dicht en weg ben je. Krijg jij genoeg slaap?

Photo Credit: Cheap Photos via Compfight cc

Ik wist wel dat het belangrijk was om goed te slapen, maar na het lezen van een aantal korte samenvattingen van verschillende (inter)nationale onderzoeken schrok ik een beetje van het feit dat ik niet genoeg slaap en wat voor complicaties dat met zich mee kan brengen.

Nu ben ik vast niet de enige die maar 5 of 6 uurtjes per nacht slaapt, ik zie heel vaak op social media nog mensen die wakker zijn om twee uur en die de volgende dag weer naar hun werk of school toe moeten om 8 uur. Het schijnt dat 50% van de Britse  bevolking maar krap 6 uur per nacht slaapt. De helft van de bevolking!

Een week lang krap zes uur per nacht slapen is al genoeg om de moleculen die ons lichaam regelen flink te verstoren. Meer dan zevenhonderd genen blijken dan harder of juist minder hard te gaan werken, blijkt uit nieuw Brits onderzoek. Ik wist wel dat zes uur slaap niet veel was, maar dat dit het gevolg kan zijn vind ik best heftig.

Teveel of te weinig slapen verhoogt ook de kans op diabetes type 2. Volgens onderzoeken is er een verband tussen te weinig slapen en de kans op overgewicht. Te weinig slapen zorgt er namelijk voor dat je de verkeerde keuzes maakt wat betreft eten, je grijpt sneller naar junkfood.

Te weinig slapen verstoort als je het zo vluchtig leest zowat alles. Je ritme, je gewicht, het algehele functioneren. Maar hoeveel uur moet je dan slapen volgens de wetenschap? Naar het schijnt is dat niet minder dan zeven uur en niet meer dan acht, dus eigenlijk 7,5 á 8 uur.

Nou, dan doe ik het behoorlijk fout: al jaren. Ik heb altijd het idee dat ik een persoon ben die niet zo veel slaap nodig heeft. Daar doen ze trouwens ook onderzoek naar, waarom sommige mensen meer en anderen minder slaap lijken nodig te hebben. Die onderzoeken zijn nog steeds bezig en als ‘leek’ zijnde kan ik die helaas niet inzien. Maar het is me duidelijk dat ik toch echt moet proberen eerder naar buiten te gaan en niet zo vaak de nachtuil uit moet hangen.

In het weekend kan ik juist heel lang slapen, dan kan ik met gemak 10 of 11 uur slapen. Maar daar word ik geen fitter mens van. Sowieso heb ik nooit echt het gevoel dat als ik wakker word, dat ik als een fit mens op sta. Daar moet ik toch eigenlijk echt verandering in gaan brengen. Vroeger merkte ik er niet zo veel van, maar hoe ouder ik word hoe meer ik het merk dat ik niet veel slaap.

Dit vond ik trouwens ook interessant (en grappig!) om te lezen:

Uit Brits onderzoek blijkt dat de slaapgewoonten van de partner 80 procent van de 1000 ondervraagden heeft doen nadenken over het vervangen van het dubbele bed door twee afzonderlijke bedden of zelfs over een verhuizing naar een andere slaapkamer.

Volgens Jessica Alexander, onderzoekster voor de Britse ‘Slaapraad’, slaapt één op de tien stellen in een eenpersoonsbed en zou één op de vijf dat eigenlijk ook graag willen doen.

“Een heel groot bed en afzonderlijke bedden kunnen helpen, maar als het mensen echt uit hun slaap houdt, is een andere kamer de enige oplossing. Je kunt elkaar altijd nog knuffelen of intieme momenten beleven voor je eigen bed op te zoeken.”

De meest voorkomende klacht is het vasthouden van de bovenkant van het dekbed, terwijl je wegrolt van de ander, die zo in de kou blijft liggen. Vier op de tien stellen hebben daar slechte ervaringen mee.

De complete slaapkamerirritatie top 10:

  • Omrollen met deken – 42 procent
  • Partner naar rand bed duwen – 19 procent
  • Snurken – 9 procent
  • Tandenknarsen – 7 procent
  • Schoppen of friemelen – 6 procent
  • Praten – 5 procent
  • Kwijlen – 4 procent
  • Spiersamentrekkingen – 4 procent
  • Slaapwandelen – 3 procent
  • Scheten laten – 1 procent

Uit een ander onderzoek blijkt dat samen slapen ‘ongezond’ is omdat het je uiteindelijk twee uur slaap kost vanwege bovenstaande irritaties en je elkaar onbewust wakker kunt houden. Het ligt ook aan de grootte van het bed, als je een groter bed neemt heb je minder last van elkaar en is het dus ook ‘gezonder’ om samen te slapen.

Ik moet zeggen dat de enige slaapirritatie die ik heb snurken is. Maar dat heb ik vooral als ik in slaap wil komen. Als ik eenmaal slaap, slaap ik zo diep dat ik helemaal niks hoor. Maar als ik in slaap moet vallen en Jorrik slaapt en snurkt (hard!) eerder dan ik, dan heb ik de grootste moeite om in slaap te vallen. Als ik midden in de nacht wakker word, dan komt dat omdat mijn kussen nat is van het kwijl, haha! Wat zijn mensen toch vieze wezens.

Nee, het is me wel duidelijk na het lezen van een aantal onderzoeken dat ik echt eens iets moet doen aan mijn slaapritme en wat meer structuur hierin moet krijgen. Ik slaap doordeweeks te weinig en in het weekend weer wat teveel. En hoewel dat laatste erg lekker is, word ik er niet perse fitter van.

Maar hoe dan? Ik denk dat ik een hele vervelende wekker ga kopen. Zo’n ouderwetse met zo’n rinkelbel die ik op de tafel zet en die standaard om half elf af gaat doordeweeks. Het gebeurt namelijk af en toe dat ik om negen uur op de bank in slaap val en vervolgens om 2 uur ‘s nachts wakker schrik. Dan heb ik opeens weer energie en ga ik dus dingen zitten doen op mijn telefoon en computer waar ik wakker van word. Vervolgens ga ik dan weer om 4 uur naar bed en word ik weer om 7 uur wakker omdat de dag begint. Dan heb ik wel acht uur slaap, maar niet op de goede manier met zo’n ‘pauze’ er in. Een heel irritant ritme. Maar wat ook vaak gebeurt is dat ik juist ‘s avonds heel wakker ben en dan pas om 2 uur mijn bed op zoek en er om 7 uur weer uit ga. Dan heb ik te weinig slaap.

Dus als ik nou om half elf een wekker af laat gaan aan de andere kant  van de kamer dan moet ik wel of van de bank op staan of ik word er aan herinnerd dat ik nu naar bed moet. No excuses. Ik ga het vanaf volgende week een kans geven en mocht ik me nu drastisch anders gaan voelen, dan schrijf ik een update!

Hoeveel slaap jij per nacht? Hoeveel slaap je doordeweeks en hoeveel in het weekend?

Bron: Alle informatie van dit artikel heb ik gevonden via de NSWO vereniging. 

37 reacties

Soraya -

Ik maak al een poosje gebruik van een app die me wakker maakt in de juiste slaapfase. Sleep cycle heet ie. Je zet je wekker en de app berekent dan zelf een half uur rond die tijd en aan de hand van je verschillende bewegingen in verschillende slaapfases gaat je wekker af op het juiste moment. Ik haal ook bij lange na de 8 uur per nacht niet altijd maar ik merk wel sinds ik de app gebruik dat ik makkelijker opsta..

Maaike -

Slaap is voor mij heilig. Ik ben al in een slecht humeur bij 1x 6u slaap. Ik trek dat echt niet….dus altijd 7,5 tot 8u slaap en dan voel ik me energiek. Ik heb een vrij strak slaap ritme en word vaak uit mezelf wakker. Ik ben dan ook een ochtend mens! Martine, misschien helpt het om te bedenken waarom slaap zo belangrijk is: niet voor nu per se, maar voor jezelf over een aantal jaar. Gezond oud worden lijkt mij erg belangrijk en daarvoor kan je het beste nu investeren in gezond eten, bewegen en genoeg slaap. Knuffels!

Tinka -

Leuk artikel.

Zat er maar gewoon meer dan 24 uur in een dag haha. Slaap meestal 5 a 6 uur maar dat is eigenlijk te kort.
Ik wil in ieder geval 7 uur slapen eigenlijk dus ook een wekker om half 11 in gesteld.
Dan de hond uitlaten erna me wassen/tandenpoetsen en 11 uur in bed.
Vanaf vanavond.
Succes Martine

groetjes T

Jamie -

Ik slaap best slecht. Vandaar dat ik afgelopen vrijdag bloed heb geprikt om te kijken of er een reden achter zit. Ik ben namelijk al wel jaren moe ben, elke dag overdag, ‘s avonds en ‘s ochtends..

Eilish (artisticstateofmind) -

ik slaap sowieso te weinig, door mn chronische pijn word ik vaak wakker. Als ik 5 uur slaap, ben ik dus blij. Maar ik slaap met mijn vriend samen wel veel beter dan alleen. Als ik alleen slaap voel ik me gewoon eenzaam en niet veilig. Misschien gek, maar ik haat alleen slapen!

Mariska -

Momenteel slaap ik erg weinig met een kleintje van 5 weken oud! Vannacht bijvoorbeeld 3,5 uur geslapen… (In stukjes bij elkaar gesprokkeld tussen voedingen, krampjes en luierwissels door). Maar gistetnacht was beter, toen was het toch wel 6,5 uur bij elkaar gesprokkelde slaap! 😉

Kelly -

Haha, ja het kwijlprobleem heb ik zo nu en dan ook last van.. Het gesnurk van vriendlief heb ik tot nu toe alleen in de weekenden, maar dat geeft niet, ik slaap er doorheen en inmiddels val ik ook daar mee in slaap :) Alleen het draaien, daar word ik soms wel wakker van :)

Lou -

Omg ik kwijl ook als ik slaap haha! Verder slaap ik eigenlijk echt heel erg goed. Ik heb wel meer slaap nodig dan gemiddeld. Gemiddeld zo’n 8 á 9 uur en dan voel ik me goed. Dat haal ik echt niet altijd… omdat ik blijf plakken op de bank.

Naomi -

Hahaha echt hilarisch over dat kwijl! Ik heb echt exact hetzelfde, ook met in slaap komen als Dirck snurkt. Dan lukt t idd ook niet..maar als ik eenmaal slaap, dan hoor ik niks meer. Alleen m’n kinderen hoor ik dan nog als er snachts iets is maar Dirck z’n gesnurk gelukkig niet😂

Rosa -

Ik slaap wel mijn uren maar ik lig wel vaker wakker in de nacht doordat ik moet plassen en dan ga ik weer over van alles zitten piekeren. Ook ga ik nu elke dag pas om 12 uur naar bed wat ik dus echt niet moet doen. Ik heb een chronische ziekte en ik vind het erg lastig om op tijd naar bed te gaan omdat ik zo graag dingen wil doen die mensen met geen ziektes ook doen. Ik lees zo veel over hoe je beter kan slapen maar het uitvoeren, dat lukt nog niet echt.

Leonie -

Wat een interessant artikel! Erg leuk om te lezen en te vergelijken met mezelf. Ik slaap op heel onregelmatige tijden aangezien ik in de zorg werk.
Soms begint mijn dienst door de weeks later, waardoor ik ook kan uitslapen.. Ik slaap soms met gemak 10 uur. Soms weer veel te weinig en dan is dat hooguit 5 uurtjes… Ahh, heel lastig om er een goed ritme in te krijgen!

Mirjam -

Grrr, dat heb ik ook! En dan nog een vriendje dat in de horeca werkt.. Dus ook als ik vroege dienst heb, wacht ik vaak tot hij thuis is.. Heb ik late dienst, zitten we gerust tot 2 uur ‘s nachts nog series te kijken. Ook qua eten krijg ik er geen goed ritme in zo :( zo lastig!

charile -

Ik krijg denk ik wel genoeg slaap. Lig er vaak al voor half 10 in, half 7 gaat m’n wekker.

Tamara -

Ik heb altijd wel slaap nodig, ik slaap ongeveer 8-10 uur. Maar ik voel me meestal altijd nog moe.

Gaby -

School en stage zijn de boosdoener van mijn slaaptekort en oververmoeidheid.. Soms heb ik avonddienst (in het ziekenhuis) tot 23.30, dat betekend dan nog omkleden, pak inleveren etc. en naar huis. Eenmaal thuis moet ik nog make-up eraf halen etc. , me voorbereiden voor de volgende dag school en slaap ik pas om half 2. Om vervolgens om 6.30 op te staan voor school dat tot 17.15 duurt en de dag daarna om half 5.30 op te moeten staan voor een dagdienst.

Kimmetje -

Ik heb echt minimaal 8 uur slaap nodig anders ben ik duf en heb ik vreetbuien om me op te peppen. Voor mijn 20e was het zelfs 10 uur. Maar nu ik richting 30 ga, kan ik ook op 5 uur goed functioneren. Ik slaap sinds ik samen woon, met oordopjes in (herriestoppers). Ook om in te kunnen slapen, want mijn vriend snurkt behoorlijk hard.

Saskia -

Ik heb een redelijk stabiel slaapritme. Ik ga rond 21:30 beneden alles opruimen, om 21:45 lig ik in bed en om 22:00 gaat het licht uit. De wekker gaat van maandag tot en met vrijdag om 05:45 dus dan heb ik elke nacht tussen de 7 a 8 uur slaap te pakken. In het weekend ga ik wel later naar bed, vaak rond 23:00 en zet dan geen wekker, ik word dan meestal om 08:00 wakker.

Margot -

Ik doe mijn best elke nacht ongeveer 8 uur te slapen omdat ik weet dat ik dat nodig heb, maar dat lukt natuurlijk niet altijd.

Emma -

Ik slaap doordeweeks zo’n 10 uur! Nu ben ik ook echt een ochtendmens en heb ik ook veel slaap nodig. In het weekend slaap ik ook 10 tot 11 uur. Best veel!

Lillyshuid -

Goed slapen is zo ontzettend belangrijk! Ook voor een gezonde huid. Ik probeer elke nacht minimaal 7 a 8 uur slaap te pakken. Als ik minder dan 7 uur slaap voel ik me echt een zombie die dag!

lucia -

Gelukkig sliep ik altijd al veel (ruim 9 uur) en dat heeft mijn lichaam ook echt nodig. Maar ik wilde graag vroeg op staan op een rustige manier en geen ouderwetse wekker horen, werd ik zo onrustig wakker van.
Ik kan zeker de wake up light aanraden! Ook met in slaap vallen kun je hem gebruiken, ik zeg altijd tegen mijn vriend, even de zon later ondergaan hoor 😉 Een paar keer oefenen en nu wordt ik automatisch vroeg wakker, soms zet ik hem voor de zekerheid nog aan..
Maar het helpt heel goed bij een vast ritme te ontwikkelen, met ieder zijn eigen voorkeur.

Saskia -

Hey martine, ik heb vorig jaar slaaptherapie gehad omdat ik al jaren een heel verstoord slaappatroon had. Ik viel ook vaak op de bank in slaap of ging er s nachts uit omdat ik klaarwakker was en dan ging ik nog even een film kijken. Bleek dat mijn slaapritme niet goed was. Het beste is naar bed te gaan als je moe bent. Je hebt namelijk om de anderhalf a twee uur een slaappiek . Ook overdag. Ik kwam erachter dat mijn vaste patroon van 12 uur tot 8 uur slapen het beste is. Ik slaap meteen in en slaap ook goed door s nachts. Veel succes ermee!

tamara -

ik slaap ongeveer 6/7 uur per nacht door de week. en moet dan om 6:00 opstaan voor school. not so goood :O

Janneke -

Ik probeer meestal om 11 uur te gaan slapen, en sta dan om 7:15 op een doordeweekse dag. In het weekend slaap ik langer, wederom doe ik om 11 uur het licht uit, ik word dan rond 9 uur wakker. Niet slecht toch?

Roos -

Slaap… Oh dit is echt zo belangrijk! Ik heb een vrij vast ritme waarin ik tussen 22.30 en 23.00 in bed lig en dan meestal om 23.00 echt slaap. Ik sta rond 7.00 op, ook in het weekend. Ik heb dus nooit echt de behoefte om uit te slapen in het weekend, hooguit een uurtje langer omdat ik door de week gewoon echt goed slaap. Nu ik zwanger ben komt het vaker voor dat ik om 22.00 al KO ben. Ik voel me eigenlijk altijd energiek als ik wakker wordt. Vooral de vaste tijden zijn erg belangrijk. Iedereen met een lage weerstand of andere kwalen, maak van gestructureerd slapen echt een prioriteit! Ik ben sinds ik elke nacht 7 a 8 uur slaap nog geen 1x ziek geweest en ik ben veel vrolijker!
Tip om sneller in slaap te vallen: conditioneer jezelf dat je in bed alleen slaapt (of seks hebt haha) maar geen telefoon, geen laptop, niks! Ik viel vroeger vaak moeilijk in slaap, maar nu ik die regel toepas lijkt mijn lichaam direct te willen slapen als ik mijn bed in stap. Ideaal!

Mara -

Ik slaap minstens 8 uur per nacht, maar het liefst 9. Ook slaap ik sommige periodes overdag. Ik heb NAH (niet aangeboren hersenletsel) en er zijn tijden die wat drukker zijn oid, dan slaap ik dus veel meer. Meestal is dat anderhalf/twee uur rond 15u in de middag ( als ik geen colleges heb). In heel slechte periodes komt daar ook een uur rond 11u ‘s ochtends bij. Ik slaap bij vlagen dus achterlijk veel haha.

Lindsey Beljaars -

Ik slaap zo ongeveer 8 uur per nacht. Soms wordt ik erg uitgerust wakker en de andere keer doodmoe. Dat kan natuurlijk gebeuren. Denk dat ik zeker wel genoeg slaap krijg! :)

Mariska -

Ik heb sinds twee maanden een Jawbone Up. Helemaal blij mee! Hij telt je stappen, registreert je slaap, je kunt je calorie inname invoeren, hij geeft tips etc. De Up raadt je ook aan om op vaste tijden naar bed te gaan en uit bed te gaan. Ik slaap nu 8 uur en een paar minuten per dag. Ik zet de wekker iedere dag op dezelfde tijd, ook in het weekend. Bevalt mij goed. En ik ga ook op dezelfde tijd op bed. Uitkomst vind ik de oordoppen die ik op maat heb laten maken bij Beter Horen. Ik ben een lichte slaper en word nu veel minder vaak wakker. Aanrader!

Martine -

Fijn dat je daardoor fit voelt. Ik heb er wel eens naar gekeken maar toen ik dit las twijfelde ik of het nu echt zo goed is of een hype. Het is geen app toch? Maar er zit ook geen elektrode aan dacht ik? http://www.napnieuws.nl/2013/02/20/slaap-app-mist-wetenschappelijke-onderbouwing/

Mariska -

Interessant artikel! Het is een bandje om je pols, dus als ik dit bericht lees is het niet iets om veel waarde aan te hechten inderdaad. Mijn fysio zei deze week ook al dat ik niet teveel waarde moet hechten aan de lichte-diepe slaap registratie. Om eerlijk te zijn gebruik ik de Jawbone om stappen bij te houden en calorie inname. Dat van die slaap bekijk ik wel iedere dag even, vind ik wel interessant. Toch motiveert het bandje me wel doordat je berichtjes/weetjes krijgt te zien op je scherm en het me uitdaagt om te lopen en op tijd te slapen. Maar voor een accurate weergave van slaap werkt het dus niet optimaal. Thans voor het delen!

Moira -

Misschien is de Fitbit wat voor je? dat is een horloge die ook je stappen telt en je hebt ze ook die je hartritme meten. Het houd ook je slaap bij dus hoeveel uur je slaapt en hoe vaak je wakker bent en wat de kwaliteit van slapen is. Ik slaap zelf genoeg en voel me altijd superfit daardoor.

gr van Moira

Amy -

Ik slaap eigenlijk structureel te weinig doordeweeks en merk dat door de week heen enorm aan mijn lijf.. Dus dat betekent in het weekend dubbele uurtjes slaap. Vaak word ik ‘s avonds automatisch nog enorm actief en heb ik later de behoefte aan slaap dan zou moeten met het tijdstip waarop ik weer moet opstaan ..

Esmée -

Ik slaap altijd rond de 9 uur. Door de weeks lig ik er voor 10 uur in en sta ik voor 7 uur op. In het weekend ga ik wat later naar bed en probeer ik uit te slapen.

Dita -

Ik heb veel slaap nodig en zorg er dan ook voor dat ik dit voldoende krijg. Vooral in de winter en nu ik zwanger ben helemaal. In de zomer kan ik met wat minder slaap toe. Meestal ga ik rond 10u ‘s avonds op bed. Soms zelfs eerder en dan nog even lekker lezen. Rond 7u in de morgen ga ik uit bed.

Tamara -

Ik heb een activity tracker en ik kan daarmee ook goed mijn slaapritme bijhouden. Ik kan zien hoe laat ik in slaap val, hoe lang ik diep en ondiep slaap, of ik wakker ben en hoe laat ik wakker wordt. Mijn wekker gaat ook via dit bandje en het wekt mij tijdens mijn lichte slaap omtrent mijn wekker tijd. Heerlijk. Ik voel me stukken beter. Mijn gemiddeldes zijn ongeveer 7uur en 15min slaap, waarvan 3uur diep en 4uur licht. Ik ben best tevreden.

Lucy -

Ik merk dat te weinig slaap direct een enorme invloed heeft op mijn leven, als ik een keertje veel te kort slaap verander ik in een chagrijnig monster met 0,0 productiviteit, en ik moet daar ook altijd heel lang van bijkomen. Dat geldt ook voor langer achter elkaar iets te kort slapen, dus voor mij is het netjes 7,5 – 8,5 uur per nacht, haha! 😛

Charlotte -

Ik hou van slapen! Meestal slaap ik ongeveer 8 uur, maar 10 zou beter zijn voor mij haha 😉

Reageer ook