Fulltime werken en het huishouden

Wanneer je fulltime werkt is het weekend soms een race tegen de klok. Uitrusten, leuke dingen doen, een sociaal leven en… het onontkomelijke huishouden. Hoe zorg je er voor dat je niet het hele weekend aan poetsen hoeft te besteden?

De beste tip: Huur een schoonmaakster in

Zo, in één keer van dat ellendige huishouden af! Oke, oke, dit is een beetje gekscherend bedoeld. Voor het gros van ons zal een schoonmaakster te duur zijn of hebben we het geld er niet helemaal voor over. Maar toch denk ik dan het een enorme verademing kan zijn. En als je het geld hebt, waarom dan niet? Als je allebei fulltime werkt is het toch belangrijk dat je samen tijd kunt doorbrengen als je vrij bent? En dat je niet eerst de hele zaterdagochtend aan het poetsen bent? Ik ken meerdere stellen die beide fulltime werken en een schoonmaakster hebben. Ze zijn allemaal heel enthousiast. Het scheelt veel tijd en frustratie vertellen ze. Je moet het zelf alleen een beetje opgeruimd houden, that’s it.

Oke, nu de ‘echte’ tips!

En dan nu de ‘echte’ tips, voor iedereen die het geld er niet voor (over) heeft of het heft gewoon het liefst in eigen hand neemt…

Zelf werk ik inmiddels bijna 3 jaar fulltime. Daarvoor heb ik een jaar lang stages gelopen waarbij ik ook fulltime bezig was met stage en afstuderen. Daarvoor was het op onze studie veel rustiger waardoor ik veel meer tijd over had. Niet dat ik toen veel aan het huishouden deed, maar dat terzijde. Sinds we fulltime bloggen heb ik iets meer ‘lucht’ gekregen en ben ik soms wat eerder thuis, bijvoorbeeld om 16.30 uur. Dan heb je net een uurtje meer dan wanneer je veel reistijd hebt en 9 uur of langer van huis bent.

Ik heb eerder een blog geschreven over wat voor huishoudelijke taken ik dagelijks/(twee)wekelijks/maandelijks doe. Dat artikel lees je hier.

Tip 1: Bijhouden

Mijn belangrijkste tip is om het bij te houden. De meeste tijd win je met je huis opgeruimd te houden, door altijd alles op zijn plek terug te leggen. Het kost je vaak minder dan 30 seconden om iets terug op zijn plek te leggen. Maar wanneer je woonkamer een puinhoop is door tientallen slingerende rommeltjes, kost het je echt veel meer tijd om dat op te ruimen. Daarnaast voelt een opgeruimd huis veel fijner als je thuis komt.

Slingert er hier en daar nu wel wat, zorg dan dat je ‘s ochtends of ‘s avonds (voor of na je werk) 10 minuten neemt om de rommeltjes op te ruimen.

Tip 2: Wat moet echt?

Stel prioriteiten! Je hebt nu eenmaal beperkt de tijd. Moet je wel alles willen strijken? Is het echt nodig om  iedere week de douche te schrobben? Kun je ook eens een keertje een klusje overslaan? Zo ja, doe dat dan. Het hoeft niet altijd perfect!

Tip 3: Eerder vrij? 

Ben je op woensdag altijd wat eerder vrij? Kun je op maandag later beginnen? Of ben je toevallig eens een uurtje eerder thuis? Benut die momenten om wat extra’s te doen. Dan hoeft dat in het weekend niet meer en kun je dan lekker luieren!

Tip 4: Verspreiden

Wil jij in het weekend zo veel mogelijk vrij hebben? Verspreid de klusjes dan doordeweeks. Laat je man/vriend afwassen terwijl jij stofzuigt, een was doet of de wc schoonmaakt. Doe de ene avond klusjes in de keuken, de andere avond in de woonkamer en weer een andere avond voer je in als ‘was-avond’. Zo verspreid je de klusjes.

Tip 5: Kleine klusjes, grote klusjes

Deze tip sluit aan op nummer 4. Doe de kleine klusjes (doekje over de wc, opruimen, stofzuigen) doordeweeks  om het bij te houden en de grote klusjes (badkamer een beurt geven, dweilen, de keuken schoonmaken) in het weekend.

Tip 6: Werk met een schema

Dit kan een week-schema zijn of een tijdschema op een bepaalde dag. Besluit bijvoorbeeld dat je iedere avond na het eten 30 minuten klusjes doet. Die tijd maak je helemaal vol. Daarna is het me-time!

Doe iedere donderdag- of vrijdagavond boodschappen voor een hele week. Dan hik je er doordeweeks niet zo tegenaan, maak je waarschijnlijk gezondere keuzes en geef je minder geld uit.

Of spreek met jezelf af dat je iedere zaterdagochtend van 10 tot 11 aan de slag gaat in huis en dat je daarna ‘vrij’ bent. Dit werkt vaak erg prettig en ook belonend voor jezelf.

Tip 7: To Do lijstjes

Voor mij werkt het maken van To Do lijstjes enorm goed. Als je een drukke dag hebt gehad is het soms moeilijk om je hoofd er goed bij te houden. Houd een lijstje bij de hand en schrijf daar dingen op die je tegen komt. Loop je langs een volle wasmand, noteer ‘Wassen’ dan als klusje. Bedenk je je dat je vanavond even schone handdoeken moet klaarleggen? Opschrijven! Daarna is het een kwestie van een momentje vinden om het uit te voeren en afstrepen maar.

Tip 8: Zet je vriend/man aan het werk!

Laten we wel wezen, als het op het huishouden aankomt zijn wij vrouwen meestal degene die de lead heeft. Wij zien nu eenmaal eerder rommel en viezigheid, en ergeren ons er ook eerder aan. Maar dat betekent niet dat onze mannen niets hoeven te doen! Het makkelijkste is om een vaste taakverdeling te hebben en hier afspraken over te maken. Zo hoef je er niet zo vaak over te discussiëren. Ik doe bij ons thuis de meeste huishoudelijke taken, omdat Djurre langer van huis is iedere dag. Maar wat hij standaard doet is het gasfornuis 1x in de week schoonmaken, hij is verantwoordelijk voor de tuin, de auto, doet alle onderhoudsklusjes in huis (schilderen, timmeren, dingen ophangen, etc.), laat iedere ochtend Saar uit, doet het vuilnis en stofzuigt en dweilt meestal op maandagochtend (dan is hij vrij). Een was in de machine doen doet hij meestal, maar ik vouw het dan meestal weer op.

Werk je aan de hand van lijstjes, deel dit lijstje ook met je partner. Zo kan hij zien wat er nog allemaal gedaan moet worden en kan hij een handje helpen. Als je nog wel eens woorden heb over het huishouden en hij vindt dat je ‘zeurt’, dan kan dit ook goed helpen. Zo maak je namelijk inzichtelijk wat jij allemaal doet in het huishouden en kun je hem ook verantwoordelijk maken.

Dit zijn mijn tips. Ik ben nu heel benieuwd naar de jouwe!

Hoe combineer jij het huishouden met je (fulltime) baan?

39 reacties

Renate -

Ik heb het schoonmaken nooit erg gevonden, maar nu ben ik ook fulltime gaan werken en ik merk dat ik nu tijd te kort heb. Gelukkig helpt mijn vriend ook nog wel eens. Helaas moet ik nog wel elke dag stofzuigen. Dit komt omdat ik een kat heb. Nu heb ik een speciale stofzuiger gekocht die echt ideaal werkt! Graag zou ik willen dat mijn weekend niet meer bestaat uit de hele dag poetsen en het huis opruimen. Misschien wordt het voor ons nu ook tijd voor een schoonmaker.

Ane -

Hoi,

Even een andere vraag. Ik en mijn vriend werken fulltime.allebei ong 60 a 70u per week soms meer. (Vrachtwagenchauffeurs. Vriend internationaal dus soms nacht weg, ik nationaal)
Ik werk ene week 5 dagen andere 6 dagen.
Mijn vriend is zo eentje. Ik ben klaar met werken, nu relaxen.
Ik dus niet.. ik moet ong half 3 mijn bed uit begin rond half 4 – 4uur. Werk tot een uur of 19.00- 19.30. Savonds nog koken en afwassen. Maar ik ruim gelijk alles op. Hij dus niet. Hij weet ook donders goed dat ik het opruim want ik kan dat niet laten liggen,ik stoor mij daar aan. We gaan vanaf vrijdag wel poetshulp krijgen. Maar opruimen komt natuurlijk nog op ons, nouja op mij. Als ik er wat van zeg. Word hij chagrijnig. Ja ik ook, omdat ik moe ben. Ik weet natuurlijk wel een man kijkt er anders tegenaan. Maar hij kan gewoon gaan zitten, ik niet ben een stresskip. Ligt het dan aan mij?

Hoe lossen jullie dat op?

Met vriendelijke groet

Eline -

Iedere dag 20 minuten werkt voor mij het beste, en toch doe ik dat niet, heel stom. Luie huisvrouw hier!

Sanne -

Ik heb mijn vriend leren strijken. BESTE ACTIE EVER!
Daarnaast zet hij het vuilnis buiten, maakt het rooster van de afzuigkap schoon, maakt de koelkast schoon en als ik het vraag vouwt/hangt hij de was ook op. Ik ben tevreden 😉

Lenneke -

Ik ga zo ontzettend een schoonmaakster inhuren. Ik ben hier echt niet voor in de wieg gelegd.

Nicky -

bij mij is dinsdag schoonmaak dag! doe tussendoor natuurlijk ook wel dingentjes

xx_Patries_xx -

Handige tips hoor, ik probeer ook vaak met een todo te werken. Mijn vriend werkt fulltime en heeft lange dagen, het enige wat hij doe is het vuilnis en de kattenbak verschonen maar als hij eens een bui heeft doet hij de vaatwasser, stofzuigen en de planten water geven. Verder doe ik alles in huis

Iooon -

Zodra ik het me kan veroorloven neem ik een schoonmaakster. Vooral voor de grotere klussen als ramen lappen, badkamer grote beurt enzo.

Laris -

Heel herkenbaar. Vooral het vooruit schuiven van klusjes.
Ik werk maar 3 dagen in de week dus je zou zeggen dat ik tijd zat heb. Helaas is dat niet zo.
Vaak lig ik 1 dag in de week op bed omdat het zwanger zijn zoveel energie vreet.
Ik moet dus alles in het weekend doen. En ook dan heb ik niet altijd de tijd en energie om het huishouden te doen.
Ach. Het komt straks wel weer denk ik dan altijd maar.

Marieke -

Heel herkenbaar haha, ik vind het soms ook zo lastig kiezen tussen even niets doen en relaxen of maar weer gaan schoonmaken of iets dergelijks. Het relaxen wint meestal, waardoor ik dan ineens een paar uur achter elkaar bezig ben, niet fijn! Ook lastig om te bepalen wanneer het goed genoeg is, hoe schoon ‘moet’ het zijn? Natuurlijk bepaal ik dat zelf, maar ik weet het dus zelf niet goed haha! Gelukkig heb ik wel een lieve man die altijd helpt, stomme is alleen dat hij het 10 keer sneller doet! Wel weer een stuk minder netjes, dat is dan wel weer irritant haha.

Esmeralda | ByEsmeralda.nl -

Ik vind het ook lastig om mijn huishouden te combineren met mijn werk. Helaas werken lijstjes hier niet en vind mijn vriend het al snel goed en opgeruimd. Terwijl ik dit typ, zit ik me ook te irriteren aan het feit dat er lege flesjes water op tafel liggen en dat er vieze vaat in de gootsteen staat. Ook ik probeer het in beetjes te doen, nu staat er bijvoorbeeld een was te draaien, maar ik zie er nu al tegenop dat ik deze straks weer op moet hangen. Zaten er maar meer uren in een dag..

Mirjam -

Precies dat!

Daarnaast wil ik niet teveel van vriendlief verwachten, omdat hij 5/6 dagen in de week werkt (horeca). Op zijn enige vrije dag mag hij dan ook wel relaxen. Voor mij weer lastig met een onregelmatige baan. Ach, het huis hoeft niet slik en span te zijn denk ik dan.

Marnel -

Ik krijg hierdoor zin om op te ruimen…. 😉

Cindy -

Ik vind het lastig soms. Helemaal fulltime werk ik niet, ik werk 34 u/wk, met één vrije dag, maar op die dag staan allerlei afspraken ingepland waar ik op andere dagen of in het weekend niet aan toe kom (autogarage, fysiotherapeut etc.) Daarnaast sport ik 4 keer in de week en ik blog. Het huishouden hebben mijn vriend en ik verdeeld, mijn wasmachine stel ik vaak ‘s ochtends in zodat de was klaar is als ik thuis kom. Koken doen we om de beurt en de verdiepingen doen we om het weekend.. En als het een keer niet kan, dan maar niet. En stiekem komt mijn moeder 1x in de maand, op mijn vrije dag en dan geven we het hele huis een grote beurt!

Sanne - loveisthenewblack -

Fijne tips! Het is inderdaad ontzettend irritant om in het weekend al die stomme klusjes te moeten doen terwijl je de hele week gewerkt hebt. Misschien inderdaad maar gewoon standaard elke avond een halfuurtje iets doen…

Lifetimes -

Het maken van to do lijstjes werkt voor mij echt super goed! Zo vergeet ik niks en loop ik ook minder te stressen.

Nienke -

10 minuutjes opruimen is zo verhelderend voor je hoofd en gemoedsrust! Opgeruimd huis = opgeruimde geest! Ook schrijf ik de stomste en kleinste klusjes op Eem To do lijst, dan kan gaan van vuilbak legen tot nagels lakken! Zo leuk om te kunnen afstrepen 😉

Miriam -

De beste tip ever: tip 8!! Gaat hier steeds beter haha

Monique -

Fijne tips! Vooral dat lijstjes maken werkt bij mij goed. En inderdaad, mannen moeten er af en toe gewoon op gewezen worden en dan helpen ze heus wel mee. De mijne dan in ieder geval 😉

Michelle -

Oooh grut ik ben hier zo slecht in. Bij stap 1 gaat het al mis bij mij, terwijl dat juist de truc is. Elke dag even een opruimmomentje plannen: zet een wekkertje van 20 minuten (wat is nou 20 minuten?!) en opruimen maar! Als je eenmaal begonnen bent maak je het ook altijd wel af als de 20 minuten voorbij zijn… Dat is voor mij de truc. Maar ik vergeet het! Het zit niet in mijn systeem. Ook vind ik het gewoon vet stom, het huishouden. Dus thanks voor de tips!
Weet je wat: ik ga nu direct een opruimmomentje doen! O nee, wacht, eerst nog even honderd blogs lezen. Dán doe ik het! *not*

Iris -

Alhoewel ik geen fulltime baan heb, vind ik het huishouden wel veel moeite. Het vervelendste vind ik nog dat ik niet samenwoon, maar mijn vriend slaapt hier wel elke nacht en is hier elke avond, en hij is alles behalve netjes. Maar een klusje doen, ho maar, want hij woont hier niet natuurlijk en doet al zoveel voor me (af en toe een glaasje water halen als ik uitgeteld op de bank lig), grr. En meneer zich maar afvragen waarom ik niet samen wil wonen. 😉

Natascha -

Leuk artikel! Ik moest in het begin echt wel even puzzelen en wilde toen ook alles tiptop in orde hebben. Ik ben elke vrijdagmiddag vrij en dat is samen met de zaterdagochtend mijn huishoudmomentje.. :) Vrijdagmiddag is vaak de woonkamer en de badkamer aan de beurt en op zaterdagochtend de slaapkamer. Even snel stofzuigen door de andere slaapkamers, snel een doekje over alle randjes, tafeltjes, kastjes en hoppa: de rest van de dag en de zondag heb ik vrij! De was en de keuken houd ik doordeweeks gewoon goed bij. Als ik bijvoorbeeld heel uitgebreid gekookt heb doordeweeks is het meestal al een puinhoop in de keuken.. Dan ruim ik snel alles in de vaatwasser en zet ik alle apparatuur e.d. van de aanrecht af. Als ik dan toch bezig ben met een grote schoonmaak neem ik direct de keuken mee. Ook de toiletten doe ik doordeweeks nog een keertje. Ik ga twee avonden in de week sporten, en de rest van het huishouden verdeel ik een beetje over de andere avonden. Vaak na het eten een uurtje strijken, stofzuigen etc. en dan vervolgens vanaf 20.00 uur me time en tijd voor mijn man! Ik heb echt m’n ritme gevonden zo! :)

Sabine -

Het huishouden, foei… Wij werken allebei fulltime en doen eigenlijk al-tijd op zondagochtend samen het huishouden. We beginnen na het ontbijt en een uur of twee/drie later zijn we klaar. We verdelen dan inderdaad altijd de klusjes. Vaak is vriendlief aan het stofzuigen en opruimen terwijl ik de was al aan heb gezet, toiletten heb schoongemaakt en de keuken aan het poetsen ben. Werkt prima! De afwas (we hebben geen vaatwasser) proberen we altijd direct na het eten te doen, iedere dag. Dan blijft de keuken tenminste ook een beetje opgeruimd.

M -

Ik ben nu 26 jaar, maar heb al 2 jaar een schoonmaakster in dienst! Voor die 25 euro doet ze alles en daar ga ik het echt zelf niet voor doen voor dat geld! Het is maar 50! Euro per maand

Ivy -

Mijn vriend en ik werken beiden full time en bij ons was het huishouden ook altijd een bron van ergernis en ruzie. Maar nu doen we het al een aantal weken anders, en dat bevalt uitstekend! De ene week doet de een het koken, keuken en de broodtrommels en de andere de rest van het huishouden. De week daarop wisselen we om.

Hebben we het goed gedaan, dan geven we ons zelf een financiele beloning (het gaat maar om 4 euro per persoon per week, haha) om uit te geven voor onszelf aan volstrekt onnozele dingen (ieder heeft zo zijn eigen geldverspillende hobby). Klusjes niet af? Dan minder beloning. Het gaat nergens om, maar het werkt toch! Vooral het feit dat ieder duidelijk zijn eigen verantwoordelijkheid heeft, helpt.

Dionne -

handige tips, maar ook leuk om te lezen!

Seline -

ik vind het maar ruk het huishouden. Werken, samenwonen een tweeling en dan het huis nog een vriend die verkondigd dat hij het hele huis heeft schoongemaakt als hij de vaatwasser heeft ingeruimd en dan moet ik ook nog zeggen ‘goedzo schat!’ Maar met deze tips gaat het hopelijk wel een beetje lukken!

Chiara -

Ohhh, herkenbaar! Als mijn man 1 klein dingetje van de to-do list heeft gedaan moet ik hem idd ook dankbaar zijn en voelt hij zich een hele piet… Dat er dan nog een uur aan klsujes te doen is ziet hij niet :-/

Margot -

Bijhouden en prioriteiten stellen werken inderdaad goed!

Beautydagboek -

Fijne tips! Ik vind bijhouden ook de beste manier om het schoon te houden, zo heeft het haast geen kans om echt vies te worden :).

Diana Carlton -

Ondanks het feit dat ik maar 26 uur werk kom ik maar amper toe aan het huishouden. Voor mij zou “huur een schoonmaakster” in de ideale oplossing zijn ;-). Ik probeer op de dagen dat ik vrij ben met mijn zoon, toch even een uur te knallen, maar ik besteed mijn tijd liever met mijn zoon in de speeltuin of knutselend aan tafel.

Miranda -

aaah een schoonmaker. Dat is de beste tip! Het is dat ik dat niet kan betalen maar anders….. Haha;)
Leuk artikel!

kelly caresse -

Wat interessant en leuk om te lezen! Wij schuiven ook veel klusjes op naar het weekend, ik werk dan fulltime vanuit huis, met een kindje om me heen kom ik doordeweeks niet aan veel huishoudelijk werk toe behalve koken, wassen en opruimen.

brenda -

Tja ik heb dan weer strontmazzel, mijn vriend en ik werken 2 weken achter elkaar (op een schip) en als we thuis komen hebben we 2 weken vrij. En dan nog hebben we geen zin om schoon te maken (opgeruimd is het gelukkig wel!) Heb vandaag het vaste plan om schoon te gaan maken (zijn gisteren thuisgekomen) eens kijken of het lukt haha!

Anniek -

Oeh, wat ben ik mijn moeder dankbaar voor wat ze allemaal doet in het huishouden! Ik woon nog thuis, en hoef me er dus niet zo’n zorgen om te maken. Gelukkig! Wel een heel handig artikel, misschien ook nog weleens goed toe te passen op mijn eigen kamer. :) X

Dita -

Wat een fijn artikel! Zelf zou ik trouwens nooit een schoonmaakster nemen, ik wil het liefst alles zelf doen of dat mijn vriend het doet 😉 Ik werk ma en dond tot 18u, dins ochtend op school en woe ochtend ook. Dinsdags middag is mijn blog middag dus ik heb woe middag en vrijdag de hele dag vrij. Meestal doe ik op woe middag wat klusjes of soms ‘s avonds nog. Mijn vriend heeft ook vaak op vrijdag vrij van zn werk dus dan doen we vaak samen boodschappen of wat grotere klussen in huis. Verder maak ik mij er ook nooit zo druk om als iets een dag later gebeurt.

Marloes | Budgetproof.nl -

Ach, dit is hel ja. Zeker met een fulltime baan, een blog en een vriend aan de andere kant van het land ;). Schiet er weleens bij in ja. Zou nu ook schoon kunnen maken maar vind het veel leuker om tijdens m’n ontbijtje blogs te lezen dan te poetsen!

lucindainwonderland -

Ik vind het vreselijk moeilijk om het huishouden te combineren met mijn 40 urige werkweek, blog en sociale verplichtingen. Ik heb geen vriend op wie ik het kan gooien en ben daarnaas ook nog eens een uitsteller ten top. Ik probeer dus zoveel mogelijk alles in beetjes te doen, dan dit en dan dat. Het is heel moeilijk en ik ben er dan ook totaal niet goed in, waardoor het er nu ook uitziet als ontplofte bende… maar goed, uiteindelijk kom ik er wel. xxx Lucinda

Reageer ook